הברייתא של התחומין: ספרי דברים, פרק יא, פסוק כד. לפי נוסחא אחרת: תוספתא שביעית ד, יא [ד, ד-ה]; שם ד, ו [ד, ה-ו]; ירושלמי שביעית פרק ו, הלכה א (לו, ע"ג); ילקוט דברים תתעד; ועיין במאמרו של הפרופ' שמואל קליין ז"ל: "Das Tannaitische Grenzverzeichnis", HUCA, 5 (1928), p. 197 ובספר הישוב, ירושלים תרצ"ט, עמ' 159 ואילך.
למחלוקת בדבר הנקודה הצפונית-מערבית (כזיב, לבלבן), עיין: משנת שביעית ו, א; חלה ד, ח; תוספתא שביעית ד, ו [ד, ד]; תוס' אהלות יח, יד [יח, ח]; ועיין בדברי הפרופ' קליין ז"ל ב"קדם ויהדות", כתבי האוניברסיטה, כרך א, ירושלים תרפ"ד, עמ' 1, 8.
בדבר תחום עזה וגרר עיין: בראשית רבה סד, ג (תיאודור-אלבק, עמ' 702) [סד, ג]; ירושלמי שביעית פרק ו, הלכה א (לו ע"ג); ועיין מאמרו של ש' קליין, ארשת, א (תש"ד), עמ' קפב, הערה 5. [וראה המאמר "ארץ גרר" לקמן, עמ' ....].
בדבר אשקלון, קיסרי ועכו עיין: משנת גיטין א, א; תוספתא שם, א, ג [א, ז]; תוספתא אהלות יח, הלכות יג, יד, טז, יז, יח [יח, הלכות א, ז, ח, ט, י].
בדבר שפת הים בין עכו לכזיב עיין: תוספתא אהלות יח, יד [יח, ח]; ירושלמי שביעית, פרק ו, הלכה א (לו, ע"ב); בבלי גיטין ז ע"ב; ועיין "תבואות הארץ" לר' יוסף שוורץ, ירושלים תשכ"ח, עמ' 3 בהערה ובמאמרו של קליין, ארשת, א (תש"ד), עמ' קפה, הערה 13.
בתוך תחום עולי בבל הנזכר היו מובלעות של מרכזי יישוב נוכריים (כגון בית שאן, סוסיתא), שנחשבו מבחינת כמה הלכות, כחוץ לארץ, וחכמים פטרום מן המצוות התלויות בארץ. לעומת הללו היו חטיבות יישוב ישראלי צפוף, מחוץ לתחומי עולי בבל (כגון העיירות "האסורות" בתחום צור), שנחשבו כארץ ישראל, מבחינה הלכית, וחכמים חייבום במצוות התלויות בארץ. אם כן מה הועילו חכמים בתחומיהם? כל שבתוך התחום, חזקתו חייב (במצוות התלויות בארץ) עד שיוודע לך פטורו. כל שמחוץ לתחום, חזקתו פטור, עד שיוודע לך חיובו.
תוספתא שביעית ד, הלכות ח, ט, י [ד, ה]; ירושלמי דמאי פרק ב, הלכה א (כב, ע"ג) , בבלי חולין ו, ע"ב; תוספתא דמאי א, ד; ועיין לעיל המקורות "בדבר שפת הים בין עכו לכזיב" , ועיין דברי הפרופ' קליין ז"ל בידיעות החברה לחקירת ארץ ישראל, ו (תרצ"ט), עמ' 29 ואילך
מלבד כל הגבולות האמורים, הרי כל הארצות, שכובשין ישראל במלך, על פי בית דין (כיבוש רבים), הריהן כארץ ישראל לכל דבר. והוא שכבשון אחרי כיבוש כל ארץ ישראל האמורה בתורה.
ספרי דברים פרק יא, פסוק כד, רמב"ם הלכות מלכים ה, ו.
4
הערות:
1. דעה רביעית, החולקת על הקודמות מעיקרה ומוציאה את הכתוב מידי פשוטו דורשת: אסיא (אנטוליה, אסיה הקדמית, בפי הרומים Asia) ותרקי (Trake, Thracia היא לשון הבלקן הגובלת באנטוליה). וקרתגינא (ארץ Carthago אשר בתוניס של ימינו). לפי מדרש זה אין קיני, קנזי וקדמוני הקבלה אתנוגרפית לתחומים הגיאוגרפיים שלעתיד לבוא, אלא הוספה עליהם, כלומר: מנהר מצרים עד הנהר הגדול, נהר פרת ונוסף עליהם: את הקיני, את הקנזי ואת הקדמוני.
2. [הדברים נכתבו טרם גילויה של כתובת רחוב, לפי נוסח הברייתא של התחומין שהוחזק אז מדויק ביותר, ועל פי הגהות מסברה, כמקובל במחקר השנים ההן. אולם, גילוי הכתובת פתח פרק חדש במחקר. נוסח הברייתא כפי שנתגלה בכתובת מאשר בדרך כלל את נוסחאות הברייתא שבספרים, ועוקר את רוב ההגהות שהוצעו קודם לכן. ראה י' זוסמן, "ברייתא דתחומי ארץ ישראל", תרביץ, מה (תשל"ו), עמ' 257-213.]
3. [אבל ראה זוסמן (לעיל הערה 2), עמ' 156-154.]
4. הרמב"ם מסכם את כל ענייני הגבולין בהלכות תרומות א, א-ט בכוח העיון והסברא. המציאות הארץ ישראלית הייתה נהירה בדורות ההם לבני חוץ לארץ, לפיכך הרבה מדבריו "אינם אלא באומד הדעת" וכו', כלשון תוספות יום טוב למשנת שביעית ו, א.