1. הבעיה
כשירד חנינא בן אחי רבי יהושע לגולה
|
|
היה מעבר שנים וקובע חודשים בחוצה לארץ.
|
|
שיגרו אחריו שני תלמידי חכמים:
|
שיגרו אחריו: שלחו אחריו מן הארץ.
|
רבי יוסי בן כיפר, ובן בנו של זכריה בן קבוטל.
|
|
כיון שראה אותם, אמר להם: למה באתם?
|
|
אמרו ליה: ללמוד תורה באנו.
|
ליה: לו.
|
הכריז [עליהם]:
|
|
אנשים הללו גדולי הדור הם,
ואבותיהם שימשו בבית המקדש,
|
|
כאותה ששנינו: זכריה בן קבוטל אומר:
|
|
הרבה פעמים קריתי לפניו בספר דניאל.
|
|
התחיל הוא מטמא, והם מטהרים,
הוא אוסר והם מתירים.
|
|
הכריז עליהם:
אנשים הללו של שוא הם, של תוהו הם.
|
|
אמרו לו: כבר בנית – ואי אתה יכול לסתור;
כבר גדרת, ואי אתה יכול לפרוץ.
|
=אמרו לו: כבר הגדלת את שמנו והכרזת שאנו תלמידי חכמים, ואינך יכול לחזור בך.
|
|
|
אמר להם: מפני מה אני מטמא ואתם מטהרים, אני אוסר ואתם מתירים?
|
|
אמרו לו: מפני שאתה מעבר שנים וקובע חודשים בחוץ לארץ.
|
|
אמר להם: והלא עקיבא בן יוסף היה מעבר שנים וקובע חודשים בחוץ לארץ?
|
|
אמרו לו: הנח רבי עקיבא, שלא הניח כמותו בארץ ישראל.
אמר להם: אף אני לא הנחתי כמותי בארץ ישראל.
אמרו לו: גדיים שהנחת נעשו תיישים בעלי קרניים, והם שיגרונו אצלך,
וכן אמרו לנו: לכו ואמרו לו בשמנו:
אם שומע – מוטב, ואם לאו - יהא בנידוי.
|
גדיים = התלמידים שהיו צעירים כשעזבת את הארץ גדלו, ועכשיו הם מורי הוראה. והם שיגרונו: שלחו אותנו אליך.
אם שומע = אם ישמע בקולנו ויפסיק לעבר שנים בחו"ל.
|
ואמרו לאחינו שבגולה:
אם שומעין - מוטב, ואם לאו - יעלו להר,
אחיה יבנה מזבח, חנניה ינגן בכינור,
ויכפרו כולם ויאמרו:
אין להם חלק באלוהי ישראל.
מיד געו כל העם בבכיה ואמרו:
חס ושלום! יש לנו חלק באלוהי ישראל.
וכל כך למה?
משום שנאמר (ישעיהו ב,ג)
כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים.
|
אמרו לאחינו…=שלא ישמעו לחנינא.
יעלו להר וכו' = השליחים אמרו ליהודים שבבבל, שאם הם רוצים להמשיך ולעבר שנים שלא ברשות הדין שבארץ ישראל, מוטב שיכפרו מיד בכל התורה.
|
בראשונה היו מקבלין עדות החודש מכל אדם.
|
|
תנו רבנן: מה קלקול קלקלו הבייתוסין?
|
|
פעם אחת בקשו בייתוסין להטעות את חכמים,
|
בייתוסין=צדוקים
|
[לפי שאין בייתוסים מודין שתהא עצרת
|
|
אלא אחר שבת].
|
|
שכרו שני בני אדם בארבע מאות זוז,
|
|
אחד משלנו ואחד משלהם.
|
|
שלהם העיד עדותו ויצא.
|
|
שלנו, אמרו לו: אמור כיצד ראית הלבנה?
|
|
אמר להם: עולה הייתי במעלה אדומים,
|
מעלה אדומים=מקום ליד ירושלים.
