ב"ה
בית הדין האזורי נתניה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שלמה שפירא הרב אברהם מייזלס הרב רפאל י. בן שמעון |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 901478/1 | |
תאריך: |
כ"ו בתשרי התשע"ד
30/09/2013 | |||
תובע |
פלוני
בא כוח התובע עו"ד עופר יחיאל) | |||
נתבעת |
פלונית
בא כוח הנתבעת עו"ד אור עזריה | |||
הנדון: | גירושין, כתובה / פיצוי גירושין | |||
נושא הדיון: | כתובה |
"עזבה בהתרסה לאחר שאמרה לבעל אלך לאן שארצה, מתי שארצה ועם מי שארצה.ביום 20/08/12 הגישה האשה תביעת נגדית לכתובה ומזונות אשה.
התחתנו לפני כארבעה חודשים. מתחילת הנישואין גילתה האשה את דו־פרצופיותה. מצד אחד טוענת שהיא אוהבת אותי ורוצה להיות אשתי, אך מנגד המשיכה לנהל אורח חיים של בחורה רווקה, על כל המשתמע מכך. כך למשל היא הציגה את עצמה באינטרנט כבחורה רווקה והתכתבה עם גברים שונים וזרים.
בנוסף גם באתר פייסבוק הציגה ומציגה עצמה כבחורה רווקה ומנהלת קשרים והתכתבויות עם גברים שונים. וכאילו לא די בכך, האשה נעלמת לעיתים לימים שלמים ולילות שלמים תוך שכאשר היא נשאלת לגבי מקום הימצאותה, היא פוצחת בצעקות וגידופים, כמו אני לא חייבת לך שום דבר, אתה לא תגיד לי לאן ללכת, אני אעשה מה שאני רוצה.
בתחילה סברתי כי מדובר אולי באירוע חד פעמי, אך נוכחתי לדעת כי זוהי דרך חיים מצד האשה וכי היא לא מוכנה ולא מתכוונת לשנות את דרכה. האשה עזבה אותי לבד בחגים, בשבתות ונעלמה. מבקש לחייב את האשה בגירושין.
...
מבקש לקבוע כי האשה אינה זכאית לכתובה או תוספת כתובה זאת נוכח התנהגותה, היחס שלה לבעל והיחס שלה לנישואין."
"4) טרם נישואיה של האשה לבעל יכולה הייתה האשה לומר לא לרצונותיו של הבעל וכך היה. מיד לאחר נישואי האשה לבעל, הרגיש הבעל כי הכוח בידו ושהאשה כבולה לידיו וכי הוא יכול להגיד ולעשות כל שעל נפשו וקיווה כי האשה תממש אותם גם אם הם בניגוד לרצונה.ב) בדיון שנערך בבית הדין ביום ט"ו אלול תשע"ב (02/09/12) הופיעו הצדדים. האשה אמרה שמסכימה להתגרש, אך דורשת שהבעל ישלם כתובתה.
5) הבעל כפה עצמו על האשה וסירב לקבל רצונה לשמור נידה.
6) האשה התחנכה וגדלה בבית בו חובת הנידה היא חלק בלתי ניתן לוויתור.
7) הבעל כפה עצמו על האשה כפייה מינית חרף התנגדותה של האשה.
8) הבעל ממש אנס את האשה בניגוד לרצונה, הפעיל עליה כוח וביצע בה את זממו מבלי להתחשב בהתנגדותה של האשה.
9) יצוין כי הבעל אנס את האשה בתקופת היותה במחזור החודשי.
10) הבעל נהג לומר לאשה אני בעלך, את צריכה לספק אותי.
11) האשה הטיחה בפני הבעל כי הוא ממש אונס אותה. האשה חשה "מלוכלכת" כאב גדול, תחושת עלבון קשה.
12) הבעל לא השתלט על ייצרו המיני המוגבר, בוקר, צהרים ולילה והמשיך לכפות על האשה רצונו תוך שהוא מתעלם לחלוטין מהתנגדותה הנובעת מרצונה לשמור על נידתה.
13) יחסו המשפיל של הבעל כלפי האשה נמשך משך מספר חודשים בהם מצבה הרגשי של האשה היה קשה ביותר. בנוסף להתנהגותו של הבעל נהג הבעל לקטר אודות התנהגות האשה כלפיו. הבעל טען כי האשה דוחה אותו, לא מספקת אותו, לא מקיימת חובותיה כאשה כלפיו. האשה סובלת מהרפס בשפתיים. הבעל כפה על האשה יחסי מין בתקופת המחלה תוך התעלמות גמורה מהכאב הכרוך בכך ומסכנת הדבקתה באזורים אינטימיים אחרים בגוף. האשה מתביישת לפרט בפני בית הדין את רצונותיו המשונים של הבעל לקיום יחסי מין. יצוין כי האשה עבדה כסייעת בגן ילדים עד לשעה 16:45. בעת שובה מעבודתה ועוד בטרם אכלה או התקלחה היה מקטר על כל דבר אפשרי ואף מאלצה לקיים עימו יחסי אישות.
14) הבעל נהג לגדף, להשפיל ולצער את האשה מדי יום. הבעל נהג לטעון כלפי האשה "את לא מספיק אשה", "את לא שווה כלום", "אני לא רוצה להיות בעלך, לא רואה את עצמי אבא לילדים", "אני לא מאושר איתך, לא טוב לי."
...
18) הבעל התנה את המשך הנישואין ברצונו לקיים עימה יחסי אישות בהתאם לרצונו.
19) ביום עזיבתה של האשה ביום ב' בתמוז תשע"ב (22.6.2012) נהג כלפיה הבעל באלימות, עת ניסה לאנסה בניגוד לרצונה.
20) האשה ברחה לבית הוריה המתגוררים בקיבוץ [מ'] שבדרום הארץ, לקחה עימה מעט מבגדיה.
21) שבועיים לאחר עזיבתה ביקשה האשה לשוחח עם הבעל וליישב את הסכסוך. הצדדים שוחחו ביניהם. הבעל הביע רצונו כי אשה תישאר בבית הוריה.
...
