תשובות לשאלון מס' 900401 - עיון עולים, קיץ תשס"ז |
א
|
ביקש שלא יריבו.
יוסף חשש שלאחר מות יעקב אביהם האחים יריבו ביניהם על האחריות על מכירת יוסף. |
ב
|
1. להיות קרובים אל יוסף (ט-יג)
יוסף יכלכל אותם, כי הרעב עוד חמש שנים. 2. שיוסף עדיין חי והוא מושל במצרים (כו-כח) |
א | משה אומר שאינו יכול להנהיגם לבדו. |
ב.
|
(1) 1. ושפטתם צדק בין איש ובין אחיו ובין גרו + הסבר
2. לא תכירו פנים במשפט + הסבר 3. לא תגורו מפני איש + הסבר (2) לשפוט במקומות שיהיו קשים לדיינים. הדבר הקשה יביאו אליו. |
א.
|
חג המצות
חג שבועות ראש השנה יום כיפור סוכות הסדר של חודשי השנה, מהחודש הראשון הראשון עד השביעי. |
ב.
|
ארבעת המינים
ישיבה בסוכה |
א. | נימוק: יואב הרג שני שרי צבא של ישראל: אבנר בן נר, עמשא בן יתר |
ב.
|
1. כי הוא קילל את דויד
הוא לא הרג את שמעי כי נשבע לו. 2. אמר לו לגור בירושלים. ואם יצא ממנה יהיה חייב מיתה. שמעי יצא מירושלים והתחייב מיתה. |
א.
|
מחשבה - דובר אמת בלבבו + הסבר
דיבור - לא רגל על לשונו + הסבר מעשה - פועל צדק + הסבר |
ב.
|
1. עושה אלה לא ימוט לעולם. והוא ישכון בהר ה'
2. כל אשר יעשה יצליח, ה' ישגיח על דרך הצדיקים. |
א.
|
נע ונד
האדמה לא תצמיח עבורו. |
ב.
|
• והיה כל מוצאי יהרגני - פחד שיהרגוהו
• שבעתיים יוקם קין • ה' מבטיח שינקום בו פי 7 • וכן ה' נותן לו אות |
א.
| אברהם ירד לגרר כשהיה רעב, החסד שעשה אבימלך. מזכיר זאת כאן כי מבקש מאברהם חסד - לכרות עמו ברית. |
ב. | גזלת הבארות. כדי להראות שהוא מתנהג בסדר. |
א.
|
הפגישה עם עשו -
הוא שמע עשו בא לקראתי - 400 איש איתו. הוא חילק כדי שאם חלק אחד ייהרג בידי עשו יישאר החלק השני. |
ב.
|
1. יעקב מרגיש שקיבל הרבה יותר ממה שמגיע לו. כיוון שקיבל עושר רב.
2. יעקב מזכיר לה' שהוא התחייב לו לעתיד, ולכן חייב לשמור עליו. |
א.
|
מצוות שמטרתן לעזור ליחבר:
לקט פאה פרט עוללות הוכח תוכיח |
ב.
|
לא לפגוע בחבר
לא תגנובו לא תכחשו לא תשקרו תא תעשוק לא תגזול לא תלין פעולת שכיר עד בוקר לא תקלל חרש לא תיתן מכשול לפני עיוור |
א.
|
ה' הרעיב את עם ישראל במדבר למען נסותו
ה' רצה ללמד את בני ישראל שלא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה'. |
ב.
|
שני ניסים נוספים:
שמלתך לא בלתה רגלך לא בצקה. הם הועילו לישראל בכך שלא סבלו מההליכה במדבר ולא היו צריכים לקנות בגדים חדשים. |
א.
|
(1) בירושלים
(2)ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך... ושמרת לעשות... לא תסור ימין ושמאל. |
ב.
|
החטא: האיש לא שומע בקול הכהן או השופט.
עונשו: מוות. ההשפעה על ישראל: וכל העם ישמעו ויראו ולא יזידון עוד |
א.
|
ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה תועבת ה' מעשה ידי חרש ושם בסתר.
טז: ארור מקלה אביו ואמו יז: ארור מסיג גבול רעהו |
ב.
|
בעשרת הדברות:
אָנכִי ה' אֱלהֶיךָ, אֲשֶׁר הוצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: לא-יִהְיֶה לְךָ אֱלהִים אֲחֵרִים, עַל-פָּנָי. ז לא-תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל, כָּל-תְּמוּנָה, אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל, וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת--וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם, מִתַּחַת לָאָרֶץ. ח לא-תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם, וְלא תָעָבְדֵם: טו כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ, כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ ה' אֱלהֶיךָ--לְמַעַן יַאֲרִיכֻן יָמֶיךָ, וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ, עַל הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-ה' אֱלהֶיךָ נתֵן לָךְ. ס וְלא תִגְנב, ס |
א.
|
כי הביא בצורת על הארץ.
