ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא |
דיין |
תיק מספר: | 935406/2 | |
תאריך: |
כ"ב באלול התשע"ג
28/08/2013 | |||
מבקש |
פלוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | בירור יהדות | |||
נושא הדיון: | בירור יהדות ויוחסין |
אב: [מ'] [מא'] בן [ש'] – יהודי.כמו כן הוצגה תעודת לידה של אם המבקש שבה כתוב:
אם: [מ'] [או'] בת [רו'] – טאט.
[צ'] [או'] בת [רו'] מספרה 025387.הרישום והתעודה מתאריך 20.2.62 על לידה בתאריך 22.4.1960.
אב: [צ'] [רו'] בן [מ'] – טאט.
אם: [צ'] [זו'] בת [אפ'] – יהודייה.
"[רו'] התחתן, לקחו אותו למלחמה עם פינלנד, חזר, ועוד פעם לקחו אותו למלחמה עם הגרמנים, באה הודעה שהוא נעדר הוא היה בתחילת המלחמה בגבול, ובמקום זה לא נשאר אף אחד.לשאלת בית הדין אם היו ל[רו'] [אג'] אחים ענתה:
...
אשתו גרה באותו בניין עם [מי'], זה היה בניין גדול. בשנת 54, 55 באו קרובים מצד האשה לבקש מאבא שלי שנשאר הכי זקן במשפחה רשות להתחתן, אבא שלי הוא כוהן, למד בישיבה, בקובה היה בית ספר דתי ולמד שם שבע שנים והם קראו לזה ישיבה.
...
הוא אסף זקנים, אני הייתי בת 14, 15. היו חמישה שישה זקנים, באה עוד קבוצה כוללת החתן, הזקנים דיברו אתו ושאלו, מי אתה? האם אתה מוכן לפרנס אותה? רצו לדעת באיזה ידיים נותנים אותה, בשבילי זה היה נראה כמשפט, איך יפרנס."
"ת. שלושת האחים שלו נהרגו במלחמה.ויש לעיין כיוון שעל פי המסמכים, הרישום והעדות שנאמרה בפנינו, אין ידיעה ודאית שמת. אלא רק ידיעה ודאית שנעדר, מהו מעמדה האישי של אשתו ומהו מעמדה האישי של אמו של המבקש והמבקש.
ש. בשנת 54 האם היו חיים אחי [רו'] ?
ת. לא היו אחים, נהרגו במלחמה."
"על אף שלא כתוב במפורש שנהרג, יש להניח שנהרג שאף אם נפל בשבי עם שם זה, ודאי שהיו הורגים אותו, הגרמנים היו אומרים יהודים קדימה לצאת מהשורה, ואחר כך כדי לברר מי היהודים שנשארו היו אומרים לשאר להוריד מכנסים והיו כלבים שאומנו לברר זאת והיו מתנפלים על היהודים. למרות ההבדלים בתאריך, דבר זה היה מצוי, יכול להיות שהחלטה ראשונה ב־8/41 והחלטה סופית ב־2/42.יש לציין שעל פי הוראת סטאלין אסור ליפול בשבי. הרוסים לא החליפו שבויים והשבויים שנשארו בידי הגרמנים לא קיבלו דבר מהגרמנים.
...
זה היה בתחילת המלחמה עם רוסיה הגרמנים התקדמו 50 ק"מ ביום, השמידו הכול) ההודעה התקבלה שהוא נעדר (רייז: הודעה כזו משמעותה 99 אחוז שהוא הרוג), השטח היה תחת הכיבוש הגרמני במשך שנים. לא הייתה אפשרות להגיע למקום זה. בפועל מי שנהרג אז. רשמו אותו כנעדר כי אי אפשר לברר. בשיחה נוספת עם ד"ר רייז אמר לי שגם אשתו אומרת שמשמעות נעדר בתקופה זו שהוא ודאי מת."
"על עיר שהקיפה כרקום ועל הספינה המוטרפת בים ועל היוצא לידון, שהם בחזקת קיימין. אבל עיר שכבשה כרקום וספינה שאבדה בים והיוצא ליהרג, נותנין עליהן חומרי חיים וחומרי מתים."ולכאורה, דמי נידון דידן לעיר שכבשוה כרקום שהרי המקום שבו היה נכבש על ידי הגרמנים, אף שנידון דידן אולי חמור יותר שהרי לא היה בעיר שנכבשה אלא היה חייל במלחמה. ויש לנו להבין מהו הגדר של נותנין עליו חומרי חיים וחומרי מתים והאם הוי מדאורייתא או מדרבנן.
"ובלבד כרקום של אותה מלכות. אבל כרקום של מלכות אחרת כליסטים הן ועוד ג' הוסיפו עליהן את שגררתו חיה ואת ששטפו נהר ואת שנפלה עליו מפולת."והנה אין ספק שנידון דידן שהגרמנים כבשו את השטח הרוסי הוי כרקום של מלכות אחרת, וצריכים לדעת מה הנפקא מינה לדינא ב"כרקום של מדינה אחרת", והאם דברי הירושלמי עולים על תחילת המשנה "עיר שהקיפוה כרקום" או על הסיפא "עיר שכבשוה כרקום."