25) מאז עזיבתה ועד היום לא יצר הבעל קשר עם האשה אשר פנתה לבעל בניסיון לשנות את התנהגותו ולמען שלום־הבית בהתאם לחינוכה ורצונה לשמור נידתה.
26) הבעל סירב לדרישתה של האשה, ובדיעבד התברר כי הבעל הגיש תביעה לגירושין רצופה בשקרים.
27) הבעל אף סירב לרצון האשה לחזור להתגורר עימו בדירתם והביע רצונו להישאר לבד."
"אני ברחתי מהבית.לעומתה טען הבעל:
...
לפני החתונה אמרתי לו שאני שומרת נידה ואני לא מוכנה אם הוא לא ישמור על טהרת המשפחה, ובסוף הוא לא הסכים לשמור טהרת המשפחה.
...
הוא לא מכבד אותי, משפיל אותי. הייתי הולכת לעבודה כבויה, הוא אנס אותי, מצאתי את עצמי אנוסה הוא הצמיד את הידיים למטה עד שאמרתי לו אתה אונס אותי,
...
הוא כפה את עצמו עלי, באתיופיה נשים לא גרות בבית בזמן שהיא נידה, למדתי בביה"ס דתי ואני לא מוכנה לוותר על זה.
...
ביום 26 לאוגוסט באתי לדירה... ושכבנו ביחד ומרצון של שנינו, ומה שהטריד אותו זה רק עם לקחתי את הכדורים כדי שאני לא אכנס להריון, ואז הבנתי שאין מקום לזוגיות הזאת יותר.
...
(עזבתי) ביום 22.06.2012.
מה קרה?
חזרתי מהעבודה ביום שישי, הייתי עייפה, וכל פעם שחזרתי מהעבודה הוא משחק במחשב. לא שתיתי, לא התקלחתי והוא השפיל אותי מילולית ואמר לי את רוצה שאני אקפיץ אותך לבית הוריך, לא הייתה לי כוונה לעזוב, לאחר כשבועיים שהייתי אצל הורי אמרתי לו אי אפשר להמשיך כך. הוא בא אלי לקיבוץ ישבנו על החוף, ואמרתי לו שלהרוס זה לא בעיה. ואמרתי לו אתה לא רוצה שאני אחזור? וסימן לי עם היד שתישארי, הוא רוצה להיות לבד. הוא לא אמר שהוא מתגעגע. ושאלתי אותו במהלך השבועיים במה טעית, והוא לא סיפר לי שהוא הגיש תביעת גירושין. הוא פשוט שיקר עלי. והוא אדם בן 40. הוא צריך ילדים, ובמקום לעשות נכדים להורים שלו הוא עסוק בגירושין."
"האישה עזבה את הבית. אני הולך כל יום לעבודה. יום אחד אני חוזר מהעבודה והיא אמרה שהיא הולכת. אני לא האמנתי לזה, אני חוזר הביתה וכך היה.ג) ביום ז' במרחשוון תשע"ג (23.10.2012), אחרי הדיון הראשון, הוגש לבית הדין כתב תביעה לכתובה שבסיסו כתב התביעה העיקרי. בכתב תביעה זה מתייחסת האשה לטענות הבעל. וז"ל:
...
ראיתי שהיא עושה מאחורי הגב שלי כל מיני דברים, היא מדברת לא יפה, אני הבנתי יותר ויותר שהיא מתייחסת אלי כעבד ואני כלום. היא משקרת לי ומזלזלת בי, חברים שלי שאלו אותי האם הכול בסדר אצלנו, אפילו הם הרגישו. אמרתי לה צריך לפתור את זה, היא אומרת הפתרון שאלך לבית של אמא שלי, אמרתי לה תני לי לחשוב על זה.
...
דיברתי כמה פעמים, אך לאחר כ"כ הרבה פעמים לא קראתי לה לחזור. היא לא מוכנה לתקן את הדרכים שלה, אני רציתי להקים בית עם אישה אחת.
...
בשבועות שאלו אותי חבריי למה אנחנו הולכים בנפרד, וכן ההורים שאלו כך, היא נוסעת ונעלמת. היא לא עונה לטלפונים, היא אומרת אתה לא תגיד לי מה לעשות, ספגתי עד שלא יכולתי יותר, אמרתי פעם אחרונה והיא קמה והלכה, חברים שלי אמרו לי מה שמעניין אותה זה בצע כסף, אני מקנא בחבריי שהם נשואים, היא רוצה חופש. ניסיתי לתקן, אך לשווא. היא לא מבינה מה זה להיות נשואה.
...
היא מפרסמת את עצמה באתרי היכרויות, זה לא פרסומים ישנים זה כניסות מיוני יולי, וזו הבחורה הצנועה שנאנסת, מעניין ששומרת על נידה ורוצה כתובה, שומרת שבת. הוא לא מצטייר כשומר שבת הוא חילוני שנשאר חילוני, היא נאנסה ואומרת ששכבה אתו. איך יכול להיות אישה שנאנסת שבאה בחזרה לאדם שאנס אותה ומבקשת לשכב איתו.
...
אני העליתי תמונה לפייסבוק ושיניתי סטטוס בפייסבוק שאני נשוי, וידידה מתקשרת אלי ואומרת לי שאשתך רווקה והיא הורידה את כל התמונות ואם היא אשה נשואה איך רשמה סטטוס כרווקה וזה פגע בי קשות וכשאמרתי לה זאת היא אמרה אתה לא תגיד לי מה לעשות."
"41) הבעל לא הוכיח עילת התביעה, אלא להיפך, בדיון שהתקיים ביום ט"ו באלול תשע"ב (2.9.2012), הוכיחה אשה את טענותיה לפיהם הבעל ביקש לקיים אתה יחסי אישות בעת נידתה. הבעל לא הכחיש טענה זו.בכתב תשובתו לתביעה זו חוזר הבעל על טענותיו שהאשה הייתה נעלמת ולא דיווחה לו היכן היא נמצאת. האשה קושרת קשרים עם גברים ונכנסת לאתרי היכרויות. הבעל בכתב תשובתו מאריך במלל, אך הדברים כתובים בלשון כללית "האשה מקיימת קשרים עם גברים שונים. מאחורי גבו של הנתבע". "נצפתה התובעת מבלה בחברת אנשים שונים במקומות שונים, בכלל זה פאב ומועדוני לילה..."
