ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב ציון אלגרבלי הרב מסעוד אלחדד הרב נחום שמואל גורטלר |
דיין דיין דיין |
תיק מספר: | 904278/1 | |
תאריך: |
ד'' בתמוז התשע"ג
12/06/2013 | |||
מערער |
פלוני
בא כוח המערער עו"ד אברהם פרץ | |||
משיבה |
פלונית
בא כוח המשיבה עו"ד טובה רוזן-זרחיה | |||
הנדון: | שונות אישות | |||
נושא הדיון: | דרישה להחזר מתנה בין בני זוג |
"אלא שלפי דברי הטור /אה"ע/ בסי' פ"ה (בשם הרמ"ה) יוצא שאין המורדת מפסידה את המתנות אלא לאחר שכתבו עליה אגרת מרד שהפסידה כל כתובתה. וכן משמע מדברי המגיד משנה פי"ד מאישות הל' ט' – י', שכתב בדעת הרשב"א וז"ל: זהו דין המורדת, לאחר ד' שבתות והמלכה שנייה הפסידה כל כתובתה, עיקר ותוספת, ומה שנתן לה הבעל וכו', וכתב שם שכן דעת הרמב"ם. הרי משמע שרק אחרי ד' שבתות והמלכה שנייה שהפסידה את הכתובה, רק אז מפסידה את המתנות שנתן לה הבעל (אמנם הרמב"ם שם בהלכה ח' כתב דמפסדת המתנות מיד, אלא דשם איירי במורדת דמאיס עלי, שגם את הכתובה מפסידה מיד, לדעת הרמב"ם). וכן משמע בטור /אה"ע/ סי' ע"ז שכתב: וכשיוצאת לאחר השנה אין לה לא מנה ולא מאתים ולא תוספת ואפילו בגדים שקנה לה יפשוט מעליה, דאדעתא למישקל ולמיפק לא זבין לה. משמע שתוך י"ב חודש, שיש לה כתובה, יש לה גם המתנות (אלא שצ"ע שהרי הטור איירי בבגדים שקנה לה, ולענין בגדים כתב הטור /אה"ע/ בסי' צ"ט בשם העיטור שאם סרחה עליו, אדעתא דהכי לא אקני לה, משמע אפילו אינה מורדת ממש לענין הפסד הכתובה, מ"מ הפסידה הבגדים. וצ"ע).
אולם בתשובות הרשב"א ח"א סי' אלף רל"ה מבואר דמורדת מפסידה המתנות מיד, לפני שהכריזו עליה, וטרם שהפסידה כתובתה. והובא דבריו בב"י סי' ע"ז. (ברמ"א בהגה שם סעי' ב' הועתקו דברי הרשב"א בשיבוש). ועיי"ש בב"ש ס"ק י"ח שכ' על דברי הרשב"א וז"ל: ומה שכתב אבל לא מה שכתב לה, עי' בטור /אה"ע/ סי' פ"ה לא משמע כן, אלא דוקא כשאין לה כתובה אז אין לה מתנות. והיינו דברי הטור הנ"ל. וכן מבואר בר"ן בסוגיא דמורדת, שכתב: ולדידי לא קשיא לי, דאי הוי תוספת כמתנה כי מגרש מתוך מרדה הפסידה לאלתר, משום דלא אקני לה מעיקרא אלא אדעתא למיקם קמיה, אבל השתא דדמי לכתובה לא מפסדת מיניה לתנא דמתני' אלא בפחיתת שבעה שבעה ככתובה או בד' שבתות כרבותינו. הרי דעתו דמתנות היא מפסדת מיד. וכן מבואר ברבנו ירוחם במישרים נכ"ג ח"ח שכ' וז"ל: וכתב מורי ה"ר אברהם בן ישמעאל שאשה שאמרה לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר אנא נמי לא בעינא לך, אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה במורדת להפסידה כלום מעיקר כתובה ונדוניא, אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דלמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש והפסידה תוספת וכל מאי דיהיב לה מדיליה, דאדעתא למשקל ולמיפק לא יהיב לה. הרי מבואר דאעפ"י שאין דנין אותה במורדת לענין שתפסיד הכתובה, כיון שגם הוא אינו חפץ בה, מ"מ הפסידה המתנות."
