ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק שמואל גמזו הרב יצחק אושינסקי הרב ישראל דב רוזנטל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 899861-2 | |
תאריך: |
ל'' בניסן התשע"ג
10/04/2013 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד יוסי נקר | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד תבור גולדמן | |||
הנדון: | גירושין וכתובה | |||
נושא הדיון: | הפסקת דיון בתביעת גירושין עקב תביעה לפיצויי נזיקין |
לאחר הפעלת שיקול הדעת, בית הדין מחליט לקבוע דיון בתביעת הכתובה בטרם הפניית הצדדים לסידור הגט. הדיון הנ"ל יהיה דיון הוכחות. לאור הדיון שיתקיים בית הדין ישקול פסיקה עקרונית בסוגיית הכתובה או פסיקת סופית באשר לסך הכתובה, בהתאם לחומר שבתיק ובהתאם להליך המתקיים בבית המשפט לחלוקת רכוש או איזון זכויות בין הצדדים.
כדי שהצדדים ייפרדו לדרכם וכל אחד מבני הזוג יוכל להינשא לאחר יש לסדר ביניהם גט כשר כדמו"י. לא די בכך שייערך טקס של מתן גט אלא בית הדין צריך לאשר ב"מעשה בית דין" כי הצדדים נפרדו בגט כשר כדמו"י והריהם מותרים להינשא לעלמא.
בנידון דנן, בית הדין לא יוכל לקדם הליך גירושין בין הצדדים, לאור תביעה המונחת לפתחו של הבעל לתשלום פיצויי נזיקין בגין עיגונה של האשה, כטענת האשה – דבר שגורם כי הגט אינו ניתן מתוך רצון טוב לפי גדרי דין תורה.
ידועה הפסיקה הרווחת בבתי הדין הרבנים כי תביעת נזיקין הינה בגדר כפיית גט על הבעל שלא כדין כל עוד שלא נפסקו הפיצויים או הקנס ע"פ החלטת בית הדין, והדבר בגדר "גט מעושה", אשר הינו גט בטל לשיטת רוב הפוסקים. וראה בעניין זה מש"כ הגר"א לביא שליט"א (אב"ד צפת־טבריה) במאמרו "סידור גט לאחר חיוב הבעל בפיצוי כספי לאשתו", תחומין כו, עמוד 160 (התשס"ו), אשר תיאר הבעיה שבכפייה כספית שלא ע"י בית הדין, בכתבו:
'גט הניתן בעקבות כפייה שהופעלה על הבעל שלא כדין, נחשב כגט המעושה שלא כדין, ואינו גט. כך נפסק בשו"ע אה"ע קלד, ה וכן בסעיף ז שם, ובבית־שמואל שם (ס"ק י) כתב שהלכה היא כדעת רוב הראשונים, שהגט בטל מהתורה. כך הדין בין שאנסוהו באונס הגוף, ובין שכפוהו באמצעות הפסד ממון, כמו שכתב הרשב"א (שו"ת ח"ד סי' מ) בשם הראב"ד והר"ח, הריטב"א (קידושין נ, א), מאירי (גיטין פח, ב) ומהרי"ק (שורש סג) ; וכך פסקו הרמ"א (שו"ע חו"מ רה, ז), מכתב־מאליהו (שער ז סי' יט), רבי בצלאל אשכנזי (שו"ת סי' טו), פתחי־תשובה (אה"ע קלד, י). וכך כתב בבית־אפרים (אה"ע תניינא סי' עג): "לדעת רוב הפוסקים, אונס ממון הוי אונס, והגט בטל אף בלא מודעא." וכן בשבט־הלוי (ח"ה סי' רי): "וכבר יצאה הלכה לכלל ישראל שאונס ממון, נקרא גם כן אונס.'
