ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב יצחק שמואל גמזו הרב יצחק אושינסקי הרב ישראל דב רוזנטל |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 586034-4 ג | |
תאריך: |
ט באלול התשע"ג
15/08/2013 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד אסנת קרפלוס | |||
נתבע |
פלוני
בא כוח הנתבע עו"ד עמוס צדיקה | |||
הנדון: | החזקת ילדים | |||
נושא הדיון: | העברת מקום מגורים עיקרי מאב לאם במסגרת משמורת משותפת |
הוראות אופרטיביותבשלב זה, וכל עוד לא מוצתה הבדיקה עד תומה באשר לטובתן של הבנות, בית הדין לא יגרום לבנות זעזוע בשינוי מקום מגורים ושינוי מערכת חינוכית.
לפנינו תביעת אב (כרוכה) למשמורת הבנות.וזו עדותה של הגב' [ח' מ'], עו"ס שירותי הרווחה [מ' צ'], שהושמעה בדיון הנ"ל (ציטוט מתוך ההחלטה הנ"ל):
בהחלטת בית הדין המפורטת מיום 25.7.12, נקבעה משמורת משותפת בשלב זה, כפי המבואר שם באשר לתפיסת העולם של בית דין זה בשאלת משמורת ילדים.
לצדדים שתי בנות; [א'] (ילידת 2003, בגיל 9) ו[מ'] (ילידת 2007, בגיל 6).
הדיון כיום נקבע לאור תסקיר שירותי הרווחה מיום 2.9.12, לשם קביעת המשמורת של הבנות, קרי – מקום הימצאן.
לדיון היום הוזמנו שלוש עדות; הגב' [מ' ל'], פק"ס שרותי הרווחה [ט'], הגב' [ח' מ'], עו"ס שירותי הרווחה [מ' צ'], והגב' [א' ל'], הפסיכולוגית של הבת [א'].
למעשה הופיעו בבית הדין רק השתיים הראשונות.
בפתח הדיון בית הדין מעדכן את הצדדים בשינוי במותב בית הדין, והצדדים מסכימים להמשיך ולדון מאותה נקודה בה הופסקו הדיונים ע"י המותב הקודם.
בהסכמת הצדדים, בית הדין שמע בתחילה את עדותה של הגב' [ח' מ'], עו"ס שירותי הרווחה [מ' צ']. ואלו הצהרותיה לשאלות בית הדין: אני לא מכירה את האב ולא יכולה לחוות דעה באשר למשמורת, רק אוכל לספר על התהליך של האם בעת האחרונה. האם הגיעה אלי במצב קשה בתחילה, הייתה בוכה ומבולבלת, ולא היה מה לדבר אז על משמורת. ראיתי אותה בבית עם הילדות, ואז היא נרגעה. ערכתי עוד ביקורים, האחרון היה לפני שבועיים. הקשר של האם עם הבנות טוב, אף עם הגדולה, אף שהקטנה הרבה יותר קשורה לאם. האם משתפת פעולה עם תכנית של העצמה תעסוקתית, עובדת אצל קוסמטיקאית ב[מ' צ']. לא היה לי קשר שוטף בין המפגשים אצלה בבית, אך היה קשר מידי פעם. כיום האשה התחזקה וקשובה לצרכי הבנות.מתוך עדותה של עו"ס שרותי הרווחה [מ' צ'], נמצאנו למדים על התחזקותה של האם, אשר לטענתה בסוף הדיווח ראויה להיות הורן משמורן ראוי לבנות.
בית הדין הקריא לגב' [ח' מ'] את הגדרת מצבה של האם בתסקיר שירותי הרווחה [ט'], והיא ציינה כי האם משקיעה כוחות להתחזק ולא לחזור ל[ט'], אך ציינה כי אינה מכירה מספיק את התמונה הכוללת.
ב"כ האב חוקר את הגב' [ח' מ'], ואלו תשובותיה: ראיתי את התסקיר מיום 2.9.13. קבלתי רק את הנוסח הסופי. לא התבקשתי לחוות דעת על המשמורת, רק על התהליך שהאם עברה. אני לא מסכימה עם כל האמור בדו"ח זה. אני מתנגדת לביקורים במרכז הקשר לדוגמא.
באשר לדוד [ס'], האם מצהירה בפני בית הדין כי הוא התחתן והוא גר ב[מ']. הוא לא מגיע כל שבת הביתה, אולי הוא מגיע פעם בחודש, כהצהרתה.
ב"כ האב טוען כי העניין עדיין חשוב, כדי לבדוק את יכולות האם ע"פ נתוני העבר.
הגב' [ח' מ'] מוסיפה: דברתי עם החוקרת בתחנת [...] ב[מ' צ'], והיא אמרה שזה מריח לא טוב, שהאב מגיש תלונה לאחר שנה על אירועים שעלו, ולדעתה ההצפה זו הפגיעה בבנות. לא מסכימה שקיימת פגיעה בבנות, רק אם ההתנהגות קיימת, אני הייתי מצפה שהאם תגן. הגענו למסקנות כי ההתנהגות במסז' לא מקובלת וכן שיש להפסיק לחקור את הבנות. התקבלה מסקנה שהמשמורת תהיה אצל האב, אך לא נתבקשה דעתי. אין לי הכלים להביע דעה בשאלת המשמורת. לאם קשה להגיע ל[ט'], כי זה גורם לה לתגובה פוסט־טראומטית, לפי דברי הפסיכולוגית. לא אומר שאני מצדיקה זאת, אך אם הייתה נוסעת, זה היה טוב לקטינות. האם מדווחת שהאב לא משתף אותה בעיני חינוך והיא ממודרת ע"י האב. הסדרי הראייה מתקדמים. האם מדווחה שהטלפון קבוע ולא אלחוטי ולכן קשה לה לדבר אִתם ויש טלוויזיה שם. לאם אין אמון בגורמי הרווחה ולכן אין לה קשר עמם. האם מדברת עם הגורמים החינוכיים. האם מדווחה כי פעם בשבועיים או בשלוש היא בקשר עם גורמי החינוך. לא יודעת על מיילים שהאב שולח לאם. שירותי הרווחה של [ט'] התנתקו ממנה לפני שנתיים, והם לא חווים את תהליך ההתחזקות של האם. לא מקובל עלי שהאב לא מגיע ל[מ' צ'] אלא לת"א. לפני שנה וחצי כתבתי כי האב מנסה למחוק את האם מהבנות, כי זו הייתה התחושה שלי אז. היום לא יכולה לומר על אודות כך. לא רלוונטי משמורת משותפת. לא יכולה לחוות דעה האם המצב כיום הוא הפחות גרוע.