אליהו אומר שאחאב אשם במצב בשל החטאים שהוא עושה, בהליכתו אחרי הבעל. |
ב.
|
יט-כ
אחאב מציית לדרישתו של אליהו. מא-מד שוב עושה מה שאליהו אומר לו, והולך לאכול ולשתות. |
א.
|
לא שמעו, הקשו עורף.
ה' מזכיר זאת כאן כי הוא מסביר בפרק זה את השתלשלות העניינים עד לעונש הסופי - חורבן וגלות. |
ב.
|
חלוקת הממלכה ליהודה וישראל, רחבעם על יהודה, ירבעם על ישראל.
לשם מה מזכיר זאת? ה' מסביר איך התגלגלו עד החורבן. ומזכיר את חטאות ירבעם. או: להסביר מדוע ישראל כבר גלו, ויהודה עדיין במקומם. |
א.
| חלקיה מצא ספר תורה, והסופרים קראו למלך מהספר. והוא רצה להבין יותר מה אומר לו מציאת הספר. |
ב.
|
הִנְנִי מֵבִיא רָעָה אֶל-הַמָּקום הַזֶּה וְעַל-ישְׁבָיו--אֵת כָּל-דִּבְרֵי הַסֵּפֶר, אֲשֶׁר קָרָא מֶלֶךְ יְהוּדָה. יז תַּחַת אֲשֶׁר עֲזָבוּנִי, וַיְקַטְּרוּ לֵאלהִים אֲחֵרִים, לְמַעַן הַכְעִיסֵנִי, בְּכל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם; וְנִצְּתָה חֲמָתִי בַּמָּקום הַזֶּה, וְלא תִכְבֶּה. יח וְאֶל-מֶלֶךְ יְהוּדָה, הַשּׁלֵחַ אֶתְכֶם לִדְרשׁ אֶת-ה', כּה תאמְרוּ, אֵלָיו: כּה-אָמַר ה' אֱלהֵי יִשְׂרָאֵל, הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמָעְתָּ. יט יַעַן רַךְ-לְבָבְךָ וַתִּכָּנַע מִפְּנֵי ה', בְּשָׁמְעֲךָ אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עַל-הַמָּקום הַזֶּה וְעַל-ישְׁבָיו לִהְיות לְשַׁמָּה וְלִקְלָלָה, וַתִּקְרַע אֶת-בְּגָדֶיךָ, וַתִּבְכֶּה לְפָנָי; וְגַם אָנכִי שָׁמַעְתִּי, נְאֻם-ה'. כ לָכֵן הִנְנִי אסִפְךָ עַל-אֲבתֶיךָ, וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל-קִבְרתֶיךָ בְּשָׁלום, וְלא-תִרְאֶינָה עֵינֶיךָ, בְּכל הָרָעָה אֲשֶׁר-אֲנִי מֵבִיא עַל-הַמָּקום הַזֶּה; וַיָּשִׁבוּ אֶת-הַמֶּלֶךְ, דָּבָר
הנבואה הרעה: יבוא חורבן. על עם ישראל. הנבואה הטובה: לא יקרה בזמן של יאשיהו אלא אחריו. יאשיהו ימות בשלום. |
א.
|
הארץ חרבה הערים שרופות, זרים אוכלים מה שבארץ.
בדומה למצב של סדום ועמורה - חוטאים. |
ב.
|
עזבו את ה'
ניאצו את ה' |
א. | בני ישראל עזבו את ה' והכניסו עבודה זרה מהעמים במזרח, ומפלישתים, ומנוכרים. |
ב. |
התגלות ה'
בסוס: פסוק יא למשל: ונשגב ה' לבדו |
א.
|
(1)הסתכלות בשמים ובבריאה גורמת לאדם להרגיש את גדלותה, ובכל מספרת על כבודו.
(2) השמש, נזכר כדי להראות גדלות ה' ולספר כבודו. |
ב.
|
ב-יב - תיאור התורה
י"ג - טו - זוהי תפילה אישית |
א
|
ד-ו - שבח על גדולת ה' בעולם ובהיסטוריה
ח - ט - יחסו של ה' לבני האדם ובתוכם הרשעים |
ב.
|
(1)
ב- המשורר י - החסידים כא - כל בשר, כל בני האדם (2) מהמשורר היחיד לעם ישראל ולעולם כולו. כולם מכירים בכבוד ה'. |