לדף
ראשי
תלמוד תורה
תלמוד תורה הוא חובת כל אדם מישראל. עליו להגות בתורה תמיד. הלימוד הוא מוסד מרכזי בתרבות היהודית העיסוק בלימוד התורה נחשב כאחת המצוות החשובות ביהדות. בספר דברים פרק ו' ו-ז ופרק י"א יח-יט המצווה ללמוד וללמד: "וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ: וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ: וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ:".הלימוד ביהדות אינו אמצעי או מכשיר לרכישת ידע. הלימוד עצמו הוא המצווה. כל אדם מישראל מצווה להגות בתורה. הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה פרק א הלכות ח-י פוסק: כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה בין עני בין עשיר בין שלם בגופו בין בעל יסורין בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כחו אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אשה ובנים חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה שנאמר והגית בו יומם ולילה. הלכה י: עד אימתי חייב ללמוד תורה עד יום מותו שנאמר ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, וכל זמן שלא יעסוק בלימוד הוא שוכח.עד כמה החשיבו את הלימוד נוכל ללמוד מן המקור הבא: "אלו דברים שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: כיבוד אב ואם וגמילות חסדים... ותלמוד תורה כנגד כולם" (תלמוד בבלי, שבת קכז ע"א).תלמוד בבלי מסכת יומא דף לה עמוד ב: ... לעני אומרים לו: מפני מה לא עסקת בתורה? אם אומר: עני הייתי וטרוד במזונותי אומרים לו: כלום עני היית יותר מהלל? עשיר אומרים לו: מפני מה לא עסקת בתורה? אם אומר עשיר הייתי וטרוד הייתי בנכסי אומרים לו כלום עשיר היית יותר מרבי אלעזר?על שבט לוי הוטלה המשימה ללמד את עם ישראל תורה: יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיך לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל יָשִׂימוּ קְטוֹרָה בְּאַפֶּךָ וְכָלִיל עַל מִזְבְּחֶךָ.בעם ישראל הלכה והתפתחה מערכת חינוך ולימוד. על התפתחות מערכת זו נוכל ללמוד למשל מן הסיפור על ר' יהושע בן גמלא, שהיה כהן בסוף ימי בית המקדש השני: ... דאמר רב יהודה אמר רב: ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכח תורה מישראל; שבתחלה, מי שיש לו אב - מלמדו תורה, מי שאין לו אב - לא היה למד תורה, מאי דרוש? ולמדתם אותם - ולמדתם אתם, (דברים י"א). התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים, מאי דרוש? כי מציון תצא תורה (ישעיהו ב'); ועדיין מי שיש לו אב - היה מעלו ומלמדו, מי שאין לו אב - לא היה עולה ולמד, התקינו שיהו מושיבין בכל פלך ופלך; ומכניסין אותן כבן ט"ז כבן י"ז, ומי שהיה רבו כועס עליו - מבעיט בו ויצא, עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן, שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר, ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע.על "תכנית הלימודים" בימי המשנה נוכל ללמוד מן המשנה במסכת אבות פרק ה משנה כא: הוא היה אומר בן חמש שנים למקרא בן עשר למשנה בן שלש עשרה למצות בן חמש עשרה לתלמוד.בתלמוד ירושלמי מסכת כתובות פרק ח הי"א דף לב עמוד ג מסופר על שמעון בן שטח שהתקין שלשה דברים וביניהם: ... ושיהו התינוקות הולכין לבית הספר ...על רבי עקיבא שבקש ללמוד תורה מסופר באבות דרבי נתן נוסחא ב פרק יב: ... הלך וישב לו על באר אחת בלוד וראה חוליית הבור חקוקה אמר מי חקק את החוליא הזו. אמרו לו החבל. אמר להם ויכול הוא. אמרו לו הן מפני שהוא תדיר [עליה] ואמרו לו ולכך את תמה מים שחקו אבנים שנאמר אבנים שחקו מים (איוב י"ד יט). אמר וכי לבי קשה מהאבן אלך ואלמוד פרשה מן התורה. הלך לו לבית הספר והתחיל קורא בלוח הוא ובנו. למד מקרא ותרגום ומדרש הלכות [ואגדות] שיחין ומשלים הכל למד. מנהגים הקשורים לתלמוד תורה מתוך הספר ""אוצר טעמי המנהגים"" מאת שמואל פנחס גלברד מקור הערך: ד"ר יהושע מנחם רוזנברג
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|