|
ד"ר מיכאל ויגודה
ראש תחום (משפט עברי)
תוכן המאמר: מתן בסתר פגיעה בפרטיותו של התורם תקציר: פרסום שמות תורמים מהווה פגיעה בפרטיותו של התורם, ואין לעשות כן לפי המשפט העברי. מילות מפתח: צדקה בסתר, תרומות |
הנותן צדקה לעניים ולא ידע למי נתן ולא ידע העני ממי לקח, שהרי זו מצוה לשמה, כגון לשכת חשאים שהיתה במקדש, שהיו הצדיקים נותנין בה בחשאי והעניים בני טובים מתפרנסין ממנה בחשאי, וקרוב לזה הנותן לתוך קופה של צדקה...המשפט העברי מכיר אפוא בערכה המיוחד של צדקה שניתנת בסתר, בחשאי, וזאת הן מצד הנותן, שמקיים מצוות צדקה לשמה ולא לשם התפארות, והן מצד המקבל, שנמנעת ממנו הבושה וההשפלה הכרוכה בנטילת הצדקה.
פחות מזה שידע הנותן למי יתן ולא ידע העני ממי לקח, כגון גדולי החכמים שהיו הולכין בסתר ומשליכין המעות בפתחי העניים...
פחות מזה שידע העני ממי נטל ולא ידע הנותן, כגון גדולי החכמים שהיו צוררים המעות בסדיניהן ומפשילין לאחוריהן ובאין העניים ונוטלין כדי שלא יהיה להן בושה.
"כתב בספר מצוות גדול (עשין, קסב, רז, ע"ב): צריך הנותן שלא יתפאר בצדקה שנותן, ואם מתפאר - לא דיו שאינו מקבל שכר על מה שנותן אלא שמענישין אותו".עד כדי כך אמורים הדברים, שאחד מרבני גרמניה במאה הי"ט סבר שיש לאסור פרסום שמות התורמים לקהילה בעיתון היהודי המקומי, וזה לשונו3:
ראיתי באיזראעליט [=שם העיתון] שמות המתנדבים ומתנותיהם הכל מפורש ומפורסם באר היטב, והייתי מצטער על זה מאד, ואמרתי בלבי מאז היה ישראל לגוי קדוש חקרו ודרשו איך להסתיר מתנותיהם מבלי שידע המקבל ממי קבל ועכשיו בעו"ה [=בעוונותינו הרבים] כל אחד מתפאר ומתיהר בשלו אם יראה את שמו ומתנתו מפורסם לכל באי עולם... ואם כן לב מי לא ידוה בראות קלקול רבים כזה שישראל הולכים בדרך האומות ר"ל [=רחמנא לצלן] ומפרסמין את מתנותיהם, ותחת שנקוה להגאל בקרב ימים בזכות הצדקה, אנו נותנין מקום לסטר"א [=לסטרא אחרא] לקטרג עלינו ר"ל, וכן נראה ממה שכתוב "מתן בסתר יכפה אף" [משלי כא, יד], מכלל שאם הוא בגלוי שיתעורר האף ר"ל, וכן נראה ממה שכתוב "הגיד לך אדם מה טוב וגו' והצנע לכת עם אלהיך" [מיכה ו, ח].הצעתו נדחתה אמנם על ידי הרב עזריאל הילדסהיימר4 (מראשי היהדות האורתודוקסית בגרמניה באותה תקופה), שסבר שהמטרה של הגדלה התרומות מצדיקה את האמצעי של פרסום שמות התורמים, אבל גם הוא הדגיש שוודאי עדיפה תרומה בלא פרסום5.
יש לו לאדם לזהר מלשבח את חברו בשבח הבא לידי הפסד, כענין האורח שיצא ברחוב העיר ויפרסם לכל את אשר גמלו בעל הבית טובה באכילה ושתיה וטרח לפניו הרבה, כי על ידי זה יתלקטו אנשים רקים ויסורו אל בית בעל הבית וִיכַלו את ממונו. ועל ענין כזה נאמר (משלי כז, יד): "מברך רעהו בקול גדול בבקר השכם קללה תחשב לו". ומזה יש ללמוד דהוא הדין אם אחד השיג הלואה מאת חברו, ומפרסם לכל את גודל טובתו, כי על ידי זה מצוי הוא שיתקבצו אליו אנשים רעים ואינו יכול להשמיט עצמו מהם7נמצא אפוא שפרסום שמו של תורם יש בה פגיעה בפרטיותו של התורם המוגדרת על פי ההלכה כאבק לשון הרע.