"מהאמור לעיל נתבאר לנו שישנה פלוגתא דרבוותא אם המורדת מפסידה את המתנות עוד לפני שהפסידה את הכתובה, דלדעת הרמ"ה והטור (ומשמעות המגיד משנה בשם הרשב"א) איננה מפסידתם, ולדעת הרשב"א והר"ן ורבנו ירוחם היא מפסידתם. והנה הב"ש בסי' ע"ז סקי"ח שהבאנו לעיל הביא את שתי השיטות ולא הכריע. ועי' ב"ש סי' פ"ה סקי"ח שכ' וז"ל: ומ"ש שלא מחמת מרדה, משום דאי מחמת מרדה הפסידה כתובתה ולית לה מתנות, ועי' סי' ע"ז. סתם כאן, כדעת הרמ"ה והטור שרק אחרי שהפסידה הכתובה הפסידה המתנות. וכן משמע דעת מהר"א ששון סי' נ"ה הנ"ל. עכ"פ זוהי מחלוקת הראשונים, ואם היא מוחזקת במתנות מסתבר שתוכל לומר קים לי כהני רבוותא שכל זמן שלא הפסדתי הכתובה לא הפסדתי וא''כ האשה יכולה לטעון קים לי כהסוברים שלא הפסידה המתנות לפני שהפסידה הכתובה."
"אמנם נראה דהרשב"א לשיטתו בחדושיו בסוגיין [ס"ג ב] וז"ל וכתב עוד הר"י הלוי ז"ל דהיכא דיהיב לה מתנה בין קרקע ידוע בין ששעבד לה לתת מעות או מדעם אפי' כתב לה בתר נשואין מתנה גמורה לחוד ואצ"ל כתובה אי מרדה הפסידה הכל דהקנה לה אדעתא למיקם קמי' וכדאמרי' אלמנה שמין מה שעלי' והיינו לאחר נשואין ואפ"ה שמין וכן נראה מדברי רבינו הגדול ז"ל שכתב אבל מה דכתב לה מדילי' בין תוס' בין מתנה לא יהיב לה מידי כו', וקשי' לי הא דאמרי' לעיל תוספת כתובה ככתובה דמי' נ"מ למורדת והא אפילו מתנה לחודא ובתר נשואין אמרת מפסדת ואפילו באומרת מאיס עלי, והא דדייקי לה מהאי דאמרי' אקני לה אדעתי' למיקם קמי' הני מילי בהנאה סתם בדבר שהוא חייב לעשות אבל זה שרצה ונתן לה מי הכריחו בכך היה לו לפרש, ואנן מימר אמרי בכולהו מתנות דעלמא אי לאו דעביד לי' נייח נפשי' לא הוי יהיב לי' מתנה עכ"ל. הרי דס"ל להרשב"א דמתנה לא מפסדה, אבל דעת רוב הפוסקים הראשונים דבמתנה אמרי' דלא יהיב אלא אדעתא למיקם קמי' והוא דעת הרי"ף והרמב"ם ובעל המאור, ומה שהקשה הרשב"א מהא דאמרי' לעיל תוספות כתובה ככתובה לענין מורדת כיון דאפילו מתנה מפסדה כבר הקשה הרמב"ן ז"ל ותירץ לה כמו שהובא בר"ן ריש פ' אעפ"י [כב, א מדפי הרי"ף] ע"ש."
"שוב ראיתי בחידושי הרשב"א שם וז"ל ומצאתי בחיבור א' שבתשובת רב האי ורב אלפס הכי דייני דאפילו במתנה לחוד דבתר נשואין מפסדי, ואיכא לדחוקי דקמ"ל התם תוספת וכ"ש מתנה דאומדן דעת הוא דמפסדי אא"כ כתב לה שקיבל על עצמו שאפילו תמרוד תטול כמו שאמר הרב בן מיג"ש ז"ל דהתם תנאי ממון הוא וקיים ואין זה צריך לפנים עכ"ל, הרי שהודה הרשב"א וקיבל דבריהם אם כן אפילו במגרש תוך יב"ח דכתובה לא מפסדה אבל מתנה מפסדה משום דלא יהיב אלא אדעתא למיקם קמיה."
"שאלת: מורדת שאמרה: מאיס עלי, וב"ד נתנו לה י"ב חדש. והבעל כתב מתנה לחוד בשעה שנשאה, וכתוב בה: שתוכל לגבות ממנו כל זמן שתרצה. והבעל מתיירא שמא תתננ' לאחר קוד' זמן זה, או שתתרע' ממנו בעש"ג =בערכאות של גויים=, ויפסיד הבעל ממונו. היש מן הדין שיכריחוה ב"ד למסור להם המתנה, או לא? דדילמא תתרצה לבעלה תוך הזמן?
