|
לדף
ראשי
קדושה ראשונה
קדושה שנתקדשו ארץ ישראל וירושלים בימי בית ראשון. קדושה ראשונה קדשה לשעתה וקדשה לעתיד לבוא (חגיגה ג', ב) - שלמה המלך קידש את ירושלים ואת העזרה (את המקדש) לעתיד לבוא. קדושה ראשונה זו של ירושלים והמקדש לא בטלה והיא קיימת עד היום הזה.
אבל קדושה ראשונה של שאר ארץ-ישראל בטלה כשגלו ישראל לבבל (אחרי חורבן בית ראשון, ורק המקומות שבהם החזיקו עזרא ועולי בבל נתקדשו בקדושה שניה (לענין שמיטה ומעשרות), וקדושה זו קיימת עד היום הזה.
רמב"ם הלכות תרומות פרק א הלכה ה
כל שהחזיקו עולי מצרים ונתקדש קדושה ראשונה, כיון שגלו בטלו קדושתן, שקדושה ראשונה לפי שהיתה מפני הכיבוש בלבד קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא, כיון שעלו בני הגולה והחזיקו במקצת הארץ קדשוה קדושה שנייה העומדת לעולם לשעתה ולעתיד לבוא...
רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ו
למה אני אומר במקדש וירושלים קדושה ראשונה קדשה לעתיד לבוא, ובקדושת שאר א"י לענין שביעית ומעשרות וכיוצא בהן לא קדשה לעתיד לבוא? לפי שקדושת המקדש וירושלים מפני השכינה, ושכינה אינה בטלה... אבל חיוב הארץ בשביעית ובמעשרות אינו אלא מפני שהוא כבוש רבים, וכיון שנלקחה הארץ מידיהם בטל הכבוש ונפטרה מן התורה ממעשרות ומשביעית שהרי אינה מן ארץ ישראל. וכיון שעלה עזרא וקדשה, לא קדשה בכיבוש אלא בחזקה שהחזיקו בה. לפיכך כל מקום שהחזיקו בה עולי בבל ונתקדש בקדושת עזרא השנייה הוא מקודש היום, ואע"פ שנלקח הארץ ממנו, וחייב בשביעית ובמעשרות על הדרך שביארנו בהלכות תרומה.
יש לך מה להוסיף או להעיר?
לחץ כאן
|
|