ב"ה
בית הדין הגדול
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב משה טופיק הרב אברהם שרמן הרב אליהו בקשי דורון הרב שלמה בן שמעון הרב זלמן נחמיה גולדברג |
דיין דיין דיין, יו"ר דיין דיין |
תיק מספר: | 1-64-5082 | |
תאריך: |
י"ח סיון תשס"ב
29.05.2002 | |||
מערער |
פלוני
| |||
משיבה |
פלונית
| |||
הנדון: | כתובה | |||
נושא הדיון: | התניית מתן גט בדיון מחדש בעניינים שנפסקו בבית המשפט |
"צודק הבעל בטענתו, דהיינו: אף שהבעל חייב לתת גט לאשתו [ע"פ המובא ברבינו ירוחם וכפי שכתבנו בפסה"ד (מיום י"ב כסלו תש"ס), אין לחייבו בגט, כל זמן שהאשה מעכבת כספים שאינם שייכים לה ע"פ דין תורה, וזכותו של הבעל לתבוע שביה"ד הוא זה שידון בנושא הכספים והרכוש, ואין הבעל נחשב כמעגן את האשה, אלא האשה היא זאת שמעגנת את עצמה בסרבה לדון על פי דין תורה.כבוד הרכב ביה"ד הגדול הנזכר, לאחר עיון ושמיעת הערעור יצאה החלטה מלפניו כדלהלן:
"וכבר כתב בית דיננו בהרחבה בנושא זה, פסק דין נתנאל נגד נתנאל, תיק מס' 612 נ"ה, והדברים הודפסו שם בפסה"ד שהוכחנו מהפוסקים, כי היות וכל חיוב הגט נובע מזה שזכותה של האשה לא להיות מעוגנת, ולכן במקום שהבעל טוען שמוכן לתת גט ע"פ דין תורה והאשה מסרבת אין נחשב הבעל כמעגן את האשה וטענתו צודקת, אלא אדרבא היא זאת שמעגנת את עצמה, בסרבה לדון על פי דין תורה, וברצונה להחזיק כספים שאינם מגיעים לה, וכתוצאה מכך אין לחייבו בגט.
ה"ה במקרה שלפנינו, שהבעל מוכן לתת גט באופן מיידי, ומתנה ודורש שהאשה תקבל את סמכותו של ביה"ד, שלאחר סדור הגט, ידון ביה"ד בכל נושא הרכוש והכספים והמזונות על פי דין תורה, והאשה איננה מסכימה, אין לראות את הבעל כמעגן את אשתו, אלא אדרבא, היא זאת שמעגנת את עצמה, ולכן אין לחייבו בגט ואין לראות את האשה מעוכבת מחמתו. ביה"ד מבהיר בזה כי באם על אף החלטת ביה"ד נתנו לאשה מזונות של מעוכבת, ע"י ערכאה אחרת, דבר זה עלול ליצור חששות בגט, כשביה"ד לא יוכל בכל מקרה לאפשר ביצוע גט בין הצדדים.
לאור כל הנ"ל מחליט ביה"ד כדלהלן: "מעכבים את החלטת ביה"ד מיום י"ב בכסלו תש"ס (21.11.99) והחל מהיום לא מוטל על הבעל חיוב לגרש את האשה...".
"כבוד אבה"ד, הרה"ר הראשל"צ הגר"א בקשי דורון שליט"א במסקנת החלטתו לאחר נמוקיו קבע "... מי שחייב ליתן גט יש לו ליתן גט, גם אם יש לו תביעות כספיות, ואין להנציח העגינות בגין דרישותיו, על כן יש לקבל הערעור ולדון להחזיר חיוב הגט, ואח"כ לידון בשאלות הנלוות".כבוד הגר"מ טופיק שליט"א החליט, שיש לדחות את ערעורה של האשה מנמוקים שכתב ביה"ד האזורי. כבוד הגר"ש בן שמעון החליט שיש להחזיר את התיק לביה"ד האזורי ע"מ שישקול שוב את החלטתו לעיכוב החלטת ביה"ד מיום י"ח בכסלו תש"ס, וזאת לאור העובדה ששני הצדדים חיים בנפרד משנת 1981 והדבר גורם למכשולים רבים.
