ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב מיכאל בלייכר הרב יצחק אושינסקי הרב ישראל דב רוזנטל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 890879-1 | |
תאריך: |
א'' באייר התשע"ב
23/04/2012) | |||
תובע |
פלונית
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין – פנוי | |||
נושא הדיון: | גרושה שחזרה לחיות עם הגרוש ורוצה להינשא לאחר שחיה עתה עמו |
"ובמה שמציין ידידנו הגר"א גולדשמידט בא"ד לדברי הרד"ך שג"כ דרך בדרך זו של האו"ש, עי' באוצה"פ סי' כו (עמוד ה) משו"ת מהר"י לבית הלוי סי' ו שהרבה להשיג עליו. ויש לסייעו גם מלשון הרמב"ם שכתב בנידון דנא על גרושתו שחזקה היא שאין אדם עושה בעילתו באשתו בעילת זנות, והרי בידו לעשותה בעילת מצוה. והרי זה מוכיח ג"כ שרק במקפיד על זה הדברים אמורים."והוסיף:
"ע"כ נראה יותר שאף דבריו אינם אמורים אלא באופן שדן בו שם, היינו שבא על גרושתו כשהיא נדה, ולא הוחזק לפני כן לחשוד בביאות אסורות (ומשמע לו שהריב"ש גם בהאי גוונא מיירי שאף על פי כן כתב, כיון שבא לשאת אשה זו בנדתה שוב גם יתכן שאינו מקפיד על בעילת זנות). ובזה הוא שכתב שאעפ"י שראינוהו עכשיו עובר באיסור נדות, הוא רק מחמת תקיפות היצר, אבל אין מזה ראיה שמזלזל גם בדיני קידושין, וכשבא לנושאה, רוצה לשאתה כדת משה וישראל, אבל מי שהוחזק לעבור באיסור נדות שהוא בכרת ודאי שלא איכפת לו גם להתקשר עם אשתו, שלא עפ"י דיני ישראל."והדגיש עוד:
"ומכל שכן בזמננו, שהשתרש למרבית הצער והחרפה המושג של ידועה בצבור, אין יסוד להניח שבאופן זה, שהרשות היתה נתונה לסדר חו"ק בדרך הנאותה כדמו"י, והם לא עשו ככה, שכונתם היתה לשם קידושין. אדרבא, מסתבר יותר, שלאחר שניסיון הנישואין שלהם לא עלה יפה והגיעו לידי גירושין, שוב לא היה הרצון להתקשר באופן שיכול להכביד אחר כך, אם שוב לא יצליחו להגיע לכלל הבנה הדדית, והשאירו זאת להתקשרות בלתי מחייבת. ומאחר שמצד האיסור לא איכפת להם כפי שיש לראות מההתנהגות לענין דיני טומאה וטהרת המשפחה, מעתה לא היה שוב מעצור גם לנהוג באופן בלתי מחייב במובן ההתקשרות ההדדית."והסיק:
"והרי נדון זה כהא דהרדב"ז בתשובה שנא, שמי שאינו זהיר בנדה אין חוששים לקידושין גם בראינו שבא על גרושתו."בנידון דידן שייכת לכאורה הסברא המובאת בדבריו כי "אין יסוד להניח שבאופן זה, שהרשות היתה נתונה לסדר חו"ק בדרך הנאותה כדמו"י, והם לא עשו ככה, שכונתם היתה לשם קידושין. אדרבא, מסתבר יותר, שלאחר שניסיון הנישואין שלהם לא עלה יפה והגיעו לידי גירושין, שוב לא היה הרצון להתקשר באופן שיכול להכביד אחר כך, אם שוב לא יצליחו להגיע לכלל הבנה הדדית, והשאירו זאת להתקשרות בלתי מחייבת". ברם, החלק השני בדבריו, בגין חוסר האיכפתיות שלהם מהלכות נידה וכד', אינו תואם נידון דידן לגמרי.