42) הבעל לא הכחיש שכשבועיים לאחר עזיבת האשה נפגשו הצדדים ביוזמת האשה והוא לא רצה שהיא תחזור לדירתם.
43) הבעל לא הכחיש כי החליף את מנעול דלת הבית ומנע מהאשה לחזור לגור בדירתם.
44) הבעל לא הכחיש כי בעת בואה של האשה לדירתם של הצדדים לפני כחודש ימים, קיימו הצדדים יחסי אישות. הבעל שלח את האשה חזרה ואף התקשר למחר לוודא כי האשה לא נקלטה להיריון ואף ביקש שתיטול "פוסטינור" הגורם לפגיעה בהתעברות.
45) הבעל לא הכחיש שלא רצה להביא ילדים לעולם.
46) הבעל זנח טענתו בדיון לפיה האשה "התכתבה עם גברים שונים וזרים" כאמור בסעיף 3 לפרק ב' בכתב התביעה.
...
48) האשה הוכיחה באמצעות הצגת מכשיר הנייד, צילום מאתר הפייסבוק בו העלתה תמונות החתונה מיד לאחר חתונתם.
49) אתר ההיכרויות בו הייתה האשה מלפני הנישואין. אתר האינטרנט הוא אתר מסחרי. מטרתו להכיל היצע גדול של משתתפים ועל כן אין הם מסירים את שמות המשתתפים באתר גם לאחר שהמודעה אינה אקטואלית.
50) האשה נותנת הסכמתה להיחקר במכשיר הפוליגרף לעניין זה.
51) גיל המודעה מתעדכן מעת לעת על ידי בעלי האתר ולא על ידי מפרסם המודעה באתר.
52) האשה פרסמה מודעה באתר ההיכרויות לפני מספר שנים עת הייתה פנויה ביקשה להכיר בן זוג למטרת נישואין, בעל ערכים.
53) מרגע שנישאה האשה לא הייתה לה כל סיבה או צורך לחפש גבר לנישואין באתר האינטרנט.
...
57) הבעל לא הוכיח כי האשה התכתבה עם גברים זרים. לא הציג בדל של ראיה להוכחת טענתו."
"3 פעמיים היא עזבה את הבית וכל זה תוך ארבעה חודשים, וכל זה באמתלאות שונות וללא קשר למה שנכתב בכתב התביעה. 80% מהתביעה מתייחס לעבירות מין כביכול של הבעל.לעומתו טענה האשה:
אני מחזיק מסרונים ששלחה האישה לבעל.
אין שחר להשמצות שמעלה האישה, שלכאורה מנסה להסביר את טענת העזיבה.
כל המסמכים מלמדים אחרת.
היא אפילו הגיעה לבעל ושכבה אתו. ההיגיון אומר: הוא אונס אותי, ולכן אני מציגה את עצמי ואומרת לו "בוא תשכב איתי?!
...
היא עזבה אותו שלוש פעמים ביום ארבעה חודשים. היא לא חפצה בנישואין, היא עזבה את הבית ואת הבעל.
קיימת דירה בשכירות ב[ק'], אין צווים הדדיים.
האישה ארזה מזוודה וקמה ועזבה מהטעמים שלה. הם חיו ביחד שנה לפני הנישואין.
הבעל גילה כי הבחורה מציגה את עצמה כרווקה באתרי היכרויות במחשב. חברתי טוענת שאין עם זה בעיה.
ב"כ האישה: זה היה לפני שהיא הכירה אותו.
...
כל הניסיון להציג את ההתכתבויות מפעם בזמן הרווקות שגוי, המעקב מלמד כי לפני ובמהלך הנישואין היא מציגה עצמה כרווקה, בכל האתרים.
במודעות היא מציגה עצמה כאוהבת כלבים, ברווקות לא היה להם כלב. כל זה נכנס לתוכן ההודעה, כלומר – זה לא בעבר זה, היום.
מבחינתנו זמן הרווקות והנישואין חד הם.
...
מהמפרט, כתוב: [מ'], בת 29, תואר ראשון, מהדרום, אין תמונה.
מחזיק ביד פרסום נוסף מאתר הפייסבוק, מ־11/4/12, הם כבר נשואים חודשיים, יש תמונה.
מקריא את ההודעה, כתוב גם שהיא מעוניינת בגבר, סטטוס: רווקה.
מציג כרטיס נוסף מאתר הכרויות [...] מיום 18/7/12, כשהם כבר פרודים, ובו מפורט יותר. "[ג'], ממושב [מ'] בדרום"
מקריא ומציג את ההודעה בפני בי"ד והצדדים.
אנו טוענים שגבי זה קיצור של [ג'].
...
אני טוען שהיא קוראת לעצמה בשמות שונים, ולא חדלה מניסיון להכיר דרך האתרים.
מבקשים פוליגרף, שיוכיח שהיא זאת שכתבה, והיא [ג'], וכך נגמור את התיק.
בנוסף, כל טענות האישה בקונטציה המינית אינן מתיישבות עם ההתנהגות של האישה.
אין כל תלונה או צו מהמשטרה על אלימות כלשהי. הדברים אינם אמת.
...
ביה"ד: מה לא אמת?
שהייתה אלימות מינית, או שהבעל לא כיבד אותה וזלזל בה.
ביה"ד: למה היא מפסידה כתובתה?
מעשי כיעור – נמצאת באתרי הכרויות ומציגה עצמה כרווקה.
ביה"ד: האם כתוצאה מהפרסום באתרים היא עזבה?
לא ידוע, שלוש פעמים היא עזבה, הוא ניסה להתקשר שלוש פעמים, היא מסננת אותו, או שאומרת שהיא לא לבד, ואף אמרה לו אל תתקשר אלי.
ביה"ד: לא קיבלנו בקשה לשלום־בית?
הוא רצה שתחזור, ונכון להיום כבר לא.
בפסח הוא הלך להביא אותה, באוגוסט היא חזרה שכבה אתו וחזרה לבית הוריה. ומאז לא פנה אליה.