"לא נחשבת האשה כלל כמעוגנת, אלא נחשבת שהיא כמעגנת את עצמה, וכן מוטל על האשה, שביה"ד הוא זה שידון בכל מכלול התביעות ההדדיות שביניהם ולכן אם האשה מסרבת לעשות את המוטל עליה אין לראותה כאשה עגונה .... וממילא נפלה כל סיבת חיובו של הבעל בגט, ואי לזאת יש לעכב את חיובו של הבעל בגט, ונביא ראיות מפורשות שבמקום שחיובו של הבעל בגט נובע מעיגון האשה ויש לו תביעה ממונית כנגד האשה והאשה מסרבת, זה מעכב את חיובו בגט ולדברינו הבנת הדברים, היות והאשה לא נחשבת כמעוגנת אלא מעגנת את עצמה ולכן כל סיבת חיוב הגט נופלת".ראיותיו של ביה"ד הם דברי המהריק שורש ק"ב שדן בענין כפיית יבם לחלוץ ליבמה וכתב שם:
"... כל שכן וכ"ש הכא דכולהו איתנה בה. שאין יכולה להבעל לו כלל, ואין לכך עיגון גדול מזה דודאי יש לכופו לחלוץ כדי להתירה, היכא שאין היבם בא מחמת טע' ממון, אבל היכא שהיא עשירה והיבם טוען שהנכסים בחזקתו מכח ירושת אחיו, אין בידינו לסלקו מירושת אחיו דממילא נפלה קמיה ... מכל מקום אין כח בידינו להפקיע מירושתו ולכן נהגו לעשות פשרה. ומאחר שמן הדין כופין לחליצה דשאין לא לעגנה כדפי' אלא שהוא בא מחמת טענת ממון, וכדפ' אם כן כי נסתלקה טענת הממון תבנא לדינא וכופין אותו לחלוץ". [דברי המהרי"ק הנ"ל הם ציטוט של דברי הרבנים פרץ בהגהות לסמ"ק מצות יבום (לא מצאתי במקור, א.ש.)].וכן הביא שם ביה"ד בפסה"ד, את דברי השו"ת שיבת ציון שאלה צ"ו שכתב לענין כפית חליצה בזה"ל:
"... מ"מ כיון שהיבם צועק ככרוכיא ורוצה לציית לד"ת ולקבל על עצמו כ"מ שיושת עליו ע"פ פסק דייני ישראל, והיא מסרבת לציית לד"ת איך יעלה על הדעת לומר שהוא מחוייב לחלוץ כ"ז שהיבמה מסרבת לציית ד"ת עמו וכו' בזה לכו"ע צריכה היא לעמוד עמו לפני בי"ד לציית עמו דין ופן יהיה הדין שיכול לעכב החליצה"...וכן הביא את שמובא בשו"ת מהרש"ם ח"ה סי' ס' ובשו"ת אגרות משה אה"ע סי' קי"א שכאשר האשה מסרבת לדון בתביעות הממון של היבם כדין תורה "הוי העיכוב מצידה".
"... ואמרתי אני בלבי שאין ספק שאפי' אותם שאמרו חכמים במשנה בפ' המדיר ואלו כופין מוכה שחין וכו', שלא אמרו שכופין אותו לגרש אלא אם אינו רוצה לגרש כלל, אבל אם ירצה לגרש אלא שרוצה להטיל אי זה תנאי בגט בזה, ודאי לא אמרו שכופין לגרש בלא תנאי, ומי שיכוף בדרך זה כמעט הייתי אומר שחזר ונפל במכשול הכפיה, אלא שעד עתה לא מצאתי מקום להתלות, ובחפשי בדין תנאי, מצאתי בב"י א"ה סי' קמ"ג בסוף ספר חזה התנופה, אעפ"י שנותן גט לאשתו ע"מ שלא תלכי לבית אביך שהגט כשר והתנאי קיים, אין לשום אדם שישתדל בגט שינתן בתנאי שכזה, כי אין ספק שלא יתקיים התנאי הזה, שאי אפשר שתעמוד על נפשה מלכת לבית אביה, ונמצא גט בטל ובניה ממזרים למפרע, אם המגרש הזה מאלו שכופין לגרש ולא רצה לגרש רק בתנאי, זה אין שומעין לו, וכופין לגרש בלא תנאי עכ"ל. ראיתי ושמחי ליבי, שהרי כל המעיין יראה, שקל להבין מתוך זה הלשון שנתבררה כוונתו, שהנה כתב שני פעמים מלת "זה", והיה ראוי שיאמר רק תנאי ותו לא, אלא ודאי דוקא תנאי זה שכמעט נמנע להתקיים, הוא דקאמר שכופין לגרש בלא זה, היא תנאי שנקל לקיים אין ספק שהכופה לגרש בלא תנאי מרבה ממזרים, וכו' וא"כ הנראה לענ"ד שאין ראוי לכופו, אפי' להתרחק ממנו, אם ירצה לחלוץ ע"ד הנזכר. בוחן כליות ולב יודע כי דברים אלו אצלי כנתינתן מסיני אין בהם נפתל ועקש".תוספת החידוש שמוצא ביה"ד בדברי המהרשד"ם, דהמהרי"ק ושאר הפוסקים הנ"ל פסקו שכאשר תביעתו צודקת כלפי האשה, על כן כשהיא מסרבת לקיים את תביעתו היא מעגנת עצמה ואין להחשיבה כעגונה לכפות על הבעל ליתן לה גט. והוסיף וחדש המהרשד"ם שאף דבר שהאשה לא חייבת ע"פ דין אבל היות ובנקל יכולה לקיים את תביעתו של הבעל גם בזה לא נחשבת כמעוגנת אלא כמעגנת עצמה, שבנקל יכולה לקיים את התנאי ולפתור את בעית עגינותה, ולכן סבר המהרשד"ם שבדיעבד אם כפו ללא קיום התנאי ע"י האשה, הגט לא גט, ובנים ממזרים, וכתב שם ביה"ד, בנדון דנן, שאין אף לעשות הרחקות דר"ת היות וכל סיבת חיוב הגט נובעת מחמת עגינות שאינה קיימת.