"מסקנת הדברים, אשה זו שחיתה עם בעלה לאחר גירושיה, לא על דעת קידושי תורה חיתה עמו ואין לראות בזה לא קידושי ודאי ואף לא קידושי ספק. אילו היתה השאלה מתעוררת בחיי הבעל, והיה אחד מהם פונה לבין דין בנידון, כי אז היה צריך לקבל עדות כשרה לברר מה מדת האמת בדברים שאכן חיו בנדות כל הזמן, וכן היה מקום לחייב גט לחומרא. עכשיו שהבעל מת, והמערערת היא שמבקשת לתקן את מעמדה האישי כאלמנה, מספיקים דבריו של ב"כ שנאמרו בפניה, וללא כל הערה מצדה, שלא להיזקק לבקשתה, מאחר שלפי התנהגותם הכללית אין כאן חשש קידושין. לדעתי יש לדחות את הערעור".הרי שאף לדבריו יש להצריך גט לחומרא כשהבעל בין החיים, וכ"ש בנידון דידן, שלא חיו כפרוצים לגמרי בעניני טהרת המשפחה ומסורת יהודית.
"בסיכום: א. גרוש וגרושה שדרו יחד כבעל ואשה הרי ודאי הוא לפי הדין שבא עליה. ב. גרוש הבא על גרושתו חזקה היא ששניהם נתכוונו ודאי לשם קידושין. ג. גרוש וגרושתו שדרו יחד ידוע הוא לכולי עלמא שבא עליה, ולכן כולי עלמא עדים הם על הקידושין בביאה, והרי זה כאילו נוכחו העדים בשעת הקידושין כעדי קידושין. ולפיכך גרוש וגרושתו שדרו יחד כבעל ואשה, הרי היא מקודשת לו קידושי ודאי לפי דין תורה."והמשיך:
"היוצא הוא, כי בנידון דנן שחזרו אחרי הגט לחיות יחד, וייחדו עצמם אחד לשני במשך שנים כבעל ואשה, הרי זה גלוי וידוע לכל שהוא בא עליה, וחזקה היא שבא עליה לשם קידושין, והרי הם לפי ההלכה קידושי ודאי, בעדים כדין. ולפי זה היתה לכאורה המערערת אשתו הוודאית כדין של המנוח ב' עד יום פטירתו, ולו היו רוצים להפרד זה מזו היה צורך בגט ודאי, ולו היתה מתקדשת אז לאחר לא היו הקידושין תופסים, כי אשת איש היא, אשתו של ב'. ואם כך הרי עם פטירתו של ב' זכאית היא המערערת להקרא אלמנתו."עתה החל לדון בשיטתו של הרדב"ז, אודות יישומה של חזקה זו בבני זוג גרושים שאינם מקפידים בהלכות נידה. אך למעשה טען שאין מקומו לנידון דידן, משום שכאשר ידוע שבעל אותה או בכגון דנן אשר דינה הוא כאילו ראוה שנבעלה, היא צריכה גט אף על פי שבא עליה באיסור, גם לדעת הרדב"ז. כן טען שרבו הפוסקים החולקים על הרדב"ז בזה, והוכיח כי לדעת הרמב"ם, התוספות, הרשב"א ומהר"מ אל אשקר, קיימת החזקה הזאת שאין אדם עושה בעילתו בעילת זנות, ולשם קידושין התכוון, גם אם הביאה היא בעבירה, כגון שהיתה נדה או איסור אחר, כי אף על פי שאינו מקפיד מלעבור על עבירה אחת, מקפיד הוא, כשבידו לתקן את הדבר, שלא לעבור עבירה אחרת, וזה בניגוד לדעת הרדב"ז בתשובה בסימן שנא, שבגרושתו והיא בנדתה אינה צריכה גט. והאריך עוד בענינים אלו.
"ועכשיו נשובה לנדון דנן. לא הועלה כל ספק שהוא שכאילו המערערת והמנוח היו מהאנשים אשר אורח חייהם פרוץ בעניני עריות, פרט לזה שחיו יחד במשך שנים בלי עריכת חופה וקידושין, אבל פגם זה הרי לכולי עלמא אינו פוגע בחזקה האמורה, כי הרי כל ענין חזקה זו בהלכה הזאת היא באלו שחיו אחרי הגט בלי קידושין. אמנם, לפי דברי בא כח המערערת, לא היו המערערת והמנוח מאלו השומרים על טהרת המשפחה. אולם, הרי גם לו שניהם יחד, המערערת והמנוח, היו באים לפני בית הדין ומודים על כך, לא היו נאמנים כלל, וההודאה הזאת לא היתה פוטרתם מגט ודאי אם היו רוצים להיפרד זה מזה, ועל אחת כמה וכמה שאין בא כח נאמן על כך, ומה גם שהבא כח לא אמר את הדברים על סמך ידיעה, אלא על סמך הנחה בעלמא, שאין בה כל ממש להלכה."ועוד כתב (עמוד 60):
"אולם כל בירור בשאלה העובדתית הזאת, מיותר הוא לדעתי, כי גם אם לדאבון לבנו רבה הפרצה בדור הזה בשטח טהרת המשפחה, הרי אצל רובו של הציבור אשר אינו שומר, זה הוא בבחינת לא חמירי לאינשי, לא ידוע להם חומר האיסור, וקל להם יותר הדבר, מדברים שאינם כה חמורים, מה שאין כן בענין נישואין, הרי ברוך השם קדוש הוא המוסד הזה לרובו ככולו של בני ישראל. ואלו הנקראים ידוע וידועה בציבור יוצאי דופן הם המצויים בכל דור ודור, אף על פי שהם מקבלים לצערנו הכרה אשר יש בה משום עידוד להרחבת הפירצה, והמסייעת להרס המשפחות. ואין להאריך."ולאור כך הסיק:
"ואם כך, מאחר והמערערת חיתה, לפני הגירושין, שנים מרובות בנישואין כדין עם ב', ואחרי הגירושין, גרו יחד תקופה ארוכה כבעל ואשה, וגלוי לכל שבא עליה, כלשון הרמ"א הנ"ל בסעיף א בסימן קמט בשולחן ערוך אה"ע, דינם הוא כפי שנפסק בשולחן ערוך שם: הואיל ואשתו היתה, הרי זה בחזקת שהחזירה, ולשם קידושין בעל ולא לשם זנות, כי מעולם לא יצאו אנשים אלו מהכלל של בני ישראל אשר עליהם נאמר אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות."ועוד:
"ולוא היו אנשים אלו, לפני פטירתו של ב', באים לפני בית הדין בשאלה, היה בית הדין פוסק לפי הסעיף האמור בשולחן ערוך שמעמד האישות ביניהם הוא דין קידושי ודאי ואם ברצונם להיפרד זה מזה היא צריכה גט שני."ולמעשה הסיק בהמשך הדברים (63):
"המסקנא לאור כל האמור היא, לדעתי, כי מבחינה עקרונית על בית הדין להזדקק לנידון, ולפסוק כי למערערת דין אלמנתו של המנוח ב'."אמנם, לענ"ד קשה לקבל את דבריו. קשה לקבוע בוודאות שאף בני אדם שאינם שומרי תורה ומצוות, חשוב להם בהכרח ענין הנישואין, עד כדי כך שודאי בא עליה לשם אישות (מלבד הטענה שרוב בנ"א כלל לא יודעים שמקדש אותה בביאתו). וכ"ש בדורנו אנו, שהפרוץ מרובה על העומד, ואין להאריך. ואמנם נכונה הטענה שכאשר זוג ממסד את הקשר, חשוב להם שייערך הדבר במסגרת נישואין מסודרת, אולם כאשר הקשר אינו ממוסד (כגון שחי עם גרושתו לאחר הגט), אין נראה להם הדבר (עיגון הקשר כמסגרת נישואין) כל כך נצרך. בנוסף יש לציין כי במקרה שלפניהם חיו הזוג יחדיו עד יום פטירתו של הגרוש, ואילו בנידון שלפנינו נפרדו הצדדים בסופו של דבר ולא התחתנו. נקודת החילוק לענ"ד היא שבנידון דידן בני הזוג עצמם הבינו שאין צורך לסדר גט ביניהם, ולא פנו לבית הדין בעת פרידתם השניה לבקש שיערכו ביניהם גט.
"הריני מדגיש עקרונית, מאחר ובית הדין האזורי לא קבע, לאור החלטתו לדחות באופן כללי את הבקשה, אם היתה לפניו עדות מספיקה על עובדת הדיור והיותם יחד כבעל ואשה אחרי הגירושין. וכאשר בדבר העדויות שהיו לפני בית הדין האזורי יהא הדיון, יש לשים לב לכך, כי לפי דברי אחד העדים לא ידע בכלל שהם נתגרשו באמצע. ואם העד לא יודע שהיו גירושין ויש צורך בקידושין מחדש, הרי הוא איננו יודע על קידושין ואיננו עד להם."ולאחר כמה שורות כתב:
"אולם כמו שעד זה המעיד לא ידוע לו כי הם נתגרשו באמצע, הרי יתכן שגם הכולי עלמא לא יודעים על הגירושין, ואז הרי אין כלל עדי קידושין. את זה יהא צורך לברר, ולא באתי אלא להעיר."וסיים וכתב (עמוד 64):
"לפיכך יש לדעתי לקבל את הערעור ולהחזיר את הנידון לבית הדין האזורי, שיקבע אם היתה לפניו עדות מספיקה כאמור, ואם לאו, ישמע עדים נוספים, אם יחליט שיש צורך בכך, ועל פי העדות כאמור ינתן פסק דין, כמבואר."ברם, בנידון דידן הצדדים היו פרודים חצי שנה, ומסתבר שידעו השכנים שהמבקשים חיים לאחר הגירושין. כן לא נוכל לדרוש מהמבקשת שתמציא עדים, כאשר המבקשת אינה מעוניינת להוכיח נישואיה, משא"כ בנידון שהיה לפניו, בה מגמתה של המבקשת היתה להוכיח כי היא אלמנה, ושאפה להוכיח כי הצדדים חיו יחדיו לאחר הגט.
"בנידון דידן הרי מוכיחיה קיימין וספר כריתות בידה, ובידה להוכיח ע"י מעשה בין דין הנמצא אצלה שהיא מגורשת, ושוב י"ל דלא הוה כמקדש בלא עדים וכו'. וכן בהאי דלנה עמו בפונדקי, לא הזכירו שום אחד מהפוסקים דבעינן שעדי הייחוד ידעו שהיא מגורשת מהאיש הזה שנתייחד עמה, אפילו הכי אמרינן דכיון שאנו יודעים שנתייחדה עמו לפני עדים, ואנו יודעים שהיא מגורשת מאיש הזה, אמרינן דמסתמא כיוונו לשם קידושין."בנוסף, ראה בדברי הגר"א גולדשמידט שם, בסיכום ביניים שבדבריו, אות ג, שכתב:
"ג. גרוש וגרושתו שדרו יחד ידוע הוא לכולי עלמא שבא עליה, ולכן כולי עלמא עדים הם על הקידושין בביאה, והרי זה כאילו נוכחו העדים בשעת הקידושין כעדי קידושין. ולפיכך גרוש וגרושתו שדרו יחד כבעל ואשה, הרי היא מקודשת לו קידושי ודאי לפי דין תורה."הרי שחשש למעשה אף בלא עדות בפועל.
"איש ואשה גרו יחד בלי עריכת קידושין, ואף בלי נישואים אזרחיים, אלא מעין מיוחדת לו. מה שהעם רגיל לקרוא בשם אהבה חפשית. עתה הם ניפרדו, והאשה מבקשת להינשא, כדת משה וישראל, לאחד שבא עליה בהיותה עוד מיוחדת לראשון. והנה מאחר שהבי"ד החמיר להצריך גט כשנפרדו בני הזוג נשאלת השאלה אם אין כאן ענין של כשם שאסורה לבעל אסורה לבועל."שם עסק בשאלה שונה (שני הבדלים מנידון דידן). שם דיבר בזוג שגרו יחדיו אף בלי נישואין אזרחיים, אך מאידך גיסא בא עליה הבועל עוד בהיותה מיוחדת לראשון (משא"כ בנידון שלפנינו).
"בעצם הדבר נראה דלא הוצרכו לגט כלל, משום דנראה דחזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות שייך רק באופן שיש לנו לתלות שיש סיבה המונעתו מקידושין – כדת, כגון בנתיחד עמה בפני עדים שתקף עליו יצרו והוא בהול, או כגוונא דתשובת הריב"ש שיש שהיו חוככים להחמיר דהיו הזוג אנוסים ואי אפשר היה להם להנשא כדמו"י, אבל אלו הפרוצים שבידם הוא להנשא כדמו"י, וחיים חיי הפקרות, איה השכל לאמר עליהם חזקה אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות? וכי מי מנעם מלהנשא כדת? וע"כ אחת משתי אלה: או שכפירתם מנעה זאת מהם, וודאי לא כיוונו לשם קידושין, או שלא רצו להתקשר בקשר אישות ממש אלא למלא תאוותם."לאחר שהאריך בהגדרת מעמדם של זוג זה (האם להגדירם כמקודשים זה לזה) הוסיף:
"ומפני כל הנ"ל היה נראה להקל בנידון דידן, ובפרט דאין זה אלא איסור עשה לגבי הבועל. ואם החמרתם להצריך גט משום חומרא דאשת איש, אבל ענין האיסור לבועל לא חמור כל כך."הרי שהסיק שאף אם יסודר גט לחומרא, אין זה אוסר את האשה להינשא לבועל.
