13. טבלאות קבועות
כדי להקל על עצמנו נוכל להשתמש בטבלאות מוכנות. הטבלאות נותנות לנו את יתרות החודשים, את יתרות השנים (וכבר מובא בחשבון שחלק מן השנים מעוברות וחלקן רגילות). וכן את יתרות המחזורים.
לוח היתרונות
ע"פ "פרקי מנהג והלכה" לע"צ מלמד
א. חודשים
|
ב. שנים של מחזור
|
ג. מחזורים
|
|
ימים
|
שעות
|
חלקים
|
|
ימים
|
שעות
|
חלקים
|
|
ימים
|
שעות
|
חלקים
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
|
1
3
4
6
7
2
3
5
6
1
2
|
12
1
14
2
15
4
17
5
19
7
20
|
793
506
219
1012
725
438
151
944
657
370
83
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
|
4
1
7
4
2
1
5
4
1
6
5
2
6
5
3
7
6
3
|
8
17
15
23
8
6
15
12
21
6
3
12
21
19
3
12
10
19
|
876
672
181
1057
853
362
158
747
543
339
928
724
520
29
905
701
210
6
|
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
200
300
|
2
5
1
3
6
2
4
7
3
5
4
3
2
1
7
6
5
4
2
5
1
|
16
9
1
18
10
3
19
12
4
21
19
16
14
11
9
6
4
1
23
22
21
|
595
110
705
220
815
330
925
440
1035
550
20
570
40
590
60
610
80
630
100
200
300
|
12 = יתרת שנה
|
יתרת שנה פשוטה:
4 8 876
|
יתרת שנה מעוברת:
5 21 589
|
מולד תוהו:
2 5 204
|
19 = יתרת מחזור
|
מולד תשל"ט (מחזור 303) 2 11 614
מולד תשנ"ח (מחזור 304) 5 4 129
|
13.1 מולד ראש השנה של השנה הראשונה למחזור הוא ב'/י"א/ת"ר.
מתי יהיה מולד השנה השישית במחזור?
מולד שנה 1: 2 11 600
יתרת 5 שנים (מהטבלה): 2 8 853
סך הכול: 4 19 1453 (=1 שעה + 373 חלקים)
סך הכול: 4 20 373
תשובה: המולד יהיה ביום רביעי, 20 שעות מתחילת היום, 373 חלקים.
13.2 מתי יהיה המולד הזה לפי השעון שלנו? (ראה הערה בסוף סעיף 6).
14. מולד תוהו
אם נדע את מולד תשרי של השנה הראשונה לבריאה, נוכל, לפי כל מה שלמדנו עד עכשיו, לחשב את המולד של החודש שאנו עומדים בו או של השנה שאנו עומדים בה. אדם הראשון נברא בראש השנה, שהיה ביום שישי, בשעה 8 בבוקר (=ו י"ד). באותה שנה היו קיימים 5 ימים לפני כן, ולא שנה שלמה, וממילא לא היה מולד לאותה שנה. אם אנו מחשבים לפי מולד אדם (ו י"ד) מתי היה מולד השנה שלפניה, נקבל ב, ה, רד (2, 5, 204) הוא מולד תוהו, ע"ש הפסוק "והארץ היתה תהו ובהו" (בר' א, ב).
נמצא לפי מולד ב/ה/רד (=204/5/2) את המולד של ראש השנה תש"ם:
א. כמה מחזורים עברו מן הבריאה ועד שנת תש"ם? 2 + 302 = 19 : 5740
שנת תש"ם היא השנה השניה למחזור ה- 303.
ב. החישוב:
|
ימים
|
שעות
|
חלקים
|
מולד תוהו:
|
2
|
5
|
204
|
יתרת 300 מחזורים (מהטבלה שבסעיף 13):
|
1
|
21
|
300
|
יתרת 2 מחזורים (מטבלה שבסעיף 13):
|
5
|
9
|
110
|
יתרת השנה הראשונה למחזור (בטבלה):
|
4
|
8
|
876
|
|
|
|
|
סך הכול:
|
12
|
43
|
1490
|
נהפוך חלקים לשעות:
|
12
|
44
|
410
|
נהפוך שעות לימים:
|
13
|
20
|
410
|
נחסר שבועות שלמים:
|
6
|
20
|
410
|
תשובה: מולד תשרי תש"ם: יום ו', שעה 20, 410 חלקים.
ד. הדחיות
15. סימני הדחיות
אנו יודעים כיצד למצוא את מולד תשרי, מכאן שאנו יודעים לקבוע מתי ראש השנה; לא תמיד יחול ראש השנה ביום המולד של חודש תשרי. יש ארבעה מקרים שבהם דוחים את ראש השנה, והוא יחול יום אחד או אפילו יומיים אחרי מולד תשרי. הקדמונים ניסחו את ארבעת המקרים האלה בחרוזים:
(א) לא אד"ו ראש
(ב) מולד זקן בל תדרוש
(ג) ג"ט ר"ד בשנה פשוטה גרוש
(ד) בט"ו תקפ"ט אחר עיבור עקור מלשרוש.
