חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

יום המיוחס

ב' סיוון

ב' סיוון נקרא "יום המיוחס". יום זה הוא בין ימים בעלי ייחוד: לפניו ראש חודש, ואחריו שלשת ימי הגבלה שלפני חג השבועות.

הכינוי "יום המיוחס" הוא בשל העובדה שביום זה נתחדש הייחוס של עם ישראל "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש".

ביום זה עלה משה להר סיני כהקדמה למתן תורה:
וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱ-לֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו יְי מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אַתֶּם רְאִיתֶם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי: וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: שמות יט ג-ו

ביום המיוחס אין אומרים תחנון. וכך דברי "ערוך השלחן" תצד,ז
ואין אומרים תחנון מן ראש חודש סיון עד אחר אִסרו חג, לפי שבראש חודש וודאי אין אומרים, ושלושה ימים קודם שבועות הוי שלושה ימי הגבלה של מתן תורה והם ימי שמחה, וממילא גם היום שבין ראש חודש לבין ראשון של הגבלה גם כן נכלל בשמחה. ועוד: דבאותו יום אמר להם משה לקדשם, ורגילין לקרותו יום המיוחס מפני זה. ועוד: מפני שביום זה חל יום הכיפורים.


מקור הערך: יהודה איזנברג


הערות לערך:
שם המעיר: יהודה גרוסמן
הערה: המשל של ר' ישראל מרוז'ין על 4 אומנים שנצטוו לצייר על קיר. 3 האומנים ציירו והאומן הרביעי חיכה עד שיסיימו ואז צבע את הקיר בצבע עז ובוהק וחלק עד שהיה כמו מראה. כשהמלך הגיע לביון את העבודות, ראה את השתקפות העבודות בקיר הרביעי ושיבח מאד את עבודתו. כך יום המיוחס מקבל ומקרין מראש חודש לפניו ושלושת ימי הגבלה אחריו.
מקור ההערה: עירין קדישין עמ' קצו. ספרו של ר'ישראל מרוז'ין


יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן




ערכים קרובים
שבועות