תוכן המאמר:
הקדמה חלק א - "נָשְׂאוּ נְהָרות ה', נָשְׂאוּ נְהָרות קולָם" "וְנָהָר יצֵא מֵעֵדֶן" איה הגן? "כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" "לא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא" "הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן" תיזה, אנטיתיזה, סינתיזה חלק ב - "וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוב" "וְכֶסֶף וְזָהָב לא יַרְבֶּה לּו מְאד" "אֵל אָנִי" "וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה" תקציר: סיפור גן עדן מפורט בספר בראשית, אבל יש לו השלכות בסיפור סדום, מצרים ובבל. הרעיון הבסיסי של סיפור גן עדן הוא המאבק הפנימי של האדם ברוב מים שהוא חי עליהם, בזהב שיש לו - אל מול חיים צנועים, בהם עומד האדם מול הא-לוהים ומשעבד ליבו לכוחו. מילות מפתח: כרובים, ארץ מצרים, |
וְנָהָר יצֵא מֵעֵדֶן לְהַשקות אֶת הַגָּן, וּמִשּם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשים.מה טעם מרחיבה כל כך התורה בתיאור דבר זה? וכי ידיעת הארצות באה ללמדנו התורה, עד שתפרט בכל מקום ומקום הנזכר בה את הנהרות היוצאים ממנו, את מהלכם ואת טיב הארצות בהן הם עוברים?
שם הָאֶחָד פִּישון, הוּא הַסּבֵב אֵת כָּל אֶרֶץ הַחֲוִילָה אֲשר שם הַזָּהָב. וּזְהַב הָאָרֶץ הַהִוא טוב, שם הַבְּדלַח וְאֶבֶן הַשּהַם.
וְשם הַנָּהָר הַשּנִי גִּיחון, הוּא הַסּובֵב אֵת כָּל אֶרֶץ כּוּש.
וְשם הַנָּהָר הַשּלִישי חִדֶּקֶל, הוּא הַהלֵךְ קִדְמַת אַשּוּר
וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. (בראשית ב', י-יד)
וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשקֶה, לִפְנֵי שחֵת ה' אֶת סְדם וְאֶת עֲמרָה,סדום - כגן ה'. איזה דימוי! ועוד "כארץ מצרים". שתי הממלכות החטאות, מושוות כאן אחת אל השנייה, ולא בכדי. שתיהן ישבו על נהר ("כִּי כֻלָּהּ מַשקֶה"), ובשתיהן גרם רוב הטוב לרוב חטאת. ולכשנעמיק נראה, כי גם הדימוי אל גן ה', אינו רק ב"חיים הטובים"; הוא גם בחטא שנגרם כתוצאה מהם. וגם העונש דומה. כשם שהצדיק-החוטא בגן עדן, גורש, כך גם לוט, הצדיק-החוטא בסדום, נמלט מן העיר (ראה בראשית י"ט). וכן גם בני ישראל, הצדיקים-החוטאים במצרים, "גורשו ממצרים" (שמות י"ב, לט)7. "גירוש" (אמנם ללא חטא ידוע) היה גם אצל אברהם, אשר חי על נהרות בבל ומצוּוה: "לך לך מארצך"8.
כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בּאֲכָה צעַר. (בראשית י"ג, י)
כִּי הָאָרֶץ אֲשר אַתָּה בָא שמָּה לְרִשתָּהּ,ארץ מצרים, כמוה כסדום, הרי "כגן הירק"; בעצם: "כגן ה'". אין היא צריכה לגשם, ואין התלות בקב"ה מורגשת בה כל כך. רוב הטובה, הנהר, משכיח את יוצר הכול ומנהיג הכול. ארץ ישראל היא הניגוד. בארץ ישראל אין נהר מרכזי המשקה את כל החקלאות. "למטר השמים תשתה מים". ועל כן, "תמיד עיני ה' א-להיך בה". תלותו של האדם באלוהיו מורגשת הרבה יותר, ועל כן גם קטן החשש שמא ישכח את אחריותו המוסרית. תדע שכן הוא, שמיד אחרי הפסוקים הללו מתארת לנו התורה, בפרשת "והיה אם שמוע", את הקשר הישיר בין מעשיו המוסריים של האדם לבין ירידת הגשם על הארץ. כל זאת לא נמצא בתרבויות "נהריות" כשל מצרים, סדום, בבל ואשור; ורוב הטובה הזו היא שהביאה אותם לומר "מי ה' אשר אשמע בקולו"9.