הגב' [ח' מ'] מגיבה לחקירת ב"כ האשה, ואלו תשובותיה: בתחילה האם נסעה ל[ט'], עוד היו לה שם קשרים חברתיים, אך הקשרים התרופפו ואז לא היה לה היכן ללון שם. האם גרה בקומה עליונה, יש לבנות פינה חמה עם משחקים, יש פעילות גדולה עם המשפחה המורחבת. הרבה בני דודים, לבנות היה נוח שם. זה מתאים אף למגורים קבועים. האם נתמכת ע"י משפחתה. היא זקוקה לכך. אף האב זקוק לתמיכה ממקום מגוריו. לא נראה לי שהאם צריכה לקחת את הבנות לת"א להעברתם לאב. ברווחה ב[ט'] רואים פחות את מצב האב באשר לילדות. מקומה של האם בחיי הבנות הוא נמוך. קשה לאם שהבנות לא במסגרת מסודרת אחר הצהרים. מבחינתי, סוגיית הדוד [ס'] אינה בעיה, וכבר נכתב במחלקה שלנו כי אין חשש לפגיעה מינית. כתבתי חוו"ד, וחלקים ממנה מובאים בתסקיר של הרווחה מיום 2.9.12. בתסקיר [ט'] הפריע לי שכתוב שקיימת פגיעה אם, אך לדעתנו לא ניתן ללכת רחוק בגלל חשדות, עד לקביעת מפגשים במרכז הקשר. כן חשבנו שאין להכליל כותרת פגיעה מינית. כן הפריע לי בעמוד 4 שהשמיטו שהם היו ערומים בפלג גופן העליון בלבד. הנושא של ועדת התסקירים היה לדון בדוד [ס'] והמשמורת. האם ראויה להיות הורה משמורן ראוי לבנות.
ב"כ האם קיבלה במהלך הדיון תסקיר מהגב' [ח' מ'], תסקיר מיום 24.6.12 שהגישה לגב' [מ' ל']. על ב"כ האם להמציא העתק תסקיר זה לב"כ האב בתוך 48 שעות.
לאחר מכן הוכנסה לדיון הגב' [מ' ל'] פק"ס שירותי הרווחה [ט'], ואלו תשובותיה לבית הדין: במובן של ההורות, לא רואים שהאם מספיק מעורבת וטובה בגידול וחינוך של הבנות, ולכן היא לא מתאימה להיות הורה משמורן. אין לאם את הכוחות והמסוגלות לתת לבנות מה שהם מקבלות היום. עדיף פחות שבתות של הבנות אצל האם. אני ממליצה שהאם תגיע ל[ט'], ביום ששי, ותיקח את הבנות אתה ל[מ' צ'].והמשך עדותה הושמעה במועד אחר, ונצטט המשך עדותה מתוך החלטת בית הדין מיום 17.3.13:
ב"כ האב חוקר את הגב' [מ' ל'], ואלו תשובותיה: התסקיר מיום 2.9.12 הוא סיכום של ועדת התסקירים. המסקנות הסופיות היו על דעת כולם, כולל הגב' [ח' מ'], המנהלת שלה והעו"ס לחוק נוער. לפני הגשת הדו"ח הגשתי עותק לשירותי הרווחה ב[מ' צ'], זו הייתה טיוטה סופית. לא מקובל לקבל על כך השגות. המסקנות היו על דעת כולם. יש גם פרוטוקול על כך.
הגב' [מ' ל'] מציגה מסמך, פרוטוקול ועדה זו שנכתב על ידה. מוכנה שהמסמך יוצג. ב"כ האם מתנגדת להגשת הפרוטוקול. טוענת כי שירותי הרווחה ב[ט'] מוטים לטובת האב.
בית הדין החליט בדיון לקבל את שני המסמכים, מסמך זה והמסמך המצוין לעיל. על ב"כ האב להמציא העתק מסמך זה לב"כ אם בתוך 48 שעות.
וממשיכה הגב' [מ' ל'] תשובותיה: זו הייתה ועדה מקצועית ללא נוכחות הצדדים. באשר לדוד [ס'], אז הבנות לא היו מוגנות ע"י האם, אף שהמשטרה לא מצאה מקום לעשות עם כך כלום. זה מזיק לבנות. כיום אין בעיה עם הדוד, הבעיה שהייתה בעבר הייתה אחד הפרמטרים לאי יכולת להיות אם משמורנית. כשהאם עזבה את [ט'] ל[מ' צ'], יצרנו קשר עם הרווחה ב[מ' צ'] ובקשנו שתקבל טיפול שם. האם הופיעה בוועדות אצלנו. האם לא הסכימה שהבנות יקבלו טיפולים. האם לא מקבלת החלטות בתקופה האחרונה. האב נותן מקום לקשר עם האם, בהתכתבות במייל, והאם עונה בכעס וביקורת. האב מערב את האם בענייני הבנות. אם הבנות יהיו אצל האם, אני מקווה שהיא תשמור על מקום האב, לא יודעת. האב לא מקבל מספיק מקום אצל האם. יש התפתחות חיובית אצל הבנות בשנתיים האחרונות. בעיקר אצל הבת [א']. יודעת לעמוד על דעתה. אף [מ'] במצב טוב עם דיווחים חיוביים. טובת הבנות להישאר ב[ט'], זה העוגן שלהן. הבנות לא מוכנות למעבר, הגדולה אמרה שלא יכולה להיפרד מהחברות ואבא, הקטנה בקשה שאבא יעבור אתנו. היא רצתה שיגורו בסמיכות. אין מקום למסקנה של הגב' [ח' מ'] כי האב ינסה למחוק את האם מחיי הילדים. זה לא נכון ולא אחראי לומר כך על סמך מפגש אחד טעון. זה לא נכון עובדתית, האב ממלא תפקיד לעילא ולעילא, וכך סוברים אף גורמי החינוך. מדהימה המעורבות של האב. כל חיו סביב הבנות. יש שאמרו שהוא מגזים.