"ואחר אשר האיש הזה הוא חייב להוציאה לאשה הזאת מצד הדין, מכל הטעמים הנזכרים, אינו יכול להתנות עליה בגירושיה בשום תנאי, אלא ברצונה. כיון שהדין נותן לגרש למה יכריחה להתנות עליה בשום תנאי, יקוב הדין את ההר ויגרש כפי הדין".וכן הביא את הב"י באהע"ז סימן קמ"ג, שכתב שם הרשב"א (שו"ת ח"ד סי' רנ"ו): "כל מי שכופין אותו לגרש מן הדין אינו רשאי להתנות על מנת שלא תנשאי לפלוני וכתב שם, בבאור שיטות התשב"ץ והב"י בשם הרשב"א הנ"ל, וז"ל:
"והנה על אף שדברי בדק הבית בשם הרשב"א חולקים להדיא על המהרשד"ם, דהמהרשד"ם איירי ג"כ בתנאי שע"מ שלא תנשאי לפלוני, יעוין שם בגוף התשובה [ספר בדק הבית נדפס כמה שנים לאחר פטירת המהרשד"ם וכנראה לא ראה אותו], אולם מדקדוק לשון הרשב"א משמע שרק בתנאי זה שע"מ שלא תנשאי לפלוני אינו יכול להתנות אבל בתנאי בעלמא יכול להתנות, וצריך לומר דבדק הבית בשם הרשב"א סובר דאף תנאי שע"מ שלא תנשאי לפלוני הוי הגבלה בחירות האשה ונחשב למעגנה, ולכן לא יוכל להתנות, משא"כ בתנאי בעלמא יכול להתנות. ואולם אף שבסוף שו"ת התשב"ץ הנ"ל חולק הוא על חידושו של המהרשד"ם נראה מדבריו שנאמרו אך ורק כשהבעל תובע תביעה שלא מגיעה לו ע"פ דין אבל במקום שתביעתו היא על פי דין והאשה מסרבת, נראה בפשטות שאף בטור האחרון שבתשב"ץ, יודה שלא תחשב האשה מעוגנת אלא כמעגנת את עצמה ולכן יבוטל חיוב הגט היות ונפלה סיבת חיוב הגט".מעיון בדברי המהרי"ק המהרשד"ם השו"ת שיבת ציון המהרש"ם והאג"מ נראה ברור, שפסיקתם בנדון שהיה בפניהם, אינה יכולה להיות בסיס לפסוק את אותה פסיקה בנדון שבפנינו, ולענ"ד גם הם לא היו פוסקים שכל עוד שהאשה מעכבת כספים ולא מסכימה לדון עליהם על פי דין תורה, שהיא נחשבת שמעגנת עצמה, ולא הבעל בסרובו לבצע הגט כל עוד לא תמלא האשה את התנאים שלו להסכמתו לבצע את הגט.
"ועוד שהרי מתוך דברי רבי פרץ, אשר פרץ בארץ וידוע הוא כי אזן וחקר דעת ראשונים אשר היו לפניו, משמע דפשיטא ליה דמן הדין יש לכוף לחליצה אם לא מחמת חלוקת הממון שביניהם כמו שאפרש, שהרי הגי"ה בסמ"ק במצות יבום וז"ל, ולענין כפיה אם אין ליבמה כל בבית כופין אותו לחלוץ ואם היא עשירה נוהגים לעשות פשרה מן הממון ע"כל. ולפי דרכינו למדנו דלדברי רבינו פרץ דדייק טובא, ובתראה הוא, וידע במילי דקמאי, שיש לכוף ליבם לחלוץ על פי מנהג המקום בענין הממון מאחר שאין מעכב הכפיה כי אם הממון"...עיון בדברי הרבינו פרץ מלמדינו שלא רק עצם תביעת הממון הצודקת בדין, של היבם, שאינה מתקיימת ע"י היבמה, קובעת ומעכבת את הכפיה לחליצה, לדעת הרבינו פרץ יש צורך שליבמה יש את היכולת לקיים לבצע ולתת את ממון וכאשר אין הוא ביכולתה לקיים את הדין שוב חוזר המצב שבפועל, לא היה המעגנת את עצמה, וחזר הדין שאי החליצה של היבם היא המעגנת אותה, ולכן יש לכפות. דבר זה נלמד מדבריו המפורשים של הרבינו פרץ, כפי שצטט לשונו המהריק:
"ולענין כפיה אם אין ליבמה כל בבית כופין אותו לחלוץ ואם היא עשירה נוהגים לעשות פשרה מן הממון".גם המהרי"ק נזהר לדייק כך בלשון הרבינו פרץ וכתב שם (בציטוט דבריו שהובא ע"י ביה"ד בפסקו):
"כל שכן וכ"ש הכא דכולהו איתניה בה שאין יכולה להבעל לו כלל ואין לך עגון גדול מזה דודאי יש לכופו לחלוץ כדי להתירה, היכא שאין היבם בא מחמת טענ' ממון, אבל היכא שהיא עשירה והיבם טוען שהנכסים בחזקתו מכח ירושת אחיו אין בידינו לסלקו מירושת אחיו ממילא נפלה קמיה"... (עיין בב"ש אה"ע ס' ק"ס ס"ק י"א).על פי דברים אלו ניתן לקבוע דהרבינו פרץ והמהרי"ק פסקו שאין כופין את היבם לחלוץ רק כאשר טענת הממון שלו מבוססת על הדין בלבד. אלא בעיקר כאשר היבמה יכולה לפועל לבצע את שנקבע בדין בתביעת הממון והיכא דהיא עשירה כלשון הרבינו פרץ. לא עצם תביעת ממון צודקת בדין, מהוה עילה ליבם שלא לחלוץ ליבמה, ולשחררה מעגינותה, רק יכולתה של היבמה לקיים את שהדין מצוה אותה והיא נמנעת מזה הופכת אותה למעגנת את עצמה ולכן אין לכפות על היבם לחלוץ דכפיה בחליצה קיימת רק כאשר היבם הוא המעגן את האשה ובשעה שלאשה אין יכולת לקיים את הדין בענין הממון, וכלשון הרבינו פרץ, "אין ליבמה כל בבית", והסברא נותנת שבמצב זה שמצבה כגרים, והיא אנוסה חוזר להיות הדין שאם לא יחלץ אותה היא נשארת עגונה שלא תוכל להנשא על כן חוזר הדין שכופין אותו לחלוץ.