לא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִוא אֲשר יְצָאתֶם מִשּם,
אֲשר תִּזְרַע אֶת זַרְעֲךָ וְהִשקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק.
וְהָאָרֶץ אֲשר אַתֶּם עבְרִים שמָּה לְרִשתָּהּ,
אֶרֶץ הָרִים וּבְקָעת, לִמְטַר הַשּמַיִם תִּשתֶּה מָּיִם.
אֶרֶץ אֲשר ה' אֱ-להֶיךָ דּרֵש אתָהּ,
תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱ-להֶיךָ בָּהּ, מֵרֵשית הַשּנָה וְעַד אַחֲרִית שנָה. (דברים י"א, י-יב)
בֶּן אָדָם אֱמר אֶל פַּרְעה מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְאֶל הֲמונו: אֶל מִי דָּמִיתָ בְגָדְלֶךָ? הִנֵּה אַשּוּר אֶרֶז בַּלְּבָנון יְפֵה עָנָף וְחרֶש מֵצַל וּגְבַהּ קומָה וּבֵין עֲבתִים הָיְתָה צַמַּרְתּו. מַיִם גִּדְּלוּהוּ תְּהום רמְמָתְהוּ אֶת נַהֲרתֶיהָ הלֵךְ סְבִיבות מַטָּעָהּ וְאֶת תְּעָלתֶיהָ שלְחָה אֶל כָּל עֲצֵי הַשָּׂדֶה. עַל כֵּן גָּבְהָא קמָתו מִכּל עֲצֵי הַשָּׂדֶה וַתִּרְבֶּינָה סַרְעַפּתָיו וַתֶּאֱרַכְנָה פארתָו מִמַּיִם רַבִּים בְּשלְּחו. בִּסְעַפּתָיו קִנְנוּ כָּל עוף הַשּמַיִם וְתַחַת פּארתָיו יָלְדוּ כּל חַיַּת הַשָּׂדֶה וּבְצִלּו יֵשבוּ כּל גּויִם רַבִּים. וַיְּיִף בְּגָדְלו בְּארֶךְ דָּלִיּותָיו כִּי הָיָה שרְשו אֶל מַיִם רַבִּים. אֲרָזִים לא עֲמָמֻהוּ בְּגַן אֱ-להִים בְּרושים לא דָמוּ אֶל סְעַפּתָיו וְעַרְמנִים לא הָיוּ כְּפראתָיו כָּל עֵץ בְּגַן אֱ-להִים לא דָמָה אֵלָיו בְּיָפְיו. יָפֶה עֲשִׂיתִיו בְּרב דָּלִיּותָיו וַיְקַנְאֻהוּ כָּל עֲצֵי עֵדֶן אֲשר בְּגַן הָאֱ-להִים.
