בין עיון למעשה
בבא בתרא דף עג:
ואמר רבה בר בר חנה: זימנא חדא הוה אזלינן בספינתא, וסגאי ספינתא בין שיצא לשיצא דכוארא[1] תלתא יומי ותלתא לילוותא, איהו בזקיפא[2] ואנן בשיפולא. וכי תימא, לא מסגיא ספינתא טובא, כי אתא רב דימי[3] אמר: כמיחם קומקומא דמיא מסגיא שתין פרסי, ושאדי פרשא גירא וקדמה ליה. ואמר רב אשי[4]: ההוא גילדנא דימא הואי, דאית ליה תרי שייצי. |
תרגום
ואמר רבה בר בר חנה: פעם אחת הלכנו בספינה, ושטה הספינה בין סנפיר לסנפיר [של הדג] שלושה ימים ושלושה לילות, הדג היה שט כנגד הרוח, ואנחנו [בספינה] עם כיוון הרוח. ואם תאמר, [שהדג לא היה כ"כ גדול] והספינה שטה לאט [במשך אותם שלושה ימים], כאשר בא רב דימי [מא"י לבבל] אמר [נתן שני סימנים למהירותה של הספינה]: [א] במשך הזמן של חימום קומקום מים, הספינה התקדמה שישים פרסאות, [ב] כאשר אדם יורה חץ [במקביל לשיוט הספינה], הספינה השיגה אותו [את החץ]. ואמר רב אשי: אותו הדג הוא מהקטנים שבדגי הים, שיש לו שני סנפירים [שאר
הדגים שבים יש להם רק סנפיר אחד]. |
רשב"ם
שיצא - סנפיר. בין שיצא לשיצא[5]
- סנפירין בגב הדג אחת לצד הראש ואחת לצד הזנב. איהו בזקיפא - שהיה הולך כנגד הרוח ואנן אזלינן בשיפולא כמו שהרוח הולך דמים
של ים אינן נובעין אלא ע"י רוח הולכין בהן. כמיחם קומקומא דמיא - כשיעור שמחממים קומקומום של מים חמין. ושדי פרשא גירא - כשהיה שום אדם יורה בחץ ובקשת על שפת הים לארץ הוה חזינן דקדמה
לה ספינתא לגירא. גילדנא - שם דג קטן הוא כלומר דג זה הוי מדגים קטנים שבים[6]. תרי שיצי - אבל שאר דגים שבים אין להם אלא סנפיר אחת באמצע הגב. |
[1]. הגהות וציונים: דכוורא.
[2]. גירסאות שונות ותקוני נוסח לסיפור זה, עיין: דקדוקי סופרים, אותיות ח-י, ובהערות.
[3]. אמורא בבלי, כנראה בדור השלישי, שהביא מאמרים
רבים מ
[4]. אמורא בבלי בדור השישי, ראש ישיבת סורא ומעורכי התלמוד הבבלי.
[5]. גירסת הב"ח: שני;
[6]. וראה בספר הערוך פירוש נוסף.