לדף
ראשי
אלכסנדר מוקדון
אלכסנדר הגדול, מלך יון שכבש את רוב ממלכות המזרח. חי בשנים 323-356 לפנה"ס. אלכסנדר מוקדון למד אצל חכמי יון: אפלטון ואריסטו. התעניין בדתות ובתרבויות העמים אותם כבש. היה בא"י בשנת 332 לפנה"ס, ומוזכר במדרשים וביוספוס. מסופר על פגישתו עם שמעון הצדיק. לרוב פרסומו של אלכסנדר בפי כל עמי המזרח יחסו לו שיחות רבות הכוללות דברי מוסר ומשלי חכמה. אלכסנדר מוקדון - אלכסנדר הגדול - מלך יון שנצח רוב ממלכות המזרח. חי בשנים 323-356 לפני הספירה. למד חכמה יוונית מאריסטו, והוא השפיע על בני ישראל במידה מרובה, כאשר עבר דרך א"י אחרי שניצח את צור בשנת 332 לפני הספירה. שמו נזכר בס' חשמונאים (ח"א א', ד' ב'), ולפי יוסיפוס (קדמוניות ספר י"א) מרומז אלכסנדרוס בדניאל, שם הוא נקרא צפיר העזים עם קרן חזות בין עיניו. נאמר עליו: וכעצמו נשברה הקרן הגדולה ותעלנה חזות ארבע, ואח"כ ביאר המלאך גבריאל ואמר לחוזה: והצפיר השעיר מלך יון והקרן הגדולה אשר בין עיניו הוא המלך הראשון וגו' והנשברת ותעמדנה ארבע תחתיה ארבע מלכיות מגוי יעמדנה (דניאל ז' ח', ח' כ'-כ"ב).והם ארבעה שרי צבא שחלקו ביניהם מלכות אלכסנדרוס אחרי מותו. ע"י פרסום הרמז הזה בחזון דניאל קראו הפרסיים והערבים לאלכסנדרוס בשם דול קרנין, רצונו לומר בעל הקרניים, וכן קרא אותו אלחריזי (ריש שער ג' במוסרי הפילוסופים). פגישתו עם שמעון הצדיק השמרונים שהיו שונאי היהודים בקשו להרוס את ההנהגה המדינית של היהודים בירושלים שהייתה תלויה בעבודת המקדש. ומסופר כי רצו להחריב הבית והלכו לאלכסנדרוס ואמרו לו:ביוסיפוס יש כמה שינויים במעשה הזה, והכהן הגדול הוא "ידוע" ולא שמעון הצדיק. כאשר בא אלכסנדרוס לירושלים הלכו הכותים ואמרו לו: היזהר שאינם מניחין אותך להיכנס לבית קודש הקודשים שלהם מפני שאתה ערל. גם יסופר כי בני ישראל התדיינו לפני אלכסנדרוס כנגד הכנענים והמצרים, והמליץ ביניהם היה גביהא בן פסיסא שהוציא משפט היהודים לאור. ואותו היום כ"ה סיון עשוהו יו"ט. ביום ההוא "איתנטילו דימסנאי מיהודה ומירושלים (=בוטלו מוכסנים שעררו על זכות הארץ). הכנעניים טענו כי הארץ שלהם היא, דכתיב בתורה "ארץ כנען לגבולותיה" (במדבר ל"ד), ואמר להם בן פסיסא:ביוסיפון העברי (ספר ב' פי"ז) מסופר, ואחריו נמשך הראב"ד בס' הקבלה (ל"ב:), שאלכסנדרוס היה מבקש מהכהן הגדול לעשות לו זיכרון להעמיד צלמו בבית המקדש, וחפץ לתת ע"ז זהב הרבה לאומנים, אך הכהן השיבו כי יעשה לו זיכרון יותר טוב וגדול מאשר שאל, והוא כי כל ילדי הכהנים אשר יולדו בשנה ההיא ביהודה וירושלים יקראו על שמו אלכסנדרוס. אמנם השם הראשון אשר מצינו אצל ישראל הוא בן יוחנן כוהן גדול החשמונאי הנקרא ג"כ ע"ש אביו אלכסנדרוס ינאי, והוא נולד זמן רב אחר אלכסנדרוס מוקדון. אגדות לרוב פרסומו של אלכסנדרוס בפי עמי המזרח יחסו לו שיחות רבות הכוללות דברי מוסר ומשלי חכמה וביניהם האגדה הנפלאה ע"ד עשר השאלות ששאלו לזקני הנגב (תמיד ל''א:). וכבר העיר בעל "מאור עיניים" (פ"י) כי כעין אלה שו"'ת על הנהגות אדם ותכונותו זכר פלוטרכו (Plutarch) בספרו "חיי אלכסנדרוס" מה