ולכן, מכל המקובץ עולה כי הייתה כאן התנהלות שמוגדרת כמעשי כיעור ולכן־ הפסידה כתובתה."
"ביום י"ב בתמוז תשע"ב (2.7.2012) הוגשה התביעה ע"י הבעל לגירושין.הצדדים הגישו סיכומיהם, סיכומים מלאי מלל שאין בהם תוספת כלשהי על האמור בכתבי הטענות והדיונים.
כל האתרים לא מוזכרים בכתב התביעה.
ביה"ד: הוא מזכיר אותם בעילות לגירושין.
אבל הוא לא צירף כלום.
...
איך ידעת שהיא תיכנס, ביימת את הכניסה לאתרים?
ביום 2/7/12 כתבת בלשון עבר, וביום 18/7/12 היא לא הייתה בבית.
...
הוא יצר סיסמאות, ושתל לה את ההודעות.
בכדי שהאישה תקבל הצעות מהאתר, היא צריכה להיות מנויה.
היא מעולם לא נכנסה לאתרים מרגע שהכירה אותו.
הכניסה לנשים חינם.
ב"כ האישה: הוא מראה ראיות אחרי מועד הגשת התביעה.
...
הוא הגיש תביעה ביום 2/7/12 וטען בכתב התביעה שהיא באתרים.
א. אין התכתבות במייל.
ב. הוא נכנס ביום 12/7/12 ושתל ראיות כנגד האישה, דהיינו 20 יום אחרי הגשת התביעה. הוא פיברק הכל.
...
היא כותבת את זה על עצמה, יש כאן טור עליי וטור עלייך.
היא אמרה שלפני שהיא הכירה אותו היא הייתה באתר היכרות.
ביום 12/7/12 היא לא הייתה בבית ולא נכנסה למחשב, ולא התכתבה עם אף אחד.
...
האישה מכחישה, לא נכנסה.
הבעל טוען שעזבה שלוש פעמים, זה לא נכון.
היא נסעה להורים וחזרה בפסח ובשבועות.
האישה: בליל הסדר היינו ביחד בבית שלנו ובחג השני אצל ההורים שלי.
הבעל: בחוה"מ היא עזבה.
האישה: היינו ביחד בחג השני.
...
חג שבועות, האישה לא עזבה בשום חג, הוא היה מוזמן, היא הייתה שם יומיים.
...
האישה מנסה לשמור נידה ומבהירה לבעל שהיא לא רוצה, והוא אונס אותה, היא הרגישה נאנסת בתחושה שלה. יש פה פער תרבותי, היא רצתה גם ייעוץ ביחד שיסבירו לו.
...
היא הרגישה נאנסת, הוא אמר לה זה מי שאני, וככה זה יהיה.
הוא לקח אותה להורים שלה, היא הלכה בלי תיק ובלי בגדים, וזה היה אחרי מריבה והוא הציע לקחת אותה להורים שלה, כשהיא הייתה אצל ההורים היא שלחה לו הודעות כדי שיחזרו.
מראה לבי"ד הודעות מ־30/6/12.
...
הבעל: בפעם השלישית לא, היא לקחה כמה דברים, אמרה לי אני עוד אזיין אותך בכתובה.
ביה"ד: אתה פנית אליה אח"כ?
הבעל: לא, היא חזרה אלי אחרי שבועיים.
...
ביה"ד: ביקשת ממנה שתחזור?
הבעל: לא.
...
ב"כ האשה: האישה יזמה את הפגישה. היא תפסה יזמה וחזרה הביתה, כשהגיעה לבית ראתה שהמנעול הוחלף.
...
ב"כ האישה: היא רצתה להגיד לו שהיא לא עוזבת. הוא לא הסכים שתחזור. הוא טוען שבעל הבית החליף את המנעול.
כמו"כ בסעיף 75 הבעל מודה שהאישה הגיעה לבית והיא אמרה לו "אני גרה כאן", הוא עוד טוען שהאישה גהרה מעליו עד לסיפוק, ולמחרת ביקש ממנה לשתות כדור פוסטינור, ושתעזוב. אין יותר השפלה מזה לאישה.
הזוג עוד נשוי.
לבעל אין עילה לגרש את האישה ובמקרה זה אינה מפסידה כתובתה.
הבעל לא עשה כלום לשלום־בית, אין ראיות לכיעור.
אין בדל של ראיה שהאישה התכתבה עם גברים שונים.
הבעל ביים ראיות ומנסה לצרפם לכתב התביעה.
אין לאישה מפתח לבית.
מסכימה למתן צו, שיראה אם הייתה מנויה, ולא הייתה פעילה באתרים מאז שהכירה את בעלה.
...
הסכמנו אז לפוליגרף. ואם תצא דוברת שקר מפסידה כתובה."
"הכתובה היא כחוב שיש לו זמן ואינה נגבית... אלא אם גירשה."ולפיכך כל עוד הבעל לא הוכיח שהאשה הפסידה כתובתה, הרי הוא בחזקת חיוב.
"מחזיק ביד פרסום נוסף מאתר הפייסבוק, מ־11/4/12, הם כבר נשואים חודשיים, יש תמונה. מקריא את ההודעה, כתוב גם שהיא מעוניינת בגבר, סטטוס: רווקה.האשה הכחישה דברים אלו. לדבריה, העלתה לפייסבוק תמונות אחרי הנישואין והאשה הציגה הדברים בפני בית הדין.
יש אתר שנקרא "[...]" ביום 12/7/12 האישה נכנסה אליו.
מציג מסמך בפני בי"ד והצדדים.
ביה"ד: על סמך מה אתם קובעים שזאת היא?
ב"כ הבעל: מהמפרט, כתוב: [מ'], בת 29, תואר ראשון, מהדרום, אין תמונה.
מציג כרטיס נוסף מאתר הכרויות [...] מיום 18/7/12, כשהם כבר פרודים, ובו מפורט יותר. "[ג'], ממושב [מ'] בדרום."
מקריא ומציג את ההודעה בפני בי"ד והצדדים.
אנו טוענים ש[ג'] זה קיצור של [ג']."
