ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל בלייכר הרב יצחק אושינסקי הרב ישראל דב רוזנטל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 586034-4 | |
תאריך: |
כ"ו במרחשון התשע"ב
23/11/2011) | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד צדיקה עמוס | |||
נתבעות |
פלונית
בא כוח הנתבעות עו"ד ציון גבאי | |||
הנדון: | החזקת ילדים/הסדרי ראיה | |||
נושא הדיון: | החזקת ילדים וראיה |
א. האם בתהליך התחזקות נפשית. מקבלת טיפולי העצמה ועובדת על עצמה. האם עובדת במשרה חלקית וזהו שינוי לטובה מהמצב שהיה בעבר. ברמה ההורית, אין מספיק אינדיקציה על כשירותה של האם לתפקוד הורי עצמאי. כיום היא מתגוררת עם אביה ואחיה הבוגרים, לכן לא היה ניתן לבדוק את תפקודה ההורי באופן עצמאי.
ב. לגבי הבנות, נראה כי חל שיפור במצבן. הבת הגדולה, יש הפחתה של הסימפטום הבעייתיים שהיו לה, מתפקדת טוב בבית הספר, טוענת כי "בית הספר הוא אי של שפיות עבורה". הבת מקבלת כיום טיפול פסיכולוגי, וכי היא עצמה פגשה אותה לפני כשבועיים.
ג. הבת הקטנה, ילדה שמחה, לפי תיאורי הגננת, לא באו אצלה לידי ביטוי הסימפטומים הקשים שהיו לאחותה הגדולה. למעשה האחות הגדולה תומכת באחותה הקטנה.
ד. למרות כל זאת, טוענת העובדת הסוציאלית, כי בשירותי הרווחה עדיין מודאגים מהעימות הממושך שבין ההורים, שאינו מגיע לסיומו, ושבעקבותיו הם אינם מצליחים להגיע להסכמות. עקב המצב, הבת הגדולה עצובה ומנסה "לשמור" על ההורים.
ה. למעשה, פקידת הסעד עדיין עומדת על המלצתה, שהמשמורת הזמנית תהיה אצל האב. לטענתה זו דעת המומחים אצלם במחלקת הרווחה.
ו. באשר לאב, מתארת פקידת הסעד, כי הן מרגישות באופן כללי טוב אצל האב, ומקבלות תחושת ביטחון אצלו. הבנות מקבלות מהאב מענה לצרכיהן, יש להם סדר יום מובנה והתפקוד ההורי שלו טוב. האב מפתח את כישוריהן החברתיים, מקבל הדרכה הורית, משתף פעולה ואף פתוח לקבל ביקורת. אמנם התקשורת בין ההורים אינה טובה ויש ביניהם עוינות, אך בפועל, לאור ההדרכה ההורית שמקבל האב, הוא עושה צעדים ליצירת תקשורת בין הבנות לאם. האב התקין תוכנת 'סקייפ', מגלה גמישות לבקשות האם לשינוי הסדרי ראיה. פקידת הסעד אינה סבורה שהאב מנסה למחוק אם האם מתודעת הבנות.
ז. עוד טוענת פקידת הסעד, כי בזמן בו ההורים היו יחד, המצב בבית היה קשה, ובהימשך מצב זה הבנות היו עשויות להידרש לאשפוז פסיכולוגי.
א. באשר לאפשרות למשמורת משותפת, לדעתה, אם האם תעבור לאזור מגורי האב, הם לא יפסלו הורות משותפת. לטענתה, הדבר עשוי להיות אף טוב יותר מהמצב הקיים כיום.
ב. המצב הנוכחי בו הבנות שוהות במשמורת מרוחקת גיאוגרפית מהאם, אינו טוב להן, אך משמורת יחידנית אצל האם, לעת עתה, יותר לא טובה. האם אמנם אינה פסולה מלהחזיק בבנות, אך קיימת עדיפות למשמורת אצל האב.
ג. פקידת הסעד הצהירה שהיא לא מטפלת באם עצמה, אלא רק מקבלת דיווחים אודותיה.
ד. לשאלת ב"כ האם, היא משיבה, כי פקידת הסעד ממקום מגורי האם אינה פקידת הסעד בתיק זה, וזאת משום שהבנות אינן מתגוררות בתחום אזור אחריותה. אולם גם היא פקידת סעד בתוארה והיא זו שמטפלת באם.