לָכֵן כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' יַעַן אֲשר גָּבַהְתָּ בְּקומָה וַיִּתֵּן צַמַּרְתּו אֶל בֵּין עֲבותִים וְרָם לְבָבו בְּגָבְהו. וְאֶתְּנֵהוּ בְּיַד אֵיל גּויִם עָשׂו יַעֲשֶׂה לו כְּרִשעו גֵּרַשתִּהוּ. וַיִּכְרְתֻהוּ זָרִים עָרִיצֵי גויִם וַיִּטְּשהוּ אֶל הֶהָרִים וּבְכָל גֵּאָיות נָפְלוּ דָלִיּותָיו וַתִּשּבַרְנָה פראתָיו בְּכל אֲפִיקֵי הָאָרֶץ וַיֵּרְדוּ מִצִּלּו כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ וַיִּטְּשהוּ. עַל מַפַּלְתּו יִשכְּנוּ כָּל עוף הַשּמָיִם וְאֶל פּראתָיו הָיוּ כּל חַיַּת הַשָּׂדֶה. לְמַעַן אֲשר לא יִגְבְּהוּ בְקומָתָם כָּל עֲצֵי מַיִם וְלא יִתְּנוּ אֶת צַמַּרְתָּם אֶל בֵּין עֲבתִים וְלא יַעַמְדוּ אֵלֵיהֶם בְּגָבְהָם כָּל שתֵי מָיִם כִּי כֻלָּם נִתְּנוּ לַמָּוֶת אֶל אֶרֶץ תַּחְתִּית בְּתוךְ בְּנֵי אָדָם אֶל יורְדֵי בור.כאן רואים אנו בצורה יפה, את כל סכנות התרבות הנהרית, שאב לה הוא גן עדן. הישיבה על רוב מים, המביאה לידי גאווה ושכחת ה' (עי' דברים ח', יד)10, גורמת בסוף לגירוש מן הגן ומניעת רוב הטוב. ומיהן תרבויות אלו? מצרים ואשור, יושבות הנהרות11.
כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' בְּיום רִדְתּו שאולָה הֶאֱבַלְתִּי כִּסֵּתִי עָלָיו אֶת תְּהום וָאֶמְנַע נַהֲרותֶיהָ וַיִּכָּלְאוּ מַיִם רַבִּים וָאַקְדִּר עָלָיו לְבָנון וְכָל עֲצֵי הַשָּׂדֶה עָלָיו עֻלְפֶּה. מִקּול מַפַּלְתּו הִרְעַשתִּי גויִם בְּהורִדִי אתו שאולָה אֶת יורְדֵי בור וַיִּנָּחֲמוּ בְּאֶרֶץ תַּחְתִּית כָּל עֲצֵי עֵדֶן מִבְחַר וְטוב לְבָנון כָּל שתֵי מָיִם. גַּם הֵם אִתּו יָרְדוּ שאולָה אֶל חַלְלֵי חָרֶב וּזְרעו יָשבוּ בְצִלּו בְּתוךְ גּויִם. אֶל מִי דָמִיתָ כָּכָה בְּכָבוד וּבְגדֶל בַּעֲצֵי עֵדֶן וְהוּרַדְתָּ אֶת עֲצֵי עֵדֶן אֶל אֶרֶץ תַּחְתִּית בְּתוךְ עֲרֵלִים תִּשכַּב אֶת חַלְלֵי חֶרֶב הוּא פַרְעה וְכָל הֲמונה נְאֻם אֲ-דנָי ה'. (יחזקאל ל"א)
וַיְשבֵנִי אֶל פֶּתַח הַבַּיִת וְהִנֵּה מַיִם יצְאִים מִתַּחַת מִפְתַּן הַבַּיִת קָדִימָה, כִּי פְנֵי הַבַּיִת קָדִים וְהַמַּיִם ירְדִים מִתַּחַת מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית מִנֶּגֶב לַמִּזְבֵּחַ. וַיּוצִאֵנִי דֶּרֶךְ שעַר צָפונָה וַיְסִבֵּנִי דֶּרֶךְ חוּץ אֶל שעַר הַחוּץ דֶּרֶךְ הַפּונֶה קָדִים וְהִנֵּה מַיִם מְפַכִּים מִן הַכָּתֵף הַיְמָנִית. בְּצֵאת הָאִיש קָדִים וְקָו בְּיָדו וַיָּמָד אֶלֶף בָּאַמָּה וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם מֵי אָפְסָיִם. וַיָּמָד אֶלֶף וַיַּעֲבִרֵנִי בַמַּיִם מַיִם בִּרְכָּיִם וַיָּמָד אֶלֶף