"וכן עיר שהקיפוה חיל מאותה מלכות והיו במצור... הרי הם בחזקת חיים, ואם גט של אחד מאלו ביד שליח יתנהו לאשתו והיא בחזקת מגורשת. אבל עיר שכבשוה כרקום או עיר שהקיפוה חיל ממדינה אחרת וספינה שטבעה ומי שגררתו חיה או שטפו נהר... הוי ספק חיים ואם גט של אחד מאלו ביד השליח לא יתנהו לאשתו ואם נתנו הוי ספק מגורשת."וכתב על זה הב"י שם:
"ומה שחילק רבינו בין כרקום של אותה מלכות לכרקום של מלכות אחרת הוא מהירושלמי… ונראה לי דהכי פירושו דבכרקום של אותה מלכות כל זמן שלא נכבשה יושביה בחזקת קיימין דאין לחוש שמא עשו תחבולות כדי להשחית את העיר ויושביה… שהרי חסים על העיר שהיא שלהם, אבל כשהיכרקום היא של מלכות אחרת… אינם חסים על חומותיה... לפיכך אעפ"י שלא נכבשה נותנים עליה חומרי מתים."ומדברי הטור והב"י משמע שקאי על רישא של המשנה, אבל סופה של המשנה "שכבשוה כרקום", אין הבדל בין מלכות זו למלכות אחרת, ששניהם לא חסים על יושבי העיר ולכן נותנים עליהן חומרי חיים וחומרי מתים. והנה אין ספק שבנידון דידן שהיה בעת המלחמה ועדיף מכרקום ובוודאי שהצבא הגרמני לא חס ולא נמנע מלהרוג בשטח שנכבש על ידו ובוודאי את חיילי הצבא הרוסי.
"באותה שהביא הרא"ש ז"ל שאמר בירושלמי ובלבד כרכום של אותה העיר אבל כרכום של עיר אחרת כליסטים הם משמע דאסיפא שנותנים עליו חומרי חיים קאי דכרכום של עיר אחרת כליסטים הם ואף על פי שכבשוה הרי הם בחזקת קיימים.ומדבריו משמע שהבין שקאי אסיפא ולדבריו בכרקום של עיר אחרת, אף שכבשוה אין נותנים עליה חומרי מתים מפני שהרי הם כליסטים ובאים על נכסי ממון ואין בכוונתם להרוג.
...
לישנא דכליסטים משמע דעל עסקי ממון הם באים ולא על עסקי נפשות.
...
והרמב"ם ז"ל בפרק י"ז מהלכות איסורי ביאה אעיר שכבשוה כרכום כתב בלשון הזה במה דברים אמורים בגדוד של אותה מלכות שהם מתיישבים בעיר ואינם יראים אבל בגדוד של מלכות אחרת שפשט שטף ועבר לא נאסרו הנשים מפני שאין פנאי לבעול שהם עוסקים בשלל ובורחים להם. הרי פירש לשון כליסטים הם שעל עסקי שלל הם באים."
"אבל כרקום של מדינה אחרת דינם כליסטים ואם כבשוה בחזקת מתים הם."ומבואר מדבריו שהסביר כמאירי וסבר שכרקום של מדינה אחרת הרי זה בחזקת שהרגו יושבי העיר מפני שאין חסים עליהם ואין ליתן להם חזקת חיים דהוי בחזקת מתים.
"והרח"ש (בדף ס"ד) כתב דהטור ור"י לא פליגי דמר אמר חדא ומר אמר חדא, ולכו"ע הקיפוהו חיל של מלכות אחרת נותנין עליהם חומרי חיים וחומרי מתים אבל כבשוה בחזקת מתים, ובספר עצי ארזים שם (אות קמ"ב) היקשה על זה דא"כ אימאי לא כתב הטור חילוק זה גם לעניין נשואי אשה, וא"ל כמ"ש הח"מ שלא נאמרו דינים אלו וחילוקים הנ"ל רק לעניין גט ותרומה ולא לעניין היתר אשה, שמדברי הרב הנ"ל נראה שאינו מחלק בהכי, אלא סבירא ליה דכל מה שנאמר בעניין זה דחשבינן להו כמתים מהני נמי לעניין היתר אשה, ע"כ נראה דהטור והרי"ו פליגי בזה, והטור מפרש חילוק הנ"ל רק בעיר שהקיפוה כנ"ל עיין שם."והנה המעיין בעינא פקיחא יבין דהמחלוקת בהסבר הלכות אלו נובע ממציאות שונה ולהכי כתב המהרי"ט שבכרקום של מדינה אחרת הוי כלסטים ואין להם עניין בהריגת אנשי העיר מפני שבאים על עסקי ממון, ואולם הב"י הבין שבכרקום בא על דיני נפשות ולפי זה לכאורה, יש לדון בכל מקרה לגופו מהו עיקר עניינו של היכרקום הבא על העיר. ויש לדון האם בצבא הכובש אזור במלחמה, כל אנפין שווין. ויש לדון בכל מקרה לגופו ויש לומר דגם דיני כרקום אינם בהיכרח שווים בכל מקרה.
"א"ה בכל אלו העניינים אין יכולים לדון בזמן הזה מדין השנוי במשנה שכבר נשתנו סדרי המלחמה מבזמן המשנה וההנהגה עם השבויין שתופסין בהמלחמה ואין לדון בזה אלא במה שעינינו רואות והעיקר צריך לידע דאף במקום דהוי רובן למיתה אם המיעוט הוא שכיח נותנים עליהם חומרי חיים וחומרי מתים מה"ת ובמקום שהמיעוט לא שכיח אזי מה"ת אין חוששין להמיעוט וחושבין אותם למתים רק מדרבנן חוששין להם."והנה ה"קרבן נתנאל" (בפ"ג דגיטין אות נ') הביא דברי הטור ורבינו ירוחם והביא דברי הב"י ודן שם האם הטור ורבינו ירוחם נחלקו, ורמז לעיין במהרח"ש.
