התכנית מתכוונת ליצור אצל התלמידים מעורבות אישית במקרא, על ידי הזדהותם עם החומר הנלמד והעמקת החוויה שהוא מעורר אצלם. כמו כן היא מתכוונת ליצור גישה כוללנית סינתטית בלימוד, אגב פיתוח תהליכי חשיבה וכושר ללימוד עצמאי. כוונות אלה מתוארות בצורה אופרטיבית במטרות ההוראה שלהלן. המטרות האלו אורגנו בדרך דיפרנציאלית, לפי רמת התלמידים (חוץ מהמטרות שבתחום האמונה והרגש).
6.1. המטרות בתחום האמונה והרגש
הלומד -
א. יאמין בבורא עולם ומנהיגו, אשר בחר בעם ישראל ונתן לו את תורתו, בחר בארץ ישראל והנחילה לעמו.
ב. ישתדל להגיע ליראת ה', לאהבתו ולאהבת ישראל והבריות.
ג. יאהב ללמוד תורה וירצה לכונן את חייו על פי התורה, ויתמיד בקיום מצוות בהידור.
ד. יהא נכון לתקן את התנהגותו ולבחון את דעותיו לאור התורה.
ה. ישתדל לגלות את השקפת התורה על מאורעות בחברה ובטבע ולנקוט עמדה ברוח התורה.
ו. ירבה ככל האפשר לקרוא במקרא בזמנו החופשי.
ז. יבחר פסוקים וילמדם בעל פה מרצונו, כדי שדבר ה' (=תנ"ך) יהיה שגור בפיו.
ח. התלמיד יתקרב לעולמם של אבותינו, יגביר רגישות למורכבות המצב האנושי ומודעות לעושר נפש האדם באמצעות התנסות חווייתית, שתעורר בו אמפתיה לדמויות ולמצבים האנושיים המתוארים בסיפור המקראי.
ט. התלמיד יפתח יכולת להבין את המסר הדתי שבסיפור המקראי ולהזדהות עם ערכים דתיים, לאומיים, חברתיים וכלל-אנושיים.
י. התלמיד יעמוד על הזיקה של עמנו לארצו ועל מקורותיה המקראיים.
6.2. המטרות בתחום ההכרה.
הלומד -
6.3. המטרות בתחום המיומנות.
הלומד -