חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

אֵלִיָּהוּ הנביא

אליהו נביא ישראל ניבא ופעל בתקופת בית ראשון, בימי אחאב מלך ישראל ובימי אחזיה בנו, בממלכת ישראל. הסיפורים על אליהו ועל פעולותיו נמצאים בספרי מלכים א-ב.

אליהו נקרא אליהו התשבי, וכן אליהו הגלעדי, מתושבי גלעד. (מלכים א' י"ז, א).
אליהו היה נביא קנאי לה' וכך הוא מעיד על עצמו:
וַיָּבא שָׁם אֶל הַמְּעָרָה וַיָּלֶן שָׁם וְהִנֵּה דְבַר ה' אֵלָיו וַיּאמֶר לו מַה לְּךָ פה אֵלִיָּהוּ? וַיּאמֶר קַנּא קִנֵּאתִי לַה' אֱלהֵי צְבָאות כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ. וַיּאמֶר צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי ה' וְהִנֵּה ה' עבֵר וְרוּחַ גְּדולָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה' לא בָרוּחַ ה' וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ לא בָרַעַשׁ ה'. וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ לא בָאֵשׁ ה' וְאַחַר הָאֵשׁ קול דְּמָמָה דַקָּה. וַיְהִי כִּשְׁמעַ אֵלִיָּהוּ וַיָּלֶט פָּנָיו בְּאַדַּרְתּו וַיֵּצֵא וַיַּעֲמד פֶּתַח הַמְּעָרָה וְהִנֵּה אֵלָיו קול וַיּאמֶר מַה לְּךָ פה אֵלִיָּהוּ? וַיּאמֶר קַנּא קִנֵּאתִי לַה' אֱלהֵי צְבָאות כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת מִזְבְּחתֶיךָ הָרָסוּ וְאֶת נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי וַיְבַקְשׁוּ אֶת נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ: (מלכים א פרק י"ט ט-יד)

אליהו לא חשש להטיח דברים קשים בפני המלך. למשל בפרשת נבות היזרעאלי:
וַיְהִי דְּבַר ה' אֶל אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי לֵאמר: קוּם רֵד לִקְרַאת אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּשׁמְרון הִנֵּה בְּכֶרֶם נָבות אֲשֶׁר יָרַד שָׁם לְרִשְׁתּו. וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמר כּה אָמַר ה' הֲרָצַחְתָּ וְגַם יָרָשְׁתָּ וְדִבַּרְתָּ אֵלָיו לֵאמר כּה אָמַר ה' בִּמְקום אֲשֶׁר לָקְקוּ הַכְּלָבִים אֶת דַּם נָבות יָלקּוּ הַכְּלָבִים אֶת דָּמְךָ גַּם אָתָּה. (מלכים א פרק כ"א, יז-יט).

ובעת הבצורת הקשה שהייתה בתקופתו:
וַיְהִי כִּרְאות אַחְאָב אֶת אֵלִיָּהוּ וַיּאמֶר אַחְאָב אֵלָיו הַאַתָּה זֶה עכֵר יִשְׂרָאֵל? וַיּאמֶר לא עָכַרְתִּי אֶת יִשְׂרָאֵל כִּי אִם אַתָּה וּבֵית אָבִיךָ בַּעֲזָבְכֶם אֶת מִצְות יְהוָה וַתֵּלֶךְ אַחֲרֵי הַבְּעָלִים: (מלכים א פרק י"ח, יז-יח)

כל ימיו נלחם אליהו בעבודת האלילים ובעיקר נגד עבודת הבעל.

אליהו בקנאותו לא לימד זכות על ישראל כיתר הנביאים. לפיכך לא מת אלא עלה בסערה השמיימה:
וַיְהִי הֵמָּה הלְכִים (אליהו ואלישע תלמידו) הָלוךְ וְדַבֵּר וְהִנֵּה רֶכֶב אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסֳעָרָה הַשָּׁמָיִם. וֶאֱלִישָׁע ראֶה וְהוּא מְצַעֵק אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו וְלא רָאָהוּ עוד וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים. (מלכים ב פרק ב' י-יב).
אליהו עתיד לחזור ולהשלים את תפקידו:
הִנֵּה אָנכִי שׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא לִפְנֵי בּוא יום ה' הַגָּדול וְהַנּורָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבות עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבותָם .. ( מלאכי פרק ג', כג-כד)
סביב דמותו של אליהו נוצרו אגדות ואמונות רבות. כך למשל: בליל הסדר אנו מוזגים כוס של אליהו הנביא.

גם בפיוט יש מקום נכבד לאליהו הנביא. במוצאי שבת נוהגים לשיר פיוטים על אליהו הנביא.