ב"כ האם חוקרת את הגב' [מ' ל'] ואלו תשובותיה: הקשר שלי עם האם לא אינטנסיבי. האם נהגה לכתוב ולהתקשר אלי, אך הכול היה רווי תלונות והאשמות, לא ענייני אלא תוקפני, ולכן לא השבתי להכול. למכתבים כן השבתי. הייתה טענה שהאב מתקלח עם הבנות, אך זה היה מזמן, האב הוזמן לשיחה, הבנות היו קטנות יותר, הגדולה הייתה בת 5, זה פסק כאשר הנושא עלה. בהגדרה ניתן לקרוא לזה פגיעה מינית. אני לא עשיתי ביקורי בית. לפני כמה שבועות פגשתי את הילדות. כל הזמן אני רואה עבודות יצירה של הבנות עם אמא. לא מכירה את הפריטים שהוצגו שכביכול הוחזרו לאם. [א'] הולכת לבד לבית הספר, מגיל 9 מותר. לפני שנה האב לקח אותה או אם אחרת. שתי הבנות בצהרון. יש השנה בייבי סיטר קבועה אחת והבנות קשורות אליה, היא בכיתה י"א בגיל 17. שנה שעברה היו שתי שמרטפיות. האב חוזר בשש בערב כל יום. בד"כ הבנות אצל חברות או בבית עם הביבי סיטר. הבנות ספרו לי זאת. הבת מכינה שיעורים בצהרון, או עם אבא כשהוא חוזר.
לאור האמור בהחלטת בית הדין מיום 11.2.13, בית הדין ממשיך לשמוע את עדותה של פק"ס הגב' [מ' ל'], שממשיכה להשיב לשאלות ב"כ האם, ואלו תשובותיה: אכן, לפי הידוע לי ולפי דיווחי המורה, האם הגיעה רק פעם אחת לבקר את הבנות ל[ט']. כן דיווחתי בוועדת תסקירים. לא דיווחתי על שאר הפעמים והמסיבות שהיא הגיעה בשנת 2012, כי הדיון התנהל באשר למעורבות האם בחיי הבנות. זו לא מעורבות מספקת. זו מעורבות מינימלית. הדיון בוועדת התסקירים היה חופשי עם סבב אמירות, ואז אני ציינתי כי האם הגיעה פעם אחת.הרי שלטענתה של פק"ס שרותי הרווחה [ט'], הגב' [מ' ל'], האם אינה ראויה להיות הורה משמורן ראוי לבנות.
פק"ס הגב' [מ' ל'] ממשיכה להשיב: היו לי מפגשים עם צוות בית הספר, ולפי הדיווחים שלי האם בקשר טלפוני אך לא מופיעה פיזית. לדעתי לפי האינפורמציה שקבלתי, האם הופיעה רק פעם אחת. למרות בקשות ביה"ד לחוו"ד [ח' מ'], החוו"ד לא התקבלה על ידה, משום שהתסקירים לא יוצאים מבלי שפק"ס מחוזית וארצית לא עוברים עליהם. ארצית, מאז הדיון האחרון. כן היו מעורבות פק"ס לחוק הנוער. פק"ס בקשה שכל החומר יעבור דרכי. כל לשכה חשבה אחרת, ובייחוד לגבי התפקוד ההורי של האם וכן לגבי הסיכון של הילדות. זו סיבה אחת. בנוסף, המדיניות היא שפק"ס אחת מוסרת דו"ח.
ב"כ האם מציגה שתי חוו"ד דעת בהן נאמר כי נוהלה התנהלות מוטעית בשל העובדה כי שתי לשכות טיפלו בתיק זה; מכתב מהגב' סימונה שטיינמץ, פקס"ד ראשית. מכתב שמיועד לב"כ האשה. מוסיפה כי גם הגב' קורן וברגמן כתבו כי המצב שפנו לשני פק"ס אינו טוב ולכן יש לתקן המצב שנוצר. אז לטענתה כל המערכת מודה שהייתה התנהלות מוטעית.
הגב' [מ' ל'] מגיבה: גם כשיש שתי רשויות, יש פק"ס אחת. יש עו"ס רחוקה שבקשר עם הצד הרחוק. [ח' י'] הייתה בקשר עם האם, אך הליקוי שהיא הייתה גם פק"ס. מה שאמרה הפק"ס הראשית הגב' סימונה שיש לתת לאם עו"ס ולא [ח' י'], זאת משום שהייתה מעורבות יתר. הייתה הזדהות יתר של [ח' י'] עם האם. היא לא עשתה את ההפרדה. זו הייתה בקשה של הפק"ס הראשית.
הגב' [מ' ל'] נשאלת על אודות העובדה כי הייתה הסכמה על חלוקת הימים במהלך חופשת הקיץ בין ההורים, אך למרות זאת פק"ס הגב' [מ' ל'] ביטלה הסכמות אלו. והגב' [מ' ל'] מגיבה: פק"ס לחוק הנוער הטילה וטו על כך בגלל הדוד. כמו כן הבנות היו רשומות לקייטנה. הן היו אמורות להיות בקייטנה. לא יודעת אם היו רשומות. לבנות יש חיים חברתיים ב[ט']. הכול נעצר.
הגב' [מ' ל'] נשאלת האם עדיף קייטנות על פני להיות עם האם, ומגיבה: יכלו להיות חמשה שבועות עם האם ושלשה שבועות בקייטנה. הנוסח בהודעה במייל הוא של האב.
כן נשאלת על אודות החזרה מהחתונה, שהאב הסכים שהילדות יחזרו למחרת ויישארו אצל האם, אך פק"ס הגב' [מ' ל'] התנגדה במכתב מפורש ובקשה שיחזרו באותו יום הביתה. הגב' [מ' ל'] מגיבה: האב פנה אלי ואמר שהילדה לא רוצה להפסיד בית ספר.
ב"כ האם מקשה על חוסר תגובת הגב' [מ' ל'] לבית הדין שהתבקשה לפני כשנה באשר להסדרי ראיה וסוגיית הנסיעות של הבנות, והיא מגיבה שהיא כן התייחסה. טוענת כי הועברו תשעה תסקירים ובכולם היה התייחסות לקושי של הנסיעות של הבנות. ומגיבה: אם האמא הייתה מגיעה ל[ט'], נפגשת עם הצוות החינוכי, זה ייטיב עם הבנות. זו מעורבות בחיי הבנות. לאשה יש רכב, היא משתמשת ברכב. היא נוהגת. וכן שבחזור, האב יקח אותם מ[מ' צ']. לקחתי בחשבון אף שהאם יכולה לבוא ברכב. נמסר לי מ[מ' צ'] האם כבר לא עובדת בגן ביום ששי.
