דור
המדבר
ב"ב דף עג: - עד.
אמר לי[1]: תא אחוי לך מתי מדבר. אזלי, חזיתינהו ודמו כמאן דמיבסמי וגנו אפרקיד[2], והוה זקיפא ברכיה[3] דחד מינייהו, ועייל טייעא תותי ברכיה[4] כי רכיב גמלא וזקיפא רומחיה[5] ולא נגע ביה. פסקי חדא קרנא דתכלתא דחד מינייהו[6], ולא הוה מסתגי לן. אמר לי: דלמא שקלת מידי מינייהו? אהדריה, דגמירי, דמאן דשקיל מידי מינייהו לא מסתגי ליה. אזלי אהדרתיה, והדר מסתגי לן. כי אתאי לקמיה דרבנן, אמרו לי: כל אבא- חמרא, וכל בר בר חנה-סיכסא[7]! למאי הלכתא עבדת הכי? למידע אי כבית שמאי אי כבית הלל, איבעי לך למימני חוטין ולמימני חוליות[8]. |
תרגום
אמר לי [הסוחר הישמע בא ואראה לך את מתי מדבר [שמתו בארבעים שנות המדבר]. הלכתי עמו, וראיתים כשפניהם מאירות ושמחות כשתויי יין, שוכבים כישנים על גבם, אחד מהם היה שוכב כשברכו זקופה ומתחתיו נכנס סוחר ישמע והרומח שלו זקוף בידו ולא נגע בברכו של אותו המת. חתכתי כנף עם תכלת מטלית אחד מהם, והבהמות [שעליהן רכבנו] לא יכלו ללכת. אמר לי: האם לקחת מהם החזירהו! קבלה בידינו, שלא ניתן ללכת אם לקחת מהם הלכתי והחזרתי [את כנף הטלית], והמשכנו. כשסיפרתי ל כל אדם ששמו 'אבא'- טיפש, וכל אדם ששמו 'בר בר חנה'- שוטה [התרעמו עלי]. [שאלוני:] לשם מה חתכת את
אותו כנף הטלית? רצית לדעת הכרעה במחלוקת ב"ש וב"ה? [בציצית]. יכולת למנות החוטים והחוליות. |
רשב"ם
אמר
לי - ההוא טייעא תא ואחוי לך. הכי
גרסי' אזלינן חזיתינהו ודמו כמאן דמיבסמי וגנו אפרקיד - שהיו שוכבין בפנים צהובות כשתויי
יין. אפרקיד - פניו למעלה שיפינ"ש
בלע"ז. ועייל
טייעא תותי בירכיה כו'
- כלומר
ראיתי טייעא שהיה מהלך תחת ברכי המת רוכב על הגמל ורומחו בידו ולא היה נוגע בו
בברכיה וליכא לפרושי דגובה הברכים כשיעור שיכול טייעא ללכת תחת ברכי המת ורומחו
בידו ולא היה נוגע בו דאי שיעורא קאמר ולא ממש חזא מעשה הכי הו"ל למימר
ועייל פרשא תותי בירכיה כו' אי נמי ועייל גברא. שקלי
קרנא - כנף
הטלית להביאו לפני ולא
הוה מסתגי לן - בהמות
שהיינו רוכבין לא היו יכולין לילך. כל
אבא חמרא - רבה בר
בר חנה היינו רבי אבא בר חנה וכמו כן רבינא כמו רב אבינא. חמרא - כלומר שוטה כחמור. סיכסא - שוטה כדאמרינן בחלק (סנהדרין דף
ק:) עבדקן סיכסן. למאי
הלכתא - פסקת
ליה משום דבעית למיחזי אי הלכה כב"ש דפליגי במסכת מנחות (דף מא:) דת"ר
כמה חוטין הוא נותן ב"ש אומרים ארבעה ובית הלל אומרים שלשה וכמה תהא
משולשלת כו'. איבעי
לך למימני חוטין וחוליות
- מקמי
דתיהדריה ותיתי ותימא לן[9]. חוליות - שלשה חוטין |
|
תוספות
ודמו כמאן דמיבסמי - וגנו אפרקיד - פסקי חדא קרנא דתכלתא - משמע הכא שיש ציצית למתים ויש לדחות שהיו
נכנסין מחיים בקבר כדאמר במדרש שכל ערב תשעה באב היו הולכין כשהן חיים לתוך
קבריהם והיה בת קול יוצאת ואומרת הבדלו החיים מן המתים אבל יש להביא ראיה מפרק
התכלת (מנחות דף מא.) דאמר שמואל כלי קופסא חייבין בציצית ומודה שמואל בזקן
כשעשאן לכבודו פירוש לתכריכים וההיא שעתא ודאי רמינן להו וכן יש במדרש למה נס |
[1]. גליון: ואמר רבה בר בר חנה א"ל ההוא טייעא.
[2]. ליקוטי רש"י: שוכב על גבו ופניו
למעלה (ברכות יג:); וראה שם עין אי"ה ו. על ענייני הלכה בקבורת המת,
בעקבות הדברים ראה רמב"ם, הלכות אבל, פ"ד, ה"ד; כס"מ
ולח"מ שם; שו"ע יו"ד ס' שס"ב ס' ב.
[3]. הגהות וציונים: דכרעא.
[4]. כל הסיפור התרחש בתוך מערת קבורה, תורת חיים ד"ה "ועייל"; בניהו ב"ב, עמ' לט.
[5]. על ציור גובה מופלג דווקא באופן זה, עיין: יד
[6]. לשאלה האם יש חיוב ציצית בטלית של מת- עיין: בית
הבחירה למאירי, ב"ב עמ' 364; במקורות שציין ביוסף דעת; איש ההלכה-
גלוי ונסתר עמ' 37. גירסאות שונות ותקוני נוסח לסיפור זה, עיין: דקדוקי
סופרים, אותיות צ-ת, ובהערות.
[7]. ניצוצי אור עמ' פ"א; ובבן
יהוידע כתב "והדבר יפלא איך ביזו אותו כ"כ" (ב"ב עמ' שטו
ד"ה "אמרי").
[8]. ראה הערת ר"י עמדין; הסבר הסיפור לפרטים בפנימיות העניינים [חב"ד] אוצר רשימות עמ' קטו ואילך.
[9]. ראה הערת הרי"ף על עין יעקב.
[10]. תוס' ב"ב קכא. ד"ה "יום שכלו בו מתי מדבר"; אור הישר ב"ב עמ' 28. קיקיון דיונה ד"ה "תוספות".
[11]. תוס' פסחים קח. ד"ה "פרקדן".
[12]. ילקוט הגרשוני ח"ב עמ' קה, אות ד.
[13]. תוס' נדה סא: ד"ה "אבל"; אור הישר ב"ב עמ' 28.