כִּסֵּא (שֶׁל) אֵלִיָּהוּ -
‏כיסא שמכינים בטקס ברית המילה על-יד מושבו של הסנדק ומייעדים אותו באופן סמלי לאליהו הנביא, שעל-פי האגדה בא ונוכח בכל ברית מילה. נוהגים להניח את התינוק בכיסא זה לפני שמוסרים אותו לידי הסנדק.

עַד שֶׁיָּבוא אֵלִיָּהוּ -
‏[הביטוי בשלמותו: עד שיבוא אליהו באחרית הימים ויבשר את ביאת המשיח] לעולם, לתמיד. (משמש בהלכה לגבי ממון שאין יודעים למי הוא מגיע ולפיכך נקבע לגביו: "יהא מונח עד שיבוא אליהו").

מן המקורות התלמודיים על אליהו
תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף כו עמוד א
אמר ליה ריש לקיש לרבי יוחנן: אליהו חי הוא!

משנה מסכת בבא מציעא פרק ג משנה ד
שנים שהפקידו אצל אחד זה מנה וזה מאתים, זה אומר שלי מאתים וזה אומר שלי מאתים, נותן לזה מנה ולזה מנה, והשאר יהא מונח עד שיבא אליהו.
אמר רבי יוסי אם כן מה הפסיד הרמאי? אלא הכל יהא מונח עד שיבא אליהו:

מסכתות קטנות מסכת דרך ארץ פרק עריות פרק א הלכה יב
הנושא אשה ההוגנת לו, אליהו נושקו והקדוש ברוך הוא אוהבו…

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ג עמוד א
תניא, אמר רבי יוסי: פעם אחת הייתי מהלך בדרך, ונכנסתי לחורבה אחת מחורבות ירושלים להתפלל. בא אליהו זכור לטוב ושמר לי על הפתח (והמתין לי) עד שסיימתי תפלתי. לאחר שסיימתי תפלתי אמר לי: שלום עליך, רבי! ואמרתי לו: שלום עליך, רבי ומורי! ואמר לי: בני, מפני מה נכנסת לחורבה זו? אמרתי לו: להתפלל. ואמר לי: היה לך להתפלל בדרך! ואמרתי לו: מתירא הייתי שמא יפסיקו בי עוברי דרכים. ואמר לי: היה לך להתפלל תפלה קצרה. באותה שעה למדתי ממנו שלשה דברים: למדתי שאין נכנסין לחורבה, ולמדתי שמתפללין בדרך, ולמדתי שהמתפלל בדרך - מתפלל תפלה קצרה.

בראשית רבה פרשה עז
את מוצא כל מה שהקב"ה עתיד לעשות לעתיד לבוא הקדים ועשה על ידי הצדיקים בעולם הזה, הקב"ה מחיה מתים ואליהו מחיה מתים, הקב"ה עוצר גשמים ואליהו עוצר גשמים, הקב"ה מברך את המועט ואליהו מברך את המועט…

רמב"ם הלכות מלכים פרק יב הלכה ב
אמרו חכמים אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד, יראה מפשוטן של דברי הנביאים, שבתחילת ימות המשיח תהיה מלחמת גוג ומגוג, ושקודם מלחמת גוג ומגוג יעמוד נביא לישר ישראל ולהכין לבם, שנאמר הנה אנכי שולח לכם את אליה וגו', ואינו בא לא לטמא הטהור, ולא לטהר הטמא, ולא לפסול אנשים שהם בחזקת כשרות, ולא להכשיר מי שהוחזקו פסולין, אלא לשום שלום בעולם, שנאמר והשיב לב אבות על בנים, ויש מן החכמים שאומרים שקודם ביאת המשיח יבא אליהו, וכל אלו הדברים וכיוצא בהן לא ידע אדם איך יהיו עד שיהיו, שדברים סתומין הן אצל הנביאים, גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו, אלא לפי הכרע הפסוקים, ולפיכך יש להם מחלוקת בדברים אלו, ועל כל פנים אין סדור הויית דברים אלו ולא דקדוקיהן עיקר בדת, ולעולם לא יתעסק אדם בדברי ההגדות, ולא יאריך במדרשות האמורים בענינים אלו וכיוצא בהן, ולא ישימם עיקר, שאין מביאין לא לידי יראה ולא לידי אהבה, וכן לא יחשב הקצין, אמרו חכמים תפח רוחם של מחשבי הקצים, אלא יחכה ויאמין בכלל הדבר כמו שבארנו.



מקור הערך: יהושע רוזנברג


הערות לערך:
שם המעיר: נדב
הערה: בס"ד
מדוע הערכים "אליהו" ו"אליהו הנביא" מחולקים לשני ערכים? אפשר לאחד אותם לערך אחד!


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן





נושאים קרובים באתר דעת
אליהו