הגב' [מ' ל'] מגיבה: בתסקיר האחרון לא התייחסנו להחלטת בית הדין באשר למשמורת משותפת, משום שסברנו שהצדדים גרים רחוק מדי. אף הורה לא מוותר על נושא המשמורת. הדברים שנכתבו על האב הינם בשל תפקוד שלו. אני עומדת מאחורי מה שכתבתי על האב. האב מתייעץ. כן מקבל תמיכה ע"י עו"ס שלו. לבנות קשה, אך גם לבת הגדולה קשה. הבנות חיות בפיצול. אכן אם המשמורת תהיה לאב זה לא ישפר את המצב הזה. האמה יכלה להגיב לבנות והיא לא הגיעה. לכן התפקוד שלה לא בא לידי ביטוי. באשר לטלפונים שבין האב לבנות, האב התבקש להתקין קו בזק וזה נעשה. האם תמיד יכולה להתקשר.
לאחר מכן הוכנסה לאולם הדיונים לשם מתן עדות הגב' [א' ב'], הפסיכולוגית של האם מינואר 2011. ואלו תשובותיה לשאלות ב"כ האב: אני מטפלת טיפול פסיכולוגי באם. עד מאי שנה שעברה. מאז משוחחים בטלפון, אחת לשלשה שבועות. האם הגיעה במצב שאמרה שהחיים במצב של כאוס, שפופה ורצתה להקים את עצמה מהשבר הגדול. לא עלתה שאלת האשמה, היא תיארה בעיות בזוגיות, ביקשה מהבעל ללכת לטיפול. שמעתי את הביטוי שהאב מוחק אותה מחיי הבנות בשלב מאוחר יותר. [פלונית] הייתה מאוד מתוסכלת מהיחס שקבלה מהרווחה ב[ט']. היא ספרה שעזבה את [ט'], משום שהיה ביניהם הסכם שהיא תחזור אח"כ ל[ט'], וראתה בעזיבה שלה את החטא הגדול שלה. טיפלתי ב[פלונית] כאדם וכהורה. עלו נושאים כמו ההצפה והבלבול, האבל על אמה ואחותה, דימוי עצמי שלה. עבודה. תמיד דיברנו על ההורות. כיום יש לאם הבחנה טובה ביחס לבנותיה, היא מאוד מכוונת לתקשר עם הבנות. היא תמיד הגיעה מוכנה לטיפול. כתבה במחברת אירועים שקרו עם הבנות. עלתה שאלת מעורבות שלה בחיי הבנות ב[ט']. קראתי את חוו"ד של המומחה אופיר. זה היה מוטה לטובת האב. היה שם משוא פנים. כשהגיעה אלי לטיפול, חשתי כבר אז שזה היה יכול לקרות לכל אחד. היא אדם נורמטיבי, וכך התרשמתי כבר אז, אלא שהייתה במצוקה. הייתי ממליצה כבר אז שהבנות יהיו עמה. האם הייתה מעורבת בחיי הבנות ב[ט']. היה ראוי כי אף האם תיסע ל[ט'] באמצע השבוע, אך האם גם השתלבה בעבודה, ולכן לא הייתה יכולה לעזוב יום אחד בעבודה ולנסוע ל[ט']. אני לא מאבחנת, אני מטפלת. אני מזהה השגת מטרות בטיפול. אני לא מכירה את האב. האשה הפנימה את העובדה לשמר את דמות האב בעיני הבנות. היא רשמה ע"פ בקשתי דברים חיוביים שאמר לבנות באשר לטובת האב. כגון: אלבומי תמונות, היא הראתה לבנות אלבומים מהעבר, עם האב. האם הציעה לומר לבנות ביוזמה האם הן רוצות להתקשר לאבא. כן פנתה את החדר כדי שידברו בפרטיות. כתבו שהילדה בסיכון לשם הליך פורמלי.הרי שלדבריה, האם התחזקה באופן ניכר בעת האחרונה ועדיף שהיא תהיה בעלת המשמורת.
האב מגיב: האם היא שפנתה לרווחה כדי לעשות קומבינה לשירותי הרווחה.
הגב' [א' ב'] מגיבה: האם אמרה לי ש[פלוני] הוא אבא טוב. היא התרגלה שלא להשחיר את האב בעיני הבנות. האם מתוסכלת מטיפול הרווחה ב[ט']. היחסים טובים עם הגב' [ח' י']. האם מגיבה טובה יותר לאישיות רגועה, אך במשך הזמן [ח' י'] רכשה את אמונה. לא פגשתי את הבנות. הורה שאינו משמורן צריך להתאמץ לפגוש בילדיו. לא הייתי ממליצה לאם לעבור לאזור מגורי הבנות. המקום שם עושה לה רע. האם מעורבת בחיי הבנות, היא קונה להם בגדים, ספרים, ציוד. אני מסכימה שזה "פחות מאידיאלי" שהאם לא מגיעה הרבה ל[ט'], אך יש לה עבודה ועוד דברים. האם תמיד בוכה על ריחוק הילדות. אין לאם טראומה מ[ט'], אין קריטריונים שלמים לפוסט־טראומה. האם עברה ב[ט'] תקופה קשה. יש לה מצוקה נפשית שמתקשרת עם כך, אך מגיעה לשם למרות הקושי, היא עושה הכנות נפשיות טרם הגעתה לשם. מבחינת העוצמה של האם, אין סיבה שהיא לא תוכל לגדל את הילדים. אך באשר לשאלת המשמורת, עדיף שהאם תהיה בעלת משמורת בלעדית, למרות כל הקושי שבכך.
הגב' [א' ב'] מגיבה לשאלות ב"כ האם: עלתה בעיה קשר טלפוני בין האם לבנות. הייתה הרגשה שהאם עומדת כעני בפתח כדי לדבר עם הבנות. גם ב[ט'] אין לאם להיכן להיכנס, זו אחת הסיבות שהיא לא נסעה ל[ט'], גם אין לה רכב. אם האב היה מציע לאם להיכנס אליו הביתה עם הבנות, זה היה נראה אחרת. לפעמים היא קבעה עם חברה. שמרנו על דמות האב בחיי הבנות. בדו"ח שרשמתי על פגישה ב 8.5 בוועדת תסקירים. הפגישה התחילה בכך ששמעו בסבלנות את [פלוני] עם סדר יומו, וכשהגיעה זמנה של האם היא נדחקה לומר הדברים ואצה להם הדרך. הרווחה זרמו עם הבעל. במפגש בוועדת התסקירים קבלתי רושם כי הרווחה מוטים לטובת האב. בוועדה זו האם הציעה לשלם חלק מהוצאות ההסעות של האב, אך זה לא התקיים.
נשאלת הגב' [א' ב'] ע"י ב"כ האם: איך התרשמת מהאב בוועדה? ומגיבה שלא זוכרת סערת רגשות שהייתה לאב, מאוד הלכו אתו. ב"כ האם מפנה לסעיף 6 בדו"ח של הגב' [א' ב'], ומקריאה הגב' [א' ב'] משם כי האב נכנס לדברי האם וביטל את דבריה. ומוסיפה: אז חשבתי שאם שם הוא מבטל את האם, איך הוא מסוגל לשמר את כבוד האם בחיי הבנות. האם תמיד העלתה כי לא התייעצו עמה לגבי קייטנות או צהרונים. במקרה זה התאים לה. היא הייתה בחרדה ולא ידעה היכן הבנות יהיו לאחר הבית ספר, היא רצתה להשפיע בעניין. האם שיתפה אותי בעניין מתנות שהאם שלחה והאב לא מסר. היה קונפליקט לבנות שהסתירו דברים מהאם, כגון שקנה האב לילדות נעלים חדשות.
ב"כ האב שואל את הגב' [א' ב'] האם שמעה על הסוד הגדול של הדוד [ס'], ומגיבה הגב' [א' ב']: אני מכירה את הסיפור על הדוד [ס'], אך לא שמעתי פה כל סוד.
"כעת נחזי אנן אם יש ממש בנימוקים אלו של המערערת. כלל גדול הוא בהלכה היהודית מדור דור, ויסוד מוסד הוא בבתי הדין בארץ ישראל כי כל שיקול והחלטה בנוגע לקביעת מקום החזקת הילדים חייב להתבסס על מה שהוא טוב יותר לילדים, כמו שהביא הרמ"א באבן העזר סי' פ"ב סעיף ז' בשם מהר"ם פאדוואה: דווקא שנראה לבי"ד שטוב לבת להיות עם אמה. אבל אם נראה להם שטוב לה יותר לישב עם בית אביה, אין האם יכולה לכוף שתהי' עמה."וסכמו ביחס לנידון שלפניהם:
"כל זה מתבסס על שו"ת הרשב"א המיוחסות לרמב"ן שכתב בסוף סי' ל"ח: ולעולם צריך לדקדק בכלל הדברים אלו אחר מה שיראה בעיני בי"ד בכל מקום ומקום שיש בו יותר תקון ליתומים, שבי"ד אביהם של יתומים לחזור אחר תקונן."
"וכן הוא דעת הרא"ש בתשובות כלל פ"ב סי' ג' כשיטת הרמב"ן. והוא כלל גדול בהלכה ובפוסקים שונים כגון הרדב"ז בח"א סי' קנ"ו שכתב: כללא דמלתא הכל תלוי בראות בי"ד באיזה מקום יש תקנה לילד יותר, וכמו שהביא דבריו בפתחי תשובה באבן העזר סי' פ"ב ס"ק ז' וכו'"
"וכלל גדול זה כבר קבע המהר"מ פאדוואה כנ"ל, וכן כתב בשו"ת משפטי שמואל סי' צ' בה סומך על דבריו המיוחסות להרמב"ן, שיש כח ביד בי"ד להוציא ולתת היתום למי שימצאו שזה לטובת הילד, וזהו מה שאמרו מה כח בי"ד יפה וכו'."
"ברור איפוא שגם ביה"ד האזורי בת"א כל שיקוליו והחלטותיו בקביעת מקום ההחזקה של הילדים מבוססים על מה שנראה בעיניהם שזהו טובתם של הילדים, ללא כל שיקול אחר, באשר זוהי ההלכה של תורת ישראל, וכן נהגו בתי הדין ומורי הוראה בכל דור ודור, לשקוד על תקנת הילדים וטובתם בלבד, וזהו שעומד תמיד לנגד עיני בתיה"ד בישראל."בית הדין קובע מהי טובת הילד
"ודוקא שנראה לב"ד שטוב לבת להיות עם אמה, אבל אם נראה להם שטוב לה יותר לישב עם בית אביה, אין האם יכולה לכוף שתהיה עמה."כן מובא מפורשות גם בפתחי תשובה (שם ס"ק ז) בשם הרדב"ז, שהכלל בזה הוא שהכל תלוי בראות בי"ד באיזה מקום טוב יותר לילד.
"והסבר הדברים הוא, כי ההלכות בדבר החזקת ילדים אינן הלכות בטובת ההורים, אלא הלכות בטובת הילדים, אין הבן או הבת חפץ לזכויות אב או אם. אין כאן זכויות לאב או לאם, רק חובות עליהם ישנן כאן, שמחויבים הם לגדל ולחנך את ילדיהם. ובבוא ביה"ד לקבוע בדבר מקומו של הילד, בדבר המגע בינו ובין הוריו, רק שיקול אחד נגד עיניו והוא, טובתו של הילד אצל מי תהיה ובאיזו אופן תהיה, אבל זכויות אב ואם, זכויות כאלו לא קיימות כלל."ביאור בדברי הרמב"ן הנ"ל מובא גם בתשובות דרכי נועם (שאלה כו), וכך כתב:
"כי חכמי התלמוד אמרו על הסתם, דסתם דמילתא הבת אצל האם והבן גם כן בקטנותו ואחר כך עם האב וכו' שכל זה תיקון הולד על הסתם, אבל אם ראו ב"ד שאין בזה תיקון אלא אדרבא קלקול, מחזירין אחר תקנתן כפי ראות עיני הדיינים. וכל הפוסקים הסכימו לזה שהכל תלוי כפי ראות עיני ב"ד מה שהוא תיקון לולד."הרי שאין כלל קבוע בדבר מקום הילדים, אלא ישנו רק כלל סתמי (זה המובא בגמרא ובשו"ע, ויצוין להלן) התקף רק בהעדר הכרעה אחרת ע"י בית הדין.
