חפש ערך
  אתר דעת ועדת היגוי צור קשר
כל הערכים
ערכים שהוכנסו לאחרונה
אישים
ארץ ישראל
בית מקדש
היסטוריה
הלכה
חינוך
חסידות
לשון עברית
מוסר
מועדים
מושגים
מנהגים
משנה, תלמוד ומדרש
משפחה
משפט עברי
ספרות
פילוסופיה וקבלה
ציונות
רפואה
שואה
תולדות ישראל
תנ"ך ופרשנות
תפילה
לדף ראשי

הזכרת נשמות

תפילה על נשמות המתים: הורים, הרוגי השואה וחיילי צה"ל

נוהגים להתפלל על נשמות המתים ולידור צדקה בעבורם אחרי קריאת התורה לפני מוסף של יום הכיפורים, שמיני עצרת, אחרון של פסח וחג השבועות,.
מזכירין נשמת אב ואם, אח ואחות, אשה ובנים שמתו, ונשמות הקרובים. אומרים גם "אב הרחמים", שהיא הזכרה כללית לנשמות המתים על קדוש השם.
נוהגים לשלוח לחוץ את אלה שיש להם אב ואם בחיים, לפי שנאמר "ברית כרותה לשפתים", וכדי שלא יפתח פה לשטן, ומשום עין הרע.

טעם נוסף:
שאין להם מה לומר, ולא יבלבלו אלה שמזכירין נשמות אבותיהם (מנהגי ישורון סי' ס"ג).

מקור המנהג
בירושלמי (ב"ק פרק א ה) אמרו על המשנה: ולא יעורר על מתו ולא יספדנו -
איזהו עירור?
מזכירו בין המתים,
איזו הספד?
שעושה אותו הספד בפני עצמו.
במדרש תנחומא פ' האזינו איתא:
רגילים להזכיר המתים בשבת, שלא ישובו לגיהינום.
וכתב המרדכי (ביומא סי' תשס"ז)
מה שהורגלו לידור צדקה ביום כיפור עבוד המתים, יש להביא ראיה מן ספרי דתניא פ' עגלה ערופה "כפר לעמך" - אלו החיים, "אשר פדית" - אלו המתים. מלמד שהמתים צריכים כפרה, והחיים פודים אותם (עי' או"ח סי' תרכ"א ו).

ברזילי הגלעדי אמר "אמות בעירי", כי הנייה יש למתים שאוהביהם הולכים על קבריהם ומבקשים לנשמתם טובה, ומטיבים להם באותו עולם, וגם כשמבקשים החיים מהמתים הם מתפללים עליהם וכו' (ספר חסידים סי' ת"ן).
בתלמוד מצינו ביקור על קברים ותפילות לנשמותיהם. כמו שאמרו על כלב שפירש מעצת מרגלים והלך ונשתטח על קברי אבות, אמר להם אבותי בקשו עלי רחמים (סוטה ל"ד). ואמרו: למה יוצאין לבית הקברות כדי שיבקשו המתים עלינו רחמים (תענית ט"ז ).

אבל לא מצינו בגמרא הזכרה לבקש רחמים על המתים, רק רמזים על זה בספרי ובמדרש.

בכלבו כותב:
אנו נוהגים להזכיר את המתים ביום כיפור משום דזכירת המתים משבר ומכניע את הלב. ונראה כי נהגו אח"כ להזכיר נשמות באחרון של פסח וב' דשבועות ושמיני עצרת ולהיות נודרין צדקה בעבורן מפני שקוראים בהם כל הבכור וכתיב ביה איש כמתנת ידו (מנהגי ישורון סי' ס"ב).

יזכור לחללי צה"ל
יִזְכּר אֱלהִים אֶת נִשְׁמות חַיָּלֵי צָבָא הַהֲגָנָה לְיִשרָאֵל שֶׁמָּסְרוּ נַפְשָׁם עַל קְדוּשַׁת הַשֵּׁם וְנָפְלוּ גִּבּורִים בְּמַעַרְכות יִשרָאֵל לְמַעַן אַרְצֵנוּ הַקְּדושָׁה, עִיר הָאֱלהִים וּמְקום הַמִּקְדָּשׁ.
מִנְשָׁרִים קַלּוּ וּמֵאֲרָיות גָּבֵרוּ בְּצֵאתָם לְהַנְחִיל נִצְחון עולָם לְיִשרָאֵל.
זֵכֶר עֲקִידָתָם וּמַעֲשה גְּבוּרָתָם לא יָסוּפוּ מֵאִתָּנוּ לְעולָמִים וְנַפְשׁותֵיהֶם תִּהְיֶינָה צְרוּרות בִּצְרור הַחַיִּים עִם נִשְׁמות אַבְרָהָם, יִצְחַק וְיַעֲקב וְעִם נִשְׁמות שְׁאָר גִּבּורֵי יִשרָאֵל וּקְדושָׁיו שֶׁבְּגַן עֵדֶן וְנאמַר אָמֵן.


