לדף
ראשי
דיסגרפיה
מחסום בכתיבת האותיות מהי דיסגרפיה? דיסגרפיה היא לקות למידה המתמקדת בבעיות ברכישת מיומנויות הקשורות בכתיבה. הבעיה יכולה להתבטא בקושי בסיסי של הילד לצייר את האות על הדף, למרות שהוא מזהה ומכיר אותה. לילדים דיסגרפים רבים כלל לא תהיה בעיה לצייר ציורים כמו כל ילד אחר בקבוצת הגיל שלהם, אך בבואם "לצייר" אותיות הם ייתקלו במחסום ממשי. המדע משייך את הדיסגרפיה באופן מובהק לקשיים במוטוריקה עדינה וגסה, ומאפיין את הבעיות בכתיבת האותיות עם הדרך שבה הילד מחזיק את חגורת הכתפיים שלו ומווסת את הכוח שנשלח לידיים, ועד לאופן שבה הוא מחזיק את כלי הכתיבה. לקות זו עלולה גם להביא למצב שבו הילד לא מצליח להביע רעיונות שיש לו משום שמוחו עסוק במאמצים להתגבר על בעיות בעיצוב האותיות שהוא רוצה לכתוב, ומכאן נוצר תסכול מהעובדה שהוא לא משלים את המטלות הגרפיות שלו בזמן סביר. ושוב, לאו דווקא בגלל חוסר אינטליגנציה אלא בגלל בעיות שמקורן במוטוריקה בכלל. תלמיד הלוקה בדיסגרפיה יתקשה להשלים את עבודות הכיתה, יתקשה בהכנת שיעורי הבית ויתקשה למקד את הקשב. הדיסגרפיה מהווה בעיה מורכבת בעלת השלכות נרחבות על התפקוד הלימודי, החברתי והתקשורתי. כיצד מאבחנים: כדי לאבחן ילד כדיסגרפי על ההורים או המורים לשים לב לכתב היד שלו. כתב יד משובש ובלתי קריא, רווחים בלתי הגיוניים בין מילה למילה במשפט או כתיבת אותיות לא נכונות במילה רק כי הן נשמעות דומות באוזני הילד, יכולים להעיד על בעיה. כיצד מתגברים: לעתים, בנוסף לטיפול המקובל בהוראה מתקנת, יעלה הצורך בטיפול של מרפא בעיסוק בגלל הקשר הברור בין תפקוד מוטורי לבעיות המזוהות כדיסגרפיה. בעולם הממוחשב של היום תמיד קיימת האפשרות של המטופל להגיש עבודות או להיבחן בעל-פה, או פשוט להשתמש במחשב. ראוי להדגיש כי הבעיה קיימת רק כשמדובר בכלי כתיבה, ולכן הקשה על מקשים תתבצע בקלות על ידי הילד. עם זאת, מקובל להשתמש באפשרויות האלה רק בגילאים מתקדמים יותר ולא בכיתות הנמוכות, שכן אז שחרור מכתיבה עלול להחמיר את הבעיה ולא למתן אותה. יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|