|
לדף
ראשי
כדרלעמר
מלך עילם בימיו של אברהם. על פי המדרש היה בנו של שם בן נח. נלחם עם מלכים אחרים [אמרפל, אריוך, תדעל] במלכי סדום ועמורה, אדמה וצבויים וצוער, ושיעבדם במשך 12 שנה, עד שמרדו בו בשנה השלוש-עשרה. חמשה מלכים [ברע, ברשע,שנאב, שמאבר ומלך בלע] נלחמו בו בעמק השידים "הוא ים המלח". הם ניגפו במלחמה וכדרלעמר ניצח אותם. חלק מהם נפל לתוך "בארות בארות חמר" וחלק נמלט. המנצחים לקחו איתם את כל הרכוש של סדום ועמורה ואת לוט בן אחי אברהם עם משפחתו ורכושו. כאשר שמע זאת אברהם יצא עם "חניכיו ילידי ביתו" רדף אחר המלכים והציל מידיהם את לוט , רכושו ומשפחתו. לאחר שובו מהמלחמה נתברך ע"י מלך סדום וע"י מלכיצדק מלך שלם.
כדרלעמר אמנם עמד בראש מלכי הברית הזאת של ארבעת המלכים אף על פי שאמרפל נזכר ראשון [אולי בשל חשיבות ממלכתו שנער].
על פי רמב"ן מלכות עילם היא יון:
"כדרלעומר מלך עילם, זו יון". [רמב"ן בראשית יד א]
בראשית פרק יד
א) וַיְהִי בִּימֵי אַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר אַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם: (ב) עָשׂוּ מִלְחָמָה אֶת בֶּרַע מֶלֶךְ סְדֹם וְאֶת בִּרְשַׁע מֶלֶךְ עֲמֹרָה שִׁנְאָב מֶלֶךְ אַדְמָה וְשֶׁמְאֵבֶר מֶלֶךְ <צביים> צְבוֹיִים וּמֶלֶךְ בֶּלַע הִיא צֹעַר: (ג) כָּל אֵלֶּה חָבְרוּ אֶל עֵמֶק הַשִּׂדִּים הוּא יָם הַמֶּלַח: (ד) שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה עָבְדוּ אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָרָדוּ: (ה) וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בָּא ְדָרְלָעֹמֶר וְהַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם וְאֶת הַזּוּזִים בְּהָם וְאֵת הָאֵימִים בְּשָׁוֵה קִרְיָתָיִם: (ו) וְאֶת הַחֹרִי בְּהַרְרָם שֵׂעִיר עַד אֵיל פָּארָן אֲשֶׁר עַל הַמִּדְבָּר: (ז) וַיָּשֻׁבוּ וַיָּבֹאוּ אֶל עֵין מִשְׁפָּט הִוא קָדֵשׁ וַיַּכּוּ אֶת כָּל שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי וְגַם אֶת הָאֱמֹרִי הַיֹּשֵׁב בְּחַצְצֹן תָּמָר: (ח) וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם וּמֶלֶךְ עֲמֹרָה וּמֶלֶךְ אַדְמָה וּמֶלֶךְ <צביים> צְבוֹיִם וּמֶלֶךְ בֶּלַע הִוא צֹעַר וַיַּעַרְכוּ אִתָּם מִלְחָמָה בְּעֵמֶק הַשִּׂדִּים: (ט) אֵת כְּדָרְלָעֹמֶר מֶלֶךְ עֵילָם וְתִדְעָל מֶלֶךְ גּוֹיִם וְאַמְרָפֶל מֶלֶךְ שִׁנְעָר וְאַרְיוֹךְ מֶלֶךְ אֶלָּסָר אַרְבָּעָה מְלָכִים אֶת הַחֲמִשָּׁה: (י) וְעֵמֶק הַשִּׂדִּים בֶּאֱרֹת בֶּאֱרֹת חֵמָר וַיָּנֻסוּ מֶלֶךְ סְדֹם וַעֲמֹרָה וַיִּפְּלוּ שָׁמָּה וְהַנִּשְׁאָרִים הֶרָה נָּסוּ: (יא) וַיִּקְחוּ אֶת כָּל רְכֻשׁ סְדֹם וַעֲמֹרָה וְאֶת כָּל אָכְלָם וַיֵּלֵכוּ: (יב) וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם: (יג) וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם: (יד) וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן: (טו) וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו וַיַּכֵּם וַיִּרְדְּפֵם עַד חוֹבָה אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל לְדַמָּשֶׂק: (טז) וַיָּשֶׁב אֵת כָּל הָרְכֻשׁ וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב וְגַם אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הָעָם: (יז) וַיֵּצֵא מֶלֶךְ סְדֹם לִקְרָאתוֹ אַחֲרֵי שׁוּבוֹ מֵהַכּוֹת אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וְאֶת הַמְּלָכִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֶל עֵמֶק שָׁוֵה הוּא עֵמֶק הַמֶּלֶךְ: (יח) וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן: (יט) וַיְבָרְכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: (כ) וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל: (כא) וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ סְדֹם אֶל אַבְרָם תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ: (כב) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִימֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵל עֶלְיוֹן קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: (כג) אִם מִחוּט וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ וְלֹא תֹאמַר אֲנִי הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם: (כד) בִּלְעָדַי רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי עָנֵר אֶשְׁכֹּל וּמַמְרֵא הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם:
אברהם חשש מאוד בשל כך שהרג את בניו של שם בן נח:
מדרש תנחומא (בובר) פרשת לך לך סימן יט
...אברהם, וממי היה מתירא? מן שם שהרג את בניו, את כדרלעמר מלך עילם, ושלשת בניו, שנאמר 'בני שם עילם ואשור וארפכשד ולוד וארם' (בראשית י כב), והיה מתירא לומר הרגתי בניו של צדיק, ועכשיו הוא מקללני ואני מת. מה עשה? יצא לקראתו שם לרצותו, שנאמר 'ומלכי צדק מלך שלם' [בראשית/ יד יח), אמר הקב"ה: חייך, איני מקללך אלא מברכך, שנאמר 'ויברכהו ויאמר ברוך אברם' וגו' (בראשית יד יט), א"ל: בשביל שהרגת את בני אני מברכך, שנאמר 'וברוך אל עליון אשר מגן צריך בידך' וגו' (בראשית י"ד/ כ), מהו אשר מגן צריך? מגינה עשה הקב"ה והפיל אותם לפניך, והיה אברהם אבינו נוטל עפר וזורקו עליהם ונעשים חצים וקשתות, ונוטל קש וזורק עליהם, ונעשה חרבות ורמחים... ועוד היה אברהם אבינו מתירא כשהרג את המלכים. היה תמה ואמר: שמא בטלתי מצות הקב"ה שצוה את בני נח, 'שופך דם האדם' (בראשית ט ו)? ואני הרגתי כל אותן האוכלוסין, א"ל הקב"ה: אל תירא אברם, אלא שכר הרבה אני צריך ליתן לך, שאתה עקרת את הקוצים... לכך נאמר 'אל תירא אברם'.
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרק יד:
מלכיצדק זה שם בן נח שהיה צדיק ונהרג בנו... ואעפ"כ יצא לקראתו לברכו, ומי היה בנו? כדרלעומר מלך עילם.
"אברהם הלוחם" מאת משה עמנואלי
סיפור מלחמת המלכים ומגמתו, מאת עמוס גאולה
ים המלח וסביבתו
מקור הערך: מרים סמואל על פי ד' קמחי, אנציקלופדיה לאישים בתנ"ך.
יש לך מה להוסיף או להעיר?
לחץ כאן
|
|