ראשי פרקים
א. הבעייה: האמנם נעשו סנגורים קטגורים?! ב. דוגמאות למדרשים "מחייבים" ג. דרשות בשבח הצדיקים ובזכותם ד. התורה כיסתה ואתה מגלה?! ה. לא די בתירוצים מקומיים ו. הצעות פתרון שניתנו 1. מגמה פוליטית 2. תגובה לגישה שהבורא אוהב את הרשעים 3. לקח מוסרי וחינוכי ז. שילוב בין מגמות חינוכיות ופרשניות ח. מגמות חינוכיות, ערכיות ומעשיות 1. עניינם של חז"ל הוא בהווה ובעתיד 2. אין עניינם של חז"ל בהסטוריה שעברה 3. מותר לשנות את העובדות למען המגמה 4. האבות מוחלים על כבודם למען חינוכנו ט. המדרשים מכוונים אל הציבור הרחב י. דרכי החינוך שבמדרשים 1. זהירות! אפילו גדולים חוטאים 2. אזהרות מפני עבירות שכיחות 3. תיקון חטאי האבות יא. אנכרוניזם יב. תחבולות פדגוגיות יג. הזדהות עם גדולי התנ"ך יד. אין להעריץ בני אדם בחיקוי כל מעשיהם 1. הערצת המעשה ולא העושה - חיקוי 2. הערצת הקב"ה ולא האדם טו. המדרשים מכוונים לחכמים 1. חכמים מדברים אל חכמים 2. קלקולים המצויים יותר אצל מנהיגים 3. מסרים מיוחדים למנהיגים 4. הקלקולים שאצל המנהיגים טז. מגמת ההצדקה 1. הווה דן את כל האדם לכף זכות 2. ללמד זכות על דמות אחרת 3. ללמד זכות על ישראל 4. להגדיל זכותו של הדמות עצמו 5. ללמד זכות על מי שנכנע ליצריו יז. חינוך לעשיית תשובה 1. צריכים לחטוא כדי ללמד דרכי התשובה 2. לא לנסות לטשטש - עבירה גוררת עבירה 3. לא להתייאש בעקבות העבירות יח. מדרשים עם מגמה פילוסופית/השקפתית 1. צדיק ורע לו 2. קשיי הגלות 3. טבעיות הימצאותן של שאלות באמונה 4. צורך פולמוסי יט. עבירותיהם אינם חטאים 1. חוסר הבחירה אצל אבות האומה 2. עבירה לשמה כ. סיכום |
אמר רב יהודה אמר רב: ביקש דוד לעבוד עבודה זרה, שנאמר "ויהי דוד בא עד הראש אשר ישתחוה שם לאלהים" (שמ"ב טו,לב). ואין ראש אלא ע"ז, שנאמר "והוא צלמא רישיה די דהב טב" (דניאל ב,לב).רב מאשימו בחטא נוסף עם השלכות חמורות ביותר (שבת נו,ב; יומא כב,ב):
אמר רב יהודה אמר רב: ...אמר ליה הקב"ה לדוד: עד מתי יהיה עוון זה טמון בידך? על ידך נהרגה נוב עיר הכהנים, ועל ידך נטרד דואג האדומי, ועל ידך נהרגו שאול ושלשת בניו.חז"ל (מדרש שמואל כה,ב) לא רק האשימו את דוד שגרם למותו של אוריה, אלא "מגיד שהרבה צדיקים כיוצא בו הרג".
"ויקם דוד ויכרת את כנף המעיל אשר לשאול בלט" (שמ"א כד,ד) - אמר ר' יוסי ברבי חנינא: כל המבזה את הבגדים סוף אינו נהנה מהם, שנאמר "והמלך דוד זקן בא בימים ויכסהו בבגדים ולא יחם לו" (מל"א א,א).דוגמה נוספת להעמסת עבירות במדרשים על הזכאים במקרא היא זו של נדב ואביהוא.3 הבסיס במקרא לפחות לחלק מהעבירות שחז"ל העמיסו עליהם הוא קלוש ביותר. למשל, אמרו שהורו הלכה לפני רבם, שלא נטלו עצה זה מזה, שלא היו להם נשים, ושציפו למותם של משה ואהרן (ויקרא רבה כ,ו-י).
עקיבא, בין כך ובין כך אתה עתיד ליתן את הדין. אם כדבריך, התורה כיסתו ואתה מגלה אותו! ואם לאו - אתה מוציא לעז על אותו צדיק!במאמר זה ברצוננו להשיב עבור ר' עקיבא ועשרות בעלי המדרשים, כנגד טענותיו של ר' יהודה בן בתירא,15 כיצד ולשם איזו מגמות חינוכיות, הרשו לעצמם לגלות מה שכיסתה התורה, או "להוציא לעז" על אבות האומה, ואפילו על חשבון האמת ההיסטורית.16
"ותען רחל ולאה ותאמרנה לו" (בר' לא,יד) - למה מתה רחל תחלה? ר' יודן ור' יוסי. ר' יודן אמר: שדברה בפני אחותה. א"ל ר' יוסי: ראית מימיך אדם קורא ראובן, ושמעון עונה אותו?! והלא לרחל קרא ורחל ענתה אותו! על דעתיה דר' יהודה ניחא; על דעתיה דרבי יוסי, לא מתה אלא מקללתו של זקן, שנאמר "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה" (שם לב) והיה כשגגה היוצא מלפני השליט.המדרש מתחיל מהפסוק שאמנם יש בו קצת קושי (שמזכיר הצעירה לפני הבכירה), אך אין בכך קושיה חזקה שתצדיק דרשה, אלא אם כן ישנה תשובה טובה במיוחד. ר' יהודה ניצל את הפתח לדרוש במגמה חינוכית-ערכית-מעשית ("שדברה בפני אחותה", ויש בכך מידה כנגד מידה). אמנם אין בלקח שלו, לפי אף קנה-מידה, מספיק כדי להצדיק עונש כה חמור כמיתה מוקדמת. מה עוד, שמותה של אחות צעירה לפני הבכירה, היא מצויה ביותר ואינה חריגה מהנורמה. על כן ברורה מגמתיותו החינוכית של ר' יהודה.
קהילה של יהודים יראי שמים רשאית לפרש את המקרא שלא על פי 'רוח המקראות' על מנת להשיג הישגים ערכיים וחינוכיים הנראים בעיניה חשובים. אך עלינו (ועליהם) להכיר כי בכך מעתיקים הם את תחום לימוד המקרא מדרך הפרשנות.ע"צ מלמד (מפרשי המקרא - דרכיהם ושיטותיהם, עמ' 5-6) ניסה להבחין בין פשט ודרש בכך שהפשט הוא אובייקטיבי - למה היתה הכוונה של הדברים כפי שיצאו מפי אומרם ובשעה שאמרם. לעומת זאת, לדעתו, הדרש הוא סובייקטיבי, ומכניס את הכוונות והמחשבות של הדורש, פעמים מדעת ופעמים שלא מדעת. ברם, המשווה בין הפרשנים השונים של הפשט מגלה את חוסר האובייקטיביות בנושא. צונץ (לעיל הע' 25 עמ' 33) הגדיר ש"ההגדה היא מסגרת שמשמש בתוכן ספרי הקודש לצרכי ההווה", אך נראה ששנאן (לעיל הע' 3 עמ' 214) מדייק יותר בכתבו: "עיקר עניינם (=במדרשיהם) הוא בהווה, שבו מצויים הם וקהלם, ובעתיד, שלקראתו הם מחנכים את עמם".34
ההסטוריוגרפיה לא עניינה אותם (=חז"ל) כלל... לא ראו (בזה) כל תועלת שימושית... (אלא) שהן היחיד הן החברה צריכים ללמוד הרבה מן הדוגמה המחנכת והמאלפת, לחיוב ולשלילה גם יחד. אבל מבחינה זו אין הדבר מעלה או מוריד כלל אם למדים את הלקח (בתחום המדיני, החברתי, המוסרי וכיו"ב) מן המציאות ההיסטורית הריאלית או מן היצירה הספרותית המורליסטית הפיקטיבית. ואדרבה, דומה שחכמים עמדו יפה על עדיפותו ויתרונותיו של התיאור הפיקטיבי... לא דוד ושאול, אף לא לאה ודינה ההיסטוריים הם שעמדו במרכז עניינם של החכמים. הללו כבר מתו, "מאי דהוה הוה" ודינם מסור לשמים...".היינמן (לעיל הע' 10, עמ' 5) מדמה את גישת חז"ל במדרש, להבדיל, לזו של אריסטו, הרואה את "השירה כפילוסופית יותר וחשובה יותר מן ההיסטוריה, מפני שהיא מבהירה את הכללים בלבד", בלי הדקדוק בפרטים העלולים להעפיל על הרעיונות הכלליים שהן העיקר. כך, לדבריו, היא גם גישת קנט, הכותב ש"כל הכרה היסטורית גרידא שאין להוציא ממנה לקח עקרוני (הוא מִבֵּין) העניינים שאינם מעלים ואינם מורידים".