"אולם לאחר העיון במה שלפנינו אין לבוא גם מטעם זה לשנות הפס"ד המעורער, כיוון שכל הדין בנוי על מה שהוא לטובת הבת ואין זה כלל מזכותה של האם, וממילא גם אין מזכותה לקבוע מה שהוא לטובה הבת, ואין לבוא בטענה שאם פעם קבע ביה"ד שטובת הילדה אצל האם, וכפי שנקבע בגמ' על סתם, אי אפשר שמחמת השתלשלות עניינים שונים במשך הזמן ישתנה המצב וראות עיני בה"ד בזה מה שהוא לטובת הבת, והלכה פסוקה היא שהסמכות לקבוע בזה תלוי בראות עיני ביה"ד שמטפל בדבר, ככתוב ברמ"א אה"ע סי' פ"ב סעי' ז' מדברי מהר"מ פאדוואה: ודוקא שנראה לביה"ד שטוב לבת להיות עם אמה אבל אם נראה להם שטוב לה יותר לישב עם בית אביה אין האם יכולה לכוף שתהי' עמה, וראה בשו"ת המיוחסות לרמב"ן סי' ל"ח שכותב: ולעולם צריך לדקדק בכלל לדברים אלו אחר מה שנראה בעיני ביה"ד בכל מקום ומקום שיש בו יותר תקון. וברדב"ז ח"א סי' ס"ד כותב כללא דמילתא הכל תלוי בראות ביה"ד באיזה מקום יש תקנה לולד יותר, ובמבי"ט שם בסוף דבריו מסיק וסומך על דברי התשובות המיוחסות לרמב"ן, וכותב:... כי בזה יש תקון יותר לבנות לפי ראות עיני ביה"ד וכמ"ש בתשובות הרשב"א. ובמהרשד"ם שם כותב: אלא ע"כ יש לך לומר שחכמים דברו על הסתם. אמנם אם יראה בעין שתקנת הבת אינה להניחה אצל אמה, ודאי ואין ספק שיש כח לביה"ד לראות על תקנתה."והסיקו ביחס לנידון שלפניהם:
"ויוצא א"כ אחר שביה"ד בפסה"ד המעורער כותב שאחר ששמע את טענות הצדדים ועיין היטב בנדון מצא שמטובת הילדה היא שתמצא אצל האב ב' בהתאם להסכם מתחילת חופש הלמודים וכו', למשך ששה חדשים, היינו עד טבת תש"ך, ואז על האב להחזירה לאמה ואח"כ יתקיים הדיון על מקום המצאה של הילדה, אין לנו לפי הנ"ל שום יסוד לשנות את הפס"ד, כיוון שביה"ד אחר שטפל שנים בנדון וברור לו מצב העניינים לאשורו, קבע כך אחרי שעיין היטב בדבר."ביחס לנידון דידן, כאמור לעיל, ההתרשמות היא שהבנות יחושו בנוח אצל האב וכן יחושו בנוח אצל האם, ברם, בשקלול החשיבה על אודות התפתחות הבנות והענקת הפן האישי לו הן זקוקות כבנות גדלות ומתבגרות, האם תוכל להעניק זאת לבנות באופן טוב יותר מהאב. כן העובדה שהאם זמינה לבנות יותר מהאב, תרמה אף היא לגיבוש החלטה זו.
"רש"י פירש 'בת אצל אמה' היינו אין כופין אותה להיות עם האב או אצל קרובים. מזה מדייק מהר"ם פדווא"ה אם רצונה להיות אצל אביה, אין אמה יכולה לכופה להיות אצלה."בשאלת החזקת ילדים יש לתת משקל גם לרצונו של הילד, שהרי זו טובתו של הילד להיות היכן שלבו חפץ (כמובן שאין זה כולל מקרים בהם ביה"ד בטוח שאין זו טובתו של הילד, ברוחניות או בגשמיות, כמובא ברדב"ז המוזכר בפת"ש שם ס"ק ו).
"זאת ועוד, מכיוון שהשיקול הוא טובת הילדה, אין ביה"ד רואה שזה יהיה לטובתה אם יכריחו אותה, נגד רצונה, להיפגש עם התובע. אין אנו מתכוונים להגיד בזה, שכאילו רצונה של הילדה כאן הוא רצון טבעי חפשי, אין צורך להתאמץ כדי לראות כי רצון זה הוא פרי הסתת האם, שבמרירותה באה לידי התחסדות לדמות כי בדרך העועים (=התעתועים) בה הלכו שנייהם כאילו רק התובע הוא האשם. אולם אין הבדל בדבר, הילדה היא, לפי הרושם, מפותחת, ואם אינה רוצה להיפגש עם התובע, שום טובה לא תצמח לה מכפיה לפגישות."ועוד, עי' בפסקים וכתבים לגרי"א הרצוג זצ"ל, שו"ת אבהע"ז (עמוד תקכא), שכתב כך על אודות מקומה של הבת:
"ואפי' כשהבית דין מכירים ששנייהם, האב והאם, שוים בעניין טובת הבת, כשבי"ד מבררים שהבת מעדיפה לשבת אצל האב, אין מוציאים אותה בכח ומחייבים את האב לזונה שתהיה אצל האם, שמכיוון שהיא רוצה בכך, הרי זו טובתה, שעלינו לירד לנפש הבת, ואם נוציא אותה בכח לרשות האם, עכ"פ הרי זמן רב יהיו לה געגועים לאביה, וגעגועי ילד קטן הם דבר שיש בו משום סכנה ח"ו, ועי' שבת ריש פרק נוטל (קמא ע"ב) ".בית הדין סבור כי בנסיבות דידן, אין לחוש לתופעה זו האמורה לעיל בפסקה הקודמת, ובכל אופן הדבר ייבדק אף בעתיד, כפי שיובא להלן.
