לדף
ראשי
אליעזר בן הורקנוס
תנא בדור השני, סוף המאה הראשונה ותחילת המאה השניה לספירה. הוא ר' אליעזר סתם. תלמידו החשוב של רבן יוחנן בן זכאי. תוכן ילדותו של ר' אליעזר לימודו כגדול הדור תקיפותו ונידויו שמותי תלמידיו מדברי רבי אליעזר בן הורקנוס: ילדותו של ר' אליעזר על ילדותו של ר' אליעזר יש דברים סותרים. לפי מקצת מקורות הצטיין ר' אליעזר בלמודיו, עד שהכירו בו מילדותו שנוצר לגדולות. פעם אחת ביום סגריר, כשלא נכנסו החכמים לבית הועד, נכנסו התינוקות, אמרו בואו נעשה בית ועד שלא יבטל. וישבו ודרשו על האותיות, וסיימו אותן, ועמדו חכמים גדולים בישראל. אמרו: ר' אליעזר ור' יהושע היו מבין אותם התינוקות (ירושלמי מגילה א:ט, ב"ר א:יא). אגדה הנמצאת בכמה מקורות (ב"ר מב, תנחומא בובר, לך לך י, אבות דר"נ ו, פדר"א א-ב). מתארת את תחילת לימודו של רבי אליעזר בדומה ללימודו של רבי עקיבא: אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק יגלימודו רבו דימהו לבור סיר שאינו מאבד טיפה, ואמר עליו: אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים ואליעזר בן הורקנוס בכף שניה - מכריע את כולם (אבות ב:ח). ר' אליעזר העיד על עצמו: מימי לא קדמני אדם בבית המדרש, ולא ישנתי בבית המדרש וכו', ולא הנחתי אדם בבית המדרש ויצאתי, ולא שחתי שיחת חולין, ולא אמרתי דבר שלא שמעתי מפי רבי מעולם (סוכה כח:א). כשלוש מאות הלכות מצאנו לר' אליעזר במשנה, והרבה מאות בברייתות ובשני התלמודים. כששאלוהו דבר שלא היה בידו מסורת מרבו היה משיב "לא שמעתי" (משנה נגעים ט:י, יא:ז), או שנמנע מלענות על השאלה (יומא סו:ב). בשעת פטירתו אמר: הרבה תורה למדתי, והרבה תורה לימדתי. הרבה תורה למדתי ולא חסרתי מרבותי אפילו ככלב המלקק מן הים. הרבה תורה לימדתי ולא חסרוני תלמידי אלא כמכחול בשפופרת (סנהדרין סח:א). כגדול הדור לפני חורבן הבית, בחיי רבן יוחנן בן זכאי רבם, נחשבו ר' אליעזר וחברו ר' יהושע לגדולי הדור. שניהם היו מוזמנים בבית אבויה אביו של אלישע בן אבויה, בסעודת ברית מילה של אלישע (ירושלמי חגיגה ב:א). שניהם הוציאו את ארונו של רבן יוחנן בן זכאי מירושלים בשעת המלחמה האחרונה (גטין נו:א). עם חורבן ירושלים ומעבר הסנהדרין ליבנה נמצא גם הוא בין חכמי יבנה, ונטל חלק חשוב בדיוני הסנהדרין. היה אחד מארבעת החכמים ביבנה שהיו בקיאים בלשונות הרבה (סנהדרין יז:ב). השתתף במשלחות לרומי בענייני האומה, יחד עם הנשיא רבן גמליאל וחכמים אחרים (ירושלמי סנהדרין ז:יג). יושב היה בלוד, ובית דינו בלוד נחשב לאחד מבתי הדין המשובחים (סנהדרין לב:ב). התחתן בבית הנשיאות, ונשא לאישה את אימא שלום (ע"ע), אחותו של רבן גמליאל דיבנה. תקיפותו ונידויו ר' אליעזר היה תקיף מאוד באופיו, והיה עומד על דעתו ולא היה מעביר על מידותיו (תענית כה:ב). תכונה זו הביאה עליו רעות רבות. לאחר החורבן היה חשש להתפוררות העם ולהתפצלות הפזורה ליחידות בעלות מנהגים שונים. כנגד מגמה זו עמלו הסנהדרין להביא לידי הכרעה בכל המחלוקות, ולקבוע הלכה ומנהג אחיד לכל תפוצות ישראל. נגד שאיפה זו עמד ר' אליעזר, שבשמרו