"ודבריו תמוהים מאוד וכי מצווים הם על לא תחיה נשמה שנעמידהו בחזקת מתים אפילו לקולא יותר משטפו נהר או מפולת או גררתו חיה."אמנם העיקר הוא כמו שכתבנו לעיל שלאו כל כרקומין שווים, וכבר עמד בהאי מילתא מרן ה"חזון איש" (אבהע"ז סימן ל"א סק"ח) ונעתיק דבריו דהם קילורין לעינים:
"ולאו קושיא היא, דהרבה מלחמות היו בתולדות העמים שברוב שנאתם זה לזה הרגו את כולם, ובזה איירי בירושלמי לפי רי"ו, ואם כרקום של מלכות אחרת, ג"כ אינה פוגעת בנפשות שקטות זהו בכלל של אותה מדינה, ועיקרו אתא לאשמועינן שאם היכרקום מתנהג להרוג את כל הנפשות הנמצאות, אין חוששין שמא ניצול היחיד כיוון דלא שכיח כלל ולא דמי למה שכתב לעיל בגייס שנכנס לעיר על עסקי נפשות יהודים, דהתם לא נכנס רק על יהודים ולא נכנס רק לשעה, ולא הקיפו כל כך את העיר, ואפשר להינצל על ידי סוגי הצלה הנזכרים שם אבל כשצבא שהקימו מצור על העיר כבשוה כדי להרוג את הכל, אי אפשר להמלט, ודמי לאותם שהובלו לקברות, ולמדנו מדברי רי"ו דכה"ג אין נותנים חומרי חיים, ואע"ג דשאר ראשונים לא פירשו כן דברי הירושלמי מ"מ לא נחלקו על דינו של רי"ו, וכן יש לדמותו ליצא ליהרג בב"ד של עכו"ם במקום דאין חשש של שוחדא, ואע"ג דאם היה הנידון ע"פ שראינו את פתשגן הכתב אשר ניתן להרוג את היהודים בעיר פלוני, ולא שמענו מהנעשה לא היינו דנין בזה דין יוצא ליהרג כיוון שהדבר יוצא מכלל רציחות הרגילות ואינו דומה ליוצא ליהרג בדיניהם דזה לא שכיח שיחזרו בהן, אבל גזירות הפראות עבידי דבטלי וגזירת המן תוכיח, מ"מ אחר שידענו שבצעו יזמתם ונגזרה גזרה בעוה"ר, לא גרע כאן מיוצא ליהרג במקום דליכא חשש שוחדא, ואין נפקותא כאן אם יש בדינם מעין חק ונימוס, או שהוא פראות וליסטיות, שהעיקר תלוי במידת הודאות של מיתתו של הנידון."ועיין גם בשו"ת "מנחת יצחק" הנ"ל מה שכתב בנידון הנאצים:
"והנה בנ"ד בעוה"ר הרוצחים היו מצווים מאת צר הצורר היטלער וסיעתו ימ"ש על לא תחיה כל נשמה ר"ל, ומה שניצולו מעט מזער היה בדרך נס הפלא ופלא."ולכאורה, נראה דטעמא דכרקום הוא, בין כשהיכרקום עדיין כובשה או שבעקבות היכרקום ברחו אנשים מן העיר, ועוד דאיכא למיחש שמא נשבו וכדכתב רש"י בב"מ (לז, ב) ולהכי כיוון שלא ידעינן תולים הדבר וכללה לנו המשנה נותנים עליו חומרי חיים וחומרי מתים.
"ומה ספינה שרובם לאבד נותנין עליהם חומרי חיים וחומרי מתים."ופירש הרשב"ם:
"כדתנן בפ' כל הגט אבל עיר שכבשוה כרכום וספינה שאבדה בים שרובם לאבד ואפ"ה נותנין עליו חומרי חיים וחומרי מתים."משמע דעל כל פנים, הוי רובא למיתה.
"הספינה שאבדה בים הוא שנשברו הכלים והעצים שלה ונאבד הכול ונשארה הספינה על פני המים להנהגת המים ולא נשאר עוגין ולא משוטות שיתנהגו בה."ופשט דבריו מורים שאם טבעה ממש אין נותנים עליו חומרי חיים. וכ"כ ב"פני יהושע" בגיטין שם.
"וכדי שנתבונן איך נעשה ואיך צריך לחקור אם ראה שטבע ממש ושהה כדי שתצא נפשו ולא ראהו או שמא ראה ספינה מטרפת בים וחשבה להשבר או שראה שנשברה ספינה בלב ים כי רוב העולם קוראים לכלל הדברים האלו טביעות ואין מדקדקין בין שנשברה ספינה במקום רחוק מאוד מהעיר שיחשבו הרואים שאי אפשר למי שנפל שם להנצל ולצאת אל היבשה ובין שראוהו טובע ממש וכסוהו המים ושהה עליו ויש הפרש גדול בין זה לזה במים שיש להם סוף ואפילו אין להם סוף יש הפרש גדול ביניהם. ואם תשאלני במים שאין להם סוף מה הפרש ביניהם והלוא אפילו במעיד ממש שטבע ושהה עליו כדי שתצא נפשו ולא ראוהו שעלה אפ"ה לא תינשא אשתו כל שכן אם אינו מעיד שראוהו טובע ממש דע כי במעיד שטבע ממש ושהה עליו אע"פ שלכתחילה לא תינשא אם נישאת בדיעבד לא תצא כמו שאמר בסוף יבמות אמר רב אשי ש"מ הא דאמור רבנן מים שאין להם סוף אשתו אסורה לכתחילה אבל דיעבד לא ומכל מקום מי שמתירה לבעלה בר נדוי הוא כדאמרינן התם בההוא פרק ואם אינו מעיד אלא שנשברה ספינה בלבד זה אינו כלום ואפילו נשאת תצא כי שמא נצול על גבי עץ או קורה כדרך שנצולים הרבה פעמים ובספינה המטרפת בים הרי הוא בחזקת חיים לכל דבר ואם נשברה נותנין עליו חומרי חיים וחומרי מתים כמו שהוא במקומו בגיטין פרק כל הגט."שמעינן על כל פנים, מדבריו שבכהאי גוונא בספינה שנטרפה, חמירא מנפל למים שאין להם סוף ושהה עליו, דהתם אם נישאת לא תצא, והכא גם אם נישאת תצא. ואף דהוי רובא כמו שאמרו בב"ב שם, אך בדבריו לא הזכיר הרשב"א דהוי הכא רוב.
