לדף
ראשי
חוני המעגל
איש חסיד ומלומד בנסים, בן בנו היה אבא חלקיה ובן בתו חנן הנחבא, כולם מלומדים בנסים וחכמים בבית שני. חוני המעגל - ("מעגל" - הולך בדרך טוב, כמו פלס מעוג רגלך, משלי ד' כ"ו, או מלשון עיגול, על שעג עוגה ועמד בתוכה)' או מלשון "מעגילה" - כלי עבודה של טייחים, שזה כנראה היה מקצועו: איש חסיד ומלומד בנסים, בן בנו היה אבא חלקיה, ובן בתו חנן הנחבא, כולם מלומדים בנסים וחכמים בבית שני. תלמוד בבלי מסכת תענית דף כג עמוד אלפי דברי יוסיפוס, נהרג חוני המעגל בעת שהורקנוס צר על אריסטובלוס כאשר התבצר בהר המוריה. חיל הורקנוס מצאו את חוני, הביאו אותו למחניהם ודרשו ממנו להתפלל לה' להכניע את אריסטובלוס ולאבדו. חוני לא רצה לקללו, התפלל ואמר "אנה ה' רחם עליהם, כי שניהם הם בני עמך, ואל תשמע להם אם יקללו איש את אחיו". אנשי הצבא יידו בו אבן והרגוהו (קדמוניות חלק י"ד פ"ב א'). אגדה על חוני שישן שבעים שנה נמסרת מפי ר' יוחנן: כל ימיו של אותו צדיק היה מצטער על מקרא זה "בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים" (תהילים קכ"ו), אמר מי איכא דניים שבעין שנין בחלמא? (גלות בבל נמשכה ע' שנה). יומא חד אזל באורחא חזייא לההוא גברא דהוה נטע חרובה, ההגדה הזאת מופיעה באופן שונה בירושלמי (תענית פ"ג ט) ושם נראה כי חוני המעגל חי בסוף ימי הבית הראשון, ישן כל ימי גלות בבל, והתעורר משנתו כאשר שבו הגולים לירושלם. במסעות בנימין כתוב, כי חוני המעגל קבור בקדש נפתלי. היום מראים את ציון קברו בחצור הגלילית. מעשה חוני המעגל בהלכה ובהשקפה, ד"ר ישראל רוזנסון מקור הערך: ע"פ איזנשטיין, אוצר ישראל הערות לערך: שם המעיר: גפן אברהם הערה: הירושלמי מדבר על סבו של חוני,ולא על חוני עצמו. האגדה בירושלמי היא פיתוח נוסף של אגדת החרוב ושינת חוני, או ורסיה שונה. מ"מ בשום מקום בירושלמי לא נזכר שחוני עצמו חי בבית ראשון. מקור ההערה: הירושלמי בתענית שם המעיר: ד"ר יעל אראלי הערה: נכון הדבר כי הירושלמי מציין במפורש כי חוני המעגל היה סבו של חוני המעגל שהתפלל על הגשם וחי בתק' שמעון בן שטח דהיינו בימי בית שני. ברם, באותו סיפור מצויין במפורש כי חוני היה "שקוע בשנתו שבעים שנה עד שחרב בית המקדש ונבנה פעם שניה". אם כן לא ברורה הערתו של מר גפן כי לא כתוב שהוא נקשר לבית ראשון. הסיפור כפי שהוא מופיע בירושלמי מעמיד את חוני בדיוק בתפר המכריע שבין שני בתי המקדש אלא שהוא זוכה לישון בזמן הגלות וכאילו לא לחוות אותה כלל. מקור ההערה: ירושלמי תענית שם המעיר: אברהם טאו הערה: שתי נוסחאות האגדה על שבעים שנות השינה מבטאות שתי רמות בהתמודדות עם מצב גלות והסתר פנים שחוני, בן ביתו של הקב"ה, שמתחטא לפני אביו ועושה לו רצונו - מתקשה להכילו ולהתמודד עימו. התשובה של התלמוד הבבלי מתמקדת בהמשכת שלשלת הדורות, נטיעת עצים לדורות הבאים, תוך שימור החלום עד הגאולה - אכילת הפירות. התשובה של הירושלמי דורשת לחיות ברמת חלום כזו בה אדם נשאר בתודעת קירבת אלוהים שהמציאות של הגלות כאילו אינה. רק כשהוא מתעורר הוא מבין מה עבר על העולם. זהו הפשר התוכני לשתי הנוסחאות. מקור ההערה: דעה אישית שם המעיר: אין סתירה בין יוסיפון למבואר בתלמוד הערה: המהרש"א בתענית (בחידושי אגדות) כותב שיוסיפון שכתב שחוני נהרג במלחמות היהודים, לא כתב זאת בוודאות, אלא מתוך ההנחה שרווחה אז בקרב העם שאישיות מפורסמת כחוני שנעלמה מבלי להשאיר עקיבות, כנראה שנהרג בשוגג באחד מהקרבות, ואילו לאמיתו של דבר נם חוני 70 שנה כמופיע בגמרא. לעיון נוסף: יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|