חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

אביהיל

שתי נשים בשם זה: א. בת אליאב בן ישי אשת רחבעם, אם יעוש, שמריה וזהם. ב. אשת אבישור ממשפחת ירחמאל לשבט יהודה

אביהיל בת אליאב
בת אליאב בן ישי אשת רחבעם, אם יעוש, שמריה וזהם.
כאשר ראה שמואל את אליאב טעה לחשוב שהוא המלך המיועד, ואמר לו "אך נגד ה' משיחו". אך טעה בו מכיוון שראה ברוח הקודש את בתו מלכה [אשת המלך רחבעם].

רש"י דברי הימים ב פרק יא פסוק יח:"...
וטעה בו שמואל שראה בתו של אליאב אשת רחבעם מלכה, ועל זה הדבר נענש שמואל. כי ששאל לו שאול איזה בית הרואה (שמואל א' ט') ויאמר שמואל 'אנכי הרואה', שלא ענהו דרך ענוה, לומר מה תרצה? אמר לו הקב"ה: חייך, אתה עתיד לראות ולא תדע מה תראה, כי טעה באליאב ובתו המלכה".
בנה לא מלך אחרי אביו, אף על פי שהיא הייתה האישה הראשונה ובנה נולד לפני אביה [מלבי"ם מלכים א טו, כ], אך המלוכה עברה לאביה בן מעכה בת אבשלום.
אביהיל הייתה בת דודו של שלמה, אביו של רחבעם, ואילו מעכה הייתה בת דודו של רחבעם עצמו.
דוד עצמו ראה את נכדו רחבעם נושא לאשה את בת אחיו.
רש"י דברי הימים ב יא, יח: "שראה [דוד] בתו של אליאב אשת רחבעם – מלכה".

דברי הימים ב פרק יא
(יח) וַיִּקַּח לוֹ רְחַבְעָם אִשָּׁה אֶת מָחֲלַת בַּת יְרִימוֹת בֶּן דָּוִיד אֲבִיהַיִל בַּת אֱלִיאָב בֶּן יִשָׁי:(יט) וַתֵּלֶד לוֹ בָּנִים אֶת יְעוּשׁ וְאֶת שְׁמַרְיָה וְאֶת זָהַם:(כ) וְאַחֲרֶיהָ לָקַח אֶת מַעֲכָה בַּת אַבְשָׁלוֹם וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אֲבִיָּה וְאֶת עַתַּי וְאֶת זִיזָא וְאֶת שְׁלֹמִית: (כא) וַיֶּאֱהַב רְחַבְעָם אֶת מַעֲכָה בַת אַבְשָׁלוֹם מִכָּל נָשָׁיו וּפִילַגְשָׁיו כִּי נָשִׁים שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה נָשָׂא וּפִילַגְשִׁים שִׁשִּׁים וַיּוֹלֶד עֶשְׂרִים וּשְׁמוֹנָה בָּנִים וְשִׁשִּׁים בָּנוֹת:
אביהיל אשת אבישור
אשת אבישור ממשפחת ירחמאל לשבט יהודה
ילדה לו שני בנים את אחבן ואת מוליד.
פרש הכתוב את שמה, מכיוון שכנראה הייתה אשה חשובה.
פירוש שמה אינו ברור.

דברי הימים א פרק ב
כט) וְשֵׁם אֵשֶׁת אֲבִישׁוּר אֲבִיהָיִל וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אַחְבָּן וְאֶת מוֹלִיד:



מקור הערך: מרים סמואל, על פי: אנציקלופדיה לאישים בתנ"ך, ד' קמחי, והספר "נשים נסתרות בתנ"ך: אמהות" מאת מרים סמואל.

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן