לדף
ראשי
ינאי
אמורא ארצישראלי בדור הראשון, במחצית הראשונה של המאה השלישית לספירה. תלמידו של רבי יהודה הנשיא. בין רבותיו היה ר' חייא, שניבא לו גדולות ואמר לו: עתיד אתה להנהיג שררה על ישראל (ירושלמי דמאי, ראש ז). היה עשיר מופלג, והיו לו ארבע מאות כרמים (ב"ב יד:א). אמרו על בנותיו שאינן מתרצות להתקדש אלא בשלושה קבים של דינרים (קידושין יא:א). מקום מושבו היה בעיר עכברא בגליל העליון, שם ייסד את הישיבה "דבי ר' ינאי". חכמי ישיבה זו הוזכרו עשרות פעמים בתלמודים. בין תלמידיו החשובים של ר' ינאי יש למנות את ר' יוחנן וריש לקיש, המרבים למסור את מאמריו. בתו נישאה ליהודה בנו של ר' חייא. בנו היה תלמיד חכם ושמו ר' שמעון, שמסר הלכה אחת של ר' ינאי במלים אלו: אני לא שמעתי מאבא, אחותי אמרה לי משמו (ירושלמי ביצה ה:א). הוראה של ר' ינאי בקשר לשביעית יש לה השלכות עד היום הזה: כאשר השלטון הרומאי הכביד את עולו על העם במסים, ולא התחשב בשנת השמיטה, התיר ר' ינאי לעבד את השדות בשמיטה (משום ששביעית בזמן הזה אינה אלא מדרבנן - רש"י), והיה מכריז ואומר: צאו וזרעו בשביעית, משום ארנונא (סנהדרין כו:א). מתורתו של רבי ינאי ברכות לב א מקור הערך: ע"פ היימן, סדר תנאים ואמוראים, מרגליות, אנציקלופדיה לחכמי התלמוד והגאונים הערות לערך: שם המעיר: שמעון בן-אלישע הערה: במדרש רבה מופיע ר' ינאי כמה פעמים. אחד מהם בויקרא רבה ט,ג. מתוך עיון במקורות אלו מצטיירת דמותו של ר' ינאי כחכם הקנאי לכבודם של אלה שאינם תלמידי חכמים. מקור ההערה: ידע אישי שם המעיר: הכותב : יואל נוימן הערה: שם אביו של ר' ינאי :בכל המובאות הרבות של ר' ינאי לא נמצא שם אביו. רק בבבא-מציעא פ"ו:. שם נדפס ר' ינאי ברבי ישמעאך'. המובאה הנמצאת בתוך דרשה שבה הוא דורש בשורה הבאה את שם 'ישמעאל' בן אברהם , לגנאי, נראית חשודה. ככל הנראה היה כתוב ר ינאי ברבישמע' דהיינו רבי ינאי בן רבי שמעון והשתבש לה'י' שהצטרף ל 'שמע' לצורת 'ישמע'/'ישמעאל' דווקא בגלל הקישור האסוטיטיווי מהמשך המאמר. נוכל לקבל חיזוק לשברים מכך ששם בנו של ר' ינאי הוא 'שמעון' ומתאים לדרך שחמד ר' ינאי מרבי יהודה הנשיא רבו , שקרא לבניו על שם אביו, וסבו. ובאמת בכתב יד פירנצה כך מופיע ר' ינאי ברבי שמעון. שם המעיר: יאיר טבריס הערה: רבי ינאי היה גבאי צדקה והיה לווה ממעות הצדקה לצורכו ופורע אחר כך. ולא בכך הפסד לעניים אלא רווח שכיוון שלא היו מעות בקופה היה רבי ינאי מתרים את הציבור ודואג לעניים וכשהיה מחזיר היה להם רווח בבלי ערכין ו: וברש"י שם. יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|