אל תיבהל: זה לא כל כך מסובך כפי שזה נראה במבט ראשון.
16. דחייה (א): לא אד"ו ראש
יום א' של ראש השנה אינו יכול לחול בימים א, ד, ו. אם מולד תשרי הוא באחד מהימים האלה. ראש השנה נדחה ליום שאחרי המולד.
הסיבה לכך היא זו: אם יחול ראש השנה ביום א', יחול הושענה רבא בשבת, ואי אפשר יהיה לקיים את מצוות חיבוט ערבות, שכן מצווה זו אינה דוחה שבת.
אם יחול ראש השנה ביום ד' או ביום ו', יחול יום הכיפורים ביום ו' או ביום א', סמוך לשבת, ויהיו שני ימים רצופים שיש בהם איסור מלאכה. דבר זה קשה, שכן אם ימות אדם בתחילת היום הראשון משני ימים אלה, יהיה צורך לחכות יומיים עד לקבורתו. כמו כן אי אפשר יהיה להכין אוכל ליומיים רצופים מראש, כי הוא יתקלקל, (נזכור שהכללים נקבעו לפני שהיו מקררים חשמליים!)
17. דחייה (ב): מולד זקן בל תדרוש
אם המולד של תשרי חל בצוהרי היום (18 שעות מתחילת היום) או מאוחר יותר. נדחה ראש השנה ליום שאחריו ("אל תדרוש": אל תקבע את ראש השנה באותו יום).
הסיבה לכך היא, שמולד כזה אין שום אפשרות לראות אותו באותו יום. בני אדם שיחפשו את הירח בשמים, לא יוכלו למצוא אותו, כי הוא קטן מדי, ואינו נראה 6 שעות אחרי המולד. כדי שלא יחשבו שהייתה טעות בלוח, קבעו חכמים שאם היה המולד בשעה כל כך מאוחרת, לא יחול ראש השנה באותו יום, אלא רק למחרת.
במקרה זה תיתכנה שתי דחיות רצופות: אם מולד זקן הוא ביום שבת, נדחה ראש השנה ליום א'; ביום א' נדחה ראש השנה שנית בגלל "לא אד"ו ראש". כך יהיה ראש השנה ביום ב (וביום ג').
17.1 מולד תשרי הוא ביום ג' 19 שעות 600 חלקים, מתי ראש השנה?
17.2 מולד תשרי הוא ה/כא/יג. מתי ראש השנה?
18. דחייה (ג): ג"ט ר"ד בשנה פשוטה גרוש
אם המולד של תשרי בשנה פשוטה (לא מעוברת) חל ביום שלישי, בשעה התשיעית, 204 חלקים (ר"ד חלקים) או מאוחר יותר ביום שלישי, דוחים את ראש השנה ליום חמישי ("גרוש": תגרש את ראש השנה).
אם הסיבה לדחייה אינה מעניינת אותך, עבור לסעיף 19.
הסיבה לדחייה היא זו: אם מולד תשרי הוא ג"ט ר"ד, והשנה פשוטה, יהיה מולד השנה הבאה ז' י"ח.
הנה החישוב:
מולד ג"ט ר"ד:
|
3
|
9
|
204
|
יתרת שנה פשוטה:
|
4
|
8
|
876
|
מולד ר"ה הבא:
|
7
|
17
|
1080
|
מולד ר"ה הבא לאחר העברת עודפים:
|
7
|
18
|
0
|
מולד תשרי הבא יהיה בשבת, אך מכיוון שיהיה מולד זקן (ראה דחייה ב), יידחה ראש השנה ליום א', וממנו ליום ב' בגלל "לא אד"ו ראש". מספר הימים בשנה זו יהיה 356. ויהיה צורך לקבוע בה 8 חודשים מעוברים, דבר שאינו אפשרי, לכן דוחים את ראש השנה מיום ג' ליום ה' (אי אפשר לדחות ליום ד', בגלל "לא אד"ו ראש"), ומספר הימים בשנה יהיה 354, שהוא מספר הימים הרגיל של שנת לבנה.
19. דחייה (ד): ב ט"ו תקפ"ט אחר עיבור עקור מלשרוש
אם המולד של תשרי חל ביום ב', ט"ו (15) שעות, תקפ"ט (589) חלקים (או מאוחר יותר באותו יום), והשנה היא שנה שאחרי שנה מעוברת, דוחים את ראש השנה ליום ג', ("עקור מלשרוש": הביטוי נבחר לצורך החרוז, ופירושו: אל תיתן לראש השנה להיות ביום ב' זה, אלא עקור אותו).
אם הסיבה לדחייה זו אינה מעניינת אותך, עבור לסעיף 20.
