תוכן המאמר:
התהוותו ומחבריו המיוחד בתרגום ובפירוש והתנגדות הרבנים לשימוש בהם א. התרגום. ב. ה"ביאור". ג. ההתנגדות ל"ביאור". |
"בתחילה ניתנה תורה לישראל בכתב עברי ולשון הקודש..."בהמשך מנדלסזון מקבל את דעת רמב"ן (בהקדמתו על התורה) שהספר שכתב משה לא היו בו לא טעמים ולא נקודות וגם לא הפסקות בין מקרא למקרא ובין תיבה לתיבה, אבל משה הודיע ליהושע את חילופי הקולות וההברות. בעניין שמות התנועות הוא מביא שם דעות שונות: אחדים סוברים ש"סימני הכתיבה" מסיני הם, ולעומתם סוברים אחרים שהסימנים נתחדשו בידי אנשי כנסת הגדולה או אחרי חתימת התלמוד, בימי בעלי המסורת.
(וראה גם דעות נוספות שם כב: ע"א).