|
|
מבוא לסוגיה |
ביאור מושגים (מרש"י) שדה אילן: שדה ובו מטע של עצי פרי. מקרא ביכורים: בשעה שאדם מביא למקדש ביכורים (ראשית פרי העץ והיבול שלו) מצווה לקרוא את פרשת ביכורים הכתובה בתורה. פרשה זו כוללת דברי שבח והודיה לה'. 1. שאלת בקיאות: היכן מופיעה פרשת "מקרא ביכורים" בתורה, ובאילו מילים נפתחת פרשה זו? לימוד הסוגיה משנה גמרא 4. תרגם והסבר את קושיית הגמרא. 5. כתשובה הגמרא מביאה מקור תנאי. האם הוא משנה או ברייתא, והיכן עוד הוא מופיע? 6. הסבר את הביטוי "מביא ואינו קורא". 7. ניתן לפרש שהמחלוקת בין ת"ק לרבי יהודה היא בשאלה מהו בית הגידול העיקרי של הפירות: העץ (=הגזע והענפים) או האדמה. א. מה יענה כל אחד מן החכמים על שאלה זו? ב. כיצד הדבר מוכח מהלכות מקרא ביכורים? הלכה למעשה |
שו"ע או"ח סימן רו, סעיף א
בירך על פירות האילן "בורא פרי האדמה" יצא, אבל אם בירך על פרי האדמה "בורא פרי העץ" לא יצא. הלכך, אם הוא מסופק בפרי אם הוא פרי העץ או פרי האדמה, מברך "בורא פרי האדמה". ועל הכל, אם אמר "שהכל" יצא, ואפילו על פת ויין. |
בתרשים המובא במבוא לסוגיה ניתן להצביע על שני מסלולים: א.שהכל פרי האדמה פרי העץ גפן. ב. שהכל פרי האדמה מזונות המוציא. 8. המשנה והשו"ע עסקו בעיקר במסלול הראשון. נסה לשער מה יהיה הדין במקרה שאדם בירך "מזונות" על פירות או על דברים שאין גידולם מן הארץ: האם יצא? 9. עיין במקורות הבאים, ובדוק כיצד נפסק להלכה במקרה שתואר בשאלה הקודמת. הסבר את ההיגיון של פסיקת ההלכה במקרה זה. |
שו"ע או"ח סימן קסז, סימן י
אם במקום ברכת "המוציא" בירך "שהכל נהיה בדברו"... יצא. ביאור הלכה, או"ח סימן קסז, ד"ה "במקום ברכת המוציא" ואם בירך "בורא מיני מזונות", דעת הרבה אחרונים דיצא בדיעבד. ואליהו רבא בשם הדרישה בסימן קס"ח כתב דברכת "בורא מיני מזונות" היא ברכה כוללת, כמו "שהכל", ויוצא על כל דבר, שכל מילי מיזן זיין (חוץ ממים ממלח), וכן כתב החיי אדם בכלל נ"ח. |