הסיבה לדחייה: אם מולד תשרי הזה הוא ב ט"ו תקפ"ט, היה מולד השנה הקודמת (אם הייתה השנה מעוברת) ב-ג', י"ח, וראש השנה נדחה בגלל "מולד זקן" ליום ד', ובגלל "לא אד"ו ראש" ליום ה', לאחר שתי דחיות אלה יהיה צורך לקבוע שנה ש- 8 מחודשיה חסרים. דבר זה, כידוע, לא יתכן, כי אפשר לקבוע שנה ש- 7 מחודשיה חסרים, ולא עוד. לכן דוחים את ראש השנה של שנה זו ביום אחד, ועל כך הוספנו לשנה שעברה יום אחד, ומספר החודשים החסרים שבה יהיה 7 – דבר שהוא אפשרי.
בסעיפים 21-20 יש ביאור מפורט יותר לעניין זה.
רמב"ם, הלכות קידוש החודש, פרק ז
הלכה א. אין קובעין לעולם ראש חודש תשרי לפי חשבון זה לא באחד בשבת ולא ברביעי בשבת ולא בערב שבת, סימן להם אד"ו. אלא, כשיהיה מולד תשרי באחד משלושה ימים האלו, קובעין ראש חודש ביום שלאחריו.
כיצד? הרי שהיה המולד באחד בשבת, קובעין ראש חודש תשרי יום שני, ואם היה המולד ברביעי, קובעין ראש חודש בחמישי. ואם היה המולד בשישי, קובעין ראש חודש בשביעי.
הלכה ב. וכן אם יהיה המולד בחצי היום, או למעלה מחצי היום, קובעין ראש חודש ביום שלאחריו.
כיצד? הרי שהיה המולד ביום שני בשש שעות ביום, או יתר על שש שעות, קובעין ראש חודש בשלישי. ואם יהיה המולד קודם חצי היום, אפילו בחלק אחד, קובעין ראש החודש באותו יום המולד עצמו, והוא שלא יהיה אותו היום מימי אד"ו.
הלכה ג. כשיהיה המולד בחצי היום, או אחר חצות וידחה ליום שלאחריו, אם יהיה היום שלאחריו מימי אד"ו, הרי זה נדחה לשלאחר אחריו, ויהיה ראש החודש קבוע בשלישי מיום המולד.
כיצד? הרי שהיה המולד בשבת בחצות, סימן זי"ח, קובעין ראש החודש בשנה שמולדה כזה בשני בשבת. וכן אם היה המולד בשלישי בחצות, או אחר חצות, קובעין ראש החודש בחמישי בשבת.
הלכה ד. מולד תשרי שיצא בחשבון זה בליל שלישי בתשע שעות בלילה ומאתים וארבעה חלקים משעה עשירית, סימנה ג"ט ר"ד, או יתר על זה, אם הייתה שנה פשוטה, דוחין את ראש החודש, ואין קובעים אותו בשלישי בשנה זו אלא בחמישי בשבת.
הלכה ה. וכן אם יצא מולד תשרי ביום שני בשלוש שעות ביום וחמש מאות ושמונים ותשעה חלקים משעה רביעית, סימנה בט"ו תקפ"ט, או יתר על כן, אם הייתה אותה השנה מוצאי המעוברת, שהייתה השנה הסמוכה לה שעברה מעוברת, אין קובעין ראש החודש בשני בשנה זו, אלא בשלישי.
הלכה ו. היה מולד השנה הפשוטה שאמרנו שתדחה לחמישי פחות חלק אחד, כגון שיצא סימנה ג"ט ר"ג או פחות מזה, קובעין אותה בשלישי. וכן אם היה מולד מוצאי העיבור פחות חלק, כגון שהיה סימנה בט"ו תקפ"ח או פחות מזה, קובעין אותה בשני.
נמצא דרך קביעת ראש חודש תשרי לפי חשבון זה כך הוא, תחשוב ותדע המולד באיזה יום יהיה, ובכמה שעות מן היום או מן הלילה, ובכמה חלקים מן השעה, ויום המולד הוא יום הקביעה לעולם, אלא אם כן היה באחד בשבת או ברביעי או בערב שבת, או אם היה המולד בחצות היום או אחר חצות, או אם היה ב-ר"ד חלקים משעה עשירית מליל שלישי או יתר על זה, והייתה שנה פשוטה, או שהיה המולד ב-תקפ"ט חלקים משעה רביעית מיום שני, [=בוקר יום שני, 15 שעות מתחילת היום], והייתה השנה פשוטה שאחר המעוברת, שאם יארע אחד מארבעה דברים האלו - אין קובעין ביום המולד, אלא ביום שלאחריו או שלאחר אחריו כדרך שביארנו.
הלכה ז. ומפני מה אין קובעין בחשבון זה בימי אד"ו? לפי שהחשבון הזה הוא לקיבוץ הירח והשמש בהילוכם האמצעי, לא במקומם האמיתי כמו שהודענו. לפיכך עשו יום קביעה ויום דחייה, כדי לפגוע ביום הקיבוץ האמיתי.
כיצד? בשלישי קובעין, ברביעי דוחין. בחמישי קובעין, בששי דוחין. בשבת קובעין, באחד בשבת דוחין. בשני קובעין.
השגת הראב"ד:
אמר אברהם: מפני שהמחבר הזה מתגדר מאוד ומתפאר בחכמה הזאת, והוא בעיניו שהגיע לתכליתה, ואני איני מאנשיה, כי גם רבותי לא הגיעו אליה, על כן לא נכנסתי בדבריו לבדוק אחריו. אך כשפגעתי בדבר הזה שכתב, נפלא בעיני הפלא ופלא: ואם יהיה המולד ב-בגה"ז על הדרך האמצעי, למה לא ידחה למחרתו אל המולד האמיתי? ולדבריו אין ראוי לעולם לקובעו ביום מולדו! ומה חטא אד"ו שלא יהיה בו המולד לעולם באמיתי, ולעולם ידחה? ומה זכה בגה"ז שיהיה בו ולא ידחה? ואנו קבלנו דחיית אד"ו משום יום ערבה, שלא יבוא בשבת, ומשום יום הכיפורים שלא יבוא לא בערב שבת ולא במוצאי שבת. ודחיית בד"ו משום אד"ו, והוא בעיני כמתעתע..
הלכה ח. ועיקר שאר הארבע דחיות האלו הוא זה העיקר שאמרנו, שהחשבון הזה במהלך אמצעי. וראיה לדבר, שהרי המולד יהיה בליל שלישי וידחה לחמישי, ופעמים רבות לא יראה ירח בליל חמישי ולא בליל ששי, מכלל שלא נתקבצו השמש והירח קיבוץ אמיתי אלא בחמישי.
ה. חסרה, כסדרה, שלמה
20. שנה חסרה, שנה כסדרה ושנה שלמה
בוודאי שמת לב לכך, שמספר הימים בכל חודש הוא מספר קבוע (תשרי תמיד בן 30 יום; אלול תמיד בן 29 ימים). הדבר נכון לגבי כל החודשים, פרט לשניים: מרחשוון וכסליו. חודשים אלה יכולים להיות שניהם מלאים (ואז השנה שלמה), הם יכולים להיות שניהם חסרים (ואז השנה חסרה), ויש גם אפשרות שאחד מהם יהיה חסר ואחד מלא (ואז השנה כסדרה).
כאשר מרחשוון חסר וכסליו מלא, השנה היא כסדרה. פירוש הדבר שהחודשים מסודרים לסרוגין: תשרי מלא, מרחשוון חסר, כסליו מלא, טבת חסר, שבט מלא, אדר חסר וכך הלאה, עד סוף השנה.
לאור מה שלמדנו עד עתה, נוכל להבין מדוע יש צורך לקבוע שני חודשים שניתן להוסיף להם יום או לגרוע מהם יום אחד: אילו היה מספר הימים בכל חודש קבוע, אי אפשר היה לדחות את ראש השנה בשום מקרה. החודשים מרחשוון וכסליו מווסתים את מספר הימים של השנה: השנה יכולה להיות בת 354 ימים. אם היא כסדרה - מרחשוון חסר וכסליו מלא; השנה יכולה להיות בת 353 ימים, אם מרחשוון וכסליו חסרים; והשנה יכולה להיות בת 355 ימים, אם מרחשוון וכסליו מלאים.
איך נדע כמה ימים "לתת" למרחשוון ולכסליו? לשם כך עלינו לקבוע, באיזה יום יחול ראש השנה של אותה שנה, ובאיזה יום יחול ראש השנה של השנה שאחריה. עלינו לבדוק אם השנה תהיה מעוברת או רגילה ולחשב כמה ימים יהיו בה. לפי אורך הזמן שבין שני ראשי השנה נקבע, אם מרחשוון וכסליו יהיו שניהם מלאים (שנה שלמה) או שניהם חסרים (שנה חסרה) או אחד חסר ואחד מלא (שנה כסדרה).
כיוון שגם כאן השבועות אינם מעניינים אותנו, אפשר לערוך את החשבון לפי מספר הימים העודף על שבועות שלמים.
נקרא את דברי הרמב"ם:
רמב"ם הלכות קידוש החודש פרק ח
הלכה ז: דרך ידיעת השנה אם חודשיה שלמים, או חסרין, או כסדרן לפי חשבון זה--כך הוא: תדע תחילה יום שנקבע בו ראש השנה שתרצה לידע סידור חודשיה, כמו שביארנו בפרק שביעי; ותדע יום שייקבע בו ראש השנה שלאחריה, ותחשוב מניין הימים שביניהן חוץ מיום הקביעה של זו ושל זו. אם תמצא ביניהן שני ימים, יהיו חודשי השנה חסרין; ואם תמצא ביניהם שלושה ימים, יהיו כסדרן; ואם תמצא ביניהם ארבעה, יהיו שלמים.
הלכה ח: במה דברים אמורים, בשהייתה השנה שתרצה לידע סידור חודשיה פשוטה. אבל אם הייתה מעוברת--אם תמצא בין יום קביעתה ובין יום קביעת שנה שלאחריה ארבעה ימים, יהיו חודשי אותה השנה המעוברת חסרים; ואם תמצא ביניהם חמישה ימים, יהיו כסדרן; ואם תמצא ביניהם שישה, יהיו שלמים.