וַיַּעֲבִרֵנִי מֵי מָתְנָיִם. וַיָּמָד אֶלֶף נַחַל אֲשר לא אוּכַל לַעֲבר כִּי גָאוּ הַמַּיִם מֵי שָׂחוּ נַחַל אֲשר לא יֵעָבֵר. וַיּאמֶר אֵלַי הֲרָאִיתָ בֶן אָדָם וַיּולִכֵנִי וַיְשבֵנִי שְׂפַת הַנָּחַל. בְּשוּבֵנִי וְהִנֵּה אֶל שְׂפַת הַנַּחַל עֵץ רַב מְאד מִזֶּה וּמִזֶּה. וַיּאמֶר אֵלַי הַמַּיִם הָאֵלֶּה יוצְאִים אֶל הַגְּלִילָה הַקַּדְמונָה וְיָרְדוּ עַל הָעֲרָבָה וּבָאוּ הַיָּמָּה אֶל הַיָּמָּה הַמּוּצָאִים וְנִרְפּאוּ הַמָּיִם. וְהָיָה כָל נֶפֶש חַיָּה אֲשר יִשרץ אֶל כָּל אֲשר יָבוא שם נַחֲלַיִם יִחְיֶה וְהָיָה הַדָּגָה רַבָּה מְאד כִּי בָאוּ שמָּה הַמַּיִם הָאֵלֶּה וְיֵרָפְאוּ וָחָי כּל אֲשר יָבוא שמָּה הַנָּחַל. וְהָיָה יעמדו (עָמְדוּ ק') עָלָיו דַּוָּגִים מֵעֵין גֶּדִי וְעַד עֵין עֶגְלַיִם מִשטוחַ לַחֲרָמִים יִהְיוּ לְמִינָה תִּהְיֶה דְגָתָם כִּדְגַת הַיָּם הַגָּדול רַבָּה מְאד. בִּצּאתָו וּגְבָאָיו וְלא יֵרָפְאוּ לְמֶלַח נִתָּנוּ. וְעַל הַנַּחַל יַעֲלֶה עַל שְׂפָתו מִזֶּה וּמִזֶּה כָּל עֵץ מַאֲכָל לא יִבּול עָלֵהוּ וְלא יִתּם פִּרְיו לָחֳדָשיו יְבַכֵּר כִּי מֵימָיו מִן הַמִּקְדָּש הֵמָּה יוצְאִים והיו (וְהָיָה ק') פִרְיו לְמַאֲכָל וְעָלֵהוּ לִתְרוּפָה. (יחזקאל מ"ז)הנה, בארץ ישראל יהיה נחל גדול, אשר ממנו ישתו ויירפאו הכול; ועל המים עץ שעלהו לא יבול, שפריו למאכל (כעץ הדעת) ועלהו לתרופה (כעץ החיים)12.
כִּי נִחַם ה' צִיּון נִחַם כָּל חָרְבתֶיהָ וַיָּשֶׂם מִדְבָּרָהּ כְּעֵדֶן וְעַרְבָתָהּ כְּגַן ה' שָׂשׂון וְשִׂמְחָה יִמָּצֵא בָהּ תּודָה וְקול זִמְרָה. (ישעיהו נ"א, ג)ציון, המשולה לציה, חורב, מדבר וערבה, תהפוך כעדן וכגן ה', אשר ישבו על נהרות; כאותו גן, אשר בו הושם האדם לעבוד את האדמה.
וּבָאוּ וְרִנְּנוּ בִמְרום צִיּון וְנָהֲרוּ אֶל טוּב ה' עַל דָּגָן וְעַל תִּירש וְעַל יִצְהָר וְעַל בְּנֵי צאן וּבָקָר וְהָיְתָה נַפְשם כְּגַן רָוֶה וְלא יוסִיפוּ לְדַאֲבָה עוד. (ירמיהו ל"א, יא)
כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' בְּיום טַהֲרִי אֶתְכֶם מִכּל עֲונותֵיכֶם וְהושבְתִּי אֶת הֶעָרִים וְנִבְנוּ הֶחֳרָבות. וְהָאָרֶץ הַנְּשמָּה תֵּעָבֵד תַּחַת אֲשר הָיְתָה שמָמָה לְעֵינֵי כָּל עובֵר. וְאָמְרוּ הָאָרֶץ הַלֵּזוּ הַנְּשמָּה הָיְתָה כְּגַן עֵדֶן וְהֶעָרִים הֶחֳרֵבות וְהַנְשמּות וְהַנֶּהֱרָסות בְּצוּרות יָשבוּ. (יחזקאל ל"ו, לג-לה)
מַה טּבוּ אהָלֶיךָ יַעֲקב מִשכְּנתֶיךָ יִשְׂרָאֵל.גן, נהר, ארזים ואֲהָלים שה' נטע - אין ספק בדבריו, שלגן עדן דימה את מחנה ישראל13. ואפשר, שניבא על מקום מושבו העתיד של עם ישראל, בארץ ישראל. וכן תרגם אונקלוס: "מא טבא ארעך יעקב".