ומוסיף שם ומתאר את חומרתה של הבעיה בפסיקה נזיקית כנגד בעל שלא מגרש את אשתו:
בנסיבות שהופעלו כנגד הבעל אמצעי כפייה לתת גט, גם אם יבקשו בני הזוג בביה"ד לסדר גט "בהסכמה", אין לסדר את הגט אלא לאחר שיבוטלו אמצעי הכפייה. גם אם האשה לא נקטה פעולות מעשיות לגביית הסכום שנקבע בפסק הדין, הרי כל עוד פסה"ד שריר וקיים וניתן להוציאו לפועל, נידון הבעל כאנוס. במקרה זה יש להורות כפי מסקנת תשובת שבט־הלוי הנזכרת, שיש להביא לביטול פסה"ד המחייב את הבעל בתשלום.
וראה בעניין זה אף מאמרו של הגר"ש דיכובסקי שליט"א (חבר בית הדין הגדול לשעבר), במאמרו "צעדי אכיפה ממוניים כנגד סרבני גט", תחומין כ"ו, עמוד 173 (התשס"ו), שכתב בפתיחת דבריו:
קיימת בעיה הלכתית קשה באכיפת גרושין ע"י רשות חילונית, וגם בעיה משפטית, שכן "עניני גרושין ונשואין" נמסרו ע"י המחוקק במדינת ישראל לסמכותו היחודית של בי"ד רבני. אכיפת גרושין גם היא חלק מעניני גרושין, ואין לבית משפט או לרשות אחרת שאינה בית דין רבני, לעסוק בדבר.
ובסיכום דבריו כתב:
א. נקיטת צעדי אכיפה ישירים או עקיפים, שנועדו לזרז את סידור הגט, הם עניין לבית דין רבני בלבד, כפי שסידור הגט נעשה בו.
ב. ראוי שיבוא תיקון מפורש לחוק לקיום פסקי דין של גירושין, שיאפשר לבתי הדין להטיל סנקציות ממוניות, כולל פסיקת נזיקין. בתי הדין יעשו בזה שימוש מושכל במינון הנכון ובמקום הנכון.
ג. מסירת הנושא לבתי המשפט עלולה ליצור בעיה קשה בכשרות הגט.
הרי שפסיקת נזיקין ע"י בתי המשפט כדי לאלץ את הבעל לגרש את אשתו, מהווה "גורם מכשיל" להמשך הליך הגירושין בין הצדדים, וכך הדין בתביעה מעין זו.
ככלל, בית הדין רואה בהחלטות בית המשפט לחיוב בעל בפיצויי נזיקין (וכן ביחס לחיובה של אשה) התערבות שאינה ראויה מצד בית המשפט בהליך הגירושין אשר נתון לסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני, אשר הוא זה שמחליט ע"פ גדרי ההלכה והנסיבות שלפניו האם יש מקום לחייב בגט או שמא לאו. עם זאת נדגיש כי לא הפלישה לסמכותו של בית הדין כשלעצמה היא המטרידה אותנו, אלא עצם כשרותו של הגט.
וראה בעניין זה דברי כב' השופט סילמן ניצן (תיק תמ"ש 48362־07־12) שכתב כך בתוך דבריו בעניין תביעות נזיקין שתכליתן קידום הליך הגירושין המוגשות לפני בית המשפט:
17. מסגרות רבות של שיקולים, עומדות לפנינו לצורך הקביעה אימתי תקום עילה. קיימים שיקולים שעניינם הכבוד ההדדי בין הערכאות (בכל הנוגע למתחמי הסמכות), שאלת הפגימה בתוקפו של הגט, שיקולים מערכתיים של יעילות מחד, וזילות מוסד הנישואין והגירושין מאידך, ועוד.
ועוד הוסיף שם:
25. מתן פתח רחב להליכי נזיקין בגין רצון להתגרש, עלול להביא לזילות מוסד הנישואין; מדרון חלקלק בפתח – האם כל סירוב לגירושין דינו תביעה???