"והנהו תלת דרבי אלעזר בן פרטא (גיטין כ"ח) שנותנין להם חומרי חיים וחומרי מתים נמי אם נשאת תצא ואעפ"י שרובן לאבד דכיוון שאפשר בהן ההצלה אין הולכין בהן אחר הרוב אלא אחר החזקה ואף על גב דרובא וחזקה רובא עדיף הכא איכא תרי חזקי חזקת האיש שהוא קיים וחזקת האשה שהיא בחזקת אשת איש.שמעינן מדבריו דאזיל בשיטת הרשב"א וסבירא ליה שאף שהוי רוב, לא אזלינן בתר רוב זה משום דהוי מיעוטא ולא מיעוטא דמיעוטא דלא שכיח, וכיוון שהוי רוב כנגד תרי חזקות לא אזלינן בתריה.
...
אלמא דבהני דרבי אלעזר בן פרטא אם נשאת תצא ואע"ג דחד מינייהו ספינה שאבדה בים, אין זה טבע במים שאין להם סוף שאם נשאת לא תצא דטבע במים שאין להם סוף מעיד שטבע בים ושהה שעור שתצא נפשו ואז הצלתו ע"י מחילה של דגים או שיצא במקום רחוק הוי מעוטא דמעוטא ולא שכיח ומשום הכי אמרו שאם נשאת לא תצא."
"והרשב"א ז"ל כתב בתשובה וז"ל ואם אינו מעיד אלא שנשברה הספינה לבד זה אינו כלום.וכן כתב גם בתשובת ר' בצלאל אשכנזי שהביא דברי מורו הרדב"ז וז"ל:
...
נותנין עליו חומרי חיים וחומרי מתים כדאיתא בפרק כל הגט עד כאן.
...
אבל מדברי הרמב"ם ז"ל נראה דאם העידו שנשברה הספינה הוי ספיקא דרבנן שפירש בפירוש המשנה וזה לשונו ספינה המוטרפת בים הוא שסוער עליה הים ורצה לשברה והמלחים אינם יכולים להנהיגה כפי רצונם לגודל הסער אבל העצים והכלים שלהם נשארו. הספינה שאבדה בים הוא שנשברו הכלים והעצים שלהם ונאבד הכול ונשארה הספינה על פני המים להנהגת המים ולא נשאר עוגין ולא משוטות שיתנהגו בה ע"כ. משמע בהדיא דכה"ג שנשאר עדיין גוף הספינה שלם נותנין עליהם חומרי חיים שאיפשר שהמים או הרוח יוליכוה ליבשה אבל אם העידו שנשברה או שנטבעה אין חילוק בין אם ראו הנפילה ממש או לא ראו, בחזקת מתים הן מן התורה ואם נישאת לא תצא. וכן מצאתי בפירוש גיטין אחשוב שהוא ר"ח או אחד מהגדולים וז"ל וספינה שאבדה בים שנשתברו כליה המוליכין אותה והעוזרים להם ע"כ. ומעתה אם העידו שנשברה הספינה כמו נידון דידן תליא בפלוגתא לדעת הרשב"א ז"ל וכן נראה דעת רש"י ז"ל הויא ספיקא דאורייתא ואם נישאת תצא ולדעת הרמב"ם ור"ח ז"ל הוי ספיקא דרבנן ואם נישאת לא תצא."
"ואע"ג דהרשב"א ז"ל כתב בתשובתו והיא בתשובות להרמב"ן ז"ל סימן קכ"ח דאם אינו מעיד אלא שנשברה ספינה בלב ים לבד דגם זה קורין רוב העולם טביעה דזה אינו כלום ואפילו נישאת תצא כי שמא ניצל על גבי עץ או קורה כדרך שניצולים הרבה פעמים ולא אמרו מים שאין להם סוף אם נישאת לא תצא אלא במעיד ממש שטבע ושהה עליו כדי שתצא נפשו ולא ראהו שעלה. מכל מקום הרי מצינו להרמב"ם ז"ל בפירוש המשנה בפרק כל הגט עלה הא דתנן שלושה דברים אמר רבי אלעזר בן פרטא לפני חכמים וקיימו את דבריו על עיר וכו' ועל ספינה המטרפת בים וכו' פירש ז"ל וז"ל ספינה המטרפת בים הוא שסוער עליה הים ורוצה לאבדה והמלחים אינם יכולים להנהיגה כפי רצונם לגודל הסער אבל העצים והכלים שלה קיימים. הספינה שאבדה בים הוא שנשברו הכלים והעצים שלה ונאבד הכול ונשארה הספינה על פני המים להנהגת המים ולא נשאר עוגין ולא משוטות שיתנהגו בה ע"כ. משמע דווקא בכה"ג שנשאר עדיין גוף הספינה שלם נותנין עליהם חומרי חיים דאפשר דהמים או הרוח יוליכוהו ליבשה אבל אם העידו שנשברה או שנטבעה בחזקת מתים הם מן התורה ואם נישאת לא תצא וכן כתב מרנא ורבנא ז"ל בתשובה דמצא בפירוש גיטין לר"ח ז"ל וז"ל ספינה שאבדה בים שנשתברו כליה המוליכין אותה והעוזרים לה. ע"כ. והיינו כפירוש הרמב"ם ז"ל."והנה ביבמות (קכא,א) שנינו שבספינה שטבעה בים כיוון שהוי מים שאין להם סוף אשתו אסורה. ואף שהוי רובא למיתה, כבר כתב התוס' ביבמות (לו, ב) ד"ה הא בטעם הדבר, דלא אזלינן בתר רובא להתיר אשתו מפני שהוא מיעוט המצוי, או מפני שבאיסור ערוה החמירו. אמנם התוס' בבכורות (כ,ב) ד"ה חלב כתב, שהך מיעוטא דניצולים לא שכיח ומה שהחמירו הוא משום חומרא דאשת איש. ועל כל פנים, מפשט דברי הגמ' והראשונים מבואר שמה שאסרו אשה שטבע בעלה במים שאין להם סוף אף שהוי רובא. הוא משום גזרה דרבנן, אך מדאורייתא אזלינן בתר רובא. וכפי שכתבנו הראשונים דנו ביחס שבין דין זה לדין ספינה שנטרפה