כִּנְחָלִים נִטָּיוּ, כְּגַנּת עֲלֵי נָהָר
כַּאֲהָלִים נָטַע ה', כַּאֲרָזִים עֲלֵי מָיִם.
יִזַּל מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעו בְּמַיִם רַבִּים
וְיָרם מֵאֲגַג מַלְכּו וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתו. (במדבר כ"ד, ה-ז)
הוי אֶרֶץ צִלְצַל כְּנָפָיִם אֲשר מֵעֵבֶר לְנַהֲרֵי כוּש... בָּעֵת הַהִיא יוּבַל שי לַה' צְבָ-אות, עַם מְמֻשּךְ וּמורָט וּמֵעַם נורָא מִן הוּא וָהָלְאָה, גּוי קַו קָו וּמְבוּסָה אֲשר בָּזְאוּ נְהָרִים אַרְצו, אֶל מְקום שם ה' צְבָ-אות הַר צִיּון. (ישעיהו י"ח, א-ז)ישראל תהיה "שלישיה", הארץ המגשרת, בין שתי תרבויות הנהר, מצרים ואשור, והתרבות המתקנת אותן. כעת יוכל הר ציון לקבל שי מאותו גוי אשר מעבר לנהרי כוש, בשיתוף פעולה בין התרבויות המתוקנות. גישור זה בין התרבויות יוכל להיות באחרית הימים, כאשר גבולות ארץ ישראל יהיו בגבולות ההבטחה:
בַּיּום הַהוּא תִּהְיֶה מְסִלָּה מִמִּצְרַיִם אַשּוּרָה וּבָא אַשּוּר בְּמִצְרַיִם וּמִצְרַיִם בְּאַשּוּר וְעָבְדוּ מִצְרַיִם אֶת אַשּוּר. בַּיּום הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל שלִישיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּוּר, בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ. אֲשר בֵּרְכו ה' צְבָ-אות לֵאמר בָּרוּךְ עַמִּי מִצְרַיִם וּמַעֲשֵׂה יָדַי אַשּוּר וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל. (שם י"ט, כג-כה)
בַּיּום הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדל נְהַר פְּרָת. (בראשית ט"ו, יח)ארץ ישראל היושבת בין הנהרות ומשפיעה רוב טוב על התרבויות היונקות מהם, כגן העדן אשר ממנו יוצא הנהר ומשקה את הארצות כולן. וכך מציון תצא תורה, ודבר ה' מירושלים.
...וּבְקָרְךָ וְצאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכל אֲשר לְךָ יִרְבֶּה. וְרָם לְבָבֶךָ וְשכַחְתָּ אֶת ה' אֱ-להֶיךָ הַמּוצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים. (שם ח', יג-יד)ושוב מוזכרת ארץ ישראל כאנטיתזה לגן עדן. פסוקים בודדים לפני כן, מתואר שבחה של ארץ ישראל:
כִּי ה' אֱ-להֶיךָ מְבִיאֲךָ אֶל אֶרֶץ טובָה, אֶרֶץ נַחֲלֵי מָיִם עֲיָנת וּתְהמת יצְאִים בַּבִּקְעָה וּבָהָר... אֶרֶץ אֲשר לא בְמִסְכֵּנֻת תּאכַל בָּהּ לֶחֶם, לא תֶחְסַר כּל בָּהּ, אֶרֶץ אֲשר אֲבָנֶיהָ בַרְזֶל וּמֵהֲרָרֶיהָ תַּחְצב נְחשת. (שם, ז-ט)מהריה של ארץ ישראל לא מפיקים זהב וכסף. אלו - טובים הם לרוב יופי ולמסחר, אך אין בהם ממש. טובה של ארץ ישראל הוא פשטותה ובכך שהיא מפיקה דברים חיוניים בלבד - מים15, לחם, ברזל ונחושת. כסף וזהב מביאים אך לסיאוב והשחתה, ואינם מצרכים מועילים.