21. טבלה למציאת סימן השנה
בטבלה הבאה נמצא את המפתח לקביעת מספר הימים בחודשים מרחשוון וכסליו לפי הרמב"ם,
מספר הימים העודפים על שבועות שלמים
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
שנה פשוטה
|
חסרה
|
כסדרה
|
שלמה
|
----
|
----
|
שנה מעוברת
|
----
|
-----
|
חסרה
|
כסדרה
|
שלמה
|
לשם קיצור משתמשים בסימון הבא: חסרה, כסדרה, שלמה.
|
ו. נבנה לנו לוח שנה
22. מה צריך לדעת כדי להכין לוח?
כדי להכין לוח שנה אנו צריכים לדעת דברים אלה:
א. מהו מספר השנה לבריאת העולם?
ב. האם השנה שלנו מעוברת או פשוטה?
ג. האם השנה שלפניה הייתה מעוברת או פשוטה?
ד. מתי מולד חודש תשרי של השנה שלנו?
ה. לפי המולד, מתי יהיה ראש השנה?
ו. מתי מולד תשרי של השנה הבאה?
ז. לפי המולד של תשרי, מתי יחול ראש השנה של השנה הבאה?
23. נכין לוח לשנת תש"ם
א. מספר השנה לבריאה: 5740
ב. האם השנה מעוברת או פשוטה? (19:) 302+2/19
שנת תש"ם היא שניה במחזור, ולכן היא פשוטה.
ג. השנה שלפניה – תשל"ט – הייתה שנה ראשונה במחזור, ולכן גם היא שנה פשוטה.
ד. מולד תשרי תש"ם (ניעזר בטבלה שבסעיף 13):
המולד הראשון (מולד תוהו): 2 5 204
יתרת 300 מחזורים (מהטבלה): 1 21 300
יתרת 2 מחזורים (מהטבלה): 5 9 110
יתרת השנה הראשונה למחזור (מהטבלה): 4 8 876
סך הכול: 12 43 1490
סך הכל לאחר הפיכת חלקים לשעות: 12 44 410
סך הכול לאחר הפיכת השעות לימים: 13 20 410
סך הכול אחרי הורדת שבוע: 6 20 410
המולד הוא, אפוא, ביום שישי / 20 שעות / 410 חלקים.
ה. מתי יחול ראש השנה?
נבדוק את הדחיות: דחייה מס' 1: "לא אד"ו ראש".
לכן: המולד אמנם ביום ו', אבל ראש השנה בשבת.
ו. נחשב את המולד של תשרי תשמ"א:
מולד תש"ם: 6 20 410
יתרת שנה פשוטה: 4 8 876
סך הכול: 10 28 1286
העברת עודפי חלקים: 10 29 206
העברת עודפי שעות: 11 5 206
סך הכול לאחר חיסור שבועות: 4 5 206
מולד תשמ"א: 206/5/4
ז. היום שבו יחול ראש השנה של שנת תשמ"א: תהיה דחייה בגלל אד"ו, וראש השנה יחול ביום ה'.
ח. כמה ימים בין ראש השנה תש"ם לבין ראש השנה תשמ"א? (ראה סעיף 21).
ר"ה תש"ם
|
1
|
2
|
3
|
4
|
ר"ה תשמ"א
|
שבת
|
ראשון
|
שני
|
שלישי
|
רביעי
|
חמישי
|
בין היום שבו חל ראש השנה תש"ם ליום שבו חל ראש השנה תשמ"א יש 4 ימים, והשנה פשוטה. לפי סעיף 21 אלה הם הנתונים של שנת תש"ם:
שנת תש"ם: שנה שלמה, מרחשוון וכסליו בני 30 יום.
הנה הפרטים הנחוצים כדי לדעת את הלוח של שנת תש"ם:
שנה פשוטה, ראש השנה ביום ז', מרחשוון וכסליו שלמים.
בקיצור רושמים זאת כך: פשוטה ז ש
פשוטה: שנה פשוטה (לא מעוברת).
ז: ראש השנה ביום שבת.
ש: שלמה, מרחשוון וכסליו שניהם בני 30 יום.
שים לב לדרך שרושמים בה את סימן השנה:
השנה
|
ראש השנה ביום
|
סימן השנה
|
מעוברת/פשוטה
|
ב/ג/ה/ז
|
ח/כ/ש
|
24. לוח למציאת ימי החגים במשך השנה, לפי טור או"ח הלכות ראש חודש. (הפרשות לפי קריאת התורה בחו"ל)
25. תרגילים
25.1 שנת תשל"ט – שנה ראשונה למחזור קטן מס' 303. מולד תשל"ט: 614/11/2.
מתי יחול ראש השנה של שנת תשמ"ה?
באיזה יום באותה שנה יחול ראשון של פסח?
כמה ימים יהיו בחודשים מרחשוון וכסליו?
