לדף
ראשי
נתת דבריך לשיעורין?!
יצירת חוסר אחידות ואי ודאות - בבא בתרא כט, א במקום לקבוע מידה אחידה וקבועה, קבעת מידות רבות. בקביעת שיעורים ראוי ליצור מידה קבועה ואחידה, שתאפשר אחידות ההלכה וודאותה. כיוון שעיקרון זה מקובל, תמהים לפעמים: "נתת דבריך לשיעורין?!". היינו, אתה חורג מהעיקרון המנחה, ויוצר חוסר אחידות ואי ודאות. למשל: המחזיק בשדה חברו שלוש שנים, ובעל השדה ידע על כך ולא מיחה בידו - יש ראיה למחזיק בשדה שקנה את השדה או קיבל אותו במתנה. חכמי התלמוד דנו בשאלה, מדוע נקבע פרק זמן של שלוש שנים דווקא. רבא העלה סברה לפיה: שנה ראשונה אין אדם מקפיד, שנתיים - אינו מקפיד, שלוש - מקפיד, והואיל ולא מיחה כנגדו - מכאן ראיה שהקנה לו. אמר לו אביי: אם כך הוא, הרי אצל בני אלישיב שמקפידים אפילו על מי שעובד ליד גבול שדותיהם, אם לא מיחו, צריכה להיווצר חזקה לאלתר, ואם כך - "נתת דברך לשיעורין?!" מקור הערך: פרופ' נחום רקובר, ניבי תלמוד, ספרית המשפט העברי תשנ"א
יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן |
|