"אבל כאן בנדון דידן אין לנו לחוש כ"כ, מאחר שהיה מפורסם שלא נישאו כחוק יאמרו הבריות דקמו רבנן והכריעו שיש אמנם זיקה של אישות אף באופן כזה, אבל נתברר לרבנן שזה השני והאשה (שניהם) לא ידעו שיש ענין אשת איש בחיי זוג בלי חופה וקידושין, והיו שנים שוגגים, ובשוגג מותרת לבועל כשם שמותרת לבעל."סברא זו שייכת גם בנידון דידן, כאשר לא סברו האשה וחתנה המיועד כי קיים איזה איסור בקשר שביניהם וכי ישנה זיקה הלכתית כלשהיא בין האשה לבין הגבר שהתגרשה ממנו.
"ולכאורה היה עולה על הדעת לצרף לסניף קל מה שהעיר גדול אחד בשו"ת אחיעזר סימן ל"ד ס"ק י"א ויצא לידון בדבר החדש, דאם אין איסור אשת איש חל על איסור נדה אין כאן גם איסור טומאה לבעלה יעוי"ש. ועתה נמצא חומרו קולו, דכיון שחיו בטומאת הנדה, למ"ד אין איסור אשת איש חל על איסור נדה, לא חל מעולם איסור טומאה, ולא נאסרה לראשון, וממילא לא נאסרה לשני, היינו לבועל, והיינו אפילו למ"ד שיש כאן ענין של אשת איש."ואולם כבר דחה טענה זו:
"אבל באמת אין בדברים הללו אף כדי סניף קטן. ועוד דמאן יימר לן שלא היתה טהורה בשום פעם? דאף דידוע שלא שמרה דיני נדה וטבילה, אבל הרי אפשר שרחצה בים שלא לשם טהרה ונטהרה מנדתה, (דלטהרה זו אין צריך כוונה) ונאסרה משום טומאה". דחיה זו נכונה גם אודות נסיבות דידן, שהרי הצהירה המבקשת כי לעיתים טבלה במקווה.וסיים תשובתו והסיק:
"סיומא דהאי מילתא, דאם נראה לכ"ג שע"י שינשאו זה לזה ינצלו מעבירה, ושיש תקוה להשפיע עליהם שישמרו מהיום והלאה דיני נדה וטבילה, ושזוהי תקות בת ישראל זו להשיאה לזה, ואם לא תינשא לזה תהא מקולקלת, אני דעתי הדלה נוטה להקל אם יסכים לזה כ"ג שליט"א ויצטרף אלינו עוד רב בעל הוראה. ותקותי שכשינשאו כדת משה וישראל לאחר ימי הבחנה ישמרו חוקי תורתנו הק' המטהרים והמקדשים את חיי המשפחה בישראל ויתברכו ממקור ישראל."ובכן, בנידון דידן שייכת רק סברתו האחרונה אודות בעל בשוגג, כאמור.
"וגם עצם הדין דבועל שני שהרבה אוסרין מהא דסנהדרין לא ברור כ"כ, עיין בפ"ת סי' קע"ח ס"ק ל"א שהביא מהגאון ר' יצחק הלוי מהמבורג שעוד הביא ראיה מהא דסנהדרין להתיר לבועל שני, והובא סברא זו גם בנו"ב תנינא סימן כ' וגם השער אפרים דוחה הראיה, הובא בפ"ת סי' י"א סק"ד, אך השער אפרים עכ"פ סובר דאסורה מראיה דאלמנה לכ"ג בסוטה דף כ"ה שאסורה לבועל אף שלבעל לא אסרה, דאסורה ועומדת מאיסור אלמנה לכ"ג, כדהביא המל"מ. אבל שפיר דחה ראיה זו האבני מלואים סי' י"א סק"ד, דבאלמנה לכ"ג נאסרה גם על הבעל באיסור סוטה מאחר שנאסרה לבועל ע"י כולל, אבל בבועל שני לא חייל כלל אבעל יותר, דאותו איסור עצמו ממש הוא לכן לא חל גם אבועל, עיי"ש, שמשמע שסובר הא"מ להיתר. ועיינתי גם בספר אוצר הפוסקים על אה"ע ח"ב שנתקבל זה לא כבר מארץ ישראל, והובא שם עוד הסוברים להיתר."לעומת דעתו של האגרות משה (להקל בבועל שני), עי' בשו"ת מראות ישרים (לגאון יחיה טובול שליט"א, אב"ד ליאון, צרפת, סימן כב), שם הסיק שיש לאסור בועל שני, ואפי' אם כבר נישאת לו, תצא. וכתב שכן סבר גם הנו"ב (תנינא, אבהע"ז סימן כ) וכן בשו"ת שואל ומשיב (תנינא, ח"א סימן פד), ודלא כפי שפסק האגרות משה הנ"ל (שהקל בצירוף איזה סניף), וסיים שאף בשעת הדחק גדול אין להתיר.
