לדף
ראשי
דיסלקציה
קושי תפקודי ביכולות קריאה מהי דיסלקציה? דיסלקציה היא מושג המצביע על קושי תפקודי ברכישת שפה ובהשתלטות עליה בכל הקשור ליכולות קריאה. הלקות לרוב מתבטאת בשיבושי קריאה דוגמת שיכול אותיות (למשל: המילה "שעון" תיקרא כ"עשון"), החלפה של מילים במשפט, ושגיאות בפענוח סימני הדקדוק. אותיות מסוימות בסיטואציות שונות עשויות להיראות לילד הלוקה בדיסלקציה כמו ציור מוזר, כלומר המוח לא מזהה את האות כמו שהיא ואינו מצליח לפענח אותה. ילדים שאובחנו כדיסלקטים עלולים לסבול מבעיות נוספות הקשורות לאופן שבו הם תופסים ומעבדים את המידע שלפניהם. הסטטיסטיקה מוכיחה כי אף קיים קשר בין בעיות של שיווי משקל וקואורדינציה לדיסלקציה. כיצד מאבחנים: אבחון הלקות מתבצע כאמור לרוב רק בכיתה ב’ או לקראת סוף כיתה א’, כשהסממנים הראשונים לבעיה הם בדרך כלל כשהילד מפגין קשיים בקריאה בסיסית, שהולכים ומתעצמים ככל שהקריאה מתארכת, או במקרים שהיא נדרשת להיות מהירה יותר. כיצד מתגברים: כמו בשאר לקויות הלמידה הנפוצות, גם כאן שיטת ההוראה המתקנת יכולה להביא לשיפור משמעותי, כשהדגש הוא בעיקר על לימוד אישי ופרטני, חלוקת החומר הנלמד לקבוצות קטנות יותר (כלומר פירוק של משפט למילים בודדות כדי להתעכב על כל אחת מהן), שינון בלתי פוסק ועבודה נלווית של משחקי זיכרון ודמיון. אחת מדרכי ההתמודדות של העולם הפדגוגי עם בעיית הדיסלקציה היא מתן אפשרות לתלמידים (גם בגילאים מתקדמים הרבה יותר) להיבחן בעל-פה, כדי לתת גם להם את האפשרות להפגין את הידע שברשותם כפי שהוא - ולא מבעד לבעיית הדיסלקציה שלהם. יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|