"מ"מ כיון שהיבם זועק ככרוכיא ורצה לציית לד"ת ולקבל ע"ע כ"מ שיושת עליו ע"פ פסק דייני ישראל והיא מסרבת לציית לד"ת אין יעלה על הדעת לומר שהוא מחויב לחלוץ, כ"ז שהיבמה מסרבת לציית לד"ת... בזה לכו"ע צריכה היא לעמוד עמו לפני ביה"ד לציית עמו דין פן יהיה הדין שיכול לעכב החליצה" -נאמרו ג"כ רק בנסיבות שבידה של האשה לקיים את פסה"ד, כפי שכתב שם בתשובה: "... משא"כ בנ"ד שהוא ידוע שיש ביניהם סכסוכים בעסק חלק בית אשר היבמה רוצה להחזיק בו, ולהיבם יש ערעורים על חזקה זו, בזה לכו"ע צריכה היא לעמוד עמו בפני בי"ד לדיין עמו". הרי שאין מתשובת השיבת ציון כל ראיה לנדון שבפנינו שהתביעה הממונית "מרקיעת שחקים" בסכומי עתק שאין ביכולתה של האשה לעמוד בדין מחדש ולהסתכן בכניסה לחובות כבדים כל כך.
"... עוד העיר מעכת"ה דלפמ"ש בתשו' הרא"ש מובא בטור שו"ע סי' קנ"ד דמי שהוא מוכתב למלכות כופין אותו לגרש, א"כ בנ"ד כיון שכופין אותו לגרש א"כ אף שלא נתרצה רק באופן שתחזיר החפצים מ"מ הוי גט, ואמנם לדעתי אף דכופין אותו היינו אם אינו רוצה לגרש כלל אבל בנ"ד שרצה לגרשה רק בתנאי שתחזיר לו החפצים שלו והדין עמו בזה בודאי אין בידינו לכופו".ביה"ד האזורי לא שם ליבו להמשך דברי המהרש"ם שם, שכתב בהמשך לדברים שצוטטו בזה"ל:
"רק דמ"מ בנד"ד שלא רצה האב לקבל החפצים בשום אופן, א"כ אין בידה לקיים התנאי א"כ שוב צדקו דברי כת"ר דבידינו לכופו, ושני הצדדים יוצאים מפורש מדברי ס"ה בשם חוזה התנופה שהביא הב"י באה"ע סי' קמ"ג שכתב וז"ל, אע"פ שנותן גט לאשתו ע"מ שלא תלכי לבית אביך הגט כשר והתנאי קיים, אין לשום אדם להשתדל בגט שנותן בתנאי כזה, כי אין ספק שלא יתקיים התנאי שא"א שתעמוד על נפשה מלכת לבית אביה ונמצא הגט בטל ובני' ממזרים ואם המגרש הזה מאלו שכופין לגרשה ולא רצה לגרש רק בתנאי זה אין שומעין לו, וכופין לגרש בלא תנאי זה עכ"ל. ועי' בשו"ת מהרשד"ם ח"א ע' סוסי' מ"א בזה, וע' מל"מ פ"ח מגרושין, שלא ראה ד' רשד"ם ומבואר דהיכי שרוצה דוקא לגרש בתנאי שיש בידה לקיימו אין כופין אותו לגרש, רק היכי דאין בידה לקיים אזי כופין אותו לגרש בלא תנאי ומעתה לפ"ז בנ"ד שלא רצה האב לקבל והויא "אנוסה" שוב כופין אותו לגרש בלא תנאי, אבל ממ"ש בבדה"ב שם בשם רשב"א דהיכי דכופין להוציא אין לו להתנות שלא תנשא לפלוני, מוכח דבכל גווני אין בידו להתנות ואף שהיה אביו מרוצה לקבל החפצים באופן שתתן לו ס"ב רב, כיון דאינה חייבת בזה הוי אנוסה וכהא דאמרו בגיטין ל' ע"א מידי תרונבא דדונראה בעי למיטב לה ומוקרי אונס ועי' ביו"ד סי' רל"ב ובאה"ע סי' נ' מדברי הרשב"א ז"ל".המהרש"ם כותב מפורש בנדון שבפניו, שרק כאשר בידה של האשה לקיים את תנאי החזרת החפצים, שאין בידינו לכופו, אבל כיון שכפי עדות הרב, שהאב לא רצה לקבל את החפצים בשום אופן, ואין בידה לקיים התנאי, שבידינו לכופו ובסוף דבריו הנ"ל כתב שאף שהיה אביו מרוצה לקבל החפצים אבל הבעל מבקש שתתן לו סך רב דאינה חייבת דבזה ג"כ הוי כאנוסה. הרי דהמהרש"ם פוסק ברור כפי שהוכחנו מדברי הרבינו פרץ והמהרי"ק, דכאשר אין ביד