לדף
ראשי
אנטיגנוס איש סוכו
חכם בדור המעבר בין אנשי כנסת הגדולה לבין הזוגות שעמדו בראש העם עד הלל ושמאי. בן העיר סוכו שביהודה. תלמידו וממלא מקומו של שמעון הצדיק כנשיא. חי ופעל דור אחד או שניים לפני מרד החשמונאים, כשהתחילו פושעי ישראל להתחבר ליוונים, כדי להעביר את היהודים על דתם. לא נשארו פרטים על תולדות חייו, פעולותיו ותורתו, מלבד מאמרו: אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס, אלא הוו כעבדים המשמשים את הרב שלא על מנת לקבל פרס, ויהי מורא שמים עליכם (אבות א:ג). המשך הסיפור מובא באבות דרבי נתן, פרק חמישי משנה א-ב: א. אנטיגנוס איש סוכו קבל משמעון הצדיק.פירוש שגוי לדבריו של אנטיגנוס הביא להתפתחותן של הכתות שכפרו בחיי העולם הבא. כוונתו הייתה לומר: עבדו את ה' מאהבה ולא רק מיראת העונש או מתקווה לשכר. ואילו השניים הבינו שאין שכר ועונש. הם כפרו בתחיית המתים, ויסדו את שתי הכתות של הצדוקים והבייתוסים. שני תלמידיו של אנטיגנוס, יוסי בן יועזר ויוסי בן יוחנן, הם בני הזוג הראשון. הערות לערך: שם המעיר: דוד תעשה הערה: נוסחת כתבי היד של יהודי תימן למסכת אבות בדברי אנטיגנוס היא: "אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס אלא היו כעבדים המשמשין את הרב על מנת שלא לקבל פרס". נוסחה זו תואמת גם לנוסחת אבות דרבי נתן נוסחא ב'. ונראה לי שרק על פי נוסחא זו אפשר להבין את העובדה ששני תלמידיו הבינוהו שלא כהלכה ויצאו לתרבות רעה. שם המעיר: עמיחי הערה: תודה לתגובה הקודמת. כך גם מדוייק אצל כמה מרבותינו, ואכן האמירה היא חזקה יותר, אך גם יכולה לגרום לטעות [צדוק וביתוס]. אולי זו הסיבה, שברבות השנים, מישהו "תיקן" את דברי אנטיגנוס איש סוכו, וכך יצאנו נשכרים פעמיים - גם גרסה שמונעת טעות, וגם דברי התנא עצמו. מקור ההערה: הערה אישית יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|