"איך ידעת שהיא תיכנס, ביימת את הכניסה לאתרים?לגבי שני האתרים הנוספים אמרה אשה שאתרים אלו אינם אתרים שהיא פתחה ומעולם לא נכנסה אליהם.
ביום 2/7/12 כתבת בלשון עבר, וביום 18/7/12 היא לא הייתה בבית.
...
הוא יצר סיסמאות, ושתל לה את ההודעות.
בכדי שהאישה תקבל הצעות מהאתר, היא צריכה להיות מנויה.
היא מעולם לא נכנסה לאתרים מרגע שהכירה אותו.
...
הוא מראה ראיות אחרי מועד הגשת התביעה.
...
הוא הגיש תביעה ביום 2/7/12 וטען בכתב התביעה שהיא באתרים.
א) אין התכתבות במייל.
ב) הוא נכנס ביום 12/7/12 ושתל ראיות כנגד האישה, דהיינו 20 יום אחרי הגשת התביעה. הוא פיברק הכל.
...
היא אמרה שלפני שהיא הכירה אותו היא הייתה באתר היכרות.
ביום 12/7/12 היא לא הייתה בבית ולא נכנסה למחשב, ולא התכתבה עם אף אחד."
54) אתר ההיכרויות בו הייתה האשה היה מלפני הנישואין אתר האינטרנט הוא אתר מסחרי. מטרתו להכיל היצע גדול של משתתפים ועל כן אין הם מסירים את שמות המשתתפים באתר גם לאחר שהמודעה אינה אקטואלית.יש לציין שהאשה בין בכתב תביעתה בין בהופעתה בבית הדין ובין באמירות חוזרות מדגישה שמוכנה לעבור בדירת במכונת אמת על טענותיה.
55) גיל המודעה מתעדכן מעת לעת על ידי בעלי האתר ולא על ידי מפרסם המודעה באתר.
56) האשה פרסמה מודעה באתר ההיכרויות לפני מספר שנים עת הייתה פנויה ביקשה להכיר בן זוג למטרת נישואין, בעל ערכים.
57) מרגע שנישאה האשה לא הייתה לה כל סיבה או צורך לחפש גבר לנישואין באתר האינטרנט.
...
66) הבעל הציג מודעה באינטרנט המעידה על כניסה ביום 12/07/12 לאתר ההיכרויות בו מופיע שם אחר.
67) הבעל הגיש תביעה ביום 02/07/12. לכתב התביעה לא צירף את המודעה שפורסמה כביכול לאחר הגשת התביעה.
68) הבעל "שתל" ראיה המעידה כביכול כי האשה מציגה עצמה באתר היכרויות לאחר שהגיש את כתב התביעה. תמוה כיצד הבעל טען שהאשה מציגה עצמה באתר היכרויות עוד בטרם הייתה בידו ראיה כזו.
...
70) הבעל הכיר את הסיסמא הקבועה של האשה במייל ובכל דבר אחר ועשה בה ככל הנראה שימוש להיכנס לאתר כביכול בשמה. האשה לא הייתה בבית בתאריך הנ"ל.
71) המודעה באתר היא מודעה ישנה לפני שנישאו הצדדים ואולם הבעל ביים כניסה ביום 12/07/12.
72) תמוה יותר איך הבעל לא טרח לסתור טענת האשה על ידי הבאת המחשב לבדיקת זיהוי המחשב ממנו נכנסו לאתר. הבעל ביקש שייקחו את המחשב של האשה כשהוא יודע שאין לאשה כל מחשב ואולם לא הציע כי יקחו את המחשב שלו. ראה שורה 104: "תיקחו את מחשב שלה."
73) יצוין כי לצורך כניסה למודעה ועדכונה מעת לעת על האשה להיות מנויה באתר ההיכרויות. האשה אינה מנויה באתר זה ולא באף אתר אחר ולכן לא יכולה לעשות שימוש במודעה."
"בנידון שלפנינו שרצון הבעל להציג מסרונים, אין אנו יכולים לסמוך על הכתוב שהרי הכתוב הוא כתב אלקטרוני וברור שאי אפשר לזהות מי כתב הדברים. ואף אם תרצה לומר שאנו יכולים לדעת מאיזה טלפון נשלחו המסרונים ולקבוע שבעל המכשיר הוא השולח, ובכך לקבוע שהמסרונים שיצאו מהטלפון של האשה נכתבו על ידה. הרי ברור שהעובדה שהדברים כתובים במכשיר של האשה אין בהם בכדי להורות שאכן בעל המכשיר הוא זה ששלח את המסרונים. לא מיבעיא לגבי המסרונים שיצאו מהמכשיר של האשה. שהרי מכיוון שהמכשיר הסלולארי של האשה היה ברשותו של הבעל היה ביכולתו לכתוב מסרונים כאות נפשו. ובר מדין אפילו המכשיר לא היה בידו, הרי אנחנו יודעים ממעשים בכל יום שדרך בני אדם להניח את המכשיר הסלולארי במקומות שונים ובמקרים רבים אין מניעה מאדם זר לכתוב מסרונים במכשיר שאינו שלו. ואם כן מאן לימא לן שהאשה היא זו שכתבה את המסרונים (אם אכן ברצונו להסתמך על מסרונים שכתבה) ולא אדם אחר כתבם. ואין בעובדה שהמסרונים היו במכשיר הסלולארי שלה בכדי להורות שהאשה היא זו שכתבה את המסרונים.ופרש"י: "כל השומע קולו ופירש שמו ושם עירו."
והוא הדין לעניין המסרונים שנשלחו לטענת הבעל מהמכשיר של א.מ למכשיר הסלולארי של האשה. מי יאמר לנו שהוא אכן שלח המסרונים במכשיר שלו, ואולי אחר שלח מסרונים אלו.
ולפיכך אין אפשרות לקבוע בודאות שא.מ שלח המסרונים שיצאו מהמכשיר שלו. והנה במכתב שנמצא שכתוב בו דברים המורים על הודאה של פלוני במעשה מסוים, אם לא נוכל לקבוע בודאות שהוא כתבו. אין בדברים כלום, ואין בזה משום הודאת בעל דין.