שדובר בינו ובין עשרה חכמי הודו אשר מרדו בו. אחרי השאלות אמר להם: בעינא דאזיל למדינת אפריקי,רפאפורט משער כי זה מוסב על נסיעת אלכסנדרוס להיכל אליל אמון במדבר גדול ונורא של חול וסלעים באפריקה, מהלך כ' יום מהעיר תיבין בירת מצרים הדרומית. כעין זה יסופר בס' Pseudo-Callisthenes (ח"ב פרק ל"מ ומ"א נוסחה ב'). מסופר עוד בתלמוד כי בא למחוז שכולו נשים – סיפור המתאים לספורי הקדמונים שהיו נשים אמזונות (Amazons) מושלות באפריקה: בעי למיעבד קרבא בהדייהו, [=רצה להילחם בהן]בירושלמי ב"מ פ''ב ובפסיקתא דרב כהנא פ"ט נאמר: מדינת הנשים הייתה תחת מלכא קצייא אחורי הרי החשך ושם המדינה קרטינגא (Carthage) הסמוכה לעיר טוניס.על המשפט הזה תמה אלכסנדרוס ואמר כי בארצו היו דנים את שניהם למיתה והמלך היה יורש האוצר. א"ל מלכא: האם השמש זורח בארצכם? היורד שם מטר השמים?זוהי סאטירה נמרצת על אלכסנדרוס שהלך לרשת ארצות לא לו ולא היה שמח בחלקו, וסאטירה על משפטי היוונים שלא נוסדו על פי הצדק והיושר, ומשפטי הברברים מעבר להרי החושך טובים מהם. אלכסנדרוס בג"ע כד מטא לפתחא דג"ע רמא קלא "פתחו לי בבא!"ספורי השמרונים דרך השמרונים לתלות בבני חברתם ספורי היהודים שנודעים להם, כאילו הם היהודים האמיתים, וכמו כן תלו עליהם ספורי אלכסנדרוס ואמרו: המלאך שראה אלכסנדרוס בחלום היה דומה לתואר פני הכהן הגדול בשכם (תחת שמעון הצדיק בירושלים). ובבוא אלכסנדרוס לשכם מהר וירד מעל סוסו להשתחוות לפניו. אחרי כן נסע אלכסנדרוס עם אנשיו לארץ החושך (פי אל טלמאת) וילכו דרך שלושת ימים בחשך, ויקחו מעפר המקום וישובו לדרכם, וכאשר ראו את העפר לאור היום והנה הם אבנים טובות ומרגליות, ויתעצבו אל לבם כי לא הביאו יותר. ויאמר אלכסנדרוס לחכמים: "למתי אוכל לראות על נקלה את כל פני הארץ?" ויעצו אותו לבנות תיבה עומדת על אופנים ומכונים להמשיכה למעלה ולהורידה למטה, ולקשור ארבעה נשרים בארבע קרנות התיבה, ולתלות חתיכת בשר ממעל לתיבה באופן אשר לא יוכלו הנשרים לנגוע בו, והם בראותם את הבשר יעופו למעלה להגיע אליו, ובכוח דחיפתם ישאו את התיבה עד אשר תעוף ברום שמים. ואם ירצה לרדת ייסוב חתיכת הבשר למטה מתחת התיבה והנשרים בעופם אל הבשר ירדו למטה, ובדרך הזה ימשיכו התיבה לכל עבר ופנה אשר יחפוץ ללכת. ויעש כן אלכסנדרוס, ויעל אל רום השמים, וכירדו למטה לארץ, במקום אשר הציג כף רגלו, בנה עיר ויקרא שמה אלכסנדריה. גם יאמינו כי הכהן הגדול לשומרונים אסף ראשי בני ישראל על הר הברכה (גריזים) וה' נתן עצה בלבם לקרוא את כל הילודים בשם אלכסנדרוס, ויהי מקץ שלוש שנים כאשר שב אלכסנדרוס ממצרים ולא מצא פסל או תמונה לזיכרון שמו חרה אפו מאוד, אך ראשי העם השיבו כי באמת הציבו לו זיכרון, ויביאו לו ילדיהם אשר התאספו לרוב, והכהן הגדול שאלום: "מה שמכם"? ויענו: "אנחנו עבדי המלך אלכסנדרוס, ואנו נקראים על שמו". ויטב הדבר בעיני אלכסנדרוס ויתן להם מתנות (קירכהיים כרמי שמרון פרק מ"ו, פראנקפורט 1851). מקור הערך: מעובד על פי אוצר ישראל לי"ד אייזנשטיין
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|