26. די יהיה במריבת אוהבים, בני זוג צעירים בתחילת דרכם, כדי להקים עילה; די יהיה ב"הקדיחה תבשילו" – כדי להפר חובת זהירות; הרי לך תכתיב – התגרש כעת, שאחרת תישא בנזק; אם אצו צדדים להגיש תביעות, אוץ יאוצו למסור ספר כריתות. ואנה אנו באים???
לאחר שכבר ניתן פסק דין לחייב את הבעל על אי מתן הגט בעבר, ונקבע סכום מוגדר של פיצוי עבור כל שנה שחלפה בלא ניתן הגט, הרי שמכאן ולהבא הבעל מאויים באיום שיש בו ממש – שאם יעמוד בסירובו לתת גט, יחוייב בתשלום דומה עבור כל פרק זמן נוסף בעתיד. בשו"ע חו"מ (רה,ז) נפסק שאם איימו לנקוט בצעדי כפייה שביד המאיים לבצע, נחשב כאונס. אמנם הרמ"א הביא בשם י"א את דעת מהרי"ק (שורש קפה), שאין לחוש לאיום גרידא, "דעביד איניש דגזים ולא עביד". במקור הדברים, בתשובת מהרי"ק כתב טעם נוסף (מלבד הטעם שהביא הרמ"א), שלא לחוש אם מאיימים עליו להביאו בערכאות ואינו נחשב כאונס, "שהרי לא כל המביאים חבריהם בערכאות של גויים נוצחים, והרבה עשו כן ולא הצליחו." אך במקרה שבפנינו אין יסוד שלא לחוש לאיום מכוח שיטת מהרי"ק. מאחר שבמקרה שבפנינו לא נרתעה האשה מהגשת תביעה בערכאות, והורתה היתר לעצמה, אין מקום לסברא "דגזים ולא עביד". ובאותן נסיבות שיהיו בעתיד בפני בית המשפט כבר ניתן פסק דין לחייב את הבעל בתשלום, ובכך האיום לחיוב עתידי הוא מוחשי וברור.
וכן פסק בשו"ת 'פרח מטה אהרן' (ח"א סי' יח), שדברי מהרי"ק לא נאמרו במקרה שכבר הביאו המאיים פעם אחת בערכאות. וכן הוא לפי מש"כ בשו"ת לחם־רב (סי' רז) לבאר סברת מהרי"ק – "דלא אמרו אלא בהפחדה שיעשה עמו דבר שלא כדין, דוודאי אחזוקי אינשי ברשיעי לא מחזיקינן וגזים ולא עביד; אבל בנידון דידן ודאי דעביד, דמורי היתרא לנפשיה." וכן כתב בשו"ת שער־אפרים (סי' קכב) שסברת מהרי"ק לא נאמרה במי שאינו שומר מצוות, ואינו נרתע מהאיסור לתבוע בערכאות של גויים. ומהרי"ט (שו"ת חו"מ סי' ד) כתב שמהרי"ק פסק את דינו רק במי "שהגזים עליו במילתא אחריתי למסור ממונו או גופו, דלית ליה הנאה בגויה ואימור לא עביד", משא"כ כשיש לו הנאת ממון ישירה מפסק הדין בערכאות, כמו במקרה שבפנינו, שאין מקום לטענה שרק גזים, אך לא עביד.
מלבד זאת, אם במהלך הדיון שכבר התקיים בתביעת האשה לפיצוי כספי, הודיע השופט בעצמו בפירוש לבעל, שגם בעתיד יחוייב בתשלום נוסף על כל שנה שתעבור בלא שיתן גט, בודאי תהיה בכך כפייה – עיין מהרש"ך ח"א סי' י. על כן במקרה שבפנינו, כשהזוג יופיע בבית הדין לסידור הגט, כיצד יוכל ביה"ד יוכל לברר אם איום כזה נאמר על ידי השופט במהלך המשפט (כידוע, לא כל אמירה של השופט מוצאת את ביטוייה בפרוטוקול הדיון).
הרב יצחק שמואל גמזו – אב"ד | הרב יצחק אושינסקי – דיין | הרב ישראל דב רוזנטל – דיין |