7.1 "אשר במאמרו ברא שחקים וברוח פיו כל צבאם" משפט זה הוא ביטוי פיוטי למה שמסופר בבראשית א, הסבר כיצד.
7.2 "חוק וזמן נתן להם, שלא ישנו את תפקידם." מהו תפקידם? היעזר בבראשית א.
7.3 "וללבנה אמר שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן (=עם ישראל) שהם עתידים להתחדש כמותה." מה פירוש? היעזר בתהלים קג, ה.
7.4 מצא בסידור את תפילת ה"הלל". מה בין ה"הלל" הנאמר בראש חודש לבין ה"הלל" הנאמר בחגים? מדוע? היעזר במשנה ברורה, סימן תכב (יב).
כשאתה רוצה לקבוע פגישה עם חבר בעוד חודשיים, מה אתה עושה? אתה מוציא מהכיס את הלוח ואומר: ניפגש ביום ראשון, כ"ד בתמוז, בשעה 4 אחר הצהרים.
כל זה אתה יכול לעשות היום, כאשר הלוח מוכן מראש לכל השנה, ואפילו למאה השנים הבאות. בזמן אבותינו היו קובעים את התאריכים רק חודש אחד מראש, ואחרי 29 ימים היו מחכים לעדים שיבואו ויעידו כי ראו את הירח החדש. אם היו עדים שראו את הירח בחידושו, היו מכריזים שהתחיל חודש חדש ביום ה- 30. אם לא באו עדים, היו מחכים עד סוף היום השלושים של החודש. ואם עדיין לא הגיעו עדים, היו קובעים שיתחיל החודש ביום ה- 31, שהרי אין חודש עברי שיש בו יותר מ- 30 יום. במשנה יש תיאור הדרך בה קידשו את החודש:
משנה ו
כיצד בודקין את העדים? זוג שבא ראשון בודקין אותו ראשון, ומכניסין את הגדול שבהן, ואומרים לו: אמור, כיצד ראית את הלבנה? לפני החמה או לאחר החמה? לצפונה או לדרומה? כמה היה גבוה? ולאן היה נוטה? וכמה היה רחב? אם אמר "לפני החמה" - לא אמר כלום.
ואחר כך היו מכניסים את השני ובודקין אותו. אם נמצאו דבריהם מכוונים עדותן קיימת. ושאר כל הזוגות שואלין אותם ראשי דברים, לא שהיו צריכין להן, אלא כדי שלא יצאו בפחי נפש, בשביל שיהו רגילים לבוא.
משנה ז
ראש בית דין אומר "מקודש", וכל העם עונין אחריו "מקודש מקודש".
בין שנראה בזמנו בין שלא נראה בזמנו מקדשין אותו.
ר' אלעזר בר צדוק אומר: אם לא נראה בזמנו אין מקדשין אותו, שכבר קדשוהו שמים.
8.1 צייר ציור של הירח כפי שהוא יכול להיראות בראש חודש. וציור אחר של הירח, כפי שלא ייתכן שייראה בראש חודש.
8.2 מה פירוש "בזמנו" ו"שלא בזמנו"? היעזר ברמב"ם שהובא בפרק א סעיף 2.
כדי שירצו העדים לבוא בכל חודש להעיד שראו את הלבנה, היו עורכים חגיגות מיוחדות לעדים. המשנה מספרת:
חצר גדולה הייתה בירושלים, ו"בית יעזק" הייתה נקראת. ולשם כל העדים מתכנסים, ובית דין בודקין אותם שם. וסעודות גדולות עושין להם, בשביל שיהו רגילין לבוא.
בראשונה לא היו זזין משם כל היום. התקין רבן גמליאל הזקן שיהו מהלכין אלפים אמה לכל רוח. [לא היו זזים מהחצר, כדין מי שיצא מתחום שבת, שאינו עוזב את מקומו, ויש לו 4 אמות, או החצר שהוא בה שדינה כ4- אמות]
ולא אלו בלבד, אלא אף החכמה [=מיילדת] הבאה לילד, והבא להציל מן הדליקה ומן הגייס ומן הנהר ומן המפולת - הרי אלו כאנשי העיר, ויש להם אלפים אמה לכל רוח.
לאחר שהחליט בית הדין לקבוע את ראש החודש, צריך היה להודיע על כך לכל היהודים בכל ארץ ישראל ואף לאלו שבחוץ לארץ.
משנה ב
בראשונה היו משיאין משואות. משקלקלו הכותים, התקינו שיהו שלוחין יוצאין.
