|
לדף
ראשי
עופות
ציפורים ובעלי כנף.
מעמדם ההלכתי של בעלי חיים בעלי כנפיים.
העופות שבתורה מתחלקים לשתי קבוצות: העוף המעופף, ושרץ העוף.
העוף המעופף מתחלק לשתי קבוצות: העופות הטורפים, שהם אסורים באכילה, ושאר העופות, המותרים באכילה. שרץ העוף כולל חרקים לסוגיהם, ומקבוצה זו מותר באכילה רק סוג מסוים של חגב. ואלה המקראות העוסקות בעוף:
ויקרא פרק יא
(יג) וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוף לא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֵת הָעָזְנִיָּה: (יד) וְאֶת הַדָּאָה וְאֶת הָאַיָּה לְמִינָהּ: (טו) אֵת כָּל ערֵב לְמִינו: (טז) וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה וְאֶת הַתַּחְמָס וְאֶת הַשָּׁחַף וְאֶת הַנֵּץ לְמִינֵהוּ: (יז) וְאֶת הַכּוס וְאֶת הַשָּׁלָךְ וְאֶת הַיַּנְשׁוּף: (יח) וְאֶת הַתִּנְשֶׁמֶת וְאֶת הַקָּאָת וְאֶת הָרָחָם: (יט) וְאֵת הַחֲסִידָה הָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְאֶת הַדּוּכִיפַת וְאֶת הָעֲטַלֵּף: (כ) כּל שֶׁרֶץ הָעוף הַהלֵךְ עַל אַרְבַּע שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם:
(כא) אַךְ אֶת זֶה תּאכְלוּ מִכּל שֶׁרֶץ הָעוף הַהלֵךְ עַל אַרְבַּע אֲשֶׁר לו כְרָעַיִם מִמַּעַל לְרַגְלָיו לְנַתֵּר בָּהֵן עַל הָאָרֶץ: (כב) אֶת אֵלֶּה מֵהֶם תּאכֵלוּ אֶת הָאַרְבֶּה לְמִינו וְאֶת הַסָּלְעָם לְמִינֵהוּ וְאֶת הַחַרְגּל לְמִינֵהוּ וְאֶת הֶחָגָב לְמִינֵהוּ: (כג) וְכל שֶׁרֶץ הָעוף אֲשֶׁר לו אַרְבַּע רַגְלָיִם שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם:
דברים פרק יד
(יא) כָּל צִפּור טְהרָה תּאכֵלוּ: (יב) וְזֶה אֲשֶׁר לא תאכְלוּ מֵהֶם הַנֶּשֶׁר וְהַפֶּרֶס וְהָעָזְנִיָּה: (יג) וְהָרָאָה וְאֶת הָאַיָּה וְהַדַּיָּה לְמִינָהּ: (יד) וְאֵת כָּל ערֵב לְמִינו: (טו) וְאֵת בַּת הַיַּעֲנָה וְאֶת הַתַּחְמָס וְאֶת הַשָּׁחַף וְאֶת הַנֵּץ לְמִינֵהוּ: (טז) אֶת הַכּוס וְאֶת הַיַּנְשׁוּף וְהַתִּנְשָׁמֶת: (יז) וְהַקָּאָת וְאֶת הָרָחָמָה וְאֶת הַשָּׁלָךְ: (יח) וְהַחֲסִידָה וְהָאֲנָפָה לְמִינָהּ וְהַדּוּכִיפַת וְהָעֲטַלֵּף: (יט) וְכל שֶׁרֶץ הָעוף טָמֵא הוּא לָכֶם לא יֵאָכֵלוּ: (כ) כָּל עוף טָהור תּאכֵלוּ:
סימנים של עופות טמאים
משנה מסכת חולין פרק ג משנה ו
סימני בהמה וחיה נאמרו מן התורה וסימני העוף לא נאמרו אבל אמרו חכמים כל עוף הדורס טמא כל שיש לו אצבע יתירה וזפק וקורקבנו נקלף טהור רבי אליעזר בר צדוק אומר כל עוף החולק את רגליו טמא:
דוגמאות של רגלי עוף החולק את רגליו:
רגל של עוף טהור רגל של עוף טמא
בתלמוד ניתנת הגדרה של העופות הטהורים והטמאים, והם נלמדים מתכונותיו של הנשר: כל הדומה לנשר – טמא:
בבלי חולין דף סא עמוד א
מה נשר מיוחד, שאין לו אצבע יתרה, וזפק, ואין קורקבנו נקלף ודורס ואוכל - טמא, אף כל כיוצא בו - טמא, תורין שיש להן אצבע יתרה, וזפק, וקורקבן נקלף, ואין דורסין ואוכלין - טהורין, אף כל כיוצא בהן טהורין!