תשובה: איני רואה שתהא חייבת היא למסור זכיותיה תוך י"ב חדש שנתנו לה, מכמה טעמים. חדא: שהאומרת: מאיס עלי, אין כופין אותה תוך הזמן הזה. ואם אתה כופה ליתן זכיותיה, אתה כופה אותה מעכשיו. ועוד: שהמתנות שאדם נותן לאשתו, תלויות במנהג המקומות. ומדעתי: שמנהג מקומכם לפי הנשמע: שהבעל כותב: שתוכל לגבות וליתן אפילו לאחרים, כ"ז שתרצה. ולפי המנהג, היה המתנה גמורה, ולא לכבוד בעלמא. ויכולה האשה מן הדין לגבות וליתן מעתה. וא"כ, ה"ז רצה ליזוק בנכסיו בשעה שכתב: וגובה ונותנת, ואפי' תתגרש. ואין אומרי' בכי הא: אדעתא למשקל ומיפק מיניה לא יהיב לה. וא"כ, מעכשיו יכולה היא ליתן לכל מי שתרצה. הגע עצמך: אילו גבתה והוציאה לעצמה או שנתנ' לאחרים, ואח"כ אמרה: מאיס עלי או מרדה מרד בעלמא, הנחייב אותה לשלם מנכסים שנפלו לה לאחר שמרדה ונתגרשה? ואם אינה יכולה לגבות וליתן לאחר כל שהיא מורדת או שמתגרשת, דאדעתא דלמשקל ומיפק לא יהב לה, כי נתנה לאחר מאי מהנה לה? דלא עדיף מאן דאתי מחמתה, מינה. ואי משום חשש: שמא תעבור ותתבע בערכאות, אין חוששין שמא תעבור. ואף אם תעבור, כל שלא נתן לה הבעל אדעת' למשקל ומיפק, אף בערכאו' לא תוכל לגבות. שאין כח שטרות וחוב ומתנה עשוין בגופן שלנו, יפין בערכאותיהם יתר ממה שהם בדיננו. סוף דבר, איני רואה שתהא זו חייבת למסור זכיותיה ביד בית דין, לא מתנתה ולא כתובתה. שאם אתה אומר, אף כתובתה חייבת למסור ביד ב"ד.
"ולענין המתנה, ששאלת ואמרת: שהמנהג בעירכם: שהיוצא' מדעתה מבעל', אינה נוטלת משל בעלה כלום. וככה דנין דייניכם, וכמ"ש הרב אלפסי ז"ל בפרק אע"פ. ואמרת: שאפי' מי שנתן לאשתו קרקע או מטלטלין, וכתב לה: שהוא נותן מתנה גמורה מעכשו שרירא וקיימא חתוכה וחלוטה, לעשות בה כל חפצת נפשה, בין שתעמוד עמו בשלום בין שתמרוד בו; ותהיה מתנתה כאילו נתנה לעובר ארח, ויהי' רשות בידה להחליף ולמכור להוריש ולתת לכל מי שתרצה; ולא שיירתי בה לעצמי שום שייור /שיור/ בעולם, וסלקתי עצמי ורשותי וזכותי מעל מתנה זו סלוק גמור; עם כל זה, הגיעה לכם תשובת הרב הגדול רבינו מאיר ז"ל מטוליטול': שאם נתגרשה בגט מרצונה, שאין לה באותה מתנה כלום. משום דאמור רבנן: דאדעתי' למשקל ומיפקי לא יהב לה. ומהאי דכתב לה: בין שתעמוד עמי בשלום בין במרדות, לא מרד בגט קאמר אלא מרד ממלאכה או מתשמיש קאמר. וחזק הרב ז"ל דבריו ממה שכתוב בשטר המתנה: והודענו: דבמתנה זו שאין לנו /אולי צ"ל: לו/ כלום בה, כדאמור רבנן: במתנה קנתה, ואין הבעל אוכל פירות. ואמר הרב ז"ל: מכאן למדנו, שלא נתן אלא על דעת רבנן שתשב עמו. אבל על דעת שתצא ותטול, לא נתן לה. ואמרת עוד: שחזרתם ושאלתם את פי מורי הרב רבינו יונה ז"ל, והשיב: שהמתנה קיימת, אפילו תמרוד בו בגט. דע: שהדברים נראין לי ברורין כדברי מורי הרב רבינו יונה ז"ל. שהרי נתן לה מתנה גמורה חתוכה וחליטה /צ"ל: חלוטה/, וסלק כל זכותו ורשותו מעל מתנה זו. ונתן לה רשות ליתן ולהוריש לכל מי שתרצה.