משנה ג
כיצד היו משיאין משואות? מביאין כלונסאות של ארז ארוכין, וקנים ועצי שמן, ונעורת של פשתן, וכורך במשיחה. ועולה לראש ההר, ומצית בהן את האור, ומוליך ומביא ומעלה ומוריד, עד שהוא רואה את חברו שהוא עושה כן בראש ההר השני, וכן בראש ההר השלישי.
משנה ד
ומאין היו משיאין משואות? מהר המשחה לסרטבא, ומסרטבא לגרופינא, ומגרופינא לחוורן, ומחוורן לבית בלתין, ומבית בלתין לא זזו משם, אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד, עד שהיה רואה כל הגולה לפניו כמדורת האש.
השיטה של העברת הידיעה על ידי הדלקת משואות לא פעלה לאורך ימים. כיתות שונות, שלא קיבלו את סמכותם של חז"ל, הדליקו משואות בתאריכים לא נכונים, ועל ידי כך הטעו את הציבור. כדי למנוע טעויות, החליטו לשלוח שליחים מוכרים ונאמנים, והם הודיעו מתי חל ראש חודש. השליחים היו בדרך זמן רב, כדי הליכה של עשרה ימים מירושלים, ולעתים אפילו יותר.
אורכו של חודש יכול להיות 29 או 30 יום. אם אין אנו יודעים מה היה אורכו של החודש שנסתיים. איננו בטוחים מהו התאריך המדויק; יש לנו ספק אם א בחודש היה אחרי 29 יום או אחרי 30 יום. נראה כיצד הדבר בא לידי ביטוי בחודש שיש בו חג:
|
שבת |
ראשון |
שני |
שלישי |
רביעי |
|
ראשון |
שני |
אפשרות א' |
כט אדר |
א' ניסן |
ב' ניסן |
ג' ניסן |
ד' ניסן |
|
ט"ו ניסן |
ט"ז ניסן |
אפשרות ב' |
כט אדר |
ל' אדר |
א' ניסן |
ב' ניסן |
ג' ניסן |
|
י"ד ניסן |
ט"ו ניסן |
לכן חגגו במקומות רחוקים שני ימים של חג, לפי שתי האפשרויות, וכך כותב הרמב"ם:
כל מקום שהיו השלוחין מגיעין היו עושין את המועדות יום טוב אחד ככתוב בתורה.
ומקומות הרחוקים, שאין השלוחים מגיעין אליהם, היו עושין שני ימים מפני הספק, לפי שאינם יודעים יום שקבעו בו בית דין ראש חודש איזה יום הוא.
זה שאנו עושין בחוצה לארץ כל יום טוב מאלו שני ימים - מנהג הוא.
ויום טוב שני מדברי סופרים הוא, ומדברים שנתחדשו בגלות.
ואין עושין בני ארץ ישראל שני ימים טובים אלא בראש השנה בלבד.
הסבר: כל החגים חלים אחרי חודש חסר. לכן היום הראשון של הספק הוא יום החג בזמנו הנכון, ויום טוב שני הוא היום שאחריו, ששומרים אותו בגלל מנהג אבותינו, שלא תמיד קבלו את העדות בזמנה.
9.1 מתי יעשו את הפסח, אם עדיין לא הגיעו השליחים. ואין יודעים אם אדר היה בן 29 ימים, או בן 30 יום? צייר במחברתך טבלה כמו זו שלפניך, ורשום בה מתי ר"ח ניסן. ולפי זה - מתי פסח:
|
ראשון |
שני |
שלישי |
רביעי |
חמישי |
שישי |
שבת |
שבוע 1 |
כ"ח אדר |
|
|
|
|
|
|
שבוע 5 |
|
|
|
|
|
|
|
למדנו בפרק זה על החודש בלוח היהודי. למדנו מהו חודש, כמה ימים בחודש ומהו אורכו המדויק. טיילנו שלושה טיולים: טיילנו עם הירח בשמים ולמדנו להכיר מהי צורתו בכל אחד מימי החודש, והיכן הוא נמצא. טיילנו בין דפי סידור התפילה ומצאנו את התפילות המיוחדות הקשורות לראש חודש. ולבסוף חזרנו לימי אבותינו, ולמדנו, כיצד קידשו הם את החודש. כיצד הודיעו על החודש הבא.