על המסורת שקיבל מרבותינו לא נכנע לדעת הרוב. במחלוקת אחת בעניין טומאה וטהרה (תנור של עכנאי) לא רצה לוותר על דעתו גם אחרי שעמדו למניין ורבו עליו חבריו (ב"מ נט:ב). כל חבריו, ובראשם הנשיא, רבן גמליאל גיסו, ראו בעמדתו זו של ר' אליעזר סכנה לאחדות האומה, ולא הייתה לפניהם דרך אחרת אלא לנדותו. האגדה תספר פלאות על המאורעות שנתרחשו באותו מעמד: "באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו.מן היום ההוא ועד יום מותו ישב לו ר' אליעזר בודד ומנודה בביתו בלוד. בבית הועד שביבנה לא נשמע קולו יותר. מאז לא הניחה לו אימא שלום, אשתו של ר' אליעזר ואחותו של רבן גמליאל, ליפול על אפיו, כדי שלא יבקש להעניש את אחיה הנשיא, האחראי לנידויו. יום אחד טעתה לחשוב שראש חודש הוא, ואין בו נפילת אפים, ולא השגיחה בו, ונפל על אפיו. כשעמדה על טעותה צעקה: קום, הרגת את אחי. בינתים יצא הקול: נפטר רבן גמליאל (ב"מ נט:ב). פעם אחת עבר ר' אליעזר בשוק, ואישה אחת אספה את האשפה של הבית וזרקתה לחוץ, ונפלה על ראשו של ר' אליעזר. אמר בלבו: דומה אני שהיום חברי מקרבין אותי, שנאמר מאשפות ירים אביון (ירושלמי מו"ק ג:א). אבל תקוותו לא הוגשמה ולא קירבוהו עוד עד יום מותו. מאמרו באבות רומז לניסיונו המר עם חבריו: יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך, ואל תהי נוח לכעוס, ושוב יום אחד לפני מיתתך. והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים, והוי זהיר בגחלתן שלא תכווה, שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש (אבות ב:י). כשחלה ר' אליעזר נכנסו תלמידיו לבקרו. במקורות נמצאים כמה מסורות לגבי שיחתו האחרונה של רבי אלעזר עם חבריו ותלמידיו: ברכות כח עמוד בברגעי חייו האחרונים שאלוהו הלכות בטומאה וטהרה, והוא ענה על כל דבר ודבר. המילה האחרונה שהוציא מפיו הייתה "טהור", ויצאה נשמתו בטהרה. עמד ר' יהושע על רגליו ואמר: הותר הנדר, הותר הנדר! (סנהדרין סח:א). שמותי למרות שהיה תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי, מבית הלל, נקרא בתואר 'שמותי' [=מבית שמאי] (ירושלמי שביעית סוף ט, ועוד) ואף מקשים מבית שמאי על ר' אליעזר (ירושלמי ביצה ד:ז). הוא שמר על מסורת בית שמאי, ולא זז ממנה. הוא לא אמר דבר שלא שמעו מרבותיו. דרכו במדרש הכתובים הייתה ללכת אחרי משמעותו הפשוטה של הכתוב, עד שפירש "עין תחת עין - ממש" (ב"ק פד:א). סגנונו היה עז ונמרץ, ומאמריו מצטיינים בחריפות. קיצוני היה בהשקפותיו החברתיות והדתיות. תלמידיו מתלמידיו יש להזכיר, מלבד ר' עקיבא שהיה תלמידו המובהק, את ר' אלעאי אביו של ר' יהודה ששנה משנת רבי אליעזר ומסרה לר' יהודה בנו, והודות לו נכנסה משנת ר' אליעזר למשנתנו (מנחות יח:א). באגדה מכונה ר' אליעזר בתואר "הגדול" (משנה סוטה ט:טו, בבלי ברכות ו:א, ועוד). ולעתים רחוקות גם בהלכה (קידושין לט:א, ועוד). בדורות מאוחרים יחסו לר' אליעזר חיבור אגדי בשם פרקי דרבי אליעזר וכן הובאו בכמה מדרשים מאוחרים פרקים הכוללים שיחות על עוה"ב ימות המשיח וכדומה, הפותחים במלים "שאלו תלמידיו את