בתלמוד ניתנים סימנים נוספים לעופות טהורים וטמאים:
בבלי חולין דף סה עמוד א
תניא, רבן גמליאל אומר: דורס ואוכל - בידוע שהוא טמא, יש לו אצבע יתירה וזפק וקרקבנו נקלף - בידוע שהוא טהור;
רבי אליעזר בר' צדוק אומר: מותחין לו חוט של משיחה, אם חולק את רגליו שתים לכאן ושתים לכאן - טמא, שלש לכאן ואחת לכאן - טהור;
רבי שמעון בן אלעזר אומר: כל עוף הקולט [ואוכל] מן האויר - טמא...
אחרים אומרים: שכן עם טמאים - טמא, עם טהורים - טהור. כמאן - כר' אליעזר, דתניא ר"א אומר: לא לחנם הלך זרזיר אצל עורב אלא מפני שהוא מינו;...
עופות טהורים
עופות טמאים
מסורת אכילה של עופות
במסכת חולין דף ס"ד מובאים זיהויים רבים של העופות הטמאים והטהורים.
בבלי חולין דף סג עמוד ב
תניא, איסי בן יהודה אומר: מאה עופות טמאין יש במזרח, וכולן מין איה הן. תני אבימי בריה דר' אבהו: שבע מאות מיני דגים הן ווחמש מאות מיני חגבים, ולעופות ...טהורים אין מספר.
תניא, רבי אומר: גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שבהמה טמאה מרובה מן הטהורות - לפיכך מנה הכתוב בטהורה, גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעופות טהורין מרובין על הטמאין - לפיכך מנה הכתוב בטמאין. ...
א"ר יצחק: עוף טהור נאכל במסורת; נאמן הצייד לומר: עוף זה טהור מסר לי רבי.
בשלחן ערוך מסכם את הנושא של זיהוי העופות הטהורים:
שולחן ערוך יורה דעה סימן פב
כל מי שהוא בקי באותם מינים ובשמותיהם, הרי זה אוכל כל עוף שאינו מהם, ואינו צריך בדיקה. ועוף טהור נאכל במסורת, והוא שיהיה דבר פשוט באותו מקום שזה עוף טהור. ונאמן צייד לומר: עוף זה התיר לי רבי הצייד, והוא שיוחזק אותו צייד שהוא בקי במינים הטמאים האמורים בתורה ובשמותיהם.
מי שאינו מכירם ואינו יודע שמותיהם, בודק בסימנים: כל עוף שהוא דורס ואוכל, בידוע שהוא ממינים הטמאים. ואם אינו יודע אם דורס אם לאו, אם כשמעמידין אותו על חוט חולק את רגליו, שתי אצבעותיו לכאן ושתי אצבעותיו לכאן, או שקולט מן האויר ואוכל, בידוע שהוא דורס. ואם ידוע שאינו דורס, יש שלשה סימני טהרה: אצבע יתירה, וזפק, וקורקבנו נקלף ביד....
ואע"פ שיש לו שלושה סימנים אלו, אין לאכלו, לפי שאנו חוששין שמא הוא דורס, אלא אם כן יש להם מסורת שמסרו להם אבותיהם שהוא טהור. מאמרים נוספים הקשורים לנושא (קישורים לאתר דעת):
מצגת על העופות הטהורים והטמאים
החי שבפרשת שמיני / אלקנה ביליקמקור הערך: מבוסס על אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין הערות לערך: שם המעיר: הערה: ניתן ללמוד מביצת העוף עם העוף כשר או טמא.
ביצה שמשני הצדדים חד - מעוף טמא, אסורה לאכילה
ביתה שמשני הצדדים כד - מעוף טמא , אסור לאכילה
ביצה שמצד אחד כד ומצד שני חד - מעוף טהור מקור ההערה: שבת רות 077-5545113 rshabat@netvision.net.il
יש לך מה להוסיף או להעיר?
לחץ כאן
|
|