בפרק הבא נלמד להכין לוח בעצמנו. נלמד כיצד קובעים באיזה יום יהיה ראש השנה וכמה ימים יהיו בכל חודש. כפי שלמדנו, מספר הימים בכל חודש הוא קבוע, חוץ ממר-חשוון וכסליו, שמספר ימיהם נקבע בכל שנה לפי אורך השנה. נלמד גם איך קובעים באילו ימים יחולו החגים. בקיצור, במקום לקנות לוח, נוכל להכין אותו בעצמנו.
הבסיס שנסתמך עליו הוא אורכו של החודש, ואותו חשוב לזכור בעל פה.
הלכה א. עדים שראו את החודש, אם היה ביניהם ובין מקום שיש בו בית דין מהלך לילה ויום או פחות - הולכין ומעידין. ואם היה ביניהן יתר על כן, לא ילכו, שאין עדותן אחר יום שלושים מועלת, שכבר נתעבר החודש.
הלכה ב. עדים שראו את החודש, הרי אלו הולכין לבית דין להעיד, ואפילו היה שבת. שנאמר "אשר תקראו אותם במועדם". וכל מקום שנאמר "מועד" - דוחה את השבת. לפיכך אין מחללין אלא על ראש חודש ניסן ועל ראש חודש תשרי בלבד מפני תקנת המועדות.
ובזמן שבית המקדש קיים, מחללין על כולן, מפני קורבן מוסף שבכל ראש חודש שהוא דוחה את השבת.
הלכה ג. כשם שמחללין העדים שראו את החודש את השבת, כך מחללין עמהן העדים שמזכין אותן בבית דין אם לא היו בית דין מכירין את הרואין.
ואפילו היה זה שמודיע אותן לבית דין עד אחד, הרי זה הולך עמהן ומחלל מספק, שמא ימצא אחר ויצטרף עמו.
הלכה ד. היה העד שראה את החודש בליל השבת חולה, מרכיבין אותו על החמור, ואפילו במיטה.
ואם יש להן אורב בדרך, לוקחין העדים בידן כלי זיין. ואם הייתה דרך רחוקה, לוקחים בידם מזונות.
ואפילו ראוהו גדול ונראה לכל, לא יאמרו כשם שראינוהו אנחנו ראוהו אחרים, ואין אנו צריכין לחלל את השבת, אלא כל מי שיראה החודש ויהיה ראוי להעיד, ויהיה בינו ובין המקום שקבוע בו בית דין לילה ויום או פחות - מצוה עליו לחלל את השבת ולילך ולהעיד.
הלכה ה. בראשונה היו מקבלין עדות החודש כל יום שלושים. פעם אחת נשתהו העדים מלבוא עד בין הערבים, ונתקלקלו במקדש, ולא ידעו מה יעשו: אם יעשו עולה של בין הערבים, שמא יבאו העדים, ואי אפשר שיקריבו מוסף היום אחר תמיד של בין הערבים. עמדו בית דין והתקינו, שלא יהיו מקבלים עדות החודש אלא עד המנחה, כדי שיהא שהות ביום להקריב מוספין ותמיד של בין הערבים ונסכיהם.
הלכה ו. ואם הגיע מנחה ולא באו עדים, עושין תמיד של בין הערבים. ואם באו עדים מן המנחה ולמעלה, נוהגין אותו היום קודש ולמחר קודש, ומקריבין מוסף למחר, לפי שלא היו מקדשין אותו אחר מנחה.
משחרב בית המקדש התקין רבן יוחנן בן זכאי ובית דינו, שיהיו מקבלין עדות החודש כל היום כולו, ואפילו באו עדים יום שלושים בסוף היום סמוך לשקיעת החמה מקבלין עדותן, ומקדשין יום שלושים בלבד.
הלכה ז. כשמעברין בית דין את החודש מפני שלא באו עדים כל יום שלושים, היו עולין למקום מוכן, ועושין בו סעודה ביום אחד ושלושים שהוא ראש חודש.
ואין עולין לשם בלילה, אלא בנשף קודם עלות השמש. ואין עולין לסעודה זו פחות מעשרה, ואין עולין לה אלא בפת דגן וקטנית. ואוכלין בעת הסעודה, וזו היא סעודת מצווה של עיבור החודש האמורה בכל מקום.
הלכה ח. בראשונה כשהיו בית דין מקדשין את החודש, היו משיאין משואות בראשי ההרים כדי שידעו הרחוקים, משקלקלו הכותים שהיו משיאין משואות כדי להטעות את העם, התקינו שיהו שלוחים יוצאין ומודיעין לרבים, ושלוחים אלו אינן מחללין את יום טוב, ואין צריך לומר שבת, שאין מחללין את השבת לקיימו, אלא לקדשו בלבד.