ר' אליעזר" (תנא דבי אליהו זוטא, ועוד). מדברי רבי אליעזר בן הורקנוס: לימוד תורה ויחסי רב-תלמיד: המתפלל אחורי רבו, והנותן שלום לרבו, והמחזיר שלום לרבו, והחולק על ישיבתו של רבו, והאומר דבר שלא שמע מפי רבו - גורם לשכינה שתסתלק מישראל (ברכות כז:ב);על אומות העולם: "וחסד לאומים חטאת" - כל צדקה וחסד שגויים עושין - חטא הוא להם, שאינם עושין אלא להתגדל בו. (ב"ב י:ב)על לימוד תורה לנשים: כל המלמד בתו תורה כאילו למדה תפלות (משנה סוטה ג:ד).על התפילה: העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים (משנה ברכות ד:ד).משפחה: כל מי שאינו עוסק בפריה ורביה - כאילו שופך דמים. (יבמות סג:ב)לעיון נוסף: (מאמרים באתר דעת והקישור אליהם) שילוב הלכה באגדה במשנת ר' אליעזר בן הורקנוס, אברהם ארזי עבודת מחקר מקיפה על רבי אליעזר בן הורקנוס: גילת, יצחק דב: משנתו של רבי אליעזר בן הורקנוס ומקומה בתולדות ההלכה. תל אביב תשכ"ח מקור הערך: יהודה איזנברג על פי סדר תנאים ואמוראים ואנציקלופדיה לחכמי התלמוד, מרגליות. הערות לערך: שם המעיר: אליה סגרון הערה: מן הראוי לציין את הקפדתו גם כלפי תלמידיו כדברי הגמרא: דתניא מעשה בר' יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני ר' אלעזר בלוד אמר לו מה חידוש היה בבהמ"ד היום א"ל נמנו וגמרו עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית אמר לו יוסי פשוט ידיך וקבל עיניך פשט ידיו וקבל עיניו בכה ר' אלעזר ואמר (תהלים כה, יד) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם אמר לו לך אמור להם אל תחושו למניינכם כך מקובלני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו אהלכתא למשה מסיני עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית מה טעם בהרבה כרכים כבשו עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל מפני שקדושה ראשונה קדשה לשעתה גולא קדשה לעתיד לבא והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית תנא לאחר שנתיישבה דעתו אמר יהי רצון שיחזרו עיני יוסי למקומן וחזרו המפרשים מסבירים שם שהקפיד רבי אליעזר על כך שתלמידו לא אמר זאת בלשון כבוד, שהיה לו לומר "תלמידך אנו ומימך אנו שותים (כפי שמובא שאמרו תלמידי רבי יהושע לרבי יהושע) ועל כן היה נחשב אותו תלמיד כמורה הלכה בפני רבו. מקור ההערה: גמרא בבלי מסכת חגיגה דף ג עמוד ב שם המעיר: אליה סגרון הערה: באופיו של רבי אליעזר ראוי לציין את המדרש המציין זאת במפורש: ת"ר מעשה ברבי אליעזר שגזר שלש עשרה תעניות על הצבור ולא ירדו גשמים באחרונה התחילו הצבור לצאת אמר להם תקנתם קברים לעצמכם געו כל העם בבכיה וירדו גשמים שוב מעשה בר' אליעזר שירד לפני התיבה ואמר עשרים וארבע ברכות ולא נענה ירד רבי עקיבא אחריו ואמר אבינו מלכנו אין לנו מלך אלא אתה אבינו מלכנו למענך רחם עלינו וירדו גשמים הוו מרנני רבנן יצתה בת קול ואמרה לא מפני שזה גדול מזה אלא שזה מעביר על מדותיו וזה אינו מעביר על מדותיו מקור ההערה: גמרא בבלי תענית כה עמוד ב יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|