תוכן הפרשה: פרק כב סימן א סימן ב סימן ג סימן ד סימן ה סימן ו סימן ז סימן ח סימן ט סימן י סימן יא פרק כג סימן יב סימן יג סימן יד פרק כד סימן טו פרק כה סימן טז סימן יז סימן יח סימן יט סימן כ סימן כא |
נטילת ידים לפני המזון רשות, לאחר המזון חובה.מעשה בחנוני מישראל, שהיה מבשל בשר טהור ובשר חזיר ומוכר, שלא ירגישו בו שהוא יהודי. וכך היה מנהגו, כל מי שנכנס לחנותו ולא נטל ידיו, יודע היה שהוא נכרי ונותן לפניו בשר חזיר. וכל מי שנוטל ידיו ומברך, יודע שהוא יהודי ומאכילו בשר טהור.
מים הראשונים האכילו בשר חזיר. מים אחרונים הרגו את הנפש. מעשה באדם אחד שאכל קטניות ולא נטל ידיו, ירד לשוק וידיו מטונפות מן הקטניות.
כל מי שאינו נוטל ידיו אחר המזון, כאילו הורג נפש.לכך הזהיר הקדוש ברוך הוא את ישראל, שלא לפשוע אפילו במצוות קלות, שנאמר: כי לא דבר רק הוא מכם (דב' לב מז). אפילו דבר מצווה שאתה רואה אותה ריקה וקלה, בה חיים ואריכות ימים, דכתיב: ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה (שם).
בזכות ארבעה דברים:לא שנו שמותן, שראובן ושמעון ירדו, וראובן ושמעון עלו.
שלא שנו את שמותם,
ולא שנו את לשונם,
ולא גלו מסתרים שלהם,
ולא נפרצו בעריות.
שהבועל ארמית קנאין פוגעין בו.ויקם מתוך העדה.