הדרך לפתרון
(א) עלינו לקבוע את המולד של תשמ"ה. לשם כך נוסיף למולד של תשל"ט את יתרת 5 השנים הראשונות של המחזור. (את היתרה ניקח מלוח היתרונות שבסעיף 13).
(ב) נבדוק לפי 4 הדחיות, אם יחול ראש השנה ביום המולד או יידחה, ובמקרה שיידחה נבדוק אם יידחה ביום או ביומיים.
(ג) נקבע את המולד של תשמ"ו (בדרך שקבענו את המולד של תשמ"ה).
(ד) נבדוק, באיזה יום יחול ראש השנה כדרך שבדקנו זאת לגבי שנת תשמ"ה.
(ה) נמצא, כמה ימים יעברו בין ראש השנה תשמ"ה לראש השנה תשמ"ו.
(ו) נבדוק אם השנה מעוברת (האם השנה השביעית למחזור מעוברת או לא?).
(ז) לפי מספר הימים שבין שני ראשי השנה נחליט, אם השנה שלמה, כסדרה או חסרה (סעיף 21).
(ח) נקבע את סימן השנה:
השנה
|
ראש השנה ביום
|
סימן השנה
|
מעוברת/פשוטה
|
ב/ג/ה/ז
|
ח/כ/ש
|
(ט) לפי סימן השנה נשלים את הפרטים החסרים, ע"פ סעיף 24.
25.2 באיזה יום יחול ר"ה תשמ"ט?
25.3 מהו סימן שנת תשמ"ג?
26. סימן השנה כשהוא כולל את הפסח
סימן השנה שאנו עובדים אתו כולל קביעה אם השנה פשוטה או מעוברת, ושתי אותיות נוספות: היום שחל בו ראש השנה וסימן השנה: ח/כ/ש.
יש לוחות שבהם סימן השנה הוא בן 3 אותיות: גכה; שזג; הכז; בחה. האות השלישית מסמנת את היום בשבוע שחל בו חג הפסח. ליום זה חשיבות רבה, כיוון שלפי ימי הפסח אפשר לקבוע את הימים שחלים בהם החגים האחרים.
כדי להשלים את סימן השנה, ולדעת מתי יחול חג הפסח שבכל שנה, יש להוסיף את יתרת החודשים תשרי-אדר ליום שחל בו ראש השנה. הנה לוח יתרות כזה:
|
חסרה
|
כסדרה
|
שלמה
|
פשוטה
|
1
|
2
|
3
|
מעוברת
|
3
|
4
|
5
|
כדי לדעת באיזה יום בשבוע חל חג הפסח, עליך לקבוע אם השנה פשוטה או מעוברת, וכן אם היא חסרה, כסדרה או שלמה. הוסף ליום בו חל ראש השנה את המספר לפי הטבלה ותקבל את היום שחל בו חג הפסח.
למשל: אם סימן השנה הוא "פשוטה גכ", עליך להוסיף ליום ג' 2 ימים כדי לקבל את היום שחל בו חג הפסח. פסח יחול ביום ה', ולכן סימן השנה יהיה "פשוטה גכה".
26.1 מהו הסימן המלא של השנה שסימנה "מעוברת הש"?
26.2 מהו הסימן המלא של השנה שסימנה "פשוטה הכ"?
לאחר שקבענו את היום שחל בו חג הפסח, נשתמש בסימן מפורסם כדי לקבוע את הימים שחלים בהם ימי החגים האחרים. סימן זה בנוי בסדר של א"ת ב"ש, דהיינו: סימון הא"ב בסדר של זוגות: האות הראשונה והאחרונה, השנייה ואחת לפני האחרונה, וכך הלאה. וזה הסימן:
ביום בשבוע בו חל א' של פסח, יחול תשעה באב (וגם י"ז תמוז).
ביום בשבוע בו חל ב' של פסח, יחול שבועות.
ביום בשבוע בו חל ג' של פסח, יחול ראש השנה של השנה הבאה.
ביום בשבוע בו חל ד' של פסח, יחול קריאת התורה (שמחת תורה) של השנה הבאה בחו"ל.
ביום בשבוע בו חל ה' של פסח, יחול צום כיפורים של השנה הבאה.
ביום בשבוע בו חל ו' של פסח, חל פורים דפרזות.
ביום בשבוע בו חל ז' של פסח, יחול יום העצמאות (ה' אייר).
27. ועכשיו – הלוח
עתה אנו יודעים די כדי להכין את הלוח. נכין את לוח השנה. כל מה שעלינו לדעת הוא, שהמחזור האחרון התחיל בשנת תשל"ט ושהמולד של תשרי תשל"ט הוא 614/11/2.
סדר הפעולות:
(א) מצא את המולד של השנה שאתה בונה לה לוח ואת המולד של השנה שאחריה (היעזר בלוח היתרונות, סעיף 13).
(ב) קבע את היום בו יחול ראש השנה של אותה שנה ואת היום בו יחול ראש השנה בשנה שאחריה (התחשב בארבע הדחיות, סעיפים 19-15). בדוק אם השנה הקודמת הייתה מעוברת ואם השנה הנוכחית תהיה מעוברת.