"בדין בועל שני האריך המחבר למעניתו וכו' והעלה לאסור, ישר חיליה, וכן פסקתי בספרי וכו', ופסקתי שחובתן להתגרש, והוכחתי שכן דעת מר"ן הקדוש זצ"ל דקיי"ל כוותיה וכו'."הרי שקיימת מחלוקת גדולה בפוסקים בענין בועל שני (בקידושין גמורים כדמו"י), הלכך בצירוף זאת שאין לנו ודאות להחשיבם כנשואים כדת משה וישראל והגט יסודר לחומרא ובצירוף דין בועל בשוגג שצוין לעיל, יתכן שאין לאסרה על הבועל השני.
"כשהבועל היה שוגג, מביא הפ"ת ר"ס י"א מספר ברכי יוסף שלהירושלמי שהביאו התוס' ר"פ, כשם שהאיסור בהוא שוגג והיא מזידה הוא מטעם אפשר יצאת מתחת ידו ואת אמרת הכין, א"כ הוא רק משום דעל ידו איתסירא לבעל שלכן יש להתיר בבועל שני. אך שמסיק דלגמ' דידן זה הדבר תלוי ומיתסרא עיי"ש. ולי בעניותי לא ידוע היכן הוא בגמ' דידן דאם כוונתו לזה שלחד לישנא בכתובות דף ט' מותרת באונס גם לבועל דלא כהירושלמי שאוסר בהיא שוגגת והוא מזיד אינו מובן דמצד זה הא אפשר שגם איסור דידה על הבועל הוא משום שנאסרה בזה על הבעל וא"כ גם בבועל שני מזיד היה שייך להתיר, ומה שאוסרין לבועל שני אפשר הוא רק ללשון הב' בכתובות דגם באונס נאסרה להבועל, וא"כ לא תלוי בה האיסור דבועל דהא היא היתה אנוסה אלא שהאיסור לבועל תלוי באיסורו דבועל והוא הא היה מזיד וא"כ כשהבועל שוגג לא הי"ל לאוסרה עליו. אך יש מקום לומר דכמו שבהוא מזיד נאסר אף שהיא שוגגת ללשון זה מצד איסורו כך כשהיא מזידה והוא שוגג יש לאסור מצד איסורה. אבל א"כ הא מפורש בהירושלמי דלא אמרינן כן אלא שאף שסובר בהוא מזיד והיא שוגגת דאסורה עליו כל"ב דכתובות והוא מצד איסורו מ"מ בהיא מזידה והוא שוגג לא אסרה עליו מטעם איסורה אלא משום שאסרה על בעלה. וזה לא מצינו בגמ' דידן שפליג. וא"כ בבועל שני בהוא שוגג והיא מזידה, שמצד איסורו הוא שוגג ומצד איסורה הא לא נאסרה עליו אלא כשנאסרה בזה על הבעל, ובכאן הא כבר היא אסורה ועומדת, אין לאסור כדרצה לומר אליבא דהירושלמי, ואין שום סתירה מגמ' דידן. ובסנהדרין איירי שגם הוא היה מזיד דבזה איירי הקרא דסקילת נערה המאורסה. וא"כ יותר נוטה דבכה"ג בעובדא דידן שהוא שוגג אף אם נחשוב שהיא מזידה אין לאוסרה עליו בין ללישנא קמא בין ללישנא בתרא כדהוכיח מירושלמי."הרי שיש לצרף קולא זאת כסניף נוסף בנידון שלפנינו.
הרב מיכאל בלייכר – אב"ד | הרב יצחק אושינסקי – דיין | הרב ישראל דב רוזנטל – דיין |