אך בר מדין יש כיום אפשרויות טכניות של שליחת מסרונים למכשיר סלולארי תוך התחזות והצגת מצג שוא שהמסרון נשלח ממכשיר סלולארי מסוים, דבר זה של יצירת מצג שוא, שלפיו נשלחו מסרונים מטלפון מסוים למכשיר אחר, יכול להיות באופן חוקי ובאופן לא חוקי על ידי מי שיש לו ידיעה טכנית בדברים אלו. עם התפתחות הטכנולוגיה אדם יכול למצוא בקלות באינטרנט את האופנים בהם יוכל לבצע מצג שוא ולפיכך אין כל ודאות שאם מצאנו על צג של מכשיר סלולארי מסרון שנשלח ממכשיר סלולארי אחר, שמסרון זה אכן נשלח מאותו מכשיר. ולפיכך אין בידינו לשייך באופן קטגורי את המסרונים, לאשה או ל־א.מ.
ח) ויש לדמות האי מילתא למה ששנינו בגיטין (סו, א):
/blockquote>"מי שהיה מושלך לבור ואמר כל השומע את קולו יכתוב גט לאשתו, הרי אילו יכתבו ויתנו."
"רוכל יוצא ואשה חוגרת בסינר אמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא רוק למעלה מן הכילה אמר רבי הואיל ומכוער הדבר תצא מנעלים הפוכים תחת המטה אמר רבי הואיל ומכוער הדר תצא."וסוגית הגמ' שם מיירי לעניין איסור לנטען ו/או לבעל. עיי"ש בשיטות הראשונים ואכ"מ.
"ה"י – מי שזינתה תחת בעלה אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת. ואין מוציאין מהבעל דבר ממה שאבד או נגנב מנכסי צאן ברזל שלה. ואין צריך לומר נכסי מלוג. ולא המזנה בלבד אלא אף העוברת על דת משה או על דת יהודית או היוצאת משום שם רע אין לה כתובה לא עיקר ולא תוספת ולא תנאי מתנאי כתובה. וכל אחת מהן נוטלת הנמצא לה מנדונייתה ויוצאה ואין הבעל חייב לשלם כלום לא מה שפיחת ולא מה שאבד.יא) והנה בשו"ע (סימן י"א ס"א) קתני:
...
הי"ד – העוברת על דת צריכה התראה ועדים ואח"כ תפסיד כתובתה. עברה בינו לבינה וידע שהיא עוברת על דת והתרה בה בלא עדים וחזרה ועברה הוא טוען ואומר אחר התראה עברה והיא אומרת לא עברתי כלל או לא התרה בי. אם רצה להוציא הרי זה נותן כתובה אחר שתשבע שלא עברה שאם תודה שעברה אחר התראה זו אין לה כלום.
הט"ו־ כיצד היא יוצאה משום שם רע כגון שהיו שם עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראין שהייתה שם עבירה אע"פ שאין שם עדות ברורה בזנות. כיצד כגון שהייתה בחצר לבדה וראו רוכל יוצא ונכנסו מיד בשעת יציאתו ומצאו אותה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה. או שמצאו רוק לח למעלה מן הכילה. או שהיו יוצאים ממקום אפל. או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו. או שראוהו מנשק על פי חלוקה או שראו אותן מנשקין זה את זה או מגפפין זה את זה או שנכנסו זה אחר זה והגיפו דלתות וכיוצא בדברים אלו. אם רצה הבעל להוציאה תצא בלא כתובה. ואין זו צריכה התראה."
"ומצא דבר מכוער כגון שנכנסו אחריו ומצאוה עומדת מעל המטה והיא לובשת המכנסים או חוגרת אזורה או שמצאו רוק למעלה מהכילה או שראו מקום מנעלים הפוכים, או שהיו יוצאים ממקום אפל, או מעלין זה את זה מן הבור וכיוצא בו, או שראוהו מנשק ע"פ חלוקה או שראו מנשקים זה את זה או שנכנסו זה אחר זה והגיפו הדלתות. וכיוצא בדברים אלו לפי ראות עיני הדיינים וכו'."והנה ג' הדוגמות הראשונות הובאו בברייתא בבבלי ביבמות (כד, ב) ושאר הדוגמות מקורם בירושלמי כתובות (פ"ז ה"ו) שהוסיפו שם הדוגמות הנוספות שהביא השו"ע על הדוגמות דנקט רבי.
"כיצד היא יוצאת משום שם רע, כגון שהיו שם עדים שעשו דבר מכוער ביותר, שהדברים מראין שהייתה שם עבירה אעפ"י שאין שם עדות ברורה בזנות כיצד כגון וכו'."ומביא שם הרמב"ם הדוגמות שנקט הבבלי לגבי דבר המכוער ודברי הירושלמי וסיים שם הרמב"ם "אם רצה בעלה להוציאה תצא ואין לה כתובה, ואין זו צריכה התראה". וקצת משמע מדברי הרמב"ם שדווקא לעניין הפסד כתובה אמרינן שדין זה נוהג אפילו בעובדי דהובאו בירושלמי, דהרי הירושלמי מיירי לעניין היוצאת משום שם רע, אמנם לעניין להוציא מנטען לא נימא אלא כעין הנך עובדי שהובאו בבבלי, ולא כהבנת השו"ע שדברי הירושלמי מיירי בין לעניין הפסד כתובה בין לעניין להוציא מנטען, שהרי בירושלמי קרו לכל הנך דוגמות מכוער הדבר.