"בדרך כלל, ההחלטה על טובת הבן צריכה בירור מקיף בתסקירים מעובדת סוציאלית של לשכת הסעד, ובמקרים מיוחדים שהניגודים על החזקת ילד בין בני הזוג חריפים, בית הדין נעזר גם בעזרת חוות דעת רופא פסיכולוג שעורך פגישות בין ההורים והילד בנפרד ובצוותא, שרק אז יוכל למסור לבית הדין את הדו"ח המבוקש ממנו על גורל הבן וטובתו אם אצל אחד ההורים, או מחוץ לבית הוריו במוסד. וזו אינה צריכה לפנים, כי בית הדין אף על פי שהוא הפוסק האחרון בזה, מכל מקום צריך להודות כי אין הוא מומחה להחליט על טובת הילד בעצמו בלי בירורים קודמים ע"י מומחים לדבר כמו באותה מידה שאין בית הדין מומחה להחליט איזה חולה מותר לחלל עליו את השבת ואיזה מותר להאכילו ביום הכיפורים מפני פיקוח נפש בלי עצת רופא או מומחה לדבר, כן גם בטובת הבן."וממילא כן גם על אודות סעיף החזקת הילדים המובא בהסכם הגירושין:
"אשר על כן, מטעם זה לא יתכן שבית הדין יחליט על טובת הבן אם אצל אביו, או אצל אמו או במוסד בו הוא שוהה היום רק על סמך הסכם גירושין שניתן לו תוקף של פסק דין, שבו החליטו ההורים ביניהם על החזקתו, מבלי שיוועץ במומחים לדבר תחילה, כי הדבר עשוי להשתנות תמיד, ומה שהיה לפני שנה ויותר, בעת הסכם הגירושין, כדבר מוחלט לטובת הבן, יכול להיות היום לאחר י"ג חודש כדבר מוחלט שאין עליו חולק לרעתו. אשר על כן הכריכה בזה, כריכת טובת הבן והחזקתו בהסכם הגירושין, היא כריכת מרור רועץ לבן."אף בנידון דידן, עניין המומחים נדון במסגרת החלטה זו, כאמור לעיל וכפי שיובא להלן.
"אמנם בשאלה זו, אם מצד ההלכה שהבת אצל אמה לעולם, רשאית אם להוציא את בתה מן העיר אשר אבי הילדה נמצא בה וללכת לעיר אחרת, פליגי בה רבוותא, דעת הריב"ל בס"א כלל י"א סי' נ"ו הוא דמלתא פסיקתא קתני, והרשות בידה לקחת אתה את בתה להוליכה למקום שתרצה, והרשד"ם בחלק אה"ע סי' קכ"ג סובר דאינה יכולה להוליכה לעיר אחרת."והוסיפו:
"והנה תרי טעמי נקיט הרשד"ם ז"ל להוכיח דאין רשות לאם להוציא את בתה לעיר אחרת: א. וכן אני מוכיח זה היות אמת מ"ש למעלה מזה (הרמב"ם בפכ"א מה"א: שלמו חדשיו וגמלתו אם רצתה המגורשת שיהיה בנה אצלה אין מפרישין אותם עד שיהיה בן שש שנים וכו', והבת אצל אמה לעולם), דין הבן ואח"כ כתב והבת אצל אמה לעולם ואפי' אחר שש משמע בפירוש שאין הבדל בין הבן להבת אלא שהבן שש שנים ותו לא והבת לעולם אמנם כמו שהבן אינו יכול להוציא מן העיר ולהעלים אותו מעיני אבא וכו', דכי יעלה על הדעת שלא יהיה לאדם אלא אותו בן ויחיד ורך הוא אצלו ונפשו קשורה בנפשו והיה כראותו כי אין הנער ומת אביו מצרתו ותאמר שאפי"ה נתנו לו כח להוציא למקום רחוק זה אין הדעת סובל וכו', כן הבת וכו', והאמת כי דברים אלו ברורים הם בעיני כשמש אשר לדעתי אין מי שיוכל להכחישם."והסיקו ביחס למקרה אשר לפניהם:
"ב. ומטעם אחר וגדול הוא בעיני אני אומר שמה שאמרו הבת אצל האם לעולם אינו ר"ל, שיש לה כח להוציאה ולהוליכה למקום שתרצה האם שהרי שנינו האב זכאי בבתו... וכל אלו הזכויות הם מהתורה לבד מציאתה שהיא תקנת רבנן וכו', ואחר אשר הודיע לנו ה' את כל זאת פליאה דעת ממני מי הוא אשר יעלה על דעתו לומר שהתורה זכתה לאב בכל אלו הזכויות ואתה רוצה לבטלן וכו', ולא אבין דעת הרוצה לתקן כ"ז בקש אשר ידפנו רוח שאומרי' שכבר יוכל לזכות בכ"ז אפילו תהיה היא במדה"י, והאב במקום רחוק ממנה ואני משיב להם הנה שראובן גרש את אשתו והיה לו בת ממנה וחביבה אצלו ואתה נותן רשות לאם שיוליכנה לעבר הים, ובאותו מקום שהאם הולכת אינו מקום שתוכל הבת להרויח דבר וכו', גם הרדב"ז בתשו' סי' ש"ס פסק: הבו דלא לוסיף עלה שתוכל להוליכה למקום אחר שלא מדעת אביה זו מדה גדושה היא ואין מודדין בה."
"אכן נראה, דהני טעמי שעליהם ביסס הרשד"ם ז"ל את דינו לא שייכי אלא בעובדה שנשאל עליה שהאם החליטה לחזור משאלוניקי, ששם היה מקום מגוריה עם בעלה למולדתה ולמשפחתה עיר בלארסו שלפי מ"ש הרשד"ם שם, המרחק ביניהם הוא מהלך ב' או ג' ימים וגם סכנת דרכים כרוכה בנסיעה זו, אשר לפי המצב של אותם הימים הרי מרחק כזה פירושו הפרדת הילדה מאביה לאורך ימים. ועל גופא דעובדה זו השיב הרדב"ז בתשו' הנ"ל. לא כן במקרה דנן שריחוק מקום זה לא מונע את האב מלבקר את בתו כמה פעמים בשבוע וכו'. ולכן מסתבר הדבר שבמרחק כזה אשר נסיעה של שעה שעתיים מבדילה בין מקום של האב למקום מגורי האם לא ישתנה הדין מה שקבעו חז"ל בת אצל אמה, כמו שלא תשתנה הלכה הנזכרת, כשהורי הילדה שנייהם גרים בעיר אחת, אלא שדירת האב בקצה העיר מצד אחד, ודירת האם בקצהו השני ופשוט כי תקנה זו שקבעו חז"ל בת אצל אמה לא ניתנה לשיעורין כאלה."הרי כל עוד המרחק הגאוגרפי והפיזי הוא סביר כדי שיוכל האב לפגוש בילדיו (ובנידון דידן – בבנותיו), אין לבטל הלכת "בנות אצל האם" המבוסס אף על טובת הבנות, רק משום העובדה שהאם התרחקה עם הבנות.
