לדף
ראשי
אשר יצר
אחת מברכות השחר שאומרים אותה אחר ברכת נטילת ידים ואחר עשיית צרכים אחת מברכות השחר לפני התפילה. אומרים אותה אחר ברכת נטילת ידים. הברכה נזכרת במסכת ברכות (ס' ע"ב), ודומה למה שאמרו במקום אחר: רבש"ע יצרתני נקבים נקבים חלולים חלולים וכו' (ברכות כ"ד:) בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּחָכְמָה וּבָרָא בו נְקָבִים נְקָבִים חֲלוּלִים חֲלוּלִים. גָּלוּי וְיָדוּעַ לִפְנֵי כִסֵּא כְבודֶךָ שֶׁאִם יִפָּתֵחַ אֶחָד מֵהֶם או יִסָּתֵם אֶחָד מֵהֶם אִי אֶפְשַׁר לְהִתְקַיֵּם וְלַעֲמוד לְפָנֶיךָ אֲפִילוּ שָׁעָה אֶחָת: במחזור רומי הנוסחה אין כל בריה יכולה לעמוד לפניך אפילו שעה אחת, וכן הגירסה בסדור רב עמרם גאון ובאלפסי והרמב"ם, וכן נוהגים הספרדים. אך האשכנזים אינם אומרים "אפילו שעה אחת" וכן כתב ה"כלבו" (סי א) שאין לאומרו כי אע"פ שנסתמו הנקבים יכול האדם לחיות יום או יומים. ומפרש "ומפליא לעשות" שפלא גדול הוא שגוף האדם כלו נקבים נקבים והרוח והמאכל והמשקה שמור בתוכו. ולפי שזאת הברכה מטבע ארוך שמסודר על דברים הכרחיים באדם שאי אפשר זולתם והוא לרפואתו ולבריאותו, פותחת בברוך וחותמת בברוך, ולולא זאת לא הייתה פותחת בברוך כי היא סמוכה לברכת על נטילת ידים. ברכת אשר יצר אחרי עשיית צרכיו אחר נטילת ידים שחרית אומר הברכות על נטילת ידים ואשר יצר, ויוצא לתפילת שחרית ולתורה אחר כך. וכל פעם שעושה צרכיו נוטל ידיו ומברך אשר יצר. מאמרים נוספים הקשורים לנושא (קישורים לאתר דעת): ברכה לכל זמן - משהו על המשמעות הרפואית של ברכת "אשר יצר" / ד"ר קנט מ' פרגר מקור הערך: ע"פ אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין הערות לערך: שם המעיר: עופר חננאל גולדפרב הערה: נשאלת השאלה מדוע כופלים את המילה חלולים בברכת אשר יצר? פירוש נפלא לכך הוא שהמילה חלולים בגימטריה הינה 124, ובשל כך כשאנו אומרים חלולים חלולים הגימטריה היא 248 כנגד רמ"ח=248 איברים בגופנו. מקור ההערה: ידע אישי שם המעיר: יוסף ש. הערה: ביחס להערה הקודמת שמקורה בידע אישי... מובא בטור (או"ח סימן ו) וז"ל: "ויברך ברכת אשר יצר וכו' חלולים חלולים ולא יאמר חללים חללים רמז לדבר חלולים חלולים עולה רמ"ח כחשבון איברי האדם" וכו'. מקור ההערה: shyossy@gmail.com שם המעיר: יצחק ש. הערה: נוס' תימן "חללים חללים" ולא "חלולים חלולים" מקור ההערה: סידורים נוסח תימן שם המעיר: אסף לוי הערה: בנוסח תימן ההמשך גם הוא שונה וממשיך "מֵהֶם פְּתוּחִים מֵהֶם סְתוּמִים" מקור ההערה: ויקיטקסט, ויקיפדיה, וגוגל לעיון נוסף: ויקיטקסט יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|