(ג) מצא כמה ימים בין ראש השנה הזה לראש השנה הבא, וקבע לפי סעיף 21 את סימן השנה (מחק את המיותר!):
מעוברת/פשוטה
|
ב/ג/ה/ש
|
ח/כ/ש
|
השנה
|
ראש השנה ביום
|
סימן השנה
|
(ד) השלם את סימן השנה לפי סעיף 26.
(ה) לפי סימן השנה, שבץ את החגים בימי השבוע שהחגים יחולו בהם. העזר גם בטבלה שהובאה בסעיף 24: מצא את השורה המתארת את השנה שאתה מכין לה לוח והשלם את הדרוש לך.
(ו) הכן את הלוח שבסעיף 28 לפי סדר זה:
(1) מחק את החודשים אדר א' ואדר ב' אם השנה פשוטה, או את אדר אם השנה מעוברת.
(2) קבע את מספר הימים בחודשים מרחשוון וכסליו. מחק או השאר את התאריך ל' בחודשים אלה, בהתאם למספר הימים של כל חודש. לאחר שקבעת את מספר הימים בחודש כסליו, סמן את שמונת ימי החנוכה, החל ב- כ"ה בכסליו.
(3) רשום במשבצת הימנית, מול א' בתשרי, את היום בשבוע שחל בו ראש השנה והמשך לסמן את הימים עד סוף השנה. עבוד לפי הסדר: חודש אחר חודש.
(4) חשב את המולד של כל חודש ורשום זאת מעל לכל חודש.
הנה הכנת לוח שנה!
רמב"ם, הלכות קידוש החודש, פרק ו
הלכה א. בזמן שעושין על הראייה, היו מחשבין ויודעין שעה שיתקבץ בה הירח עם החמה בדקדוק הרבה, כדרך שהאצטגנינין עושין, כדי לידע אם יראה הירח או לא יראה. ותחילת אותו החשבון הוא החשבון שמחשבין בקירוב, ויודעין שעת קיבוצם בלא דקדוק, אלא במהלכם האמצעי, הוא הנקרא מולד. ועיקרי החשבון שמחשבין בזמן שאין שם בית דין שיקבעו על הראייה, והוא חשבון שאנו מחשבין היום - הוא הנקרא "עיבור" ואלו הן:
הלכה ב. היום והלילה ארבע ועשרים שעות בכל זמן, שתים עשרה ביום ושתים עשרה בלילה, והשעה מחולקת לאלף ושמונים חלקים. ולמה חלקו השעה למניין זה, לפי שמניין זה יש בו חצי ורביע ושמין ושליש ושתות ותשיע וחומש ועישור, והרבה חלקים יש לכל אלו השמות.
הלכה ג. משיתקבץ הירח והחמה לפי חשבון זה, עד שיתקבצו פעם שנייה במהלכם האמצעי, תשעה ועשרים יום ושתים עשרה שעות מיום שלושים מתחילת לילו, ושבע מאות ושלושה ותשעים חלקים משעת שלוש עשרה, וזה הוא הזמן שבין כל מולד ומולד, וזה הוא חודשה של לבנה.
הלכה ד. שנה של לבנה, אם תהיה שנים עשר חודש מחודשים אלו, יהיה כללה שלוש מאות יום וארבעה וחמישים יום, ושמונה שעות, ושמונה מאות ושישה ושבעים חלקים. ואם תהיה מעוברת, ותהיה השנה שלושה עשר חודש, יהיה כללה שלוש מאות שלושה ושמונים יום ואחת ועשרים שעות וחמש מאות תשעה ושמונים חלקים, ושנת החמה היא שלוש מאות חמישה וששים יום ושש שעות. נמצא תוספת שנת החמה על שנת הלבנה - עשרה ימים ואחת ועשרים שעות ומאתים וארבעה חלקים.
הלכה ה. כשתשליך ימי חודש הלבנה שבעה שבעה, שהן ימי השבוע, ישאר יום אחד ושתים עשרה שעות ושבע מאות ושלושה ותשעים חלקים. סימן להם: אי"ב תשצ"ג, וזו היא שארית חודש הלבנה. וכן כשתשליך ימי שנת הלבנה שבעה שבעה, אם שנה פשוטה היא, ישאר ממנה ארבעה ימים ושמונה שעות ושמונה מאות ושישה ושבעים חלקים, סימן להם ד"ח תתע"ו, וזו היא שארית שנה פשוטה. ואם שנה מעוברת היא, תהיה שאריתה חמישה ימים ואחת ועשרים שעות וחמש מאות תשעה ושמונים חלקים, סימן להם הכ"א תקפ"ט.
הלכה ו. כשיהיה עמך ידוע מולד חודש מן החודשים, ותוסיף עליו אי"ב תשצ"ג, יצא מולד חודש שאחריו, ותדע באיזה יום מימי השבוע ובאיזו שעה ובכמה חלקים יהיה.