האשה לבצע את התנאי שהעלה הבעל, ע"מ ליתן את הגט, אין לראות בה כמעכבת את הגט, אלא חוזר הדין שבמקום חיוב וכפיה דאז כופין אותו לגרש, במקום חיוב וכפיה. א"כ גם בנדון דידן, שגובה סכום הממון, בתביעתו של הבעל (המשיב) הוא רב מאוד (כמה מאות אלפי שקלים) שאין ביכולתה של האשה המערערת לקיים מה גם שחלק גדול בתביעה נאכל ע"י האשה והילדים, וכן עצם תביעתו של הבעל שכל עניני הממון ובעקר החזר חיובי מזונות האשה, האשה תבטל את שזכתה ע"י בית המשפט האזרחיים ותעביר את סמכות הדין לביה"ד הרבני שידון מחדש ע"פ דין תורה בתביעות אלו, ודאי שאין בכוחה של האשה להסכים להעברת הסמכות בביהמ"ש לביה"ד הרבני דבר הכרוך בשנוי הסמכות של ביהמ"ש לביה"ד הרבני שידון בענינים ממוניים אלו רק ע"פ דין תורה (ולהלן נרחיב בבאור בחלק זה של תנאי הבעל), קובע ופוסק המהרש"ם שלא האשה היא שמעגנת עצמה, שכן אין ביכולתה לקיים את שמתנה הבעל לבצוע הגט, וחוזר הדין שיש לחייב ולכפות הבעל ליתן ג"פ לאשה.
"ואמרתי אני בלבי שאין ספק שאפי' שאותם שאמרו חכמים במשנה פ' המדיר ואלו שכופין מוכה שחין כו', שלא אמרו שכופין אותו לגרש אלא אם אינו רוצה לגרש כלל אבל אם ירצה לגרש אלא שרוצה להטיל אי זה תנאי בגט בזה ודאי לא אמרו שכופין לגרש בלא תנאי, ומי שיכוף בדרך זה כמעט הייתי אומר שחזר ונפל במכשול הכפיה, אלא עתה לא מצאתי מקום לתלות, ובחפשי בדין תנאי, מצאתי בב"י א"ה סי' קמ"ג... מצאתי בס"ה, דינים שכתב בסוף ספר חזה התנופה, אעפ"י שנותן גט לאשתו ע"מ שלא תלכי לבית אביך שהגט כשר והתנאי קיים, אין לשום אדם שישתדל בגט שיתן בתנאי כזה כי אין ספק שלא יתקיים התנאי הזה שאי אפשר שתעמוד על נפשה מלכת לבית אביה ונמצא הגט בטל ובניה ממזרים למפרע, אם המגרש הזה מאלו שכופין לגרש ולא רצה לגרש רק בתנאי זה אין שומעין לו וכופין לגרש בלא תנאי זה עכ"ל. ראיתי ושמח לבי שהרי כל מעיין יראה שקל להבין מתוך זה הלשון שנתבררה כוונתו, שהנה כתב שני פעמים מלת 'זה' והיה ראוי שיאמר רק תנאי ותו לא, אלא ודאי דוקא תנאי זה שכמעט נמנע להתקיים, הוא דקאמר שכופין לגרש בלא זה, הא תנאי אחר שנקל לקיים אין ספק שהכופה לגרש בלא תנאי מרבה ממזריים ... וא"כ הנ' לע"ד שאין ראוי לכופו אפי' להתרחק ממנו, כנז"ל אם יר' לחלוץ ע"ד הנזכר, בוחן לבות וכליות. דע כי דברים אלו אצלי כנתינתם מסיני אין בהם נפתל עיקש כפי מה שהשיגה ידי בראשונה ובאחרונה"...מדברי מהרשד"ם אלו הסיק ביה"ד: א. שגם במקרים שהדין לכוף את הבעל בגט יכול הוא לעשות איזה תנאי בגט. ב. אם אין האשה מוכנה לתנאי, לא רק שאין לכוף את הבעל בגט אלא אין גם לחייבו, דהא כתב דגם אין להתרחק מהבעל היינו הרחקה דר"ת שנאמרה במקום חיוב גט. ג. דאם כפו את הבעל ללא תנאי גם בדיעבד אם ניתן הגט יש לחשוש לו דהא כתב שהכופה לגרש בלא תנאי מרבה ממזרים. על בסיס מסקנות אלו קבע ביה"ד גם בנדון דנן, שיש לקבל את תנאיו של הבעל ואין לחייבו בגט כל עוד שהאשה מסרבת לקיים את תנאיו, וודאי שאין לכופו. עיון בדברי המהרשד"ם מלמדינו שגם דברי המהרשד"ם אין להשען עליהם לנדון