מיקום המאמר: 1. תנך עיונים - איוב. (להחליף את הקובץ הקיים בקובץ זה <-- ביצוע ע"י ענת 10.08.05 -->
תוכן המאמר:
מורה נבוכים ג, כב [איוב - משל היה] [עוץ - מלשון עצה] [להתיַצב על ה'] [איוב נמסר לשטן] [השטן] חלק שלישי פרק כג [ההנחות של ספר איוב] [דעתו של איוב] [דעת אליפז] [דעת בלדד השוחי] [דעת צופר הנעמתי] [הדעה המיוחסת לאליהוא] [ההתגלות אשר באה לאיוב] [מטרת ספר איוב] תקציר: סקירת הדעות בספר איוב בשאלת הגמול והצדק. מילות מפתח: איוב, אליפז, בלדד, צופר, אליהוא. |
אמר ר' שמעון בן לקיש: הוא שׂטן הוא יצר הרע הוא מלאך המוות.הרי שביאר את כל מה שצִּיַנּוּ ביאור שלא יקשה על בעל-הבנה. שהרי התברר לך שֶּמְּכַנִּים עניין אחד בשלושה שמות אלה, ושכּל הפעולות המיוחסות לכל אחד משלושת אלה הן כולן פעולתו של דבר אחד. כך גם אמרו במפורש קדמוני חכמי המשנה. הם אמרו:
תנא: יורד ומתעה, עולה ומשטין, נוטל רשות ונוטל נשמה.התברר לך שמה שראה דוד במראה הנבואה בשעת הַדֶּבֶר וחרבו שלופה בידו, נטויה על ירושלים (דברי הימים א', כ"א, 16), שהוא הראהו זאת רק כדי להצביע על משמעותו של עניין זה עצמו, הנאמר גם כן במראה הנבואה באשר לעבירה של בני יהושע הכהן הגדול: והשטן עמד על ימינו לשִטנו (זכריה ג', 1). אחרי-כן הבהיר את ריחוקו ממנו יתעלה באומרו: יגער ה' בך השטן ויגער ה' בך הבחר בירושלים (שם, שם, 2). והוא גם אשר ראה בלעם במראה הנבואה בדרך (במדבר כ"ב, 31) כאשר אמר לו: הנה אנכי יצאתי לשטן (שם, שם, 32).