אזמר בשבחין


המחבר: האר"י - רבי יצחק לוריא, מגדולי המקובלים בצפת במאה ה - 16. שמו חתום באותיות הראשונות של כל בית: אני יצחק לוריא בן ש =(שלמה) א = (אשכנזי).
פרטים על רבי יצחק לוריא, באנציקלופדיה יהודית דעת

נוסח השיר
אֲזַמֵּר בִּשְׁבָחִין
לְמֵיעַל גּו פִתְחִין
דְּבַחֲקַל תַּפּוּחִין
דְּאִנּוּן קַדִּישִׁין:
אזמר בשבחים
להכנס בפתחים
של שדה התפוחים
שהם קדושים.
נְזַמִּין לָהּ הַשְׁתָּא
בִּפְתורָא חַדְתָּא
וּבִמְנַרְתָּא טַבְתָּא
דְּנַהֲרָא עַל רֵישִׁין:
נזמין אותה עתה
בשולחן חדש
ובמנורה טובה
שמאירה על ראשים.
יְמִינָא וּשְׂמָאלָא
וּבֵנַיְהוּ כַלָּה
בְּקִשּׁוּטִין אָזְלָא
וּמָאנִין וּלְבוּשִׁין:
ימין ושמאל
וביניהם כלה
בקישוטים יוצאת
בבגדים ולבושים.
יְחַבֵּק לָהּ בַּעְלָהּ
וּבִיסודָא דִילָהּ
דְּעָבִיד נַיְחָא לָהּ
יְהֵא כַּתִּישׁ כַּתִּישִׁין:
יחבק אותה בעלה
וביסוד אשר לה
שעושה לה נחת
יהא כותש כתישים.
צְוָחִין אַף עַקְתִין
בְּטֵלִין וּשְׁבִיתִין
בְּרַם אַנְפִּין חַדְתִּין
וְרוּחִין עִם נַפְשִׁין:
צווחות וגם צרות
בטילות ושובתות
רק פנים חדשות
ורוחות עם נפשות.
חֲדוּ סַגִּי יֵיתֵי
וְעַל חֲדָא תַּרְתֵּי
נְהורָא לָהּ יִמְטֵי
וּבִרְכָאָן דִּנְפִישִׁין:
שמחה רבה תבוא
על אחת שתים
נהורה לה תגיע
וברכות רבות.
קְרִיבוּ שׁוּשְׁבִינִין
עֲבִידוּ תִּקּוּנִין
לְאַפָּשָׁא זִינִין
וְנוּנִין עִם רַחֲשִׁין:
קרבו שושבינים
עשו תיקונים לכלה
להרבות במזונות
ודגים עם בעלי חיים .
לְמֶעְבַד נִשְׁמָתִין
וְרוּחִין חַדְתִּין
בְּתַרְתֵּין וּתְלָתִין
וּבִתְלָתָא שִׁבְשִׁין:
לעשות נשמות
ורוחות חדשות
בשנים ושלושים
ובשלושה ענפים.
וְעִטּוּרִין שַׁבְעִין לָהּ
וּמַלְכָּא דִּלְעֵלָּא
דְּיִתְעַטֵּר כּלָא
בְּקַדִּישׁ קַדִּישִׁין:
ועטרות שבעים לה
והמלך העליון
שיתעטר הכל
בקודש הקדשים.
רְשִׁימִין וּסְתִימִין
בְּגו כָּל עָלְמִין
בְּרַם עַתִּיק יומִין
הֲלָא בַּטִּישׁ בַּטִּישִׁין:
רשומים וסתומים
בתוך כל עולמות
רק עתיק יומין
הלא נכה יכה.
יְהֵא רַעֲוָא קַמֵּיהּ
דְּיִשְׁרֵי עַל עַמֵיהּ
דְּיִתְעַנַּג לִשְׁמֵיהּ
בִּמְתִיקִין וְדוּבְשִׁין:
יהי רצון מלפניו
שישרה על עמו
שיתענג לשמו
במתיקות ודובשנים.
אֲסַדֵּר לִדְרומָא
מְנַרְתָּא דִסְתִימָא
וְשֻׁלְחָן עִם נַהֲמָא
בִּצְפונָא אַרְשִׁין:
אערוך בדרום
מנורה הנעלמה
ושולחן עם לחם
בצפון אערוך.
בְּחַמְרָא גּו כַסָּא
וּמְדָאנֵי אַסָּא
לְאָרוּס וַאֲרוּסָה
לְהִתַּקְפָא חַלָּשִׁין:
ביין בתוך הכוס
ואגודת הדסים
לארוס וארוסה
לחיק חלושים.
נְעַטֵּר לְהון כִּתְרִין
בְּמִלִּין יַקִּירִין
בְּשַׁבְעִין עִטּוּרִין
דְּעַל גַּבֵּי חַמְשִׁין:
נעשה להם כתרים
במלים יקרות
בשבעים עיטורים
שעל גבי חמישים.
שְׁכִינְתָּא תִּתְעַטָּר
בְּשִׁית נַהֲמֵי לִסְטָר
בְּוָוִין תִּתְקַטָּר
וְזִינִין דִּכְנִישִׁין:
השכינה תתעטר
בשישה לחמים לכל צד
בווים תתקשר
ובמינים שנכנסים.
שְׁבִיתִין וּשְׁבִיקִין
מְסָאֲבִין דִּרְחִיקִין
חֲבִילִין דִּמְעִיקִין
וְכָל זִינֵי חַרְשִׁין:
שובתים ונעזבים
הטמאים הדוחקים
המזיקים המעוקים
וכל מיני כשפים
לְמִבְצַע עַל רִפְתָּא
כְּזֵיתָא וּכְבֵיעָתָא
תְּרֵין יוּדִין נַקְטָא
סְתִימִין וּפְרִישִׁין:
לבצוע על הפת
כזית וכביצה
שתי יודין נוקטת
סתומות ומפורשות
מְשַׁח זֵיתָא דַכְיָא
דְטַחֲנִין רֵחַיָּא
וְנַגְדִּין נַחֲלַיָּא
בְּגַוָּהּ בִּלְחִישִׁין:
שמן זית זך
שטוחנות הריחיים
ומושכים הנחלים
בתוכה בלחישה.
הֲלָא נֵימָא רָזִין
וּמִלִין דִּגְנִיזִין
דְּלֵיתְהון מִתְחַזִין
טְמִירִין וּכְבִישִׁין:
הלא נאמר סודות
ומילים הגנוזות
שאינן נראות
טמונות ונעלמות.
אִתְעַטְרָא כַלָּה
בְּרָזִין דִּלְעֵלָא
בְּגו הַאי הִלּוּלָא
דְּעִירִין קַדִּישִׁין:
אעטר את הכלה
בסודות של מעלה
בתוך זו הילולה
של מלאכים קדושים.

לקבלת תווי נגינה של השיר - לחץ כאן