"או שראוהו מנשק וכו' יש להסתפק אם מיירי ג"כ שנסתרה ושהתה כדי טומאה והעדים באו ומצאו עושים דבר כיעור זה, דיש לחוש דשמא קודם שבאו העדים נטמאת אבל אם לא היה כאן סתירה כלל או שתכף אחר הסתירה באו עדים ונמצאו מנשקין זה את זה והעדים יודעים ברי שלא היה עכשיו טומאה, אם יש לחוש דהואיל והיה כיעור זה מסתמא יש לחוש שמא בפעם אחר נטמאה, או דילמא לא חיישינן רק במקום סתירה היכא דיש לחוש שעתה נטמאה ועיין בתשובת הרב המזרחי סימן כ"ה". עכ"ל.וביאור ספיקו של הח"מ הוא, דבעצם דין הכיעור אין בו בכדי לאסור האשה לבעל וממילא לבועל, אלא שמעשה הכיעור יוצר אומדנא דמוכח שמן הסתם היה מעשה זנות שאותו לא ראינו, ומכיוון שתלינן מתוך מה שראינו שודאי היה מעשה זנות, שוב אסרינן בעדי כיעור לבעל או לנטען (כפי שיטות הראשונים השונות) דתלינן דודאי היה מעשה זנות, ובגין מעשה הזנות נאסרת. ולכן הסתפק הח"מ באיזה אופן נימא הך אומדנא, האם הך אומדנא קיימת כדי לקבוע שודאי עכשיו בסמוך היה מעשה זנות שאותו לא ראינו, ומכיוון שנעשה מעשה זנות נאסרת ע"י עדי מעשה הכיעור, אך היכא שברור שעכשיו לא היה מעשה זנות אין שום איסור נוצר ע"י מעשה הכיעור גרידא, או דנימא שכיוון שראינו שהפעולות שעשו הנטען והנטענת מורות על מהות הקשר ביניהם, שאין מניעה מצידם שיזנו זה עם זו. שוב מרחיבים הך אומדנא ואמרינן שאף שעכשיו ברור לנו שלא זינו, על כל פנים, אמדינן לדעתייהו שבפעם אחרת זינו.
"דאף שכתב הב"ש דאין לשפוט מכיעור זה על שעבר, שם מיירי דלא ידעינן משום יחוד ופריצות זולת אותו מעשה אבל אם יש עדים שנסתרה כמה פעמים עם הנחשד ודאי הוכיח סופו על תחילתו."ונראה לומר דהכול תלוי באומד דעת הדיינים, האם יש בכיעור הזה כדי לערער חזקת כשרות האשה ולתלות שמכיעור זה יש ללמוד שבפעם אחרת זינתה שוב אזלינן בתר אותו כיעור לאסור. אך היכא שאין לשפוט מכיעור זה על פעמים אחרות שיכול להיות שהיה מעשה חד פעמי, בזה גם הח"מ יודה שלא נאסרה בכהאי גוונא.
"וכיוצא בדברים אלו לפי ראות עיני הדיינים."והיינו שהדוגמות שהובאו הם לאו דווקא, והכול תלוי בראות עיני הדיינים, וכבר הבאנו לעיל מה שכתבו האחרונים שמעשי הכיעור המוזכרים בבבלי הם מעשי כיעור גדולים יותר מהמעשים האמורים בירושלמי וחידש השו"ע שאפילו בכיעור קל יותר מוציאים מבעל.
"דהרבה פעמים מתיחדים ופתח נעול במנעול שלא יכנסו גנבים ושלא יכנסו שלא ברשות ואין צריך כלל לשאול אמתלא וההוא דכיעור בשינו מדרך העולם ונכנסו לחורבה ולבית גלמוד שאין בני אדם נכנסים וגם נעלו במנעול וכיוצא בזה שלפי ראות עיני הדיינים הייתה ודאי כוונתם לכיעור, ואפילו בקינא לה ונסתרה אין היחוד ככיעור, אם נכנסה לביתה לצורך ונעלה הדלת מפני הנכנסים שלא ברשות, שו"ר דהגרעק"א פירש כעין זה וכו'."וביאור הדברים הוא שהיכא שהיחוד מחמת עצמו אין בו הוכחה שנכנסו לשם זנות מוקמינן להו על חזקתייהו ואין כאן משום כיעור ואף שהדלת נעולה, דעצם הנעילה אינה מורה על כיעור במקרה שיש הסבר הגיוני לנעילה, אבל כניסה ביחד למקום שאין דרך להכנס (יוצאים ממקום אפל, או מעלים זה את זה מהבור), או שאין הסבר סביר לנעילה אלא למנוע מאלה שבחוץ לראות מה נעשה בתוך הבית (נכנסו ונעלו הדלתות) בזה יש רגלים לדבר שהיחוד היה לשם עבירה ושוב הוי דין דבר מכוער.
"כיצד היא יוצאת משום שם רע, כגון שהיו שני עדים שעשתה דבר מכוער ביותר שהדברים מראים שהייתה שם עבירה אעפ"י שאין שם עדות ברורה בזנות וכו' או שנכנסו זה אחר זה והגיפו דלתות וכיוצא בדברים אלו, אם רצה בעלה להוציאה תצא ואין לה כתובה, ואין זו צריכה התראה."וע"ש עוד בהט"ז.
"ולא עוד אלא דההיא צריכה התראה להפסידה כתובתה וכו' אבל זו שיש בה דבר מכוער מאבדת התראתה."וכן כתב הריטב"א בחידושיו בקידושין (פא,א) וז"ל:
ופירוש הדברים שבעוברת על דת אינה מפסידה כתובתה אלא אם התרה בה שלא תעבור על דת ועברה על התראתו אבל בעושה דבר המכוער אף אם לא התרה בה הפסידה כתובתה.
"וכ"נ הא דאמרינן ביבמות פרק כיצד, רוכל יוצא ואשה חוגרת בסינר וכו' הואיל ומכוער הדבר תצא בלא כתובה."וקצת משמע בדבריו דגירסתו בסוגיית הגמ' ביבמות היא שבדבר מכוער מפסידה כתובתה, אך לפנינו ביבמות שם אין הגירסא כדכתב בריטב"א אלא גרסינן הואיל ומכוער הדבר תצא.
"אם בא לצאת ידי שמים יוציא וכמו שכתבתי מההיא דפרק בתרא דנדרים, ומכל מקום אם בא להוציא נותן לה כתובה עיקר ותוספת, לפי שאינה מפסדת כתובה אלא מי שבית דין מוציאים אותה בעידי טומאה."ועיין בשו"ת מהרשד"ם (ח' אהע"ז ס' קסא) שפסק שבעל המגרש אשתו בדבר מכוער חייב לתת לה כתובה והביא שכן כתב הרשב"א ונראה שכוונתו לתשובה שהבאנו.