וכל המגיס דעתו וחולק כבוד לעצמו ומתכבד בעיניו במקומות אלו חוטא ושוטה. ועל זה הזהיר שלמה ואמר "אל תתהדר לפני מלך" (משלי כה,ו). וכל המשפיל עצמו ומקל גופו במקומות אלו, הוא הגדול המכובד העובד מאהבה. וכן דוד מלך ישראל אמר "ונקלותי עוד מזאת והייתי שפל בעיני" (שמ"ב ו,כב). ואין הגדולה והכבוד אלא לשמוח לפני ה', שנאמר "והמלך דוד מפזז ומכרכר לפני ה'" (שם, טז)."ניתן בכל זאת להקשות, שסביר ואף מתקבל הוא שרשותו וכבודו של האדם למחול על כבוד עצמו למען כבוד שמים, כמו שראינו אצל דוד ושלמה. אך כיצד הרשו חז"ל לעצמם לעשות כן על חשבון אחרים, ובמיוחד הראשונים שהם כמלאכים?
"ולא שמע אליה" (בר' לט,י) - אפילו בשכיבה בלא תשמיש. מטרונא שאלה את ר' יוסי, אמרה לו: אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה עומד בכל חומאו והיה עושה הדבר הזה? הוציא לפניה ספר בראשית והתחיל קורא לפניה מעשה ראובן ובלהה, מעשה יהודה ותמר, אמר לה: מה אם אלו שהם גדולים וברשות אביהן לא כיסה עליהם הכתוב, זה שהוא קטן וברשות עצמו על אחת כמה וכמה.49מצאנו שחז"ל הבינו שעיקרון זה, לגלות את העבירות בתנ"ך כאשר יש מגמה חינוכית, מבוסס על התפישה ש"אין תבונה ואין עצה לנגד ה'" (משלי כא,ל), ומבחינת "כל מקום שיש חלול השם אין חולקין כבוד לרב" (סנהדרין פב,א; וכן ברכות יט,ב; רמב"ם הל' עדות א,ב):
וכתיב: "וירא פנחס בן אלעזר" (במד' כה,ז). מה ראה? אמר רב: ראה מעשה, ונזכר הלכה. אמר לו: אחי אבי אבא, לא כך לימדתני ברדתך מהר סיני: הבועל את הנכרית קנאין פוגעין בו! - אמר לו: קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא (=קורא האגרת יהיה גם השליח). ושמואל אמר: ראה "שאין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה'" (משלי כא,ל) - כל מקום שיש חילול השם - אין חולקין כבוד לרב.הרינו רואים שחז"ל מציינים שבכהאי גוונא, אפילו אם מדובר במשה, רבם של ישראל, שטועה, יש לוותר על כבוד הרב להעיר לו על טעותו (לשיטת רב), ויתכן אף לעשות מעשה להורות הלכה לפני רבו (שיטת שמואל), משום מגמת כבוד ה'. נדגיש שהמדרשים הללו אינם מוכרחים מהפשט, ובכל זאת, רצו חז"ל להדגיש חשיבותו של כבוד שמים, גם על ידי הגזמה בחטאם של גדולי התנ"ך, כהמשך למגמה התנ"כית המעלה את כבוד שמים מעל כבוד צדיקי בשר ודם.
אמר רבי אבהו אמר רבי אלעזר: מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים מאתים ועשר שנים? מפני שעשה אנגרייא בת"ח, שנאמר "וירק את חניכיו ילידי ביתו" (בר' יד,יד). ושמואל אמר: מפני שהפריז על מדותיו של הקב"ה, שנא' "במה אדע כי אירשנה" (שם טו,ח). ורבי יוחנן אמר: שהפריש בני אדם מלהכנס תחת כנפי השכינה, שנאמר "תן לי הנפש והרכוש קח לך" (שם יד, כא).63אם ניקח דוגמה של איסור אחד, הרכילות, שרצו חז"ל לחזק את מידת ההקפדה עליו דרך מדרשים כעין אלה שהזכרנו, נראה שהעונשים המרתיעים מופיעים בצדו של המדרש. למשל, לעומת המדרש הקודם, במדרש אחר תלו את השעבוד במצרים בחטא לשון הרע שהיה בישראל (שמו"ר א,ל), ושעוון זה גרם למפלתו של צבא ישראל בימי דוד (ירוש' פאה פ"א ה"א). על החטא הבעייתי הזה מצאנו גם: "אמר רב יהודה אמר רב, אילמלי לא קיבל דוד לשון הרע (=מציבא, א.ש.) לא נחלקה מלכות בית דוד, ולא עבדו ישראל עבודה זרה, ולא גלינו מארצנו (שבת נו,ב). "קיבל יעקב לשון הרע מיוסף, ולכן נסתלקה ממנו שכינה כ"ב שנה".64 מיד אחר כך, מרחיב המדרש שם על חומרת עבירת לשון הרע. הרי ברור לנו מה היא מגמתם של חז"ל במדרשים המרשיעים הללו.
רב הונא אמר בשם בר קפרא: בשביל ד' דברים נגאלו ישראל ממצרים - שלא שינו את שמם ואת לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא ביניהן אחד מהן פרוץ בערוה. 'לא שנו את שמן' - ראובן ושמעון נחתין (=ירדו למצרים), ראובן ושמעון סלקין (=עלו). לא היו קורין ליהודה רופא ולא לראובן לוליאני ולא ליוסף לסטיס ולא לבנימין אלכסנדרי...".קשה להניח שעלה על הדעת אבותינו במצרים לקרוא לבניהם בשמות רומיים!