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמר. בֶּן אָדָם שָׂא קִינָה עַל מֶלֶךְ צור וְאָמַרְתָּ לּו כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' אַתָּה חותֵם תָּכְנִית מָלֵא חָכְמָה וּכְלִיל יפִי. בְּעֵדֶן גַּן אֱ-להִים הָיִיתָ כָּל אֶבֶן יְקָרָה מְסֻכָתֶךָ אדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלם תַּרְשיש שהַם וְיָשפֵה סַפִּיר נפֶךְ וּבָרְקַת וְזָהָב מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ וּנְקָבֶיךָ בָּךְ בְּיום הִבָּרַאֲךָ כּונָנוּ. אַתְּ כְּרוּב מִמְשח הַסּוכֵךְ וּנְתַתִּיךָ בְּהַר קדֶש אֱ-להִים הָיִיתָ בְּתוךְ אַבְנֵי אֵש הִתְהַלָּכְתָּ. תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ מִיּום הִבָּרְאָךְ עַד נִמְצָא עַוְלָתָה בָּךְ. בְּרב רְכֻלָּתְךָ מָלוּ תוכְךָ חָמָס וַתֶּחֱטָא וָאֲחַלֶּלְךָ מֵהַר אֱ-להִים וָאַבֶּדְךָ כְּרוּב הַסּכֵךְ מִתּוךְ אַבְנֵי אֵש. גָּבַהּ לִבְּךָ בְּיָפְיֶךָ שחַתָּ חָכְמָתְךָ עַל יִפְעָתֶךָ עַל אֶרֶץ הִשלַכְתִּיךָ לִפְנֵי מְלָכִים נְתַתִּיךָ לְרַאֲוָה בָךְ. מֵרב עֲונֶיךָ בְּעֶוֶל רְכֻלָּתְךָ חִלַּלְתָּ מִקְדָּשיךָ וָאוצִא אֵש מִתּוכְךָ הִיא אֲכָלַתְךָ וָאֶתֶּנְךָ לְאֵפֶר עַל הָאָרֶץ לְעֵינֵי כָּל ראֶיךָ. כָּל יודְעֶיךָ בָּעַמִּים שמְמוּ עָלֶיךָ בַּלָּהות הָיִיתָ וְאֵינְךָ עַד עולָם. (יחזקאל כ"ח, י-יט)גן עדן, שוב - אך לא העץ השתול על פלגי מים הוא הנראה כאן. הגיבור הוא הכרוב, אשר "כל אבן יקרה מסוכתו". החטא הוא שוב הגאוה, אך כאן היא באה מתוך היופי והחכמה, וכן "רוב רכולתך" הנגרמים מריבוי הזהב והאבנים הטובות.