"וההיא דאמרינן התם רוכל יוצא ואשה חוגרת בסינר וכו' תצא וכו' א"נ למידת חסידות תצא ותטול כתובה."וכן פסק גם ב"אור זרוע" (ס' תרט"ו) שכתב בתוך דבריו:
"אין לאסור על הסתירה וגם אינה מאבדת כתובתה אפילו בנשיקות פיו על פיה (דהוא דבר המכוער לדעת הירושלמי) כל זמן שלא התרה בה."ועיין בשו"ת מוהרא"ל צינץ (ח' אהע"ז סימן י"א) מש"כ בזה ויש לדקדק בזה בדברי הראשונים בביאור שיטותיהם ואין הזמן נותן. ושוב מצאתי בפד"ר חלק ח' עמ' 354–370 מש"כ בהאי מילתא הגרי"ש אלישיב והגר"ש ישראלי זצ"ל ואכמ"ל.
"מעשה באדם אחד שנתן עיניו באשתו לגרשה והייתה כתובתה מרובה מה עשה הלך וזימן את שושביניו והאכילן והשקן שיכרן והשכיבן על מיטה אחת והביא לובן ביצה והטיל ביניהן והעמיד להן עדים ובא לבית דין וכו'."עכ"ל הנצרך לענייננו, והנה בנידון זה הבעל שרצה להפסיד כתובתה הטיל ביצה ביניהם הדומה לש"ז (ע"ש בגמ') והעמיד עדים על הדבר, והנה עדים אלו הם עדים רק על דבר מכוער דהרי לא ראו מעשה ביאה והרי הם כעדים שרוכל יוצא ורוק למעלה בכילה, ושמע מינה שבדבר המכוער הפסידה האשה כתובתה וכן מוכח מסוגיא זו דבעינן עדים כשרים שיעידו על דבר המכוער, וש"מ שבכהאי גוונא מפסידה כתובתה וזה כשיטת הרמב"ם ודלא כרשב"א.
"מי שיצא עליה שם רע בילדותה אין לה לא קנס ולא פיתוי.... אמר רבא יצא לה שם מזנה בעיר אין חוששין לה אלא דאתו בי תרי ואמרי לדידהו תבעתנהי באיסורא דכוותה הכא דאתו בי תרי ואמרי לדידהו אמר להו זייפו לי בשלמא התם שכיחי פרוצין."וברש"י שם:
"וכיוון שיש עדים שהייתה מחזרת אחרי הזנות הרבה מצאו לה... דלאו בחזקת בתולה הואי."ומבואר מסוגית הגמ' דבאשה שבאו שני עדים ומעידים שתבעה מהם לזנות עמה, איבדה חזקת כשרותה משום דאמרינן דאף אם אלו סירבו, כיוון שפרוצים שכיחי ודאי מצאה מישהו אחר לזנות עמו. אבל ביצא לה שם בעלמא ואין עדים, לא נאסרה. ומבואר שם ברש"י שאפילו לכהונה לא נאסרה.
"אפילו לפוסלה לכהונה ואפילו דקלא דאתחזק נמי, דפריצותא בעלמא הוא דחזו בה... וכיוון שכן קנס נמי יש לה."ובחידושי הרשב"א שם כתב: "דמשום קלא לא מרעינן חזקה."
"שהיוצא עליה שם רע בילדותה אין לה קנס כמו שביארנו שהרי זה בחזקת שהפקירה עצמה לרצונה."ועיי"ש עוד בד"ה הקודם (ד"ה ואלא):
ועיין בחידושי הר"ן בכתובות שם שהקשה על הרמב"ם שמסוגית הגמ' משמע שכיוון שתבעה לתרי ולא נענו לה ודאי אח"כ נבעלה לאחר, וזה דלא כמו שכתב הרמב"ם שתלינן דלא הוי אונס אלא הוי ברצון, ובשטמ"ק בכתובות שם (ד"ה תשובתך) כתב לפרש דברי הרמב"ם. ועיי"ש שכתב בתוך דבריו:
"דאין לנו להחזיקה בבעולה כיוון שלא העידו העדים בכך והרי היא בחזקת בתולה עד שיודע לנו בעדות ברורה שנבעלה."
"ואין לך לאחזוקי בבעולה אלא בדברים הקרובים ובעדות ברור קרוב לראיה שנבעלה."ועיין עוד ברמב"ם (הל' איסורי ביאה פי"ז הכ"א) שכתב:
"יצא קול על הבתולה שהיא בעולה אין חוששין לה, ותינשא לכהן גדול... ואפילו הוציאה בעלה משום שעברה על דת משה ויהודית, או בעדי דבר מכוער, ומת קודם שייתן לה גט הרי זו מותרת לכהן שאין אוסרין אישה מאלו אלא בעדות ברורה, או בהודאת פיה."ועל כל פנים, חזינן דאף לראשונים החולקים על הרמב"ם לא חיישינן שמא נבעלה רק במקרה שבאו עדים שמעידים שבילדותה תבעה לזנות עמם. הא לאו הכי הוי בחזקת כשרה, ולפי זה ברור שבנידון דידן אף אם נקבל לטענת הבעל שנכנסה לאתרי אינטרנט שבהם הציגה עצמה כפנויה, אין בזה ראיה שמבקשת ממישהו לזנות עמו. וכמו שכתבנו לעיל דמי יימר דאחרי כניסה זו יצר עמה מאן דהוא קשר. ואם יצר, מי יימר שנפגשה עמו, ואם נפגשה עמו מאן לימא לן דכדי לזנות נפגשה עמו. ואף דשכיחי פרוצים, הרבה נמנעים מלקשור קשר עם אשת איש. ועל כל פנים, ברור שאף אם נקבל לטענתו, לא הוי יותר מיצא לה שם מזנה בעיר, או משחקת עם הבחורים דהוי כעוברת על דת ואינה מפסדת כתובתה אלא בהתראה, וכל זה אם נקבל לטענת הבעל. וכפי שכתבנו אין ראיה ברורה לטענותיו. והאשה מכחישה הדברים מכל וכל ומוכנה להיבדק במכונת אמת על טענתה, כשהבעל השתמט מלערוך בדיקה זו.
הרב שלמה שפירא – אב"ד | הרב אברהם מייזלס | הרב רפאל י' בן שמעון |