חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

על הנסים

הוספה בתפילת העמידה וברכת המזון בימי חנוכה ופורים

תפילת על הניסים היא תפילת הודייה והיא משתלבת יפה בתפילת ההודאה היומיומית. הנה פותחים אנו ב'מודים אנחנו לך' וממשיכים להודות לה' על הניסים, הנפלאות והטובות שה' אלקינו עושה עמנו ערב ובוקר וצהריים, ובימי החנוכה אנחנו מוסיפים להודות על הניסים אשר עשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

תוכנה של התפילה בחנוכה
מזכירים אנו בה, שבימי מתתיהו ובניו עמד ה' לאבותינו בעת צרתם, דן את דינם ומסר רבים ביד מעטים, ועשה לעם ישראל תשועה גדולה. ובסיומה אנחנו מספרים בקצרה את אשר עשו הבנים אחר כך :
"ואחר כן באו בניך לדביר ביתך ופינו את היכלך וטהרו את מקדשך והדליקו נרות בחצרות קדשך וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמך הגדול".
הוה אומר, מלחמה זו שהיתה בימי מתתיהו בן יוחנן כה"ג ובניו, לא היתה המלחמה של החשמונאים, אלא של עם ישראל. המנצח היה עם ישראל ובדרך נס, שהרי ה' עמד להם בעת צרתם ומסר גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים וכו'. החלשים והמעטים האלה לא היו מתתיהו החשמונאי ובניו אלא עם ישראל.
אחרי הניצחון באו הבנים אל המקדש וטיהרו אותו. ומי היו בנים אלה ? מתוך תפילה זו משמע בבירור שאלה אינם בני חשמונאי כי אלה נקראים ע"ש מתתיהו ,בניו'. בנים אלה הם בני ישראל, שהרי כך נאמר: "ואחר כך באו בניך" (על שם "בנים אתם לה' אלקיכם"), שהם גם כהנים, אבל גם לויים וישראלים, עם ישראל טיהר איפוא את המקדש (דביר - קודש הקדשים, היכל - הקודש, מקדש - עזרת ישראל) והם המדליקים נרות בחצרות הקודש, והם הם הקובעים את שמונת ימי חנוכה להודות ולהלל לדורות. [יעקב אפרתי]

נוסח התפילה
וְעַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן. וְעַל הַגְּבוּרות. וְעַל הַתְּשׁוּעות וְעַל הַנִּפְלָאות וְעַל הַנֶּחָמות שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבותֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה:
לחנוכה:
בִּימֵי מַתִּתְיָה בֶן יוחָנָן כּהֵן גָּדול חַשְׁמונָאי וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְשַׁכְּחָם תּורָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצונָךְ. וְאַתָּה בְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם. רַבְתָּ אֶת רִיבָם. דַּנְתָּ אֶת דִּינָם. נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם. מָסַרְתָּ גִּבּורִים בְּיַד חַלָּשִׁים. וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים. וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים. וּטְמֵאִים בְּיַד טְהורִים. וְזֵדִים בְּיַד עוסְקֵי תורָתֶךָ. לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדול וְקָדושׁ בְּעולָמָךְ. וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדולָה וּפֻרְקָן כְּהַיּום הַזֶּה. וְאַחַר כָּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ. וְהִדְלִיקוּ נֵרות בְּחַצְרות קָדְשֶׁךָ.
וְקָבְעוּ שְׁמונַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ בְּהַלֵּל וּבְהודָאָה. וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נִסִּים וְנִפְלָאות וְנודֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדול סֶלָה:
נוסח אחר: וְקָבְעוּ שְׁמונַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ. לְהודות וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדול:

לפורים:
בִּימֵי מָרְדְּכַי וְאֶסְתֵּר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה. כְּשֶׁעָמַד עֲלֵיהֶם הָמָן הָרָשָׁע. בִּקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד לַהֲרוג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל הַיְּהוּדִים מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיום אֶחָד בִּשְׁלשָׁה עָשָׂר לְחדֶשׁ שְׁנֵים עָשָׂר הוּא חדֶשׁ אֲדָר וּשְׁלָלָם לָבוז. וְאַתָּה בְרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים הֵפַרְתָּ אֶת עֲצָתו. וְקִלְקַלְתָּ אֶת מַחֲשַׁבְתּו. וַהֲשֵׁבותָ לּו גְּמוּלו בְּראשׁו. וְתָלוּ אותו וְאֶת בָּנָיו עַל הָעֵץ. וְעָשִׂיתָ עִמָּהֶם נֵס וָפֶלֶא וְנודֶה לְשִׁמְךָ הַגָּדול סֶלָה:


הערות לערך:
שם המעיר: דניאל שילה
הערה: למה על הניסים של חנוכה מתמקד בישראל, ואילו זה של פורים מתמקד בהמן?
מקור ההערה: שאלת תם


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן




ערכים קרובים
חנוכה