וַיְהִי דְבַר ה' אֵלַי לֵאמר. בֶּן אָדָם אֱמר לִנְגִיד צר כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ וַתּאמֶר אֵל אָנִי מושב אֱלהִים יָשבְתִּי בְּלֵב יַמִּים16 וְאַתָּה אָדָם וְלא אֵל וַתִּתֵּן לִבְּךָ כְּלֵב אֱלהִים. הִנֵּה חָכָם אַתָּה מדנאל (מִדָּנִיֵּאל ק') כָּל סָתוּם לא עֲמָמוּךָ. בְּחָכְמָתְךָ וּבִתְבוּנָתְךָ עָשִׂיתָ לְּךָ חָיִל וַתַּעַשׂ זָהָב וָכֶסֶף בְּאוצְרותֶיךָ. בְּרב חָכְמָתְךָ בִּרְכֻלָּתְךָ הִרְבִּיתָ חֵילֶךָ וַיִּגְבַּהּ לְבָבְךָ בְּחֵילֶךָ. לָכֵן כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' יַעַן תִּתְּךָ אֶת לְבָבְךָ כְּלֵב אֱלהִים. לָכֵן הִנְנִי מֵבִיא עָלֶיךָ זָרִים עָרִיצֵי גּויִם וְהֵרִיקוּ חַרְבותָם עַל יְפִי חָכְמָתֶךָ וְחִלְּלוּ יִפְעָתֶךָ. לַשּחַת יורִדוּךָ וָמַתָּה מְמותֵי חָלָל בְּלֵב יַמִּים. הֶאָמר תּאמַר אֱלהִים אָנִי לִפְנֵי הרְגֶךָ וְאַתָּה אָדָם וְלא אֵל בְּיַד מְחַלְלֶיךָ. מותֵי עֲרֵלִים תָּמוּת בְּיַד זָרִים כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם אֲ-דנָי ה'. (יחזקאל כ"ח, א-י)אכן, עלול הוא האדם (והמלך בפרט) להגביה לבבו כל כך, עד שיראה עצמו כאל ולא אדם. והרי גם על פרעה מלך מצרים, היושב על הנהר, נאמר דבר דומה:
דַּבֵּר וְאָמַרְתָּ כּה אָמַר אֲ-דנָי ה' הִנְנִי עָלֶיךָ פַּרְעה מֶלֶךְ מִצְרַיִם הַתַּנִּים הַגָּדול הָרבֵץ בְּתוךְ יְארָיו אֲשר אָמַר לִי יְארִי וַאֲנִי עֲשִׂיתִנִי. וְנָתַתִּי חחיים (חַחִים ק') בִּלְחָיֶיךָ וְהִדְבַּקְתִּי דְגַת יְארֶיךָ בְּקַשְׂקְשׂתֶיךָ וְהַעֲלִיתִיךָ מִתּוךְ יְארֶיךָ וְאֵת כָּל דְּגַת יְארֶיךָ בְּקַשְׂקְשׂתֶיךָ תִּדְבָּק... וְהָיְתָה אֶרֶץ מִצְרַיִם לִשמָמָה וְחָרְבָּה וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' יַעַן אָמַר יְאר לִי וַאֲנִי עָשִׂיתִי... (שם כ"ט, ג-ט).הנה, לא רק רוב זהב וחכמה; גם הנהר מביא לשכחת ה' כזו, עד כדי אמירת "לי יאורי ואני עשיתיני". ובעצם, גם בבראשית, אצל אדם, זוהי נקודת החטא:
וַיּאמֶר הַנָּחָש אֶל הָאִשּה לא מות תְּמֻתוּן. כִּי ידֵעַ אֱ-להִים כִּי בְּיום אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּא-להִים ידְעֵי טוב וָרָע... וַיּאמֶר ה' אֱ-להִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוב וָרָע וְעַתָּה פֶּן יִשלַח יָדו וְלָקַח גַּם מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעלָם. (בראשית ד', ה-כב)כעת מובן החטא והחשש: האדם אכל מעץ הדעת, והפך ליודע "טוב ורע", כאלוהים. מכאן עלול הוא להידרדר לכדי גאוה ורום לבב עד כדי ראיית עצמו כאלוהים. אם יאכל גם מעץ החיים ויחיה לעולם, תגדל הסכנה פי כמה וכמה. על כן צריך האדם להיות מגורש מגן עדן, ולהרגיש את אי-אלוהיותו בסדרת קללות המונחתת עליו17.
אדם הראשון מן הארץ עד לרקיע היה, שנאמר "למן היום אשר ברא א-להים אדם על הארץ ולמקצה השמים". כיון שסרח, הניח הקב"ה ידו עליו ומיעטו; שנאמר "אחור וקדם צרתני [ותשת עלי כפכה]". (סנהדרין לח, ב)לאור זכרוננו את הארז בגן עדן, אשר שם צמרתו בין עבותים ונכרת והורד אל ארץ תחתית, הדברים מאירים. הרי זהו חטא הגאוה והגדלות, אשר עלול להביא לידי אמירת "אלוהים אני"18.