"גרסינן בגיטין פרק כל הגט שלושה דברים אמר ר"א בן פרטא לפני חכמים וקיימו את דבריו על עיר שהקיפוה כרכום וספינה המטורפת בים ויוצא לידון שהן בחזקת חיים אבל עיר שכבשוה כרכום וספינה שאבדה בים ויוצא ליהרג נותנין עליהם חומרי חיים כו', בת ישראל לכהן ובת כהן לישראל לא תאכל בתרומה עכ"ל המשנה.וביאור דברי ה"משכנות יעקב" שלדעת התוס' בבכורות שמים שאין להם סוף, הוי מיעוטא דלא שכיחא ולכן אלים הך רובא אפילו נגד תרי חזקי. משא"כ בלא שהו, דהוי מיעוטא גרדא ובכה"ג רוב רגיל לא מהני נגד תרי חזקי, אף שרוב רגיל מהני כנגד חזקה. אמנם לתוס' ביבמות שגם המיעוט במים שאין להם סוף הוי מיעוט המצוי ואפ"ה אזלינן בתר רובא ואפילו במקום תרי חזקי, היינו דווקא בשהו דאלים האי רובא. אבל בלא שהו דהוי רוב גרוע לא מהני נגד תרי חזקי ומשמע שעל כל פנים, כנגד חזקה אחת מועיל רוב זה, אף שהוי רוב גרוע.
...
וכן מפרש להדיא בראשונים גבי תרי לישנא דיוצא ליהרג כו' שכתב דהוי ספיקא דאורייתא כו' משמע דכל הנך דמתניתין בחד בבא נותנין כו' היינו מספקא דאורייתא.
...
משנתינו איירי שלא שהו עליהם כלל לכן הוי ספיקא דאורייתא. וכן דעת הש"ע וכל האחרונים קיימו וקיבלו עליהם דין זה בלא מחלוקת הגם כי לא הזכירוהו הרא"ש וטור ומרדכי כלל.
...
כיוון דסבירה ליה לגמ' דאף בלא שהה כדי שתצא נפשו דהא בהכי איירי מתניתין לפוסקים אלו אפ"ה רובן למיתה והא קיימא לן מה"ת אזלינן בתר רובא ואימאי הוי ספק מה"ת וקל וחומר זו מוזכרת בתשובת הריב"ש ג"כ והוא ז"ל תירץ דכיוון דאיכא ג"כ חזקה נגד הרוב חזקת חיים לא אזלינן בתר רובא ואף דקיימא לן רובא וחזקה רובא עדיף הכא דאיכא תרי חזקי חזקת חיים ואשה זו בחזקת איסור קיימא לכן לא הלך אחר הרוב.
...
לפי זה קשה דא"כ מאי איכא בין שהו כדי שתצא נפשו ללא שהו הכא והכא רובא איכא. הן אמת דלפי זה צריך לחלק דבשהו כו' הוי מיעוטא דלא שכיח הניצולים ולהכי מהני אף נגד תרי חזקי אבל בלא שהו הוי מיעוטא דשכיח ולהכי הוי ספק דאורייתא.
...
כיוון דגם בלא שהו רובא הוי מ"ש דהוי ספק מה"ת ובשהו דהוי ג"כ מיעוט מצוי אמרינן אם נישאת לא תצא. אם לא שנאמר לפי שיטה זו דאף דקרינן להך סוגיא רובן ליאבד לא הוי רוב גמור מה"ת דנסמוך עליו להקל אף מה"ת.
...
ואין לנו דרך לפי פירוש זה בספינה שאבדה וכו' אלא או כפי שיטת הריב"ש והרשב"א או שנחזיק דרובן לאיבוד לאו דווקא ולא הוי רוב גמור כמש"ל.
...
אבל הרמב"ם ז"ל בפירוש המשנה פירש בע"א דספינה המוטרפת פירש דהיינו שכל העוגין והמשוטות עדיין שלמים רק שהים הולך וסוער עליו והאנשים חותרים עדיין להוציא אל היבשה כו' אבל ספינה שאבדה וכו' פירש ז"ל שאבדו המשוטות והכלים המנהיגים ונשארה הספינה להנהגת המים כו' נותנין כו' ומשמע להדיא שלא נשברה עדיין כלל והיא שלימה רק שנשארה להנהגת המים ולא ידעו אנה יוליכוה ואולי תשבר לכן נותנין כו' ומשמע שפירש כן ולא כמו שפירשו המפרשים הנ"ל משום דסבירה ליה דכל שטבעה הספינה הרי האנשים שבתוכה בחזקת מתים מה"ת רק מדרבנן החמירו כדין מים שאין להם סוף ורק לכתחילה ואין לומר בזה נותנין כו' לכן דקדק לפרש כן.
...
הרי נתבאר דעת הירושלמי כדעת הרמב"ם."
