לדף
ראשי
עדו
ארבעה אנשים במקרא: בן גרשון בן לוי; סבו של זכריה הנביא, נביא עלום שכתב ספר שאינו לפנינו; הנביא שניבא על חורבן מזבח בית אל א. בנו של גרשון בן לוי: דברי הימים א פרק ו (ה) לְגֵרְשׁוֹם לִבְנִי בְנוֹ יַחַת בְּנוֹ זִמָּה בְנוֹ: ב. סבו של זכריה זכריה פרק א (א) בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי בִּשְׁנַת שְׁתַּיִם לְדָרְיָוֶשׁ הָיָה דְבַר ה' אֶל זְכַרְיָה בֶּן בֶּרֶכְיָה בֶּן עִדּוֹ הַנָּבִיא לֵאמֹר: ג. נביא עלום שכתב מדרש דברי הימים ב פרק יג (כא) וַיִּתְחַזֵּק אֲבִיָּהוּ וַיִּשָּׂא לוֹ נָשִׁים אַרְבַּע עֶשְׂרֵה וַיּוֹלֶד עֶשְׂרִים וּשְׁנַיִם בָּנִים וְשֵׁשׁ עֶשְׂרֵה בָּנוֹת:לפי דברי ילקוט שמעוני [מלכים ב רמז רכח], היה עדו הנביא בנה של אבישג השונמית, שהייתה אחותה של האשה הגדולה שארחה את אלישע בביתה ועשתה לו עליית גג – והתברכה בבן שמת וחזר לחיים. ד. הנביא שניבא על חורבן מזבח בית אל בספר מלכים א, יג,א לא נזכר שמו של הנביא שניבא על חורבן המזבח. מדרש חז"ל מזהה אותו עם עדו הנביא. מלכים א פרק יג – סיפור הנביא שבא מיהודה הנביא שבא מיהודה – עדו לפי חז"ל – לא קיים את נבואתו, והתפתה לדברי הזקן, ולבסוף הומת בידי אריה. המקורות הבאים מסבירים את האירוע: ילקוט שמעוני מלכים א רמז רכא נביא שוותר על דברי עצמו מיתתו בידי שמים. ...כגון עדו, דכתיב כי צוה דבר אלי בדבר ה' לא תאכל לחם וגו' ויאמר לו גם אני נביא כמוך, וכתיב וישב ויאכל לחם בביתו, וכתיב וילך מאצלו (וימיתהו) [וימצאהו] האריה [ויכהו]:רש"י מסכת סנהדרין דף קד עמוד א עדו הנביא נתנבא על מזבח בית אל שיחרב, מפני שהעמיד בו ירבעם צלמים, דכתיב (במלכים א, יג) והנה איש האלהים בא מיהודה וגו' ויאמר מזבח מזבח. ומפרש בסדר עולם דהיינו עדו הנביא. ובא נביא השקר והטעהו לעדו, והשיבו לבית אל, והעבירו על מצות הקדוש ברוך הוא שאמר לו לא תשוב לבית אל, והאכילו. ובזכות שהאכילו שרתה עליו שכינה, שנאמר ויהי דבר ה' אל האיש הנביא אשר השיבו להאכילו אצלו. מקור הערך: יהודה איזנברג הערות לערך: שם המעיר: קטורה שטרן הערה: לפי ילקוט שמעוני לא ניתן להכריע האם עידו הוא בנה של אבישג השונמית או האשה השונמית שארחה את אלישע. אני מסיבות רעיונית נוטה דוקא להניח שהנכון הוא שהוא בנה של האשה ולא של אבישג. אשמח לדון בכך מקור ההערה: מחשבה עיונית בסיפור האשה משונם שם המעיר: קטורה הערה: כתבתי בעבר לגבי הניסוח של ילקוט שמעוני באשר לאמו של עידו. מילולית ניתן להגיע לשתי משמעויות שונות ובחרתם שלא להביא את דבריו במלואם אלא לכתוב שעידו היה בנה של אבישג דוקא ולא האישה השונמית. מדוע? אם השאלה חא ברורה אשמח להסביר בברכה קטורה שטרן טל. 0547792939 שם המעיר: הערה: בילקוט שמעוני מובא שעידו היה בן אחותה של אבישג השונמית יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|