דנן ולקבוע שיש לקבל את תנאיו של הבעל (המשיב) לאשה שהגט ינתן רק לאחר שהאשה תעביר לסמכות ביה"ד הרבני לדון בנושאי הממון, מזונות העבר לאשה והילדים שנשתלמו לה, אדרבא מדברי המהרשד"ם יש ראיה לסתור את מסקנת פסה"ד של ביה"ד האזורי. המהרשד"ם כתב מפורש בדיוק שדייק בלשון ספר חזה התנופה שדוקא התנאי שלא תלכי לבית אביך, "שאין לשום אדם להשתדל בגט שיתן בתנאי כזה כי אין ספק שלא יתקיים התנאי זה שאי אפשר שתעמוד על נפשה מלכת לבית אביה, ונמצא גט בטל ובניה ממזרים למפרע". ודייק המהרשד"ם וכתב:
"ראיתי ושמח ליבי שהרי כל המעיין יראה שקל להבין מתוך זה הלשון שנתבררה כונתו שהנה כתב שני פעמים מלת זה והיה ראוי שיאמר רק תנאי ותו לא אלא ודאי דוקא תנאי שכמעט נמנע מלהתקיים הוא דקאמר שכופין לגרש בלא זה, הא תנאי אחר שנקל לקיים אין ספק שהכופה לגרש בלא תנאי מרבה ממזרים".הרי שכתב שרק תנאי שנקל לקיימו יכול הבעל המגרש להתנות לפי"ז בנדון דינן האם שייך כלל לומר שתנאי זה שדורש הבעל (המשיב) שהאשה תוותר על זכאות מזונותיה ומזונות הילדים שזכתה ע"י ביהמ"ש, ומסתכמות במאות אלפי שקלים, יכולה האשה לקיים, אם יש לראותו כתנאי שנקל לקיימו? האם האשה יכולה להיכנס לסיכון גדול, שבזה שתעביר לביה"ד הרבני שידון בממון זה ע"פ דין תורה, שבזה עלולה להיהפך לבעלת חוב גדולה מאוד הן לבעל, ובעיקר למוסד לבל"ל, וזאת בסכומים של עשרות אלפי שקלים. אין ספק דהמהרשד"ם לא יחלוק על דברי המהרי"ק, כפי שדייקנו בדבריו, שגם בחיוב שכבר חל על האשה ע"פ דין אם אין היא יכולה לקיימו בפועל לא מתקבל התנאי שמעלה הבעל, שיתן את הגט שהוא חייב ליתן לאשתו כל עוד שלא מקיימת אותו, ק"ו שתנאי נוסף שמעלה הבעל, שבזה דיבר המהרשד"ם שאין לקבלו כאשר אין התנאי ניתן לבצוע ע"י האשה וממילא אין לראות באשה כמעגנת עצמה אלא שהבעל הוא שמעגנה שאינו נותן לה גט שחויב בו. התנאים שנדונים בפנינו ניתן לדמותם לתנאי שהובא בספר "חזה התנופה" על מנת שלא תלכי לבית אביך, שאין ספק שלא יתקיים שאי אפשר שתעמוד על נפשה מלכת לבית אביה. ויש ולהרחיב ולבאר דברים אלו.
"אבל בני אותן הטועים ובני בניהם שהביאו אותם אבותם ונולדו במינות וגדלו אותם עליו הרי זה כתינוק שנשבה לבין הגויים וגדלוהו הגוים על דתם שהוא אנוס ואע"פ ששמע אח"כ שהיה יהודי וראה היהודים ודתם הרי הוא כאנוס שהרי גדלוהו על טעותם".אמנם מרן הב"י ביו"ד סי' קנ"ט ד"ה לענין הקראים הביא דברי הנמוקי יוסף (בב"מ על הרי"ף עמוד מ"ב) דלא יהבינן דין תינוק שנשבה, אלא למי שלא הכיר בתורת ישראל מעולם. אבל מי שעומד בין ישראל והולך ומדבק בחוקותיהם של גוים, מן המורידים הוא, אפשר דהנך נמי דין משומדים יש להם ומותר להלוותם ריבית. כלומר דהנמו"י אינו הולך בשיטת הרמב"ם, וסבור שידיעה הופכת את "התינוק שנשבה" למזיד. א"כ גם בנדון דנן היה מקום לומר אליבא דהנמו"י, יש לראות את האשה כמזידה בסרובה לקבל סמכות ביה"ד לדון בעניני ממון שלה ע"פ משפט התורה. אלא דהב"י שם הכריע בין הרמב"ם לנמו"י וכתב "לא שבקינן דברי הרמב"ם המפורשים בשביל דברי הנמוקי יוסף".