ה. כפקידת הסעד המטפלת בתיק, היא אוספת את האינפורמציה מכל הגורמים השונים ומשלבת אותן בתסקיר, לאחר עיבוד ושקלול.
ו. פקידת הסעד מבהירה, כי בסיכום ועדת התסקירים נקבע כי הקונפליקט הלא פתור משפיע על המשמורת והסדרי ראיה, וכל זמן שהנושא הכלכלי לא ייפתר, אין מקום לעשות שינוי בשאלת המשמורת.
ז. עוד מבהירה פקידת הסעד כי למנהלת יחידת הרווחה במקום מגורי האב, אין כל קשר לתיק של הצדדים, וזאת משום שהיא גרה בשכנות למשפחת האב.
ח. לדבריה, אמנם מנהלת היחידה השתתפה בוועדה הקודמת בעניינם, אך לא ניהלה את הועדה. ועדה זו דנה בטובת הבנות ומצבן, ושקלה להוציא את הבנות למקלט חירום, אולם לבסוף הוחלט שלא להוציאן מהבית, ולהעדיף את יציאתם לסירוגין של ההורים מהבית. על פי הסדר זה, כל הורה יהיה חצי שבוע בבית, למשך חודש, ובזמן זה ייבדקו מסוגלותן ההוריות. בתחילה בדיקת זו לא נערכה, לאור סירובה של האם לשתף פעולה. אולם בהמשך הסכימה האם לשתף פעולה, ונערכה בדיקת מסוגלות הורית.
ט. כן טוענת פקידת הסעד, כי קיים קשר הדוק בין הסכסוך הלא-פתור לבין מצבן של הילדות. במידה והסכסוך היה מסתיים והזוג היה מתגרש, מצבן של הבנות היה משתפר.
י. באשר למקום מגוריה הנוכחי של האם, היא תיארה כי הילדות דווחו מספר פעמים אודות התנהגות אישית לא ראויה וחריגה כלפיהן מצד אחי האם המבוגרים, ומצב של חוסר גבולות בבית, וסיכמה כי באופן כללי הבנות אינן מרגישות מוגנות בבית האם.
יא. ההורות של האב באה לידי ביטוי גם ברמה כמותית יותר, ממה שתיאר ב"כ האשה, וכך גם באיכות הקשר של האב עם מוסדות חינוך וחברות של הילדות. היא מוסיפה, כי בפעמים בהם ישנו צורך דחוף להגיע אל בנות, האב עוזב את מקום עבודתו ומגיע אליהן מיד. לדעתה, המשמורת של האב עדיפה על פני זו של האם, אף שיש לאם יותר זמן פנוי.
יב. לדבריה, כיום היא אינה יכולה להמליץ להעביר את הבנות לאם.
יג. כן היא טוענת, כי הבנות הסתגלו למקומות בהן נמצאות, ומצבן השתפר.
יד. בנוגע לשאלת ב"כ האב, מה תהינה להערכתה התוצאה של עקירת הבנות מהמסגרות שלהן במקום מגורי האב, היא משיבה, כי מקום מגורי האב בטוח עבור הבנות. במיוחד לגבי הבת הגדולה, מסגרת בית הספר טובה לה, ומהווה עבורה "אי של שפיות", כאמור לעיל. לתפיסתה, אם יש לילד שקט, הוא יכול להסתגל לכל מקום. אך במצב הנתון שאין לילדות שקט, עקירה כזו רק תחמיר את מצבן.
טו. לשאלת ב"כ האב האם יש ביטחון שהאם תכבד את החלטות בית הדין ותכיר במקומו ההורי של האב, אם הבנות יהיו אצלה, השיבה, כי אין לה מספיק מידע כדי להשיב על כך.
טז. לדברי פקידת הסעד, היא מקבלת ידיעות על הסתות מצד האם כנגד האב. ושמעה זאת גם מהעו"ס שמטפלת באב. מאידך גיסא, היא אינה מבחינה בהסתות כנגד האם מצד האב. בפגישה האחרונה עם הבנות, אמרה לה אחת הבנות שהאם מבטיחה להן שהן יעברו להתגורר אצלה.
יז. לשאלה האם ניתן להמליץ על משמורת משותפת, כאשר יש נתק ומחלוקות עמוקים בין ההורים, משיבה פקידת הסעד, כי עצם המשמורת המשותפת לפעמים מרגיעה. הניסיון שלה עם כך הוא חיובי, אך זה כאשר יש שיתוף פעולה בין ההורים. יתכן, כי אם הם יגורו בסמיכות ויקבלו עזרה מקצועית לכיבוד השני, הדבר יהיה טוב לילדות.