א"ר לוי: אמר לפניו (=משה): רבש"ע, עצמותיו של יוסף נכנסו לארץ, ואני איני נכנס לארץ?! אמר לו הקב"ה: מי שהודה בארצו, נקבר בארצו; ומי שלא הודה בארצו, אינו נקבר בארצו. יוסף הודה בארצו - מנין? גבירתו אומרת "ראו הביא לנו איש עברי וגו'" (בר' לט,יד), ולא כפר אלא "גנב גנבתי מארץ העברים" (שם מ,טו). נקבר בארצו - מנין? שנא' "ואת עצמות יוסף אשר העלו מארץ מצרים קברו בשכם" (יהוש' כד,לב). את שלא הודית בארצך, אין אתה נקבר בארצך. כיצד? בנות יתרו אומרות "איש מצרי הצילנו מיד הרועים" (שמ' ב,יט), והוא שומע ושותק, לפיכך לא נקבר בארצו."כמובן, יש להקשות, הרי יוסף באמת בא מארץ ישראל, ומשה לעומתו, באמת לא בא אלא ממצרים! איזה מקום יש ל"הווא אמינא" הזאת, שמשה יאמר שהוא מארץ ישראל? אלא שהמגמה החינוכית היא ברורה - להיזהר מההתבוללות, ולזכור שישראלי אינו בן מקומו בגולה, וזה העיקר.
"ויקם בלילה הוא ויקח את שתי נשיו ואת שתי שפחותיו וגו'" (בר' לב,כג) - ודינה היכן היא? נתנה בתיבה ונעל בפניה, אמר: הרשע הזה (=עשו) עינו רמה היא, שלא יתלה עיניו ויראה אותה ויקח אותה ממני. ר"ה בשם ר' אבא הכהן ברדלא אמר: אמר לו הקב"ה: "למס מרעהו חסד" (איוב ו,יד) - מנעת מרעך חסד, מנעת חסדך מן אחוך, דאלו איתנסיבת לגברא לא זינתה, בתמיה. לא בקשת להשיאה למהול, הרי היא נשאת לערל; לא בקשת להשיאה דרך היתר, הרי נשאת דרך איסור. הה"ד "ותצא דינה בת לאה..." (בר' לד,א).יש להקשות, הרי זה הגיוני ביותר שיעקב לא רצה להשיא את בתו לעשו הרשע,84 אלא אם כן נשאל: למי היה צריך להשיאה? מההמשך שם מוכח שזהו מה שעומד מאחורי המדרש, כשמוסיפים ששמעון, אחיה, בסוף לקחה. רוצים ללמד לדורות הגלות, שיעקב חטא (מתוך צדקתו) כשהקפיד מדי ברמת המשודך לבתו. עדיף להשיא את הבת ליהודי, אף אם אינו צדיק מושלם, מאשר להיות בררני מדי ולהסתכן בנשואי תערובת.
וכן בדרושי אגדה הנה מטרת הדורש היתה רק למען הלהיב לב העם לעבודת ה', ולמען יתעוררו כי חיי הבלם אפס ותוהו... להקיץ אותם משינת האולת... ולפעמים עת ראה הדורש בהמון כי לא פעלו דבריו הפשוטים אצל העם, אחז... דרך אחר להגיד לפניהם ענינים זרים ומבהילים יוצאים מגדר הטבע.ובמקום אחר (פרק יט):
...שהרשות נתונה לחכמים לדרוש בכל אופן אשר נאות לעיניו למען יוכל לבצע את זממו ולהגיע למטרה הנדרשת מאתו לפעול על לב המון העם, ויוכל להרבות טעמים למקרא לדרשו ולבארו בפנים שונים על דרך דרוש וקבל שכר. והכל היה מפני סבה הראשית, למען יהיה נסמך למקרא ויהיה נשתמר בכח הזוכר... באמרם אין תורה נקנית אלא בסימנים.וזה לשון הרשב"א (בחידושיו על האגדות ברכות נד,א) בהסברו את המדרשים הנראים מוזרים:
ולי יש עוד סיבה אחרת, גלו אותה חז"ל בקצת המדרשים, והוא כי לעיתים היו החכמים דורשים ברבים, ומאריכים בדברי תועלת, והיו העם ישנים ובקשו לעוררם, והיו אומרים לפניהם דברים זרים להבהילם כדי שיתעוררו משנתם. וזו הסבה מפורשת להם ז"ל במדרש שיר השירים בפסוק "הנך יפה רעיתי" אמרו שם:85 רבי היה דורש ומתנמנם הצבור, בקש לעוררם ואמר: ילדה אשה אחת במצרים ס' רבוא בכרס א' ...הדורש בעל-פה צריך לשמור על תשומת הלב של מאזיניו יותר מאשר הכותב, משום שהקורא המאבד את ריכוזו, יכול תמיד לחזור ולקרוא שוב. מה שאין כן הדרשן, שמי שאיבד את ריכוזו לרגע יתקשה להשלים, ויתכן שגם לא יבין את ההמשך.86 כך מצאנו גם במדרש אחר (ב"ר נח,ג):
רבי עקיבא היה יושב ודורש והצבור מתנמנם. בקש לעוררן, אמר: מה ראתה אסתר שתמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה? אלא תבא אסתר שהיתה בת בתה של שרה שחיתה ק' וכ' וז', ותמלוך על ק' וכ' וז' מדינות.87המגמה הפדגוגית הצדיקה, בעיני חז"ל, אפילו אי-דיוק בענייני הלכה, במגמה להביא את ההמון ליותר הקפדה:
גם בעיני הדרשות הלכה למעשה, לא שם הדורש עינו ולבו רק לפעול אצל המון השומעים שידעו להתנהג כשורה, ולפעמים דריש בציבור שלא כהלכה מפני הסיבה שלא יבאו לזלזל באיסורי דרבנן, והחמיר עליהם יותר מן הראוי. 88מהר"ץ חיות מוכיח מרבים מדרשותיו של ר' עקיבא, רבן של ישראל,89 שהיה גם פדגוג מעולה, להחזיק את הקהל בדרשותיו, "וכולם לא נאמרו רק לפעול לשעתו על העם המתאספים לשמוע הדרשות" (פרק כו). כבר הזכרנו איך ר' עקיבא העיר את הציבור שהתנמנם על ידי מדרש משונה. גם מצאנו (ב"ר תיאודור-אלבק פרשה לג ד"ה ויצא יצוא) שפעם:
דרש ר' עקיבה מעשה דור המבול בגינזך (=שם עיר) ולא בכו, כיון שהזכיר מעשה עורב (=באיוב) בכו.כלומר, מגמתו המפורשת של ר"ע בדרשתו היתה להפעיל או לרגש את הציבור עד בכי. בעקבות הדרשות הללו מסביר מהר"ץ חיות גם את דרשתו של ר' עקיבא שבשכר נשים צדקניות נגאלו וכו' ונעשה להם נס ונבלעו בקרקע ומביאים שורים וחורשים עליהם וכו' (ילק"ש יחזקאל רמז שנד),90 שמדובר על מדרש פלאי שמגמתו, לדעת מהר"ץ חיות, כדי לעורר או להניע את הציבור.
תאני ר' שמעון: לפי שזלזלה בצדיק, לפיכך אינה נכנסת עמו בקבורה. הוא דהיא אמרה לה "לכן ישכב עמך הלילה" (בר' ל,טו) - אמרה לה: עמך הוא דמיך, עמי לית הוא דמיך... ר' שמואל בר נחמן אמר... רחל נשתכרה דודאים, והפסידה שבטים וקבורה עמו.כלומר, שכיבתו הנצחית של יעקב ליד לאה היא עונש למה שויתרה רחל על שכיבת יעקב באותו לילה. מצאנו אירוניה דומה אצל רחל במדרש אחר (שם עד,ד):
"ותען רחל ולאה ותאמרנה לו" (בר' לא,יד) - למה מתה רחל תחלה?... ר' יודן אמר: שדברה בפני אחותה.93כלומר, משום שחטאה והתנהגה כאלו שהיא הבכורה, היא גם מתה קודם, כדרכה של בכורה. יתכן שגם מרמזים כאן שהיא חטאה בזה שהשתדכה עם יעקב לפני אחותה הבכורה, כמו שציין לבן, וכמו שהיה נהוג גם בישראל.94 לדוגמאות נוספות, עיין במה שכתבנו בפרק יח/1 בנושא מידה כנגד מידה.