"ותינוק שנשבה בין העכו"מ דינו כישראל ושחיטתו מותרת, שהוא בחזקת שאם יודיעוה וישתדלו עמו כשעור ההשתדלות שהוא ראוי לשוב, לא יזיד לבלתי שב, אמנם אחר שהשתדלו עמו והוא מזיד וממאן לשוב, דינו כמומר. ושעור ההשתדלות תלוי לפי התבוננות הדיינים כאשר יופיע רוח קדשם בהכרעת דינו. ומה שנחלקו אחרונים ז"ל בצדוקים בדורות האחרונים או חשיבי כאנוסים היינו בהכרעת שיעור הידיעה שיודעים ממציאות ישראל ושאבותיהם פירשו מהם ונותנים כתף סוררת, אי דיינינן להו כשעור ידיעה למחשב מזיד או לא ואכתי אנוסים הם ובאמת צריך לדון כל איש ואיש בפרט ... וכמו כן אותו שאבותיו פרשו מדרכי הצבור והוא נתגדל ללא תורה דינו כישראל לכל דבר, ונמי צריך למוד שיעור ידיעתו אי לא חשיב מזיד, ואותו שדיינינן ליה כאנוס זוכין עירוב עבורו". עכ"ל.הרי דהחזו"א הכריע דעצם הידיעה עדין לא הופכת את התינוק שנשבה למזיד. והדבר מסור להתבוננות הדיינים להכריע בזה, כל איש ואיש בפרט. לפי"ז גם בנדון דנן, אם המערערת (האשה) יודעת את ענין שעל פי ההלכה ומשפט התורה, מערכת משפטי וחוקי התורה היא שקובעת בזכויות הממון של כל אחד מישראל, עדין אין ידיעה זו הופכת אותה למזידה, כך שבסרובה יש לראות אותה כמעגנת את עצמה. ודאי ע"פ התבוננות במציאות החברתית חנוכית שגדלה בה האשה שרואה עצמה כאזרחית של המדינה, ומערכת המשפט הכללית, היא שקובעת ע"פ חוקיה, את זכויות הממון שיש לכל אחד ואחד, אין לראות בה כמזידה, בסרובה להכפיף עצמה לסמכות ביה"ד הרבני שידון ע"פ משפטי וחוקי התורה. "אנוסה היא שכך גדלוה ע"פ טעותם", על כן אין לראותה כמעגנת את עצמה.
"ואחר אשר האיש הזה הוא חייב להוציאה לאשה הזאת מצד הדין, מכל הטעמים הנזכרים, אינו יכול להתנות עליה בגרושיה בשום תנאי אלא מרצונה, דכיון שהדין נותן לגרש למה יכריחנה להתנות עליה בשום תנאי, יקוב הדין את ההר ויגרש כפי הדין".וכתב ביה"ד על דברים אלו:
"שאף שבשו"ת התשב"ץ הנ"ל חולק על חידושו של המהרשד"ם, נראה שדבריו נאמרו אך ורק כשהבעל תובע תביעה שלא מגיעה לו ע"פ דין, אבל במקום שתביעתו היא על פי דין והאשה מסרבת נראה בפשטות שאף בטור האחרון שבתשב"ץ יודה שלא תחשב האשה כמעוגנת אלא כמעגנת עצמה, ולכן יבוטל חיוב הגט היות ונפלה סיבת חיוב הגט".מעיון בשאלה ו', ותשובות התשב"ץ שם, לא ניתן כלל להגיע למסקנה שהתשב"ץ יסכים, כשאשר יש חיוב גט על הבעל והוא יתנה בצוע הגט בקיום תביעה מהאשה שהיא על פי דין, שהוא רשאי להתנותה, ובאם האשה לא תקיים ותסרב נופל גם החיוב לגט. אדרבא מפשטות לשון התשב"ץ נראה שאת קביעתו, שאחר אשר האיש הזה חייב להוציאה לאשה זאת מצד הדין מכל הטעמים הנזכרים אינו יכול להתנות עליה גרושיה בשום תנאי, שאין הבדל אם התנאי הוא בדבר שיש עליה חיוב מן הדין, או תנאי נוסף בדבר שלא חל עליה חיוב. שכן בשאלה שנשאל התשב"ץ מדובר שהבעל פנה לביה"ד ובקשו שידון בתביעות ממון שיש לו כנגד האשה, לענין מזונות האשה, משעה שהוא נטש אותה שלדעתו ביה"ד פסק יותר מידי וכן על מסירת נכסיו לידי האשה מלבד מה שהביאה מבית אביה וכן בענין זכויותיה בכסות ובתכשיטים שהיו תחת ידה ועוד כלים ששיכים לו, שלטענתו האשה אבדה אותם. ועל כל שאלות אלו הן בענין הגירושין והן בענין הממון משיב שם התשב"ץ הנ"ל, אחר שמנה את כל העילות ההלכתיות שבגינם יש לחייב את הבעל בגירושין וכותב, שהבעל אינו יכול להתנות עליה בגרושיה, בשום תנאי ... דכיון שהדין נותן לגרש למה יכריחנה להתנות עליה בשום תנאי, יקוב הדין את ההר, ויגרש כפי דין