הלכה ז. כיצד? הרי שהיה מולד ניסן באחד בשבת בחמש שעות ביום ומאה ושבעה חלקים, סימן להם אהק"ז. כשתוסיף עליו שארית חודש הלבנה, והוא אי"ב תשצ"ג, יצא מולד אייר בליל שלישי חמש שעות בלילה ותשע מאות חלקים, סימן להם ג"ה תת"ק. ועל דרך זו עד סוף העולם חודש אחר חודש.
הלכה ח. וכן כשיהיה עמך ידוע מולד שנה זו, ותוסיף שאריתה על ימי המולד, אם פשוטה היא שארית הפשוטה, ואם מעוברת היא שארית המעוברת, יצא לך מולד שנה שלאחריה. וכן שנה אחר שנה עד סוף העולם. והמולד הראשון שממנו תתחיל הוא מולד שהיה בשנה הראשונה של יצירה, והוא היה בליל שני חמש שעות בלילה ומאתים וארבעה חלקים, סימן להם בהר"ד. וממנו הוא תחילת החשבון.
הלכה ט. בכל החשבונות האלו שתדע מהן המולד, כשתוסיף שארית עם שארית, כשיתקבץ מן החלקים אלף ושמונים, תשלים שעה אחת ותוסיף אותה למניין השעות. וכשיתקבץ מן השעות ארבע ועשרים, תשלים יום ותוסיף (ממנו) למניין הימים. וכשיתקבץ מן הימים יתר על שבעה, תשליך שבעה מן המניין ותניח השאר. שאין אנו מחשבין לידע מניין הימים, אלא לידע באיזה יום מימי השבוע ובאיזה שעה ואיזה חלק יהיה המולד.
הלכה י. כל תשעה עשרה שנה, שיהיו מהן שבע שנים מעוברות ושתים עשרה פשוטות - נקרא מחזור. ולמה סמכנו על מניין זה? שבזמן שאתה מקבץ מניין ימי שתים עשרה שנה פשוטות ושבע מעוברות ושעותיהן וחלקיהן, ותשלים כל אלף ושמונים חלקים שעה, וכל ארבע ועשרים שעות יום, ותוסיף למניין הימים - תמצא הכל תשע עשרה שנה משני החמה. שכל שנה מהן שלוש מאות וחמישה וששים יום ושש שעות בשווה, ולא יישאר ממניין ימי החמה בכל תשע עשרה שנה חוץ משעה אחת וארבע מאות ושמונים וחמישה חלקים, סימן להם אתפ"ה.
הלכה יא. נמצא במחזור שהוא כזה, החודשים כולם חודשי הלבנה והשנים שני החמה, והשבע שנים המעוברות שבכל מחזור ומחזור לפי חשבון זה, הם שנה שלישית מן המחזור, וששית ושמינית ושנת אחת עשרה ושנת ארבע עשרה ושנת שבע עשרה ושנת תשע עשרה, סימן להם גו"ח י"א י"ד י"ז י"ט.
הלכה יב. כשתקבץ שארית כל שנה משתים עשרה שנה הפשוטות שהיא ד"ח תתע"ו, ושארית כל שנה משבע שנים המעוברות שהיא הכ"א תקפ"ט, ותשליך הכל שבעה שבעה - ישאר שני ימים ושש עשרה שעות וחמש מאות וחמישה ותשעים חלקים, סימן להם בי"ו תקצ"ה, וזה הוא שארית המחזור.
הלכה יג. כשיהיה לך ידוע מולד תחילת מחזור, ותוסיף עליו בי"ו תקצ"ה, יצא לך מולד תחילת המחזור שאחריו. וכן מולד כל מחזור ומחזור עד סוף העולם, וכבר אמרנו שמולד תחילת המחזור הראשון היה ל-בהר"ד, ומולד השנה הוא מולד תשרי של אותה השנה.
הלכה יד. ובדרך הזאת תדע מולד כל שנה שתרצה, ומולד כל חודש שתרצה, משנים שעברו או משנים שעתידים לבוא. כיצד? תקח שני יצירה שעברו וגמרו, ותעשה אותם מחזורין של תשע עשרה שנה תשע עשרה שנה עד תשרי של אותה השנה, ותדע מניין המחזורין שעברו ומניין השנים שעברו ממחזור שעדיין לא נשלם, ותקח לכל מחזור ומחזור בי"ו תקצ"ה, ולכל שנה פשוטה משני המחזור שלא נשלם ד"ח תתע"ו, ולכל שנה מעוברת הכ"א תקפ"ט, ותקבץ הכל ותשלים החלקים שעות, ותשלים השעות ימים, והימים תשליכם שבעה שבעה, והנשאר מן הימים ומן השעות והחלקים - הוא מולד שנה הבאה שתרצה לידע מולדה.
הלכה טו. מולד השנה שיצא בחשבון זה הוא מולד ראש חודש תשרי, וכשתוסיף עליו אי"ב תשצ"ג יצא מולד מרחשון, וכשתוסיף על מולד מרחשון אי"ב תשצ"ג יצא מולד כסלו, וכן לכל חודש וחודש זה אחר זה עד סוף העולם.