ואני תמה על דברי הרב רבי מאיר ז"ל. שהביא ראיה ממה שאמרו ז"ל: אדעתא למשקל ומיפק לא יהב לה. שאם כן, אפי' נתאלמנה נמי לא תטול. דאדעתא למשקל ומיפק לאחרינא לא יהב לה. דהא עיק' מה שאמרו ז"ל גבי אלמנה, הוא שאמרו בפלוגת' דרב ושמואל. דאמרי בשלהי פרק נערה שנתפתתה /נ"ד/: אלמנה, רב אמר: שמין מה שעלי', ושמואל אמר: אין שמין מה שעלי'.
אמר רבא אמר רב נחמן: אע"ג דתנן במתניתין כותיה דשמואל, הלכתא כותיה דרב. דתנן: אחד המקדיש ואחד המעריך את עצמו, אין לו בכסות אשתו ולא בכסות בניו, ולא בצבע שצבע לשמן, ולא בסנדלין חדשים שלקחן לשמן, ולא בכלים חדשים שלקחן לשמן. אמר ליה רבא לרב נחמן: וכי מאחר דתנן במתני' כותיה דשמואל, אמאי הלכתא כותיה דרב. מאי טעמא? כי אתקין /נראה שצ"ל: אקני/ לה /נראה שחסר כאן, ואולי צ"ל: וכו'/. א"כ אף אנו נאמר כן. ובכל מה שהבעל נותן לאשתו, שאם נתאלמנה שמין לה מה שנתן לה. דאדעתא למיפק לאחרינא לא יהב לה..
והנה הרב מורה: שאם מכרה ונתנה, קיים, אם גרשה הוא או מת הוא בחייה, כמו שבא בתשובתו אשר כתבת. וכן הוא באמת. שהרי שנינו: אע"פ שאמרו בתולה גובה מאתים ואלמנה מנה, רצה להוסיף, אפילו מאה מנה מוסיף. נתאלמנה או נתגרשה, בין מן הארוסין בין מן הנשואין, גובה את הכל. ואמאי? נימא אדעתא למיפק לאחרינא לא יהב לה? אלא: לא נאמרו דברים הללו אלא בדברים שהיא מתנאה בהם לפניו, או שמשמשת בהן בעודה עמו. כבגדים ומיני צבועין ותכשיטין וסנדלין, וכיוצא בהן. שעל דעת שתתנאה בהם לפניו או שתשמש בהן בעודה משמשת לפניו, נתנן לה מן הסתם. אבל במטלטלין אחרים, אי נמי: מעות וקרקעות שנתן לה, ואי נמי: כל דבר שנתן לה במתנ' גמור', אין שמין לה כלל. דהיינו מתניתין דאע"פ. וכן בלקיט /עיין כתובות נ"ד/, שאין שמין לו מה שנתן לו במתנה גמורה, חוץ ממה שעליו, ומן הטעם שאמרנו.
ובאמת שהמורדת ויוצאת בגט מדעתה בתקנת הגאונים ז"ל, אינה נוטלת כלום משל בעל, ואפי' מנה מאתים, כדעת הגאונים ז"ל. וכמו שכתב הרב ז"ל /הרי"ף/ בהלכות: דקנסי' לה בדידיה. אבל מ"מ, מה שנתן לה במתנה גמורה, מתנה מוחלטת מעכשו, שהיא יכולה לתת עכשו לכל מי שתרצה, בזה לא אמרו. אלא מוכרת ונותנת וקיים, בין יוצאה לדעתה בין יוצאה שלא לדעתה.
וזהו שנראה לי בענין המתנות הללו. ומה שכתב בשטר המתנה: והודיענוהו: שכל הנותן מתנה לחוד לאשתו, כאלו נותנת לעובר ארח. שתטול אותה ממך כל זמן שתרצה, ותקנה מה שתרצה. ואין לך בה כלום, כדאמור רבנן: קנתה, ואין הבעל אוכל פירות. איני רואה מכאן ראיה לגרע כח מתנתה כלל, ולומר: שלא תהא מתנתה מתנה, אלא כל שהיא יושבת תחתיו. כי זה ליפוי כח, כתב כן. שאפי' בפירות לא יהא /בד"ל: יהא לו/ שום זכות. שלא תאמר: יאכל הבעל פירות, וכיוצא בזה. סוף דבר: במה שהוסיף לה ומרחיב לשון הזכיות, אינו רואה שיהא בו גרעון לה.
