לדף
ראשי
אלכסנדרי
אמורא ארצישראלי בדור השני, במחצית השניה של המאה השלישית לספירה. דרש דרשות רבות באגדה. בהלכה לא נשאר ממנו דבר. הנושאים שעסק בהם היו: שבח הענווה, אהבת התורה והבריות, המנעות מלשון הרע. רוב דרשותיו למקרא הם לתהילים. דרך פעולתו הייתה מקורית: הלך והכריז, מי מבקש [סם] חיים? מי מבקש חיים? נתקבצו אליו אנשים ואמרו לו: תן לנו חיים. אמר להם: כתוב, (תהלים לד:יג-יד) "מי האיש החפץ חיים לראות טוב - נצר לשונך מרע" (ע"ז יט:ב). לשון הרע היה אחד החטאים שגרם לשעבודם של ישראל בין האומות והוא מעכב את גאולתם. כך אמר משה "לשון הרע יש ביניהם, היאך יהיו ראויין לגאולה?!" (שמו"ר א:ל). על הגאווה: "כל אדם שיש בו גסות הרוח, אפילו רוח קימעא עוכרתו" (סוכה ה:א).ואילו הענווה ושפלות הרוח הם מכלי תשמישיו של הקב"ה: "כל מי ששומע קללתו ושותק נקרא חסיד" (שו"ט טז:יא). "אם הדיוט משתמש בכלי שבור גנאי הוא לו, אבל הקב"ה אינו כן, אלא כל שימושיו כלים שבורים: קרוב ה' לנשברי לב (תהלים לד:יט); הרופא לשבורי לב (תהלים קמז:ג); לב נשבר ונדכה" (תהלים נא:יט) (פסיקתא דרב כהנא קנח:ב, ויק"ר ז:ב).התורה מביאה את הבריות לידי שלום ואהבה: שני חמרים היו מהלכין בדרך, והיו שונאין זה את זה. רבץ לו חמורו של אחד מהם. ראה אותו חברו ועבר. משעבר אמר: כתיב בתורה "כי תראה חמור שונאך וגו' עזב תעזב עמו". מיד חזר וטען עמו. התחיל לשיח בלבו, אמר, כך היה פלוני אוהבי ולא הייתי יודע. נכנסו להם לפונדק ואכלו ושתו. מי גרם להם שיעשו שלום? על ידי שהביט זה בתורה (ילקוט שמעוני משפטים שו).התורה נקנית בייסורים, אבל מה נעימים ייסורים אלה, כי: "אין לך אדם בלא ייסורים. אשריו לאדם שייסורים באים עליו מן התורה, שנאמר (תהלים צד:יב) אשרי הגבר אשר תיסרנו יה ומתורתך תלמדנו" (ב"ר, ראש צב). מדברי רבי אלכסנדרי רבי אלכסנדרי בתר דמצלי אמר הכי: רבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? שאור שבעיסה ושעבוד מלכיות; יהי רצון מלפניך שתצילנו מידם, ונשוב לעשות חוקי רצונך בלבב שלם. [ברכות יז א]. יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|