וקרוב לודאי שבלשונו "שום תנאי", מונחת הקביעה שגם עניני הממון הנ"ל שבקש הבעל שביה"ד ידון, אינם יכולים להיות תנאי לעצם חיוב הגט, והסיבה שהוא מחויב ליתן את הגט הם כל הטעמים והעילות שמחייבות אותו לגט. אמנם בשאלה נזכר, שהבעל ביקש לאסור את האשה על קצת אנשים שלא תנשא להם ויתכן שדברי התשב"ץ "שום תנאי" התיחסה לתנאי הזה, אולם כאמור מפשיטות לשונו משמע שכאשר יש עילות שבגינם מחייבים גט, הצדדים אינם יכולים להעלות תנאים שיעכבו את בצוע הגט כפי שכתב שם לנמק את קביעתו, שלא ניתן להתנות, "דכיון שהדין נותן לגרש למה יכריחנה להתנות עליה בשום תנאי, יקוב הדין את ההר ויגרש כפי הדין, כ"ש שיש פנים שסבורני לומר אפי' אם תתרצה היא בתנאי לקבל בתנאי. בי דינא לא שבקינן ליה למעבד תנאה, שכ"כ, א"ז הר"ש בן הרשב"ץ ז"ל בתשובה וז"ל:
"וכל שחייב לגרש אין לו להתנות עליה אפילו ברצונה, שא"כ מה הואילו חכמים בתקנתם, לא יקיימו התנאי ויבטל הגט עכ"ל ז"ל, ובנ"ד אחר מהטעמים שהזכרנו שהוא מחויב מצדו לגרש הוא דשוויא אנפשי חתיכה דאיסורא, וא"כ כדי שלא תשוב אליו עוד, אין מניחין אותם לעשות שום תנאי רק גט כריתות לאלתר, דא"כ מה כח בי"ד יפה ומה הואילו חכמים בתקנתם".מדברים אלו נראה ברור שהתשב"ץ חלוק הן על המהרשד"ם והן על המהרי"ק, שכאשר יש חיוב גט גם תנאי שהבעל מעלה בדבר שבדין יש מקום לחיוב האשה, אין לתלות בו את בצוע הגט שחויב עליו. אבה"ד הגר"נ פרובר שליט"א במאמרו בקובץ דברי משפט ח"ב בנושא "בעל המחויב לתת גט ומעכבו בגלל תביעה כספית", עמוד קנ"ז, בקש להוכיח מדברי התשב"ץ הנ"ל, שם בסוף התשובה אות י"א, שבמקום שצודק הבעל בתביעתו משמע שיכול לעכב, היינו שיכול להתנות בצוע הגט, בדיון של בי"ד בתביעתו הכספית, אלא שעיון בתשובה זו, אות י"א, שהשיב לאותו בי"ד שפנה אליו, מלמדנו שאין כל קשר בין קביעתו העקרונית שאין הבעל יכול להתנות שום תנאי לבצוע גט שחויב בו מן הדין, לתשובה השיב לאותו בי"ד, שביקש חוו"ד בתביעת הבעל וטענתו כלפי האשה שאבדה את כל נכסיו שנמצאו אתה בבית. לא מצינו בשאלה שהפנו ביה"ד לתשב"ץ, שהבעל קשר את בצוע הגט במתן פס"ד בתביעותיו הממוניות, והתשובה אות י"א מתיחסת רק לעצם התביעה על נכסי הבעל שאיבדה אותם האשה. והתשב"ץ כותב שם לאחר שחיווה דעתו בתשובה "ואתם חברים חקרו הדין וקחו מועד לשפוט מישרים".
"גם מטעם אחר חייב הבעל הנזכר להוציא האשה הנז' במה שראינו מכתביו וטענותיו, במה שהוא חושדה בדברים אחרי' והוא מאמת את הדברים ולפי דבריו שוויא אנפשיה חתיכה דאיסורא, כי דבריו לא מראש בסתר, וא"כ לפי דבריו אסורה היא לגבי דידיה, וחייב הוא להוציאה, אחר אשר האיש הזה הוא חייב להוציאה לאשה הזאת מצד הדין מכל הטעמים הנזכר ... אינו יכול להתנות עליה בגרושיה בשום תנאי...".ובנד"ד אחד מהטעמים שהזכרנו שהוא מחוייב מצדו לגרש הוא דשוויא אנפשיא חתיכה דאיסור, וא"כ כדי שלא תשוב אליו עוד אין מניחין אותם לעשות שום תנאי רק גט כריתות לאלתר," דא"כ מה כח בי"ד יפה ומה הועילו חכמים בתקנתם".
"ולכן כתב התשב"ץ כלפי הדין מחוייב הבעל לגרש וא"כ פשיט"א שאין לו לבעל כל זכות להתנות כל תנאי בגט שהרי החיוב בגט לא נובע מעיגון האשה גרידא אלא החיוב נובע מהתנאי שנכתב בכתובה וא"כ מהיכי תיתו יוכל להתנות"...אמנם הגר"נ פרובר שליט"א מתיחס לעילת חיוב הגט על הבעל מזה שנשא אשה שניה על פני אשתו, אך על פי דברי התשב"ץ הנ"ל, גם בעילת חיוב גט מכח שוויא אנפשיה אין להתנות שום תנאי ועל הבעל ליתן גט כריתות לאלתר.