אין אנו אחראים על כל המעשים שעשו גדולי האומה. לפעמים הננו מוצאים, ע"פ גדולי ישראל, הערות של מחאות על מעשים של רבים וגדולים מגדולי האומה: אבותיה, מלכיה, נביאיה וכהניה. וכבר העיר הרמב"ם בפרק ז' מ"שמנה פרקים", שאין מתנאי היותר שלם שבבני אדם השלמות הגמורה בלא חסרון, וישנם מעשים שנעשים ע"פ גדולי גדולים שהם ראויים לבקורת, ונפוצים מאמרים כאלה בדברי חז"ל ובספרי הראשונים גלויים לכל דורש.103ר"י קיל מרחיב בנקודה זו ((לעיל הע' 14) עמ' מ-מב), ומקשה שלוש קושיות:
אין אפילו חסידותו של חסיד ברוב המקרים של חייו (וגם לא חכמתו של החכם) ערובה לכך שהוא יהיה חסיד (וחכם) בכל המקרים, שהרי "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא"... ההגיון והמציאות מראים לנו כי יש לקחת לדוגמא ולחיקוי את המעשים הטובים והגדולים ולא את האנשים שעשו את המעשים האלה. (קיל, שם)הכוח שבהערצה ההמונית של אנשים הנחשבים כגדולים מופיע לא רק אצל צעירים, אלא אומץ גם במשטרים רודניים. היום, בעידן "ניפוץ המיתוסים", אנו יותר אובייקטיבים לראות את הסכנה שב"הלבנת" חסרונות אלילי התרבות, והשקר של טיוח והסתרת חולשות מנהיגים ציבוריים.
התורה והנביאים וחז"ל לא חינכו אותנו על דרך הערצת הגיבורים כ'בני אלים', שהיא דרך מיתולוגית נכרית, אלא על הערצת הקב"ה ונפלאותיו בבריאה בהשגחה ובהיסטוריה, ועל הידיעה המוחלטת שכל בני האדם רק בני אנוש המה, כולם מוגבלים, כולם עלולים לחטוא, כולם מחוייבים באותן המצוות, כולם מסוגלים להיכשל, גם גדולי הגדולים, וכולם מסוגלים לחזור בתשובה.אף הרב קוק (אורות עמ' קמו) התייחס לבעייתיות שבהערצת צדיקים מבחינה אחרת, ואף הציע פתרון שונה במקצת:
הדבקות בצדיקים... היא דבר נכבד מאוד במהלך התפתחות הנפשות. אבל צריך שמירה גדולה שאם יטעה בצדיק אחד וידבק בו דבקות פנימית הויתית, וידבק גם כן בחסרונותיו, הם יפעלו לפעמים על הדַבֵק במידה גרועה הרבה ממה שהם פועלים על האיש המקורי. אשריהם ישראל שהם דבקים בנשמת האומה (=הסגולה המהותית הפנימית, א.ש.) שהוא טוב מוחלט לשאוב על ידה אור ה' הטוב.כלומר, יתכן והחיקוי יכלול גם את מידותיו השליליות של הצדיק, והן עלולות להתנפח ולהופיע בצורה יותר גרועה אצל מעריציו.
דרש רבא: מאי דכתיב "לכו נא ונוכחה יאמר ה'" (ישע' א,יח)? 'לכו נא'?! בואו נא מיבעי ליה! 'יאמר ה''?! - אמר ה' מיבעי ליה! - לעתיד לבא יאמר להם הקב"ה לישראל: לכו נא אצל אבותיכם ויוכיחו אתכם. ויאמרו לפניו: רבש"ע, אצל מי נלך?! אצל אברהם, שאמרת לו "ידע תדע (כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה)" (בר' טו,יג) - ולא בקש רחמים עלינו?! אצל יצחק, שבירך את עשו "והיה כאשר תריד (ופרקת עולו מעל צוארך)" (שם כז,מ), ולא בקש רחמים עלינו?! אצל יעקב, שאמרת לו "אנכי ארד עמך מצרימה" (שם מו,ד) ולא בקש רחמים עלינו?! אצל מי נלך? עכשיו 'יאמר ה''. אמר להן הקב"ה: הואיל ותליתם עצמכם בי - "אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו" (ישע' א,יח).כלומר, עם כל ההערכה לגדלותם של צדיקים, חז"ל מדגישים (אפשר לומר אף מגזימים) שאפילו אבותינו נכשלו במקצת בחוסר דאגה לזרעם. ללמד ש"אין לנו על מי להישען אלא על אבינו שבשמים" (סוטה מט,א), "ישראל נושע בה' תשועת עולמים" (ישע' מה,יז),111 וש"אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה" (תה' קמו,ג) נאמר אף על הענקים ביותר.
"ותצא דינה בת לאה" (בר' לד,א) - "הנה כל המושל עליך ימשול לאמר כאמה בתה" (יחז' טז,מד). יוסי מעונאה תרגם בכנישתהון דמעונא: "שמעו זאת הכהנים והקשיבו בית ישראל ובית המלך האזינו" (הושע ה,א), אמר: עתיד הקב"ה ליטול את הכהנים ולהעמידן בדין ולאמר להם: למה לא יגעתם בתורה? לא הייתם נהנים מארבע ועשרים מתנות כהונה! ואינון אמרין ליה: לא יהבין לן כלום, 'והקשיבו בית ישראל' (שם). למה לא הייתם נותנים לכהנים ארבע ועשרים מתנות כהונה שכתבתי לכם בתורה? ואינון אמרין ליה על אילין דבי נשיאה דהוו נסבין כולא, 'בית המלך האזינו כי לכם המשפט' (שם), שלכם היה וזה יהיה משפט הכהנים, לפיכך לכם ועליכם מדת הדין נהפכת (= הכל באחריות ובאשמת בית הנשיא). שמע ר' וכעס, בפתי רמשא סליק ר"ל שאיל שלמיה דרבי ופייסי עלוהי דיוסי מעונאה (=על שפגע בו, בתור נשיא, בדרשתו). אמר לו רבי: צריכין אנו להחזיק טובה לאומות העולם שהן מכניסין מומסין (=מסכות) לבתי טרטייאות ולבתי קרקסאות שלהן ומשחקין בהם כדי שלא יהיו משיחין אלו עם אלו ויבואו לידי קטטה בטלה. יוסי מעונאה אמר מלה דאורייתא ואקפדת עלוהי. א"ל (רבי): ויודע הוא בדברי תורה כלום? א"ל: הין. א"ל: ואולפן קביל (=מה שדרש הוא מקבלה או שמא מעצמו)? א"ל: אין. ואי שאילנא ליה מגייב? א"ל: אין. אם כן יסק להכא, וסליק לגביה, א"ל (רבי לר' יוסי מעונאה): מהו דכתיב "הנה כל המושל עליך ימשול לאמר כאמה בתה" (יחז' טז,מד)?, א"ל: כבת כן אמה, כדור כן נשיא, כמזבח כן כהניו, הכא אמרי: לפום גנתא גננא (=הגינה מעידה על הגנן, כלומר, עֲם חוטא מעיד על נשיא אשם). אמר לו ר"ל: עד כדון לא חסילית מן מפייסיה על הדא, ואתה מייתי לן אוחרי?! עיקרו של דבר "הנה כל המושל" מהו? א"ל (רבי) לית תורתא ענישא עד דברתה בעיטא (=החטא מתחיל עם העם, ורק אז נענש המנהיג), לית אתתא זניא עד דברתה זניא. אמרו ליה: א"כ לאה אמנו זונה היתה?! אמר להם: "ותצא לאה לקראתו וגו'" - יצאת מקושטת כזונה, לפיכך "ותצא דינה בת לאה".מהקשר הסיפור המפורט,116 מובן שהמגמות האקטואליות של המדרשים, הן של ר' יוסי מעונאה והן של ר' יהודה הנשיא, הן כדי להסביר את מידת האשמה של המנהיג ביחס לחטאי העם, וכל זה קשור לסכסוך אקטואלי שהיה באותו דור.117
אמר (=דוד): עתיד אני להחריב את מקומות פלשתים ולהרוג מהן אדם גדול ושמו גלית, ועתיד אני לבנות בית המקדש. ועל כן היה מאוס בעיני ישי, על כן שלחו לרעות את צאן אחיו... הראה אותו (=לישעיהו) הקב"ה כבודו, התחיל אומר "ואראה את ה'" (ישע' ו,א). אמר לו הקב"ה: אתה מתגאה?! חייך, למחר אני עובר לפניך ואתה אומר "מי זה בא מאדום?" (שם סג,א). לפיכך, אם זכה אדם לחכמה, אין ראוי להתגאות על ההדיוט.הרי ברור שכתובת המדרש ה"מרשיע" הוא לחכמים ולא להדיוטות. כך גם במדרשים ה"מחייבים" המציגים את צדיקי התנ"ך, למשל דוד ושאול, כראשי ישיבות (ערובין נג,א):
דוד דגלי מסכתא (פרש"י: מלמדים לאחרים, לישנא אחרינא: מפרשים שמועותיהם ומדקדקים) כתיב ביה: "יראיך יראוני וישמחו" (תה' קיט,עד); שאול דלא גלי מסכתא כתיב ביה: "ובכל אשר יפנה ירשיע" (שמ"א יד,מז).