"דהנה שנינו במשנה פ"ג דגיטין ג' דברים אר"א בן פרטא כו' וספינה שאבדה כו' נותנים עליו חומרי חיים וכו' וראיתי לאמ"ז בתו"יוט שכתב דהא דנותנין עליו חומרי חיים הוא מטעם דסתם ים מים שאין להם סוף הוא ולדבריו מיירי מתניתין בששהו עד שתצא נפשו דאי בלא שהו הא אפילו במים שיש להם סוף נמי אסורה. ומיהב טעמא דסתם ים מים שאין להם סוף הוא, דעתו להדיא דמיירי בדשהו עד שתצא נפשו וא"כ הא דנותנין עליו חומרי חיים הוא מדרבנן בעלמא.ומשמע מדבריו דיש לפרש סוגית הגמרא בב"ב דהוי רובא, היינו רוב לא גמור ולכן היכא דהוי חזקה כנגדו הוי פלגא ופלגא והוי ספיקא דאורייתא. ומיירי אף לשיטת התוס' ביבמות דגם במים שאין להם סוף הוי רוב רגיל ומיעוט מצוי, ואפ"ה מדאורייתא אזלינן בתר רובא. אבל בלא שהה הוי רוב גרוע ולכן היכא שהוי חזקה כנגדו, חשיב פלגא ופלגא. ולדעת הריב"ש אף דהוי רוב גמור לא מהני נגד תרי חזקי. אבל רוב כנגד חזקה אחת או תרי רובי נגד תרי חזקי אזלינן בתר רובא על כל פנים, מדאורייתא, ואם נישאת לא תצא.
ואנכי בדרך אחרת נחני ד' דודאי משנתינו בדלא שהו עד שתצא נפשו ובדין גמור הוא דנותנין עליו חומרי חיים דהא במסכת ב"ב (דף קנ"ג ע"ב) מייתי התם תלמודא הך דספינה שאבדה למילף מינה לעניין ממונא דאמרינן דספק חי הוא ואי בדשהו עד שתצא נפשו הרי בחזקת מת מחזקינן ליה ואם נישאת לא תצא וחומרא דרבנן הוא דאיכא עלה דאחמרו לעניין לכתחילה ואיך נילוף לעניין ממונא ממלתא דהוי רק חומרא בעלמא לעניין לכתחילה.
ונראה דזה טעמו של הרמב"ם ודעמיה דמפרשים דספינה שאבדה היינו שנשארה בלי עוגין ומשוטין שיתנהגו בה ונראה משום דסבירא ליה להנך רבוותא דהא דבעינן דווקא דשהה עד שתצא נפשו היא גופא חומרא דרבנן הוא ומדאורייתא כל שטבע במים שריא אף בדלא שהו.
...
ומדמייתי מינה לעניין ממונא אלמא דהא דנותנין עליו חומרי חיים לאו משום חומרא בעלמא הוא אלא דמדין גמור הוא ספק חי ומש"ה מפרשי הנך רבוותא דמתניתין מיירי שלא טבעה כלל אלא שאבדו העוגין ומשיטין שיתנהגו בה.
...
ולפמ"ש דבדין גמור הוא דנותנין עליו חומרי חיים משנתינו טעמא בעי דכיוון דספינה שאבדה הוי רובן לאבד וכדאמרינן הכי להדיא בסוגיא דב"ב (ד' קנ"ג) אימאי לא אזלינן בה בתר רובא. והנה כבר היקשה זאת הריב"ש שם ותירץ משום דמוקמינן לה בחזקת אשת איש. ואע"ג דקיימא לן רובא וחזקה רובא עדיף שאני הכא דנגד הך רובא איכא תרי חזקה לאיסורא, חזקת אשת איש וחזקת חיים דגברא עכ"ד הריב"ש שם (והרבה יש לרצות בזה מכמה סוגיות דמשמען לי דרובא עדיף אף מתרי חזקה ותו דהא הנך תרי חזקה תרווייהו חדא נינהו דמחמת דמוקמינן לגברא בחזקת חי משום הכי הוא דקמה לה בחזקת אשת איש. ואכמ"ל).
ויותר נראה לתרץ דהא דלא אזלינן בתר רובא גבי ספינה שאבדה היינו משום דרובא דספינה הוי רוב שאינו גמור וכעין זה תירצו התוספות וכל הראשונים הא דאין שורפין את התרומה עפ"י רובא דרוב תינוקות מטפחין קידושין (דף פ' ע"א) חולין (דף פ"ו) נדה (דף י"ח ע"ב) וכן קרי לה הש"ס בנדה (דף י"ח) רובא דאיכא חזקה בהדה והיינו דאיכא חזקה כנגדה דלא עדיף הך רובא מינה.
...
נראה דהך רובא דספינה נמי דכוותה דאיכא חזקה כנגדה והך רובא לא עדיף מינה ומש"ה הוא דהוי מה"ת פלגא ופלגא ומש"ה הוא דנותנין עליו חומרי חיים וחומרי מתים מדין גמור.
...
ולשיטת הריב"ש דהא דלא אזלינן בתר רובא דטביעה היינו משום דאיכא תרי חזקה נגד הך רובא.
...
בנ"ד כיוון דאיכא תרי רובא נגד תרי חזקה הרי הדרינן לכללין דרובא וחזקה רובא עדיף.
...
ואף דלכתחילה ודאי אסרינן עלה אף היכא דאיכא רובא, דרובא להתירא וכדאמרינן בסוגיין (דף קכ"א) ולא היא ל"ש צורבא מרבנן כו' דלכתחילה לא ואע"ג דרובא דצורבא מרבנן קלא אית ליה אם איתא דסלוק, כמ"ש שם התוספות (בד"ה ולא היה) ומים שאין להם סוף נמי רובא למיתה, הרי דאפילו ברובא דרובא נמי לא שרינן לכתחילה. אמנם היינו מחומרא דרבנן הוא דחיישינן אף למיעוטא לכתחילה.
...
ובכהאי גוונא ודאי נפקא לה מאיסורא דאורייתא אף לשיטת הריב"ש בסוגיא דב"ב ואף דהני תרי רובא אתיא מחדא רובא מ"מ היכא דהוי רובא דרובא ודאי הריב"ש מודה דאטו פליג אדינה דגמ' דבמים שאין להם סוף לא מפקינן לה וכ"כ שם עוד הריב"ש דמים שאין להם סוף לאו דווקא אלא כל היכא דרובן למיתה לא תצא אם נישאת הובא גם בב"ש (ס"ק כ"ב)."
