עד מתי ניתן להבדיל?

עמירם דומוביץ

פסחים קו, ע"א: אמרי בני (24) - לא על האור (32)


לימוד הסוגיה
1. בדף קה ע"א דנו כבר בשאלה עד מתי יכול להבדיל מי שלא הבדיל במוצאי שבת. עיין שם ומצא, מי ענה על שאלה זו בסוגיה שם, וכיצד הוא ענה.
2. בסוגייתנו מובאות לכאורה שתי שיטות, מה הן שתי השיטות?
א. בני ר' חייא:________________________________________
ב. ר' זירא:___________________________________________
3. הוכח מלשון הגמרא כי ר' זירא לא בא לחלוק על בני ר' חייא אלא לפרש אותם.
4. הגמרא מביאה ראיה לר' זירא מהלכות גטין. הלכה זו קשורה למשפט שהבעל אומר לאשתו בעת נתינת הגט. המשפט מובא ברש"י, ד"ה "לעניין גטין". פסק, תרגם והסבר את ההלכה שנאמרה בעניין גטין:
יתיב זירא קמיה דרב אסי...

ויתיב וקאמר לעניין גיטין

חדא בשבתא תרי ותלתא בתר שבתא

ארבעה וחמישה ומעלי יומא קמי שבתא.
__________________________

__________________________

__________________________

__________________________

5. כיצד ההלכה שנאמרה בהלכות גטין יש בה ראיה לשיטת ר' זירא בסוגייתנו?
6. לכאורה הראיה המובאת מהלכות גטין סותרת חלקית את דברי ר' זירא אצלנו. עיין ברש"י, ד"ה "עד רביעי בשבת". מהי הסתירה, וכיצד תירץ אותה רש"י?

מימרת רבי יעקב
7. כתוב בלשונך את ההלכה של רבי יעקב בר אידי.
8. עיין במבוא לסוגיה של יחידה 6, בטעם מן האגדה להבאת נר במוצאי שבת, נמק על פי טעם זה את ההלכה של רבי יעקב (היעזר גם ברשב"ם אצלנו).
9. עיין במבוא לסוגיה של יחידה 6, בטעם מן הריאליה להבאת נר במוצאי שבת, האם גם לפי הטעם זה צריך לומר שמברכים על הנר רק במוצאי שבת? היעזר גם ב"בירור הלכה" דף רל"ה (עמודה שמאלית למטה).


הלכה למעשה
10. עיין בדברי רמב"ם ושו"ע (היעזר ב"עין משפט ונר מצוה" או ב"הלכה ברורה", קו ע"א, ציון ו). האם דברי רבי יעקב התקבלו הלכה למעשה?

סיכום
עד כה ראינו בתלמוד שתי שיטות בתשובה לשאלה, עד מתי יכול להבדיל מי שלא הבדיל במוצאי שבת: א. כל השבוע ב. עד יום שלישי. אלא שמדברי הגמרא עולה כי השיטה השנייה אינה חולקת על הראשונה אלא מבארת אותה, כלומר גם בני ר' חייא מסכימים לפרשנות של ר' זירא, ש"כל השבת כולו" הכוונה עד יום שלישי.
בהמשך (בדף קז, ע"א) נמצאת סוגיה נוספת הדנה בשאלה זו, ולכן נבדוק את ההלכה למעשה בנושא זה כשנלמד את הסוגיה שם.