א. מכירה את האם ויש לה עמה קשר רצוף, ופעמים שהאם הייתה זו שיזמה פגישות עמה. היא פגשה גם את הבנות בבית משפחת האם, ופגשה גם את האב פעמים, בישיבות המשותפות.
ב. לטענתה, מצבה של האם משתפר, והיא בתהליך של התחזקות. היא מתארת כי בתחילה היתה האם מגיעה אליה מפוזרת במחשבה, בוכה ועסוקה במאבקיה, אך כיום היא מדברת יותר על עצמה ועל תוכניותיה לעתיד. יש לאם כיום סיפוק רב מעבודתה, דבר אשר גם מעצים אותה.
ג. הילדה הגדולה נראית מאוד מסכנה. המאבק בין ההורים לקח לה את הילדות, וזו חשה כי "הכל על הכתפיים שלה".
ד. ההורים ממשיכים לנהל מלחמה קשה, ולא מאפשרים הורות של זה אצל זה. יש לה תחושה שהאב אינו מאפשר לבנות מספיק קשר עם האם, אך מבהירה כי אין לה לכך כל נתון עובדתי. בכל מקרה אין הסתה ישירה מצידו.
ה. בשלב זה האם מתקדמת בקצב שלה, ויתכן כי בעתיד האם תוכל להתגורר לבדה עם הילדות.
ו. לטענתה, אם המשמורת של הבנות תהיה אצל האם, היא לא תשמור על מקומו ההורי של האב. לדעתה עדיפה משמורת משותפת באזור מגורים משותף, על פני משמורת יחידנית גם אצל האב.
ז. טוענת כי בישיבה המשותפת בה פגשה את האב, האב שידר עוינות כנגד האם. האב אף לא טורח לתת לבנות קו של טלפון, והתקשורת עם האם עוברת רק דרכו.
ח. עם כל זאת, בתנאים של היום, האם לא תתפקד כראוי כהורה במקום מגורי האב, משום תחושות האשמה שהיא מטילה שם על כל הנוגעים בדבר.
ט. לטענתה, שירותי הרווחה מחכים שהאם תתחזק, כדי לשקול את האפשרות שהבנות יחזרו להיות עמה.
י. לדעתה, אין ספק שאיחוד האם עם הבנות יתרום לחיזוקה של האם. עם זאת ייתכן כי היא תיצוק נתק עם האב.
יא. ב"כ האב שואל אותה באשר להמלצתה למשמורת הבנות, ומשיבה שאין לה אפשרות כיום לתת ברורה על כך, משום שאינה מלווה את המקרה.
יב. היא יודעת על האב, מתוך מצבן של הבנות.
יג. באשר להמלצת שירותי הרווחה במקום מגורי האב על משמורת זמנית אצל האב, היא טוענת, כי לדעתה צריך להוציא את הילדות ממשמורת שני ההורים ולהעבירם לפנימיה, משום הסכסוך הקשה בו מצויים שני הורים.
יד. בפגישות עמה, האם מלינה כי אינה רואה מספיק את הבנות, וטוענת כי הבת הקטנה כרוכה אחריה.
טו. לדבריה, האם מערבת את הקטינות בסכסוך, כמו האב.
טז. עוד מתארת פקידת הסעד, כי האם גרה בבית פרטי אצל הוריה, כל אחד בקומה אחרת. לאם יש יחידת דיור למעלה עם חדר שינה לבנות והמטבח משותף לכולם. עם זאת, הודיעה לה האם שאם הבנות יעברו אליה, היא תשכור דירה לעצמה.
יז. באשר לקשר הקיים בין האם לבנותיה, טוענת האם שגם התקשור דרך ה'סקייפ' נעשה רק באמצעות הטלפון הנייד של האב. לדבריה, אם יהיה לאב טלפון קווי, יהיה ניתן לקיים קשר ישיר עם הבנות. לטענת האם, בנייד יש ניתוקים בשיחה, והילדה מאבדת את הסבלנות במהלך השיחה. בית הדין רושם לפניו הצהרה זו של האם, שהושמעה ע"י פקידת הסעד.