יש לציין דבר נוסף. בעבר עמדה לפני בית הדין אינדיקציה לכך שהאם אינה בשלה דיה לקבלת המשמורת, ולכן הוחלט כמי שהוחלט ע"י ההרכב הקודם שישב לפנינו באשר למשמורת הבנות. ברם, כיום, האינדיקציה היחידה שלפנינו היא שמצבה של האם הולך ומשתפר. אף מבלי להיכנס לגופן של חוות הדעת המקצועיות שהונחו לפנינו ואלו שטרם הוגשו. עצם העובדה שהאם רואה צורך לטפל בעצמה, כולל טיפול פסיכולוגי וטיפול ע"י מאמנת אישית, מוכיח כי אכן האם מבינה שישנם דברים שעליה לשפר כדי לקדם את יכולותיה ההוריות, ודבר זה כשלעצמו ראוי להערכה.ברם, כיום, לאור חוו"ד עו"ס [מ' צ'] הגב' [ח' מ'], לאור חוו"ד הפסיכולוגית הגב' [א' ב'] ולאור התרשמות בית הדין באופן ברור כי אכן האם עברה כברת דרך משמעותית והשתפרה מאוד בפן האישי והאישיותי, כולל העצמה עצמית ויכולת הורות טובה, בית הדין אינו מוצא שלא לקבוע כי טובת הבנות כיום להימצא בחברת אמן. בהמשך לאמור לעיל, כיום אנו בטוחים כי בשקלול הנסיבות הכללי הדבר ישרת את טובת הילדות.
בתיק זה נתקדם בזהירות ובמתינות, עקב בצד אגודל. מעבר הבנות לחזקת האם, כרוך בהעתקת מקום מגורי הבנות לאזור אחר בארץ, צעד שלא ננקוט טרם שנהיה בטוחים כי אכן בשקלול הנסיבות הכללי הדבר ישרת את טובת הילדות.
...
נוסיף ונאמר. ברמה העקרונית, אין ספק כי טובתן של בנות בכלל ובנות בפתח שנות התבגרותן בפרט, לחיות עם אמן. כן נאמר אף בהחלטות קודמות של בית הדין ע"י המותב הקודם. אך כל זה כמובן בהנחה שהאם מסוגלת להעניק לבנותיה את כל צרכן בעת ההיא. בנסיבות תיק זה, כל עוד לצערנו לא זכינו לקבל את חוות הדעת המקצועית מהגורמים המטפלים אם, ובייחוד מעו״ס שרותי הרווחה ב[מ' צ'] שהיא הקרובה לאם ביותר מבין הגורמים המטפלים והבוחנים, לא נוכל לקבוע בוודאות כי אכן האם כבר עשתה את כברת הדרך הנדרשת, ולכן לא נוכל עדיין לקבוע כי יש להעתיק את הילדות ממקומן הטבעי, על כל הקושי המשתמע מכך, ולהעבירן לחזקת האם.
לאור הנתונים שכן מצויים לפנינו, קשה לקבוע בוודאות היכן טובתן המוחלטת של בנות, כאשר מחד גיסא עדיין חסרה אינדיקציה מדויקת על אודות מצבה של האם, ומאידך, נראה כי אף אצל האב אין מדובר במצב אידיאלי של הבנות, בין השאר משום הסיבה שהאב נוטה להותירן שעות מרובות בחברת חברות ושמרטפיות, ולעתים תכופות רק בשעות הערב מתאחדת המשפחה, קרי – הבנות עם אביהן. בנוסף, בית הדין עדיין לא השתכנע כי האב מעודד הקשר של הבנות עם אמן, ממריץ את הבנות ליצור עמה קשר או מסייע לאם לשוחח מידי יום עם בנותיה בשעות קבועות.
... בנוסף, המפגש אפשר לי להתרשם מהצורך העז של הבנות בקשר משמעותי עמה. לאורך כל המפגש הבת הקטנה התרפקה על אמה ועלתה התחושה כי אינה מצליחה ל"שאוב" את כל החום לו זקוקה ממנה.וכן שם על אודות התעצמות האם:
במהלך השנה שחלפה מאותו דיון, אני ממשיכה ללוות את [פלונית] בשינויים המשמעותיים שערכה בחייה. [פלונית] התמידה בטיפול פסיכולוגי, התחזקה והתרככה. שינויים אלו נראים בבירור והם מאפשרים לה ליצור חברויות חדשות הן דרך הפרויקט הקהילתי שהשתתפה בו והן דרך עבודתה בגן הילדים. במקביל [פלונית] עשתה צעדים משמעותיים לקראת עצמאות תעסוקתית בתחום הקוסמטיקה. [פלונית] השתתפה במסגרת פרויקט תעסוקה לרווחה "עכשיו אני" ונעזרה אף במאמנת אישית אשר נפגשה עמה שנים עשר מפגשים כדי לבנות את העסק העצמאי שלה בביתה. כיום [פלונית] עובדת הן כסייעת בגני הילדים והן כקוסמטיקאית בקליניקה שפתחה בביתה.ועוד שם על אודות הקשר של האם עם הילדות:
... כיום, בזכות התהליך שעברה האם, יש ביכולתה ליזום קרבה וליצור קשר מכיל אף עם [א'].ובסיכום הדברים כתבה בין השאר:
מאשה חלשה, מוצפת, מבולבלת, מאשימה, תוקפנית – הפכה לאשה עובדת, עצמאית, מאורגנת, חמה ורכה. שינויים אלו נראים בבירור לכל מי שמלווה אותה לאורך התהליך והם שאפשרו לה לראות באנשים משאב. [פלונית] הרחיבה בצורה משמעותית את מעגל האנשים עמם נפגשת ויצרה חברויות חדשות, משמעותיות ומחזקות עבורה. בנוסף, [פלונית] עשתה צעדים משמעותיים לקראת עצמאות מקצועית. כיום, עובדת כקוסמטיקאית עצמאית ובמקביל אף זוכה להערכה רבה כסייעת בגני ילדים מהגננות ומההורים. להערכתי המקצועית, [פלונית] עברה תהליך משמעותי שאפשר לה להתחזק ולקחת מוקד שליטה על חייה.הרי שניכר בעליל מתיאורי העו"ס [מ' צ'] כי אכן האם אינה במצב בו הייתה שרויה בעת החלטת בית הדין מינואר 2011 למשמורת פיזית של הבנות אצל אביהן, וניתן לקבוע באופן מוחלט כי האם עברה כברת דרך משמעותית בלקיחת אחריות על מוקד חייה והתעצמותה האישית, עניין שלבטח משפיע לחיוב אף על דמותה ההורית ויכולותיה בתחום הנ"ל.
הרב יצחק שמואל גמזו – אב"ד | הרב יצחק אושינסקי – דיין | הרב ישראל דב רוזנטל – דיין |