|
וראיתיו שהוא רבוץ בין שני סלעים,
|
|
ראשו דומה לעגל, אוזניו דומין לגדי,
|
|
קרניו דומות לצבי, וזנבו מונחת לו בין ירכותיו.
|
ירכותיו=הירכיים, הרגליים שלו.
|
והצצתי בו, ונרתעתי ונפלתי לאחורי.
|
נרתעתי=נבהלתי.
|
ואם אין אתם מאמינים לי –
|
|
הרי מאתים זוז צרורים לי בסדיני.
|
צרורים - קשורים
|
אמרו לו: מי הזקיקך לכך?
|
חכמים הבינו שהוא רוצה לרמז להם משהו.
|
אמר להם: שמעתי שביקשו בייתוסים
|
|
להטעות את חכמים,
|
|
אמרתי: אלך אני ואודיע להם,
|
|
שמא יבואו בני אדם שאינם מהוגנין,
|
|
ויטעו את חכמים.
|
|
אמרו לו: מאתים זוז נתונין לך במתנה,
|
|
והשוכרך ימתח על העמוד.
|
=זה שנתן לך 200 זוז כדי שתשקר, יקבל מלקות.
|
באותה שעה התקינו שלא יהו מקבלין
|
מקבלים=את עדות החודש.
|
אלא מן המכירין.
|
מן המכירין=המוכרים כאנשים נאמנים.
|
המכתב
|
הפרוש
|
זוג בא מרקת,
|
זוג – שני תלמידי חכמים בא מרקת= בא מהעיר טבריה.
|
ותפשו נשר,
|
נשר=סמל הצבא הרומאי.
|
ובידם דברים הנעשה בלוז,
ומאי ניהו – תכלת,
|
=ושני תלמידי החכמים מעבירים תכלת לציצית
(בעיר לוז הכינו תכלת לציצית – סוטה מו, ב)
|
בזכות הרחמים ובזכותם יצאו בשלום.
|
=שני החכמים ניצלו מן הרומאים בזכות רחמי הקב"ה ובזכותם הם.
|
ועמוסי יריכי נחשון
|
=מצאצאי נחשון, נשיאה של ארץ ישראל (נחשון בן עמינדב היה נשיא שבט יהודה).
|
בקשו לקבוע נציב אחד,
|
=רצו לקבוע חודש אחד נוסף.
|
ולא הניחן אדומי הלז.
|
=והאדומי (=הרומאי) לא הרשה להם לעבר את השנה.
|
אבל בעלי אסופות נאספו,
|
בעלי אסופות=תלמידי חכמים.
|
וקבעו לו נציב אחד
|
=וקבעו חודש אחד נוסף.
|
בירח שמת בו אהרן הכהן!
|
בחודש אב, הוא החודש שמת בו אהרן הכוהן.
|
השנה
|
המולד
|
פרטים
|
||
ד' תרפ"ב
|
4
|
11
|
932
|
מעוברת,
8 למחזור
|
ד' תרפ"ג
|
3
|
9
|
441
|
פשוטה,
9 למחזור
|
ד' תרפ"ד
|
7
|
18
|
237
|
פשוטה,
10 למחזור
|
השנה
|
המולד
|
שיטת בן מאיר
|
שיטת רבי סעדיה גאון
|
תרפ"ב
|
932/11/4
|
ראש השנה ביום ה' (לא אד"ו),
השנה חסרה,
פסח ביום א'.
|
ראש השנה ביום ה',
השנה שלמה,
פסח ביום ג'.
|
תרפ"ג
|
441/9/3
|
ראש השנה ביום ג',
השנה כסדרה,
פסח ביום ה'.
|
ראש השנה ביום ה',
השנה כסדרה,
פסח בשבת.
|
תרפ"ד
|
237/18/7
|
ראש השנה בשבת,
השנה שלמה,
פסח ביום ג'.
|
ראש השנה ביום ב',
השנה חסרה,
פסח ביום ג'.
|
צילום לוח ה"עיגולים"