"ראוהו שנפל לים, אפילו טבע בים הגדול אין מעידין עליו שמת שמא יצא ממקום אחר."ושם בסעיף ל"ג:
"עד אחד אמר ראיתיו שמת במלחמה או במפולת או שטבע בים הגדול וכיוצא בדברים אלו שרובם למיתהוש"מ דלא אזלינן בתר רובא להתירה להינשא, אבל אם נישאת לא תצא, דלא גזרו רבנן אלא שלא תינשא אבל בדיעבד לא תצא. וכן שם בסעיף ל"ד שהעיד לה ע"א שטבע בעלה במשאל"ס ולא עלה ואבד זכרו ונשתכח שמו הרי זו לא תינשא לו למעיד ואם נישאת לא תצא.... לא תינשא ואם נישאה לא תצא."
"יש מי שאומר שאם נפל למים שאין להם סוף גובה כתובתה, אע"פ שאסורה להינשא."ועיין שם בביאור הגר"א (אות קט"ז) דאזלינן בתר רובא. עיי"ש.
"לאו דווקא בנטבע במים שאין להם סוף אלא הוא הדין בכל מקום שעל פי הרוב הוא מת לא תצא אם נישאת על פי חכם או בטעות. אבל אלו דתנא במתניתין אין מעידין אם נישאת תצא. וכן אותן שלושה דברים של ר"א בן פרטא גיטין (כ"ח,ב) תצא ריב"ש סימן שע"ט. והב"י כתב בשם רבינו ירוחם שכתב כל הני דתנא אין מעידים, המורה בהם היתר מנדין אותם אפילו היכא דהיא לא תצא, משמע לא כהריב"ש, דהא להריב"ש תצא."
"שאבדה בים אבל אם נטבעה בים אז קיימא לן דהם בחזקת מתים אלא מדרבנן מחמירים דהיא אסורה להינשא אם כן אם נתן לה גט אינו ספק גט מדאורייתא."ומשמע מדבריו שטבע בים רק מדרבנן החמירו עליה ויש לעיין האם אזיל גם לשיטת הרשב"א והריב"ש, או שסברתו כמו שהבאנו בפירוש דברי הרמב"ם בפירושו וכמו שכתבו הרדב"ז ור' בצלאל אשכנזי בתשובותיהם. וכבר פלפלו בזה האחרונים והאריכו ועיין אחיעזר (ח"ג סימן ט' אות ח').
"אמר רב אשי הא דאמרו רבנן מים שאין להם סוף אשתו אסורה הני מילי באיניש דעלמא, אבל צורבא מרבנן לא, אי דסליק קלא אית ליה. ולא היא לא שנא איניש דעלמא ולא שנא צורבא מרבנן דיעבד אִין לכתחלה לא."וכתב שם התוס':
"ואע"ג דרובייהו צורבא מדרבנן אי סליק קלא אית ליה מ"מ לא חיישינן לאותו רוב ולא תנשא לכתחילה כמו גבי גוססין ראין מעידין עליהם אע"פ שרובן מתים."ומשמע דמלבד הרוב של מים שאין להם סוף דרובם למיתה, יש רוב נוסף שאם היה ניצל היינו שומעים, ולכן סבר רב אשי כיוון דהוי תרי רובי תינשא אשתו לכתחילה וקיימא לן שאפילו הכי לא תינשא.
"בתשובת ה"ר אליעזר מורדו"ן דקדק מדקאמר מים שאין להם סוף אשתו אסורה ולא קאמר אסורה לעולם ש"מ דלאו לעולם קאמר וכן נראה שתלו רבותינו ע"ה על חכמי הדור ויראי שמים שיתכווונו וישכילו על עניין המאורע [בדורם] והאריך מאוד למצוא עלילה [ס"א עילה] להתיר אשה שנתעגנה ארבע שנים כי נטבע בעלה וחזקות מוכיחות שנטבע כי הכלים אשר אתו בספינה נמצאו על שפת הים. וכן כתב רבינו אברהם בן רבי משה שכל מה שהורגלו העולם לפרש דאסורה לעולם נראה משום דסתמא קאמר אסורה ולא יהיב קצבה לדבר.חזינן לסברתו דר"א מורדו"ן שאם עבר זמן ולא חזר, הוי רוב נוסף להתיר מלבד רובא דמים שאין להם סוף ויתירו את אשתו. אמנם לעניין הלכה למעשה לא פסקינן כדעתו אלא כדעת החולקים עליו.
ועל זה המשמעות יש לתמוה דהא רב אשי הוה ס"ד למימר צורבא מרבנן אפילו במים שאין להם סוף מותרת דאי סליק קלא אית ליה אם כן לדברי המפרש אסורה לעולם ואזלינן בתר סתמא דקתני אסורה סתם א"כ צורבא דרבנן למה לא נתנו שיעור מתי מותרת שהרי זה בא כמו נתת דבריך לשיעורין דשמא הרחיק מהלך יום או יומיים ויצא הרי צריכה להמתין עד שיבוא שום אדם ויגיד איך נעשה דבר, וכמו שזה הדבר דצורבא מרבנן סמכו באומדן דעתא אע"פ שאין זה הדבר מפורש, סמכי באומדן דעתא, כמו כן כאן יש לפרש דאפילו היכא דליכא צורבא מרבנן (סמכי אאומדן דעתא) דמ"ש.
ומיהו ה"ר אברהם כתב דקשה בעיניו להתיר וכן נראה לרב ברוך וכן כתב ראבי"ה דחזינן קמן דראוי היה לשמתא המתיר לכתחילה כעובדא דרב שילא ולא קבעו חכמים זמן לדבר ואין בידינו לבדות זמן מלבנו דברים בלא ראיה ולתת אמתלאות כי במקום שרצו חכמים להתיר פירשו הדברים."
