לדף
ראשי
שמעון בן אלעזר
תנא בדור הרביעי. תלמיד רבי מאיר. תלמידו של רבי מאיר ואמר דברי הלכה ואגדה בשמו. בהלכה היה לרוב בר פלוגתה של רבי. הוכיח לכותים עיקר תחיית המתים מן התורה. ר"ש המציא כלל בלימוד מקרא במקום שיש נקודות על האותיות: אם הכתב (בלי נקודות) יתר על הנקוד, אתה דורש את הכתב; ואם הנקוד מרובה על הכתב, אתה דורש הנקוד. שמעון בן אלעזר הכהן - תנא בדור הרביעי. היה תלמידו של רבי מאיר, ואמר דברי הלכה ואגדה בשמו (שבת קל"ד. ערובין כ"ט. חולין ו'.). ומסופר על רבי שמעון אגדה יפה תארת את תכונתו ורוחו המוסרי? מעשה שבא ר' שמעון בן אלעזר ממגדל גדור מבית רבו, והיה רוכב על החמור ומטייל על שפת נהר ושמת שמחה גדולה, והייתה דעתו גסה עליו מפני שלמד תורה הרבה.ניתוח הדרשה על רבי שמעון והמכוער, מאת נילי בן ארי ר"ש הוכיח לכותים שתחיית המתים מן התורה, ממה שנאמר הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה, שאין ת"ל עונה בה אלא שעתידים ליתן את החשבון ביום הדין. ואמר: מכאן זייפתי ספרי כותים שהיו אומרים אין מתים חיים (ספרי פ' שלח, הרצאת פרידמאן דף ל"ג ע"ב). בדברי הלכה היה לרוב בעל פלוגתיה דרבי. ר"ש חידש כלל במקרא: במקום שיש נקודות על האותיות, כי אם הכתב (בלי נקודות) יתר על הנקוד, אתה דורש את הכתב; ואם הנקוד מרובה על הכתב, אתה דורש הנקוד (ב"ר פמ"ח י"ז). ממאמריו באגדה גדול העושה מאהבה יותר מן העושה מיראה, שזה תלוי לאלף דור וזה תלוי לאלפים דור. הכא כתיב לאלפים לאוהבי ולשומרי מצותי (שמות כ')' והתם כתיב ולשומרי מצותיו לאלף דור (דברים ז') וכו' (סוטה ל"א.).יש כמה משלים שאמר: (אדר"נ פ"א, פ"ו; מכילתא יתרו בהחדש סי' ה'). מקור הערך: על פי י"ד אייזנשטיין, אוצר ישראל
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|