אותן שבעים אלף שנהרגו בגבעת בני בנימין מפני מה נהרגו? היה להן לסנהדרין גדולה... שיקשרו חבלים של ברזל במתניהם, ויגביהו [בגדיהם] למעלה מארכובותיהם, ויחזרו בכל עיירות ישראל, יום אחד בבית אל, יום אחד לחברון, יום אחד לירושלים, וילמדו את ישראל דרך ארץ, בשנה בשתים בשלש, עד שיתישבו ישראל בארצם... הן לא עשו כן, אלא כשנכנסו לארצם כל אחד ואחד נכנס לכרמו וליינם, אמר, 'שלום עליך נפשי', כדי שלא להרבות את הטורח. (אליהו רבה, איש-שלום פרק יב)ההוכחה מובנת אף יותר בהשוואה לשמואל הנביא, "והלך מדי שנה בשנה וסבב בית אל והגלגל והמצפה ושפט את ישראל את כל המקומות האלה" (שמ"א ז,טז).
ואמר רבי יצחק: מפני מה לא נתגלו טעמי תורה? שהרי שתי מקראות נתגלו טעמן, נכשל בהן גדול העולם. כתיב 'לא ירבה לו נשים' (דב' יז,יז), אמר שלמה: אני ארבה ולא אסור, וכתיב 'ויהי לעת זקנת שלמה נשיו הטו את לבבו' (מל"א יא,ד). וכתיב 'לא ירבה לו סוסים' (דב' יז,טז) ואמר שלמה: אני ארבה ולא אשיב. וכתיב 'ותצא מרכבה ממצרים בשש וגו'' (מל"א יא,י).זאת הסיבה להסתרת ההגיון שבמצוות בתורה - ככל שהאדם יודע יותר, יש נטייה לתרץ ולומר "לי, זה לא יקרה, כי אני מבין ואוכל ליזהר ולהגיע למטרה מבלי להזדקק לאמצעי". על פי עיקרון זה מובן, למשל, המדרש שאדם הראשון, למרות שהכיר את בוראו ודיבר עמו, כפר בעיקר, או התנצר או משך בערלתו (סנהדרין לח,ב).179 כלומר, אפילו בתחום האמונה, ואפילו אצל המאמין הגדול ביותר, עלולה לבוא נפילה, בדומה לבני ישראל שעבדו לעגל הזהב, מיד לאחר יציאת מצרים ומעמד הר סיני. כך יש להבין כשדרש רבי שמעון בן לקיש (ירוש' סנהדרין פ"י ה"א): "שלשה כפרו בנבואתן מפני פונרייה,180 ואלו הן: משה ואליהו ומיכה."
המרצה מעות לאשה מידו לידה... בשביל שיסתכל בה, אפילו דומה למשה רבינו שקיבל תורה מהר סיני לא ינקה מדינה של גיהנם, ועליו הכתוב אומר: "יד ליד לא ינקה רע (משלי טז,ה)".נראה שכך יש להבין בחלק מהמדרשים ה"מחייבים". למשל, על הכתוב "ויירא יעקב מאד" (בר' לב, ח), שאמר "שמא יגרום החטא" (ברכות ד,א) שעשרים שנה לא כיבד את אביו ואמו וששהה בחו"ל (ב"ר עו,ב); או על זה שגרם ליצחק חרדה (זוהר ח"א עמ' קמד). על כן, הוא מפחד שלא יעמדו לו לא זכויותיו, ולא הבטחת ה', וייהרג על ידי עשו. בדומה לכך דברי חז"ל (ב"ב צב,א) שמעת שיצא אלימלך לחו"ל, אף שהיה מזרעו של נחשון בן עמינדב, לא עמדה לו זכות אבות.
כל אדם יש לו בחירה, היינו בנקודת פגישת האמת שלו עם האמת המדומה, תולדת השקר... מקום הנקודה מוכן הוא מקודם (=אצל כל אדם בדרגה אחרת, א.ש.), אם על ידי בחירותיו הקודמות אשר הוא בעצמו השיב על ידן את נקודת בחירתו למעלה או למטה, ואם על ידי הסבות אשר ניתנו לו מן השמים, ששמוהו בסביבה שנתחנך בה מילדותו.רק הבוחן כליות ולב, יודע בדיוק את דרגתו של כל אדם, ובהתאם לה הוא נדון. כך יש להבין, למשל, את כינויה של לאה במדרש (ב"ר פ,א) כזונה. והנה, דווקא דקדוקיהם של הקב"ה ובעקבותיו חז"ל עם דמויות התנ"ך הופך אותם, בדרך של איפכא מסתברא אירונית לצדיקים יותר בעינינו.
"וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל ש-די ושמי ה' לא נודעתי להם" (שמ' ג,ו). אמר לו הקב"ה למשה: חבל על דאבדין ולא משתכחין. הרבה פעמים נגליתי על אברהם יצחק ויעקב בא-ל ש-די, ולא הודעתי להם כי שמי ה' כשם שאמרתי לך, ולא הרהרו אחר מדותי. אמרתי לאברהם "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה וגו'" (בר' יג,יז); ביקש לקבור שרה ולא מצא עד שקנה בדמים - ולא הרהר אחר מדותי. אמרתי ליצחק "גור בארץ הזאת כי לך ולזרעך וגו'" (בר' כו,ג); ביקש לשתות מים ולא מצא, אלא "ויריבו רועי גרר עם רועי יצחק" (שם כ) - ולא הרהר אחר מדותי. אמרתי ליעקב "הארץ אשר אתה שוכב עליה וגו'" (שם כח,יג); ביקש מקום לנטות אהלו ולא מצא, עד שקנה במאה קשיטה - ולא הרהר אחר מדותי, ולא שאלני מה שמי כשם ששאלת אתה. ואתה - תחילת שליחותי אמרת לי מה שמי, ולבסוף אמרת "ומאז באתי אל פרעה הרע לעם הזה והצל לא הצלת וכו' (שמ' ה,כג).ומעין זה השוואת נח לאברהם ולשאר האבות (תנחומא נח ה):
"בדורותיו" (בר' ו,ט) - ולא בדורות אחרים. רבי יהודה ורבי נחמיה - חד אמר: תמים היה בדור המבול ובדור הפלגה, שאילו היה בדורו של אברהם אבינו לא מצא ידיו ורגליו... "את האלהים התהלך נח" - שהיה הקב"ה סומכו שלא ישתקע במעשה דור המבול. משל למלך שהיה לו בן והיה הולך בשליחות אביו, והיה לפניו דרך משוקע בטיט, והיה המלך סומכו שלא ישקע בטיט. אבל אברהם כתיב בו "התהלך לפני" (שם יז,א), ובאבות כתיב "האלהים אשר התהלכו אבותי לפניו" (שם מח,טו) - שהיו מרווחין (ס"א מדיחין) לשכינה, והיו מקדימין והולכין לפניו לעשות רצונו.נמצא שאכן המדרש מחייב את נח מעבר למה שמוכרח מהפשט, אבל המגמה להגדיל את אברהם הוא אינה חשובה פחות מאשר לחייב את נח. כך גם במדרש שמשווה בין נח שלא הציל את בני דורו, לעומת מתושלח שדחה את המבול מדורו, ואברהם שהתאמץ וכמעט הציל את סדום (אוצר המדרשים, אייזנשטיין, עמ' לה).
ארבעה הן שלקו - אחד לקה והיה מבעט (איוב), אחד לקה והיה מצחק (אברהם), ואחד לקה ומבקש אוהבו (חזקיה), ואחד אמר למה הרצועה תלויה? הכוני בה (דוד).למרות שמטעם הלכות לשון הרע אסור לבייש, לרכל, או להקטין אחד כדי לשבח את חברו בעזרת ההשוואה, חז"ל רגילים לעשות כן. למשל:
"ויעשו כל הקהל... סוכות ... כי לא עשו מימי ישוע בן נון" (נחמיה ח,יז). ולמה ישוע (במקום יהושע)? ר' הילל בריה דשמואל בר נחמן: פגם הכתוב כבוד צדיק בקבר, מפני כבוד צדיק בשעתו (ירוש' שביעית פ"ו ה"א).כלומר: מפסידים ליהושע לטובת הגדלת כבודו של עזרא, שהוא מנהיג הדור. למרות שיתכן ויהושע הוא יותר גדול מעזרא, חז"ל מתירים להקטין צדיק אחד, מתוך מגמה לחזק מעמדו של צדיק אחר, שכרגע חשוב להרבות בכבודו.
"ויקחוהו וישליכו אותו הבורה והבור רק אין בו מים" (בר' לז,כד) - מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו. מה עשה שמעון? כיון שנתנו אותו לתוך הבור, היה שמעון מצווה ומשליכים עליו אבנים גדולות כדי להורגו. אבל כשנפל הוא ביד יוסף, היה יוסף זורק עליו פטומות.201הלא די לנו הקושי להתמודד בהבנת מעשיהם האכזריים של אחי יוסף הכתובים במקרא, מה ראו חז"ל להוסיף עליהם במדרש כהנה וכהנה?! אלא המגמה שבהגזמה ברורה מההקשר - כמה שהאחים התנכלו לו יותר, הולך ומתעצם איפוקו וסבלנותו של יוסף. יושם אל לב, שהעמסת האחריות על שמעון משרתת מגמה דומה ביחס לשאר אחיו: בהאשמתו מזכים אותם במידת מה.
א"ר אהבה בר זעירא: מתוך גנותן של שבטים אתה יודע שבחן - להלן "ולא דבר אבשלום עם אמנון למרע ועד טוב" (שמ"ב יג,כב), די בליביה בליביה; ברם הכא "ולא יכלו דברו לשלום" (ברא' לז,ד), די בליבהון בפומהון.הגדילו לעשות חז"ל (מו"ק כח,ב) עד שחייבו אחד מצדיקי התנ"ך עבור צורך של אחד מהתנאים (!), שבאו לנחמו:
נענה רבי אלעזר בן עזריה ואמר: "בשלום תמות ובמשרפות אבותיך המלכים הראשנים [אשר היו לפניך כן] ישרפו לך" (ירמ' לד,ה) - והלא דברים קל וחומר: ומה צדקיהו מלך יהודה, שלא עשה אלא מצוה אחת, שהעלה ירמיה מן הטיט - כך, בניו של רבי ישמעאל (=שעשו מצוות רבות) - על אחת כמה וכמה (=שיש לכבדם לאחר מותם).והלא דרשו במקומות אחרים שצדקיהו היה צדיק (פס"ר כו), אחד משמונת נסיכי אדם (סוכה נב,ב), ועוד?202 ואפילו אם נאמר שלא היה צדיק, בוודאי שעשה יותר ממצוה אחת! אלא, מהקשר הגמרא שם ברור שארבעת התנאים באו לנחם את ר' ישמעאל כשמתו בניו, כל אחד כדרכו במדרש. ר' אלעזר בן עזריה לא נמנע מלהקטין את דמותו של צדקיהו במגמה לרומם את בני ר' ישמעאל, על מנת לנחמו. אם כך בבני תנא, קל וחומר שאין לחז"ל מניעה מלחייב או מלהאשים מי מגיבורי התנ"ך כדי לרומם גדול אחר בתנ"ך.
ר' ברכיה ורבי לוי בשם ר' שמואל בר נחמן אמר: אברהם לא ניצול מכבשן האש אלא בזכות יעקב. משל לאחד שהיה עומד ונידון לפני שלטון, ויצא דינו לפני שלטון לישרף. צפה אותה השלטון באצטרוגליס שלו, וראה שעתיד להוליד בת שהיא נשאת למלך. אמר: כדאי הוא להנצל בזכות בתו שהוא עתיד להוליד. כך אברהם - יצא דינו מלפני נמרוד לשרף, וצפה הקב"ה שיעקב עתיד לצאת ממנו, אמר: כדאי הוא לינצל בזכות יעקב. הה"ד: "כה אמר ה' אל בית [יעקב] (ישראל) אשר פדה את אברהם" (ישע' כט,כב). ורבנן אמרין: אברהם עצמו לא נברא אלא בזכותו של יעקב. הה"ד: "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" (בר' יח,יט); ואין צדקה ומשפט אלא ביעקב, שנאמר: "משפט וצדקה ביעקב אתה עשית" (תה' צט,ד).העיקר איננו האשמתו של אברהם, לומר שלא היו לו די זכויות להינצל, אלא שבחו של יעקב, שבהקשר לפסוקים שנזכרו, הכוונה לעם ישראל (אחת הגרסאות אפילו משנה את הפסוק מ"יעקב" ל"ישראל").