"כיוון דנפק קלא דלא פסיק שרבי יצחק הנזכר למעלה מת ונהרג או טבע ובעל שם היה וישנו לו קרובים הרבה בכמה מדינות וזה כמה שנים שנשתקע שמו ואבד זכרו ובעוונותינו הרבים עכשיו בגלותינו אנו מפוזרים ומפורדים מעט בכל מקום ואלו היה חי ברחוק מאתים או שלוש מאות פרסה היה נודע ונשמע לנו. וכה"ג מיקרי רובא דשכיחי טובא אע"פ שאינו בא אלא מכוח סתמא הוי כמו סתם סופרי דדייני מגמר גמירי ורוב מצויים אצל שחיטה מומחין הן דאינהו נמי מכוח סתמא קאתי.ש"מ דסבר דאדם שנעלם ולא שמענו ממנו, יש לקבוע שודאי מת, דאם לא כן היה מודיע שהוא חי ודברי "תרומת הדשן" פסקם הרמ"א בסימן י"ז סט"ו.
ובמרדכי שילהי יבמות שהבאתי לעיל מדמי להו להדדי מים שאין להם סוף והני רובי וכה"ג קאמר תלמודא צורבא מדרבנן קלא אית ליה אם איתא דהוה סליק כו' ומוכח מדסתם בתשובה במרדכי פרק בתרא דאזלינן בתר אומדנא דדעתיה ואע"ג דמסיק תלמודא לא שנא צורבא מרבנן ול"ש איניש דעלמא היינו לכתחילה כדמסיק דיעבד אין לכתחילה לא משום דלכתחילה אין לנו לחלק בגזירות חכמים כדמסיק נמי בתשובה דלעיל דאין לבדות חלוקים מלבנו אבל דיעבד שפיר דמי למיזל בתר אומדנא דמוכח טובא כי הך. ונראין הדברים בזמנינו אפילו אדם בינוני אם איתא דחי הוא עדיין, הוה ליה קלא זה כמה שנים טפי וטפי מקלא דצורבא מדרבנן בזמן חכמי התלמוד שהיו ישראל עם רב בכמה וכמה מקומות."
"וכן מה שרצה לחלק בין צורבא מרבנן לאיניש אחרינא במים שאין להם סוף אמרו, אבל במי שהלך ולא ידענו מה היה לו לא אמרוה. ולא די זה אלא שרצה לעשות את זה יצחק כצורבא מרבנן והוסיף קולא על קולא דאפילו אדם בינוני בזמננו זה הוי כצורבא מרבנן דאי חי קלא אית ליה ואינו מחוור דאדרבה בזמננו זה ישראל נפוצים בכל ד' פינות העולם והדרכים משובשים בגייסות ואפילו שהוא חי לית ליה קלא. והוא ז"ל הרחיב ג' קולות זו על גבי זו."והנה למעיין בעינא פקיחא בדברי הרדב"ז, מחלוקתו על ה"תרומת הדשן" היא בתרתי, חדא שאין אפשרות לסמוך על אומדנא בלבד. ועוד שחלק על עצם הנחתו שאם היה נשאר בחיים הייתה השמועה מגיעה אלינו. והנה הרדב"ז מיירי על הקורה בימיו. ולדעתו אדרבא, מכיוון שישראל נפוצים והדרכים משובשות, לא ברור שאף אם ירצה להודיע שהוא חי יוכל להודיע. ולפי זה הכול תלוי בזמן ובמקום.
"הרדב"ז במדינתו דיבר מה שאין כן במדינות הללו שאין הדרכים משובשים בגייסות ואין פרץ ואין צווחה והבי דואר וחוטי ברזל טלגרפים מצויים בכל מקום י"ל שגם הרדב"ז מודה."והנה החתם סופר בתשובה (ח' אבהע"ז ח"א סימן ס"ה) כתב:
"שלפע"ד נשתנה העניין בדורותינו עכשיו מבדורות הקדמונים ובפרט במדינתנו דקביעי דואר וסיירות מצויות מאוד ואפילו יהיה אדם בסוף גבעות עולם יכול להודיע לביתו על ידי דואר ובפרט האי גברא דלא ה"ל קטטא עם אביו ואחיו ואשת נעוריו וראה עצמו נופל למים ויודע שיהיו בני ביתו ועירו מצטערים ודואגים הרבה אם כן אלו יצא ברחוק מקום ואפילו אירע לו דבר שמחמת כיסופא ערק לעלמא היה מודיע לביתו על ידי דואר דקביע בכל דוכתא וע"כ אם ממתינים עד שיעור שנשתכח שמו ואבד זכרו שכתב רמב"ם ולא בא ממנו שום ידיעה קרוב לודאי לא יצא ונמלט ונהי דבכל זה איכא למימר ולמיחש לכמה סיבות וחששות וחלילה להיתר על סברא זו אפילו על ידי צירוף אבל על כל פנים, אמת נכון הדבר כולי עלמא הוה כצורבא מרבנן ואיכא תרי רובא ואין כאן אלא איסור דרבנן משום חומרא דאשת איש היינו אחר המתנת זמן רב ונאבד שמו ואבד זכרו ולא כתב שום אגרת על דואר וראיתי סברא כזו בספר עזרת נשים וארכא יהיב יב"ח וגם בדינא דמלכותא כל שקראוהו ע"י צייטונג ולא בא אחר יב"ח נחשב אבד זכרו ש"מ דאינהו בקיאין דבזמן זה יכול להודיע על ידי דואר אפילו ברחוק מקום."וסברתו הוזכרה בדבריו במספר תשובות ואף שבתשובותיו בח"א בסימן קל"א וסימן קל"ח לא רצה לסמוך על סברא זו, בתשובה ח"א סימן מ"א ומ"ב צירף סברא זו להתיר, והתשובה בסימן ס"ה היא תשובה מאוחרת לתשובה שכתב שלא רצה לסמוך על סברתו.