ומכל מקום, מה ששאלת לדעת הרב רבי מאיר ז"ל: מי שהוסיף עוד בלשון מתנתו, וכתב: כל זמן שתרצה היא וכל מי שתרצה היא, בין בחיי בין לאחר מיתתי, בין בחייה בין לאחר מותה, בין כשהי' ברשותי, בן /בד"ל: בין/ ח"ו תמרוד בי. אם יהיה כח מתנה זו יפה מכח שאר מתנת /בד"ל: מתנות/ שאין כתוב בהן: בין כשהיא ברשותי, בין ח"ו תמרוד בי נראה: שאין זה מוציא מידי אותו חשש שכתב הרב ז"ל. כי מאחר שהוא סבור: שיד בעל השטר על התחתונה, אפי' בכיו"ב =בכיוצא בזה=, ונדחוק הלשון לגרע כח המתנתה /צ"ל: המתנה/, אף אנו נאמר: כי פירוש ברשותי: שלא מרדה בתשמישו ומלאכתו. ופי' בין תמרוד בי: שתמרוד בתשמישו ומלאכתו. אבל אנו נראה כן כמו שאמרתי."
"וכן הבעל שנתן מתנה לאשתו, בין קרקע בין מטלטלין, קנתה, ואין הבעל אוכל פירות. ומיהו אינה יכולה למכור מה שנתן לה, ולא ליתנו לאחר, אלא ישאר בידה, ואם תמות ירשנה, והפירות שיוצאין לה ממנה דינם כשאר נכסי מלוג, וימכרו וילקח בהם קרקע והוא אוכל פירות."
"אינה יכולה למכור – אלא אם פירש לה שתוכל למכור וליתן לאחר ואפשר עוד שצריך שיכתוב לה בפירוש שאם תמכור שלא יהא מוציא מיד הלקוחות לאחר מותה הא לאו הכי אפשר לפרש דבריו שלא יוציא בחייה אבל לאחר מיתה יוציא וכן דעת גאון ואין דעתי נוחה בכך כ"כ המ"מ בשם הרשב"א פכ"ב מה"א."
"ובדרך אגב ברצוננו להעיר בנ"ד בעצם הפקעת זכות האשה בדירה מטעם דאדעתא למשקל ולמיפק לא אקני לה אם נניח כדברי ב"כ האשה שבשעה שרכשו את הדירה נרשם הבית על שם שניהם, (לא שהבעל העביר את מחצית הדירה על שם אשתו לאחר שקנה הבעל את כל הדירה), ואם נכון הדבר נמצא שהמוכר הוא המקנה את הבית לשני בני הזוג. ושניהם היינו האיש והאשה זכו בדירה בזכויות שוות, א"כ יש לדון כי בכלל לא יכול הבעל לטעון אדעתא למשקל ולמיפק לא אקני לה הואיל ולא איהו אשר הקנה לה את מחצית הדירה ולא ממנו זכתה בדירה אלא ע"י המוכר. ולפי"ז מצטמצם טענת הבעל רק בנוגע לכסף ששילם עבור חלקה בדירה אבל זה לא יכול לפגוע בבעלות האשה בדירה. ולכן במקרה ומאז שרכשו את הדירה עלה ערכה של הדירה יש לזקוף את זה לזכותה של האשה, אכן לצורך הדיון אשר לפנינו אנו פוטרים מלקבוע מסמרות בנקודה זו."
והשתא לדעת הרמ"ה כשקנה הבעל את חמרי הבנין ע"מ לבנות בהם בית על מגרש הקנוי לאשתו, הרי מעולם לא זכה הבעל בהם שהרי השקעות בעל בנכסי אשתו מתנה הוא דיהיב לה (כמ"ש הרי"ף) והוא קנה אותם לצורך אשתו, ולכן אח"כ כשמרדה בו ואיגלאי מילתא דמתנה בטעות הוה, מ"מ איהו לא קנה העצים והאבנים והוא יכול רק לדרוש את סכומי הכסף שעלה לו הבנין, אף שלפי האמור לא זכה הבעל, יכול לדרוש ממנה במקרה של מורדת את הכסף שעלו לו חמרי הבנין, כשם שאם אמר במפורש למוכר שהוא קונה מלבושים וכיוצ"ב עבור אשתו – דבכה"ג אליבא דכו"ע זכתה האשה מהמוכר – והיא מרדה בו נ"פ שיכול לדרוש ממנה את הכספים שהוציא עליהם וה"נ דכוותיה.
הרב ציון אלגרבלי – דיין | הרב מסעוד אלחדד – דיין | הרב נחום ש' גורטלר – דיין |