"אל תראני שאני שחרחורת" (שה"ש א,ו). רבי סימון פתח: "אל תלשן עבד אל אדוניו" (משלי ל,י). נקראו ישראל עבדים, שנאמר "כי לי בני ישראל עבדים" (ויק' כה,נה). אין לך שמח בבני יותר ממשה, ועל ידי שאמר "שמעו נא המורים" (במ' כ,י) נגזר עליו שלא יכנס לארץ. ד"א: אין לך שמח בבני יותר מישעיהו, ועל ידי שאמר "ובתוך עם טמא שפתים אנכי יושב" (ישע' ו,ה) אמר לו הקב"ה: ישעיה... תא חמי מה כתיב תמן "ויעף אלי אחד מן השרפים ובידו רצפה" (שם ה) - אמר רב שמואל: רצפה - רוץ פה, רצוץ פה למי שאמר דלטוריא על בני. ודכוותיה כתיב באליהו, שנאמר "ויאמר קנא קנאתי לה' אלהי ישראל כי עזבו בריתך בני ישראל" (מל"א יט,י). אמר לו הקב"ה: בריתי?! שמא בריתך? "ואת מזבחותיך הרסו". אמר לו: מזבחותי?! שמא מזבחותיך? "ואת נביאיך הרגו בחרב". אמר לו: נביאי?! ואת מה איכפת לך?
משה אמר יכתב סורחני, שנאמר "על אשר מריתם פי במדבר סין במריבת העדה להקדישני" (במ' כ,כד). משל למה הדבר דומה? לשתי נשים שהיו לוקות בבית דין - אחת לוקה על שקלקלה, ואחת לוקה על שגנבה פגי שביעית. זו שגנבה פגי שביעית אומרת: בבקשה מכם הודיעו סורחני, שלא יהיו העומדים סבורים לומר כשם שזו קלקלה אף זו קלקלה. תלו לה הפגים בצוארה, והיה הכרוז מכריז לפניה: על הפגים זו לוקה. ר' אלעזר המודעי אומר: בוא וראה כמה צדיקים חביבים לפני הקב"ה, שבכל מקום שמזכיר מיתתם, שם מזכיר סורחונם. וכל כך למה? כדי שלא יהיה להם פתחון פה לבאי עולם לומר: מעשים מקולקלים היו בהם בסתר - לפיכך מתו.כלומר, בלשון ר' יהודה הלוי (כוזרי א,צג): "אין גדול כי אם מי שחטאיו ספורים," עד שניתן לפורטם. נמצא שדרשת חטאיהם מוסיפה לשבחם.
"וידר יעקב נדר לאמר" (בר' כח,כ) - לא שילם את נדרו, והביא עליו עשו ובקש להרגו. לא הרגיש, והביא עליו מלאך ונתגושש עמו; הביא עליו צרת דינה, צרת רחל. אמר הקב"ה: עד מתי יהיה צדיק זה לוקה ואינו מרגיש? "קום עלה בית אל" (שם לה,א).206נמצא שבעזרת האשמה אחת, "פוטרים במכה אחת" את יעקב מכמה האשמות, והרי זאת, מבחינה מסויימת, הצדקת הצדיק, שלא נחשוד בו בעבירות רבות שהסתירתן התורה. בנוסף, יושם אל לב שהמדרש כאן אינו מאשים את יעקב בעבירה, אלא בשכחה, דהיינו בשוגג. כלומר: הייסורים שבאו עליו הם להזכיר לו, ולא כעונש.
כמו שאין אדם שלא יחטא מעט נגד שמירת בריאותו דוקא ע"י הפעולות עצמן המכוונות רק לזה (=התעמלות אינטנסיבית)... וצריך לשים לב שישנן תכונות רבות, שהשאירה תורה, בשביל המטרה הכללית. ללכת עם האומה לאטה... ואין התכונה הכללית מתבקשת באותם הצעדים הפרטיים של האומה וגדוליה, כי אם בכלל הגדול המקיף את הראשית ואת האחרית, את מקור ראש הגזע הלאומי, תכונת האב הראשון, ותאור האחרית של אורו של משיח. וכל מה שבינתיים - הכל רצוף אל הכלל הגדול של ראש וסוף.הרב קוק מתייחס שם לשאלת האכזריות לכאורה שרואים אצל חלק מגיבורי התנ"ך במלחמותיהם. מעבר לתשובות רבות אחרות שם, מוסיף הרב זצ"ל שניתן לראות מתוך ההקשר הרחב ("המטרה הכללית", קיום האומה הישראלית שילמד צדק ומשפט לעולם כולו), הצדקה למעשה שנראה לא סימפטי בהקשר המצומצם. כך ניתן להסביר גם רבים מהחטאים המיוחסים במדרש לאבות - למשל, המתווכחים עם הקב"ה, הכועסים על הציבור וכדומה. דווקא מתוך עיסוקם המבורך בהנהגת האומה, נכשלים לעתים המנהיגים בעבירות קטנות יחסית, שניתן לסלוח ולוותר עליהן.
אמר רב הונא: כמה לא חלי ולא מרגיש גברא דמריה סייעיה; שאול באחת - ועלתה לו, דוד בשתים - ולא עלתה לו. (פרש"י: כמה סמוך ומובטח, ואין צריך לחלות ולדאוג מכל רעה, מי שהקב"ה בעזרו, שהרי מצינו שאול נכשל באחת (=שלא הרג את אגג) - ועלתה לו לרעה לקונסו מיתה, לבטל מלכותו; ודוד נכשל בשתים (גרם להריגת אוריה, ועל ספירת העם), ולא עלתה לו לרעה).לעיל (סוף פרק טו) הזכרנו פן הפוך, שאין משוא פנים או הנחות לצדיקים, אבל יתכן להבחין בין הדרכתם של חז"ל כלפי החכמים (שחשוב להדגיש שאין הנחות) לבין הדרכתם לעם - כיצד עליהם להתייחס לחכמים שמעדו (שלמרות הכל, הקב"ה אוהבם). יתכן והבחנה זו קשורה למה שכבר ראינו, שגם היינימן וגם פרנקל צדקו, שבנוסף למגמות שונות ומורכבות העומדות מאחורי המדרשים, ישנם מדרשים שיתכן שמגמתם החינוכית מכוונת לציבור היעד שלהם.
"אשר נשיא יחטא" (ויק' ד,כב) - אמר רבן יוחנן בן זכאי: אשרי הדור שהנשיא שלו מביא חטאת על שגגתו; אם על שגגתו מביא חטאת, צריך לומר מהו על זדונו! אם נשיא שלו מביא חטאת, צריך לומר מהו הדיוט!י' פרנקל (מדרש ואגדה עמ' 933) פירש שריב"ז עודד את מנהיגי העם לא לנסות להסתיר כשלונות מוסריים-דתיים, אלא להוות דוגמה לציבור בכך שיודו ויחזרו בתשובה, אפילו על חשבון הפרסטיז'ה שלהם, ולא יחששו לחילול ה'.
אלמלא בא הקב"ה עם אברהם יצחק ויעקב בדין - אין יכולין לעמוד מפני תוכחה, שנאמר: "ועתה התיצבו ואשפטה אתכם לפני ה' את כל צדקות ה' אשר עשה אתכם ואת אבותיכם" (שמ"א יב,ז).212אלא, שאם מגמת התשובה היא כה מרכזית בסיפורי חטאיהם של צדיקי התנ"ך, מדוע ברוב רובם של המדרשים המרשיעים לא מוזכרת התשובה כלל? נראה להסביר זאת על פי דברי מ"ד הר (עיין הערה 4, עמ' 138), שמטרת המדרשים המעמיסים חטאים על צדיקים היא להוציא מהסכימה הקוטבית והפשטנית של שחור-לבן, העולה ממקומות רבים במקרא. אם אכן האדם הוא או צדיק גמור או רשע גמור, זה עלול להכניס את האדם שחטא לייאוש, שיחשוב שאי אפשר לו לצאת מהצד ה"שחור". באים חז"ל ללמדנו שהתמונה מורכבת בהרבה, שכן אין צדיק שאינו חוטא.213 די אפוא בעצם הסיפור על חטאיהם של הצדיקים כדי לשבור את סכימת השחור-לבן, ואין צורך לחזור שוב ושוב על העובדה שהם חזרו בתשובה, כן צדיקותם כבר ידועה וברורה לנו משאר מעשיהם בתנ"ך.