"כללא דמילתא, כי כל זכות שאמרו 'הבת אצל האם לעולם', בזכותה דברו ולא בזכות האם, וכן בבן עד שש, בזכות הבן דברו ולא בזכות האם, דבן עד שש בצוותא דאימיה ניחא ליה. א"כ כל שיראה לאב או לאפוטרופוס שהוא חוב לבן או לבת, הרשות בידם, שיכולם לומר לאם 'מה שאמרו שהבת אצלך לא אמרו אלא בזכות הבת, והנה אנו רואים שחוב הוא לה שתעמוד אצלך'".
"אלא ע"כ יש לך לומר שחכמים דברו על הסתם. אמנם אם יראה בעין שתקנת הבת אינה להניחה אצל אמה, ודאי ואין ספק שיש כח לביה"ד לראות על תקנתה".
"למדנו מכאן שתגדל הבת אצל אמה שתלמד לה אומנות נשים וצניעות דרך נשים, וא"כ אפי' נתרצית האם לתתן לאב, חייב [האב] להחזירן כשתרצה היא להחזירן לביתה, כי מה שאמרו הבת אצל אמה, לא בשביל קירוב ואהבת האם לבת יותר מן האב נגעו בה, אלא לתיקון הבת שתלמוד דרך נשים עם אמה, כדאמר, וא"כ מה לי שנתרצית לתתה לו אז וחזרה ונתרצית לקחתה אצלה, או שהיתה אצלה מקודם".
"החזקת הילדים איננה שאלה של זכות האב או זכות האם, כי אם טובת הילדים והיא הקובעת, ולכן אם ביה"ד רואה שטובת הבן הוא שיהיה אצל האם גם לאחר גיל שש, משאירים אותו ברשות האם והאב חייב במזונותיו".
"ועוד, בשעה שעומדת לפנינו השאלה מה להעדיף, את זכויות האם או טובת הילד, ודאי שטובת הילד קודמת. ובעובדה שלפנינו יש מקום לחשוש שהעברת הילד מטפול האב לטפול האם ואח"כ שוב לטפול האב, ישפיע לרעה על יציבותו הנפשית של הילד, דבר זה משמש איפוא נימוק נוסף לא להוציא את הילד מידי האב למשך חדשי העדרו מן הארץ".
"אולם לפי האמת אין כאן כלל מקום לטענת אונס על הסכמתה וכו', דכל הנדון הוא אך ורק מה שהוא לטובת הבת, ואם בנדון דידן טובת הבת היא שתהיה זמן של ששת החדשים הנזכרים לעיל אצל האב, כפי שקבע ביה"ד בפסה"ד המעורער, לא צריכים כלל להסכמת האם, ויכול ביה"ד הדן בדבר לקבוע כך אף נגד הסכמתה. ולהיפך, אם טובת הבת היתה דורשת שתהא אצל האם אף בששת החדשים האלה, לא היה משנה הדבר אף אם היתה מודה שנתנה הסכמתה מרצון שתהא אצל האב אם אח"כ מסכימה לקבלה לרשותה, שכל דין מקום החזקת הילדים איננה שאלה של זכות האם או זכות האב אלא טובת הילד קובעת".
"כעת נחזי אנן אם יש ממש בנימוקים אלו של המערערת. כלל גדול הוא בהלכה היהודית מדור דור, ויסוד מוסד הוא בבתי הדין בארץ ישראל כי כל שיקול והחלטה בנוגע לקביעת מקום החזקת הילדים חייב להתבסס על מה שהוא טוב יותר לילדים, כמו שהביא הרמ"א באבן העזר סי' פ"ב סעיף ז' בשם מהר"ם פאדוואה: דווקא שנראה לבי"ד שטוב לבת להיות עם אמה. אבל אם נראה להם שטוב לה יותר לישב עם בית אביה, אין האם יכולה לכוף שתהי' עמה".
"ברור איפוא שגם ביה"ד האזורי בת"א כל שיקוליו הוחלטותיו בקביעת מקום ההחזקה של הילדים מבוססים על מה שנראה בעיניהם שזהו טובתם של הילדים, ללא כל שיקול אחר, באשר זוהי ההלכה של תורת ישראל, וכן נהגו בתי הדין ומורי הוראה בכל דור ודור, לשקוד על תקנת הילדים וטובתם בלבד, וזהו שעומד תמיד לנגד עיני בתי הדין בישראל".
הרב מיכאל בלייכר - אב"ד | הרב יצחק אושינסקי - דיין | הרב ישראל דב רוזנטל - דיין |