חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

דיסקלקוליה

קושי בחישוב מספרים וכמויות

מהי דיסקלקוליה:
דיסקלקוליה היא לקות למידה הקשורה לשפת המתמטיקה, הבאה לביטוי בקושי בביצוע פעולות של חישוב מספרים או כמויות. קשיים אלה מתבטאים לעתים גם בצורה של בעיות בתפיסה המרחבית והחזותית של הילד, קושי במרחב הזמן, קשיים בזיכרון וקושי בזיהוי ספרות. לקות זו, אם לא מטופלת בזמן ובאופן הנכון, עלולה להיגרר לקשיי יומיום נוספים כמו הבנת כמויות, פעולות חשבון בסיסיות ואומדן מרחק.


ליקויי למידה במתמטיקה, מקורם בחסכים בתהליכים פסיכולוגיים: קשיים בתפיסה מרחבית, בתפיסה חזותית ובהכרת סמלים; מיומנויות שפה ותקשורת דלות; זיכרון קצר; ואסטרטגיות למידה קוגניטיביות שאינן יעילות או אינן מותאמות. היכולת לספור, להתאים, להשוות ולהבין הקשרים, תלויה בהתנסויותיו של הילד במשחקים שונים. לדוגמה ילד עם קשיי קשב וריכוז, נוטה פחות מילדים אחרים, להשתתף בפעילויות הדורשות מיקוד, דיוק, מיון והתאמה, וילד שהתפתחותו המוטורית מעוכבת, נוטה פחות להשתתף בפעילויות מרחביות המתוות את הדרך להבנה מרחבית ולתפיסת צורות, מרחקים וכמויות.

לפיכך ניתן למצוא בקרב ילדים עם ליקויי למידה, חסך במיומנויות יסוד כדוגמת יכולת מיון, שימור, התאמה או יצירת סדרות. כך, נוצר מעין מעגל קסמים: בשל לקות מולדת וקשיים קוגניטיביים נוטה הילד להימנע מפעילויות הדורשות מיומנויות אלה, ובגלל ההתנסויות המועטות, גוברים קשייו.

נוסף על כך, תלמידים עם ליקויי למידה במתמטיקה, מצויים בסיכון רב יותר לחסך באסטרטגיות מילוליות, לשיבושים בתפיסה החזותית – מרחבית ולהפרעות בזיכרון, והם מתקשים בהעברת אינפורמציה מילולית ומספרית למשוואות ולאופרציות מתמטיות. תלמידים אלה, מרבים להשתמש בשיטת הניסוי והטעיה בפתרון בעיות מתמטיות ומתקשים להסביר בעיות או להמחישן.

כיצד מאבחנים:
לאבחון בזמן ולטיפול יסודי בלקויות הלמידה ישנה חשיבות עצומה. זאת משום שכיום ברור הקשר בין קשיים חברתיים ותפקודיים אחרים לבין לקויות דוגמת דיסגרפיה ודיסלקציה. הילדים נאלצים להתמודד עם סביבה הישגית ותחרותית המורכבת מחבריהם לכיתה המתפקדים באופן נורמטיבי, והדבר יוצר אצלם תחושות קשות של תסכול ובושה ובעיות נוספות שמזוהות עם חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך. מבחנים כושלים והישגים לימודיים בלתי מספקים פועלים נגדם כמו כדור שלג, ויוצרים מצב שבו הילד מרגיש שבעוד בתחומים מסוימים הוא נמצא בקו אחד ואף עולה על הילדים האחרים - הרי שבתחומים אחרים הפער בינו לבין השאר רק הולך וגדל. לכן, בבסיסה של כל התמודדות טיפולית יש לשים דגש גם על האספקטים הרגשיים הכרוכים בלקויות הלמידה.

אבחון דיסקלקוליה יכול להתבצע על ידי המורה. אם לילד יש קשיים ספציפיים בביצוע פעולות חשבון בסיסיות, קושי בזיהוי כיווני הספרות וקושי בשאלות הכוללות אלמנט של כמות, יכול הדבר להעיד על בעיה. יש לציין שבתחומי למידה אחרים, כמו קריאה וכתיבה, הילד יתפקד כמצופה מבני גילו.

כיצד מתגברים:
הטיפול בדיסקלקוליה מתבצע בעזרת שינוי של שיטות ההוראה המקובלות ועל ידי שימת דגש על משחקי זיכרון, שינון הפעולות והמידות ושימוש בעזרים חזותיים דוגמת מחשבון או חשבוניית חרוזים. במחקרים שנערכו בארץ הוכח שלמרות חוסר הקשר בין אינטליגנציה ללקויות למידה, לילד שניחן באינטליגנציה גבוהה יש סיכוי טוב יותר להתגבר על לקות הלמידה ביחס לילד פחות אינטליגנטי, בעיקר כשמדובר בדיסקלקוליה.

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
דיסגרפיה
דיסלקציה