לדף
ראשי
אפיקורוס
פילוסוף יווני שלא האמין בהשארות הנפש. כינוי למי שאינו מאמין ביסודות התורה מקור השם ביונית ע"ש הפילוסוף אפיקורוס שהיה כופר בהשארת הנפש ועשה תענוגי עוה"ז לאושר עקרי. הרמב"ם בפירוש המשנה לפרק חלק בסנהדרין מפרש המלה מלשון הפקר בארמית. ואומר כי עניינה: "מי שמפקיר ומבזה את התורה או את לומדיה. ולפיכך קוראים בשם הזה כל מי שאינו מאמין ביסודי התורה".אמרו במשנה: ואלו שאין להם חלק בעולם הבא:ובגמרא אמר רב: זה המבזה תלמידי חכמים, וכגון הני דאמרי: מאי אהנו לן רבנן, מעולם לא אסרו לן יונה ושרו לן עורבא (שם צ"ט:).שלושה הם הנקראים אפיקורסים: האומר שאין שם נבואה כלל ואין שם מדע שמגיע מהבורא ללב בני האדם,לאפיקורסים היו תמיד ויכוחים עם הלומדים ולכן הזהירה לנו המשנה: ודע מה שתשיב לאפיקורוס (אבות פרק ב י"ד). תוספתא מסכת שבת (ליברמן) פרק יג הלכה הלא כל מין שבתלמוד הוא נוצרי, עיין, המין הגלילי הנזכר במסכת ידים (פ"ד, מ"ח) הוא כנראה מכת של קנאים. המין האומר שאין עולם אלא אחד (ברכות נ"ד, ע"א) הוא כופר ולא נוצרי. - ברכת המינים. הברכה השתים עשרה בתפילת שמונה עשרה המתחילה במלים: "ולמלשינים אל תהי תקוה". בנוסחאות קדומות שנמצאו בגניזה שבקהיר הנוסח הוא: "למשומדים אל תהי תקווה ומלכות זדון מהרה תעקר בימינו והנוצרים והמינים כרגע יאבדו". "ברכת המינים" נתקנה כדי לגדור את היהודים בפני הנצרות היהודית. מקור הערך: ע"פ אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין הערות לערך: שם המעיר: לגבי מה תשיב לאפיקורוס הערה: מפרש הרמב''ם על המקום שכל זה מדובר רק באפיקורס גוי אבל אפיקורוס יהודי אסור לדבר איתו מקור ההערה: מהרמב''ם יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|