אזכרה לזכר חללי השואה
(ליום הקדיש הכללי - עשרה בטבת)
אֵל מָלֵא רַחֲמִים, דַּיַּן אַלְמָנות וַאֲבִי יְתומִים, אַל נָא תֶּחֱשֶׁה וְתִתְאַפֵּק לְדַם יִשרָאֵל שֶׁנִּשְׁפַּךְ כַּמַּיִם. תַּן מְנוּחָה נְכונָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, בְּמַעֲלות קְדושִׁים וּטְהורִים כְּזהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים, לְנִשְׁמותֵיהֶם שֶׁל שֵׁשׁ מֵאות רְבָבות אַלְפֵי יִשרָאֵל, אֲנָשִׁים וְנָשִׁים, יְלָדִים וִילָדות, שֶׁנֶּהֶרְגוּ וְנִשְׁחֲטוּ וְנִשרְפוּ וְנִטְבְּחוּ וְנֶחְנְקוּ וְנִקְבְּרוּ חַיִּים בִּידֵי הַצּורְרִים. כֻּלָּם קְדושִׁים וּטְהורִים, וּבָהֶם גְּאונִים וְצַדִּיקִים, אַרְזֵי הַלְבָנון וְאַדִּירֵי הַתּורָה, בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתָם. בַּעַל הָרַחֲמִים יִצְרר בִּצְרור הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתָם, ה' הוּא נַחֲלָתָם, וְיִזְכּר לָנוּ עֲקֵדָתָם, וְיַעֲמד לָנוּ וּלְכָל יִשרָאֵל זְכוּתָם. אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם, וְאַל יְהִי מָקום לְזַעֲקָתָם. בִּזְכוּתָם נִדְּחֵי יִשרָאֵל יָשׁוּבוּ לַאֲחֻזָּתָם, וְהַקְּדושִׁים לַזִּכָּרון תָּמִיד נֶגֶד ה' צִדְקָתָם. יָבואוּ שָׁלום וְיָנוּחוּ עַל מִשְׁכָּבָם, וְנאמַר אָמֵן.

תפילה לנפגעי הטרור
על פי נוסח אשכנז
אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוכֵן בַּמְּרומִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכונָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה בַּמַּעֲלות קְדושִׁים וּטְהורִים כְּזהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים אֶת נִשְׁמות כָּל הַקְּדושִׁים שֶׁנִּרְצְחוּ בְּרַחֲבֵי אֶרֶץ יִשרָאֵל, בַּדְּרָכִים וּבַשְּׁוָקִים, בַּיְּשׁוּבִים וּבֶעָרִים, בַּהֲגָנָה וּבַמִּשְׁמָר. בֵּינֵיהֶם נְעָרִים וּזְקֵנִים, טַף וְנָשִׁים, הורִים עַל יַלְדֵיהֶם, בְּעָלִים עִם נְשׁותֵיהֶם, מורִים וְתַלְמִידֵיהֶם, שֶׁנֶּהֶרְגוּ בְּמִיתות מְשֻׁנּות וְאַכְזָרִיּות, בָּאֵשׁ וּבַחֶרֶב, בַּסְּקִילָה וּבַשּרֵפָה, בִּיְּרִיּות מֵהַמַּאֲרָב וּבְפִגּוּעֵי תּפֶת, עַל יְדֵי פִּרְאֵי אָדָם הַבָּאִים לְנַשְּׁלֵנוּ מֵאַרְצֵנוּ וּלְהַכְּחִידֵנוּ. אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם, וְאַל יְהִי מָקום לְזַעֲקָתָם, עַד אֲשֶׁר יַשְׁקִיף ה' מִשָּׁמַיִם וְיָחוּס עַל עַמּו, אַרְצו וְנַחֲלָתו. זְכוּתָם תַּעֲמד לְיִשרָאֵל וּלְאַרְצו, וִיקֻיַּם בָּנוּ הַכָּתוּב: הַרְנִינוּ גּויִים עַמּו כִּי דַּם עֲבָדָיו יִקּם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֵּר אַדְמָתו עַמּו. לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵם בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעולָמִים וְיִצְרר בִּצְרור הַחַיִּים אֶת נִשְׁמותֵיהֶם. בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתָם וְיָנוּחוּ בְּשָׁלום עַל מִשְׁכָּבָם וְנאמַר אָמֵן.

על פי נוסח ספרד
הַמְּרַחֵם עַל כָּל בְּרִיותָיו הוּא יָחוּס וִירַחֵם עַל נֶפֶשׁ רוּחַ וּנְשָׁמָה שֶׁל הַקְּדושִׁים שֶׁנִּרְצְחוּ בְּרַחֲבֵי אֶרֶץ יִשרָאֵל, בַּדְּרָכִים וּבַשְּׁוָקִים בַּיִּשּׁוּבִים וּבֶעָרִים. בֵּינֵיהֶם נְעָרִים וּזְקֵנִים טַף וְנָשִׁים, הורִים עִם יַלְדֵיהֶם, בְּעָלִים עִם נְשׁותֵיהֶם. מורִים עִם תַּלְמִידֵיהֶם, שֶׁנֶּהֶרְגוּ בְּמִיתות מְשֻׁנּות וְאַכְזָרִיּוּת, בָּאֵשׁ וּבַחֶרֶב, בַּסְּקִילָה וּבַשּרֵפָה, בִּיְרִיּות מֵהַמַּאֲרָב וּבְפִגּוּעֵי תּפֶת, עַל יְדֵי פִּרְאֵי אָדָם הַבָּאִים לְנַשְּׁלֵנוּ מֵאַרְצֵנוּ וּלְהַכְּחִידֵנו. אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם וְאַל יְהִי מָקום לְזַעֲקָתָם, עַד אֲשֶׁר יַשְׁקִיף ה' מִשָּׁמַיִם, וְיָחוּס עַל עַמּו אַרְצו וְנַחֲלָתו. זְכוּתָם תַּעֲמד לְיִשרָאֵל וּלְאַרְצו, וְיִתְקַיֵּם בָּנוּ הַכָּתוּב: הַרְנִינוּ גּויִים עַמּו כִּי דַּם עֲבָדָיו יִקּם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֵּר אַדְמָתו עַמּו. רוּחַ ה' תְּנִיחֵם בְּגַן עֵדֶן עִם כָּל נַפְשׁות הַצַּדִּיקִים וְהַצִּדְקָנִיּות הַשּׁוכְבִים עִמָּהֶם בִּכְלַל הָרַחֲמִים וְהַסְּלִיחות וְנאמַר אָמֵן.


בעבור נשמת האב אומרים זה:
יִזְכּור אֱלהִים נִשְׁמַת אָבִי מורִי (פב"פ) שֶׁהָלַךְ לְעולָמו, בַּעֲבוּר שֶׁאֲנִי נודֵב (בְּלִי נֶדֶר) צְדָקָה בַּעֲדו, בִּשכַר זֶה תְּהֵא נַפְשׁו צְרוּרָה בִּצְרור הַחַיִּים, עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב, שרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּות שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנאמַר אָמֵן:

בעבור נשמת האם אומרים זה:
יִזְכּור אֱלהִים נִשְׁמַת אִמִּי מורָתִי (פב"פ) שֶׁהָלְכָה לְעולָמָהּ, בַּעֲבוּר שֶׁאֲנִי נודֵב (בְּלִי נֶדֶר) צְדָקָה בַּעֲדָהּ, בִּשכַר זֶה תְּהֵא נַפְשָׁהּ צְרוּרָה בִּצְרור הַחַיִּים עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב, שרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּות שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנאמַר אָמֵן:

בעבור נשמת האב והאם וקרובי אביו ואמו אומרים:
יִזְכּור אֱלהִים נִשְׁמַת אָבִי וְאִמִּי זְקֵנַי וּזְקֵנותַי דּודַי וְדודותַי אַחַי וְאַחְיותַי, בֵּין מִצַּד אָבִי וּבֵין מִצַּד אִמִּי שֶׁהָלְכוּ לְעולָמָם, בַּעֲבוּר שֶׁאֲנִי נודֵב (בְּלִי נֶדֶר) צְדָקָה בַּעֲדָם, בִּשכַר זֶה תִּהְיֶינָה נַפְשׁותָם צְרוּרות בִּצְרור הַחַיִּים, עִם נִשְׁמַת אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב, שרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּות שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנאמַר אָמֵן:

בעבור נשמת החסידים שנהרגו על קדוש השם:
יִזְכּור אֱלהִים נִשְׁמַת (פב"פ) וְנִשְׁמַת כָּל קְרובַי וּקְרובותַי, הֵן מִצַּד אָבִי וְהֵן מִצַּד אִמִּי. הֵן שֶׁהוּמְתוּ הֵן שֶׁנֶּהֶרְגוּ הֵן שֶׁנִּשְׁחֲטוּ וְשֶׁנִּשרְפוּ וְשֶׁנִּטְבְּעוּ וְשֶׁנֶּחְנְקוּ עַל קִדּוּשׁ הַשֵּׁם, בַּעֲבוּר שֶׁאֲנִי נודֵב (בְּלִי נֶדֶר) צְדָקָה בְּעַד הַזְכָּרַת נִשְׁמותֵיהֶם, וּבִשכַר זֶה תִּהְיֶינָה נַפְשׁותֵיהֶם צְרוּרות בִּצְרור הַחַיִּים, עִם נִשְׁמותֵיהֶם שֶׁל אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב שרָה רִבְקָה רָחֵל וְלֵאָה, וְעִם שְׁאָר צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּות שֶׁבְּגַן עֵדֶן, וְנאמַר אָמֵן:

אל מלא רחמים לאב
אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוכֵן בַּמְּרומִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכונָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה בְּמַעֲלות קְדושִׁים וּטְהורִים כְּזוהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים אֶת נִשְׁמַת (פב"פ):
(לזכר) שֶׁהָלַךְ לְעולָמו, בַּעֲבוּר שֶׁנָדְבוּ צְדָקָה בְּעַד הַזְכָּרַת נִשְׁמָתו, לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵהוּ בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעולָמִים, וְיִצְרר בִּצְרור הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתו, ה' הוּא נַחֲלָתו, וְיָנוּחַ בְּשָׁלום עַל מִשְׁכָּבו, וְנאמַר אָמֵן:

אל מלא רחמים לאם

אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוכֵן בַּמְּרומִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכונָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה בְּמַעֲלות קְדושִׁים וּטְהורִים כְּזוהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים אֶת נִשְׁמַת (פב"פ):
לנקבה) שֶׁהָלְכָה לְעולָמָהּ, בַּעֲבוּר שֶׁנָדְבוּ צְדָקָה בְּעַד הַזְכָּרַת נִשְׁמָתָהּ, לָכֵן בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירָה בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעולָמִים, וְיִצְרור בִּצְרור הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתָהּ, ה' הוּא נַחֲלָתָהּ, וְתָנוּחַ בְּשָׁלום עַל מִשְׁכָּבָהּ, וְנאמַר אָמֵן:

אזכרה לחיילי צה"ל
אֵל מָלֵא רַחֲמִים שׁוכֵן בַּמְּרומִים, הַמְצֵא מְנוּחָה נְכונָה תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, בְּמַעֲלות קְדושִׁים, טְהורִים וְגִבּורִים, כְּזהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים. לְנִשְׁמות חַיָּלֵי צְבָא הֲגָנָה לְיִשרָאֵל וְהַלּוחֲמִים בְּמַעַרְכות הָעָם שֶׁחֵרְפוּ נַפְשָׁם לָמוּת עַל קְדֻשַּׁת הַשֵּׁם, וּבְעֶזְרַת אֱלהֵי מַעַרְכות יִשרָאֵל הֵבִיאוּ לִתְקוּמַת הָאֻמָּה וְהַמְּדִינָה וְלִגְאֻלַּת הָאָרֶץ וְעִיר הָאֱלהִים.
בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵם בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעולָמִים, וְיִצְרור בִּצְרור הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתָם. ה' הוּא נַחֲלָתָם, בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתָם, וְיָנוּחוּ בְּשָׁלום עַל מִשְׁכָּבָם, וְיַעַמְדוּ לְגורָלָם לְקֵץ הָיָּמִין, וְנאמַר אָמֵן.




מקור הערך: מבוסס על אוצר דינים ומנהגים לי"ד אייזענשטיין

יש לך מה להוסיף או להעיר? לחץ כאן



ערכים קרובים
יום כפורים