חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

עמשא

בן יתרא הישראלי (בן יתר הישמעאלי, דהי"א ב' י"ז), מאביגיל בת נחש אחות המלך דוד וצרויה.

עמשא - בן יתרא הישראלי (בן יתר הישמעאלי, דהי"א ב' י"ז), מאביגיל בת נחש אחות המלך דוד וצרויה (ש"ב י"ז כ"ה). אבשלום מינה אותו לשר צבאו כאשר מרד בדוד אביו. אחרי שנכשל מרד אבשלום לקח אותו דוד אליו, ומינה אותו לשר צבאו במקום יואב (שם י"ט ד). דוד שלח אותו להזעק את חיל יהודה נגד שבע בן בכרי שקשר נגדו (שם כ' יד). עמשא איחר את המועד, ויואב יצא אחרי שבע בן בכרי. בבוא עמשא הרג אותו יואב (שם כ' ה'-י).
דוד צווה לפני מותו לשלמה בנו לנקום נקמת דם אבנר בן נר ועמשא בן יתר מיואב "ויתן דמי מלחמה בחגורתו אשר במתניו ובנעלו אשר ברגליו" (מ"א ב' ה).

בתלמוד דרשו כתיב "ועמשא בן איש ושמו יתרא הישראלי"; וכתיב "יתר הישמעאלי", אמר רבא מלמד שחגר חרבו כישמעאל, ואמר כל מי שאינו שומע הלכה זו ידקר בחרב. כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי, עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית (יבמות ע"ז).
הרקע למדרש לגבי יתרא הישראלי/ישמעאלי, הוא הויכוח בין דואג האדומי ואבנר בן נר ושאול המלך, כאשר דוד בא לפניהם לאחר מאבקו עם גולית הפלישתי. יתכן שגם הנוהים אחרי שבע בן בכרי רצו להראות את פחיתות היחוס של דוד שבא מרות המואביה.

מקור הערך: על פי אוצר ישראל לי"ד אייזענשטיין

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן