לדף
ראשי
בני בתירה
חכמים שעמדו בהנהגתו את העם אחרי שמעיה ואבטליון, ולפני הלל, כמאה שנה לפני החורבן. בני בתירא ויתרו על תפקיד הנשיאות והעבירו אותו להלל, משום שהכירו שהוא עולה עליהם בתורה. הדבר היה כאשר ערב פסח חל בשבת, ולא ידעו אם מקרבים קרבן פסח בשבת אם לאו. סיפור המעשה מסופר במסכת פסחים: פסחים דף סו עמוד אהתנהגות יוצאת דופן זו נזכרה לשבח לדורות. ר' יהודה הנשיא היה אומר: כל מה שיאמר לי אדם לעשות אני עושה, חוץ ממה שעשו זקני בתירה לזקני (הלל), שויתרו על הנשיאות ומינו אותו לנשיא עליהם (ירושלמי כתובות ו:ג).ממשפחת בני בתירה יצאו חכמים במשך מאות שנים. אחרי החורבן תפסו חכמים מבני משפחה זו עמדה חשובה בין חכמי יבנה הראשונים. בזמן בית המקדש היו תוקעים בשופר בראש השנה שחל בשבת רק בבית המקדש. לאחר החורבן רצה ר' יוחנן בן זכאי לקבוע שתוקעים בשופר גם ביבנה, וחשש שבני בתירה ימנעו ממנו לתקוע, וכך עשה: פעם אחת חל ראש השנה להיות בשבת, אמר להם רבן יוחנן בן זכאי לבני בתירה: נתקע? אמרו לו: נדון. אמר להם: נתקע ואחר כך נדון. לאחר שתקעו אמרו לו: נדון. אמר להם: כבר נשמעה קרן ביבנה ואין משיבים לאחר מעשה (ר"ה כט:ב).סמוך לחורבן חי בנציבין שבבבל ר' יהודה בן בתירה הראשון. בין חכמי יבנה חי חכם בשם ר' יהודה בן בתירה. במקורות מוזכרים גם ר' יהושע בן בתירה ור' שמעון בן בתירה. מקור הערך: ע"פ היימן, סדר תנאים ואמוראים, מרגליות, אנציקלופדיה לחכמי התלמוד והגאונים
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|