רבי תנחומא אמר בשם רבי חייא רבה ורבי ברכיה אמר בשם רבי חייא: כל מי שהרחיק אחר מדת הדין, לא יצא שפוי מתחת ידיה. ראויה היתה שרה להגיע לשניו של אברהם, ועל ידי שאמרה "ישפוט ה' ביני וביניך" (בר' טז,ה) נמנעו מחייה שלשים ושמנה שנה.מההקדמה "ראויה היתה שרה להגיע לשניו של אברהם", משתמע ששאלת חוסר הצדק הטרידה את חז"ל. היא שהביאה אותם לדרוש שמדובר על מידה כנגד מידה, ואם כך כבר אי אפשר לבוא בטענות כלפי שמייא. כך גם בדרשה בשבת נו,ב (המובאת למעלה בפרק ב), שבעקבות חלוקת השדה בין מפיבושת וציבא נתחלקה המלוכה. למרות שהמקרא תולה את טעם חלוקת המלוכה בחטאו של שלמה (מל"א יא,יא), המגמה החינוכית ללמד את הכלל של "מידה כנגד מידה" הביאה את הדורש "לעקוף" את הפשט.
מה מעורבב הוא השחוק ששחקה מידת הדין על אלישבע בת עמינדב. אלישבע בת עמינדב ראת ארבע שמחות ביום אחד - ראתה בעלה כהן גדול, ויבמה מלך, אחיה נשיא, ושני בניה סגני כהונה; וכיון שניכנסו להקריב ויצאו שרופים, נהפכה שמחתה לאבל, דכת' "אחרי מות שני בני אהרן" (ויק' טז,א).כשם שיש מדרשים המגזימים בצדקתם של מעשים קטנים של רשעים (כגון איזבל, נבוכדנצר, עגלון, עשו, אחאב ועוד) כדי ללמדנו מדוע יש "רשע וטוב לו" בעולם הזה,221 כך היא מגמת המדרשים המחייבים את הצדיקים עבור דברים שאף הם לא מוזכרים או לא מודגשים במקרא. בכך "נפרע [הקב"ה] מצדיק גמור על עבירה קלה שעשה בעולם הזה."222 משוואה זו שבין הצדקת הרשע והרשעת הצדיק מופיעה במדרש (ירוש' פאה פ"א ה"א) האומר שדורו של דוד היו צדיקים, אך נוצחו בקרב משום שהיו שם דלטורים (=מלשינים), לעומת דורו של אחאב שהיו רשעים אך נצחו בקרבות משום שלא היו שם דלטורים.
ר' עקיבא אומר: אלו ואלו מדקדק עמהם עד תהום רבה, מדקדק עם הצדיקים וגובה מהם מיעוט מעשים רעים שעשו בעוה"ז, כדי להשפיע להם שלוה, וליתן להם שכר טוב לעולם הבא, משפיע שלוה לרשעים ונותן להם שכר מצות קלות שעשו בעוה"ז כדי להפרע מהן לעתיד לבא.גם במקומות אחרים225 ראינו שר' עקיבא מדגיש במיוחד את אחריותו של האדם בעד בחירותיו, דבר העונה על בעיית הגמול של "צדיק ורע לו". מדבריו עולה, שעלינו לא רק להשלים עם הדין של "צדיק ורע לו", אלא להפנים שהדבר שאותו חשבנו ל"רע" הוא אפילו לטובתו, שכך יקבל שכרו המלא בעולם הבא. בדומה לכך, דרשו (ב"ר כה,א) לגבי חנוך, שמשתמע מן המקרא שהוא צדיק - "ויתהלך חנוך את האלקים" (בר' ה,כב):
א"ר איבו: חנוך חנף היה - פעמים צדיק, פעמים רשע. אמר הקב"ה: עד שהוא בצדקו, אסלקנו.אין זה רק צידוק הדין, אלא חסד אלוקי שעשה הקב"ה עם חנוך; ואפילו עונש איננו.
"ויזעק זעקה גדולה" (אס' ד,א)... ורב שימי בר חייא אמר... וכי הדיוט היה מרדכי שהיה צווח?! וכי אין הקב"ה שומע לחישות אלא לצווחות?!... אלא מרדכי היה צווח ואומר: יצחק אבי, מה עשית לו הצווחה שצווח עשו לפניך ושמעת קולו וברכת אותו, והרי אנו מכורים להריגת חרב! לפיכך "ויזעק".חז"ל הרחיקו לכת, ובמדרש (מדרש משלי, בובר, פרשה א,יג) תלו את סבל דורותיהם בחטאי האבות:
אמר ר' יהושע בן לוי: לא נמשכו עשרה הרוגי מלכות אלא בחטא מכירתו של יוסף. א"ר אבין: הוי אומר, נפרעו עשרה מכל דור ודור, ועדיין אותו החטא קיים.
"ויתהלך חנוך את האלהים ואיננו כי לקח אותו אלהים" (בר' ה,כד). אמר ר' חמא בר הושעיא: אינו נכתב בתוך טימוסן (=רשימת יוחסין) של צדיקים, אלא בתוך טימוסן של רשעים. א"ר איבו: חנוך חנף היה - פעמים צדיק פעמים רשע. אמר הקב"ה: עד שהוא בצדקו אסלקנו... אפיקורסים שאלו לרבי אבהו, אמרו לו: אין אנו מוצאין מיתה לחנוך? אמר להם: למה? אמרו לו: נאמרה כאן לקיחה, ונאמרה להלן "כי היום ה' לוקח את אדונך מעל ראשך" (מל"ב ב,ג). אמר להם: אם ללקיחה אתם דורשים, נאמר כאן לקיחה ונאמר להלן "הנני לוקח ממך את מחמד עיניך" (יחז' כד,טז). א"ר תנחומא: יפה השיבן רבי אבהו. מטרונה שאלה את ר' יוסי, אמרה לו: אין אנו מוצאין מיתה בחנוך? א"ל: אילו נאמר "ויתהלך חנוך את האלהים" ושתק, הייתי אומר כדבריך; כשהוא אומר "ואיננו כי לקח אותו אלהים" - ואיננו בעולם הזה, כי לקח אותו אלהים.המגמה הפולמוסית היא ברורה ממסגרת המדרש, המנוסחת כשאלות ותשובות מאפיקורסים או מגויים ומתשובות הרבנים. פרנקל (דרכי האגדה והמדרש, עמ' 293-294) מציין, שראשוני הנצרות ראו בחנוך דמות מרוממת ביותר, היושבת וחיה בשמים. ספר חנוך נמצא בין מגילות כת מדבר יהודה.230 א' כהנא מביא במבואו למהדורתו של הספרים החיצוניים (עמ' יט) בשם טירטוליאנוס, אחד ממנהיגי הנוצרים בדורותיה הראשונים (בסוף המאה הב' למניינם), שהנוצרים מחבבים את ספר חנוך, ואילו היהודים דחוהו, כדרכם לדחות כל מה שיש לו רמז לנצרות (כלומר, שיתכן וצדיק מסולק בעודו חי, ועוד יחזור!). מוסיף כהנא, שעל פי זה יש להבין את המדרש הנ"ל, שחז"ל הרחיקו לכת לומר שחנוך היה רשע, בעקבות מה שהנוצרים רצו לטעון שגם אחרים יכלים להיות כאליהו, לעלות השמיימה בלי למות.